Nvidia arbetar på lösning för blåskärmar med AMD Ryzen 3000-system

Permalänk
Melding Plague

Nvidia arbetar på lösning för blåskärmar med AMD Ryzen 3000-system

Användare av AMD:s Ryzen 3000-serie rapporterar om problem med blåskärmar parat med grafikkort från Nvidia. Det senare arbetar på en lösning men från AMD är det hittills tyst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För min del med Radeon VII verkar det som att det beror på att bioset är låst till max 2400 Mhz på minneena för NDA Agesa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem

Det har ju varit lite problem med Ryzen 3000 - en grej är att Destiny 2 t.ex. inte startar alls på Ryzen 3000-processorer.

Det är i och för sig rätt så väntat att såna här barnsjukdomar kommer ut på en helt ny processor.

Permalänk
Medlem

Måtte det vara mjukvara det är fel på så det är snabbt fixat.
Är det hårdvara blir jag omåttligt besviken och kommer som den svenskaste svensk knyta näven hårt i fickan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

ja Nvidias Drivrutiner har inte varit dem stabilaste på ett bra tag.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

ja Nvidias Drivrutiner har inte varit dem stabilaste på ett bra tag.

Det må vara sant, men enligt artikeln påverkar detta användare av AMD-grafikkort också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ja Nvidias Drivrutiner har inte varit dem stabilaste på ett bra tag.

Inte AMD heller då tydligen eftersom de också har problem med ryzen 3000

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om detta gäller på både x570 och tidigare chipset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ja Nvidias Drivrutiner har inte varit dem stabilaste på ett bra tag.

Däremot är det ju bra och säger att vi har hittat ett fel och har uppdatering på väg. Men tyst ifrån AMD vilket är trist..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Hmm, undrar om detta gäller på både x570 och tidigare chipset?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör 3600x vega 56 på x370 än så länge ingen blåskärm i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Däremot är det ju bra och säger att vi har hittat ett fel och har uppdatering på väg. Men tyst ifrån AMD vilket är trist..

mjukvaru fel är inte o vanligt för nyare produkter. Verkar bara vara nya navi och vega 20 med problem, även dem nyare produkter. Kanske inte vega 20, det förvånar mig mest att den inte var stabil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

mjukvaru fel är inte o vanligt för nyare produkter. Verkar bara vara nya navi och vega 20 med problem, även dem nyare produkter. Kanske inte vega 20, det förvånar mig mest att den inte var stabil.

Skickades från m.sweclockers.com

???

För en liten stund sedan sade du att det var Nvidia-drivrutinerna som vad problemet, och nu skriver du att det bara är Navi och Vega 20 som har problem?

Permalänk
Medlem

A compelling pair indeed...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Händer med nya grejor, någon som minns Nvidias kraschfest när Windows Vista kom? Då tog det flera månader innan det var löst.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

jag får blue Screen efter ett par minuter "Clock watchdog timeout"

kan inte uppdatera något. har ryzen 3600, x570 och vega 56

Permalänk
Medlem
Skrivet av drjanne:

jag får blue Screen efter ett par minuter "Clock watchdog timeout"

kan inte uppdatera något. har ryzen 3600, x570 och vega 56

Har du testat att updatera vad det nu är du ska uppdatera i felsäkert läge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag ska göra det när jag kommer hem från jobbet. hoppas de funkar.

Permalänk
Medlem

Skumt att ingen recensent fångade det eller hur sällsynt är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Härligt att Ni köper nya färska produkter och testar av dessa innan vi som är lite försiktigt lagda börjar fundera på ett köpa nya komponenter...
TACK säger jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

???

För en liten stund sedan sade du att det var Nvidia-drivrutinerna som vad problemet, och nu skriver du att det bara är Navi och Vega 20 som har problem?

jag kan förtydliga för dig, då jag själv först missade det i artikeln men då ovan på pekade att det var tyst ifrån amd så läste jag igen och såg att även amd navi och vega 20 har haft blåskärmar ihop med ryzen 3000, om det beror på att ram minnet som parats ihop med cpun eller grafikkort drivare vet vi inte, men om äldre radeon kort är utan prroblem så kan det bero på x antal faktorer om det inte bara är nvidia kort med problemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ja Nvidias Drivrutiner har inte varit dem stabilaste på ett bra tag.

