Nvidia arbetar på lösning för blåskärmar med AMD Ryzen 3000-system

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Nvidia arbetar på lösning för blåskärmar med AMD Ryzen 3000-system

Användare av AMD:s Ryzen 3000-serie rapporterar om problem med blåskärmar parat med grafikkort från Nvidia. Det senare arbetar på en lösning men från AMD är det hittills tyst.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

För min del med Radeon VII verkar det som att det beror på att bioset är låst till max 2400 Mhz på minneena för NDA Agesa.

Ryzen 3700X | 32GB Ram @ 3200 Mhz CL14 | 2080 TI | 2X 1TB Samsung 970 | Acer XV273K

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Det har ju varit lite problem med Ryzen 3000 - en grej är att Destiny 2 t.ex. inte startar alls på Ryzen 3000-processorer.

Det är i och för sig rätt så väntat att såna här barnsjukdomar kommer ut på en helt ny processor.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Måtte det vara mjukvara det är fel på så det är snabbt fixat.
Är det hårdvara blir jag omåttligt besviken och kommer som den svenskaste svensk knyta näven hårt i fickan.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

ja Nvidias Drivrutiner har inte varit dem stabilaste på ett bra tag.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av _Merc_:

Det må vara sant, men enligt artikeln påverkar detta användare av AMD-grafikkort också?

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av _Merc_:

Inte AMD heller då tydligen eftersom de också har problem med ryzen 3000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Hmm, undrar om detta gäller på både x570 och tidigare chipset?

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av _Merc_:

Däremot är det ju bra och säger att vi har hittat ett fel och har uppdatering på väg. Men tyst ifrån AMD vilket är trist..

Dell XPS 13 9370, Core i5 8250U, 8GB, 256GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av NcLr:

Hmm, undrar om detta gäller på både x570 och tidigare chipset?

Jag kör 3600x vega 56 på x370 än så länge ingen blåskärm i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Selfish:

Däremot är det ju bra och säger att vi har hittat ett fel och har uppdatering på väg. Men tyst ifrån AMD vilket är trist..

mjukvaru fel är inte o vanligt för nyare produkter. Verkar bara vara nya navi och vega 20 med problem, även dem nyare produkter. Kanske inte vega 20, det förvånar mig mest att den inte var stabil.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av _Merc_:

mjukvaru fel är inte o vanligt för nyare produkter. Verkar bara vara nya navi och vega 20 med problem, även dem nyare produkter. Kanske inte vega 20, det förvånar mig mest att den inte var stabil.

???

För en liten stund sedan sade du att det var Nvidia-drivrutinerna som vad problemet, och nu skriver du att det bara är Navi och Vega 20 som har problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

A compelling pair indeed...

I5 8600K, 16GB DDR4 @ 3000mHz, GTX 1080TI, 2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Händer med nya grejor, någon som minns Nvidias kraschfest när Windows Vista kom? Då tog det flera månader innan det var löst.

X470 Crosshair VII R9 3900X 32GB@3800/c16 1:1:1 1TB 970 