Tycker detta är lite skoj då många motiverar sitt köp för RTX 2070/2080 med att de har stabila drivrutiner som AMD inte har och stöd från dag 1 på nya spel som återigen AMD inte har.

Man kan tro att dessa legat under ett stenblock de sista 2-3 åren.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Tycker detta är lite skoj då många motiverar sitt köp för RTX 2070/2080 med att de har stabila drivrutiner som AMD inte har och stöd från dag 1 på nya spel som återigen AMD inte har.

Man kan tro att dessa legat under ett stenblock de sista 2-3 åren.

Drivrutinerna till grafikkort fungerar oftast väldigt bra (så länge jag kör i standardfrekvenser) är vad jag har upplevt oavsett om jag kör AMD eller Nvidia kort i datorn. Kört lite blandat sedan Nvidia 7000 serien.
Sen kan det självklart finnas fall där det krånglat och då är det inte konstigt att personen i fråga blir irriterad och köper av den andra tillverkaren nästa gång. Är ju tråkigt att lägga 8000kr och få problem pga en hårdvarukombination som inte gick ihop.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

så man har buggar men ingen vet om det beror på CPU, moderkortet, eller GPUs????

nuturligtvis så NVIDIA blackmålas i artikeln. Eller vänta....De kanske är positivt. Alla har problem men det är bara NVIDIA som försöker???

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en Ryzen 3900X med X470 chipset samt ett EVGA RTX 2080 Ti. Inga som helst problem än så länge. Datorn fungerar klockrent. Då installerade jag inte om Windows 10 ens, bytte från Z270 chipset och 7700K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dual-Tjur:

så man har buggar men ingen vet om det beror på CPU, moderkortet, eller GPUs????

nuturligtvis så NVIDIA blackmålas i artikeln. Eller vänta....De kanske är positivt. Alla har problem men det är bara NVIDIA som försöker???

???

På vilket sätt får du fram att artikeln svartmålar Nvidia? Precis som du själv skriver så är Nvidia de enda som gått ut med att de arbetar på en lösning?

Är det negativt att arbeta på en lösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Drivrutinerna till grafikkort fungerar oftast väldigt bra (så länge jag kör i standardfrekvenser) är vad jag har upplevt oavsett om jag kör AMD eller Nvidia kort i datorn. Kört lite blandat sedan Nvidia 7000 serien.
Sen kan det självklart finnas fall där det krånglat och då är det inte konstigt att personen i fråga blir irriterad och köper av den andra tillverkaren nästa gång. Är ju tråkigt att lägga 8000kr och få problem pga en hårdvarukombination som inte gick ihop.

Precis. Drivrutiner är komplex programvara. Jag har kört AMD och Nvidia samtidigt väldigt länge nu och har haft ungefär samma antal fel på dom båda och då har ändå antalet varit väldigt lågt i mitt tycke.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

så man har buggar men ingen vet om det beror på CPU, moderkortet, eller GPUs????

nuturligtvis så NVIDIA blackmålas i artikeln. Eller vänta....De kanske är positivt. Alla har problem men det är bara NVIDIA som försöker???

Jag har läst artikeln flera gånger och försökt att se den från olika infallsvinklar men jag kan verkligen inte se vart det kan uppfattas som att Nvidia svartmålas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tur att jag beställt ett X470 till mitt 3700X då, förutsatt att det nu verkligen har något med X570 att göra förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av iRonNuke:

Själv sitter jag på en Ryzen 3900X med X470 chipset samt ett EVGA RTX 2080 Ti. Inga som helst problem än så länge. Datorn fungerar klockrent. Då installerade jag inte om Windows 10 ens, bytte från Z270 chipset och 7700K.

Grattis! själv har jag kunnat byta lätt om det var från intel till intel. AMD till intel gick inte....men det var win7 på athlonx2 tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

så man har buggar men ingen vet om det beror på CPU, moderkortet, eller GPUs????

nuturligtvis så NVIDIA blackmålas i artikeln. Eller vänta....De kanske är positivt. Alla har problem men det är bara NVIDIA som försöker???

Jag läser det mer som att nVidia försöker lösa det, men det kanske bara är jag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless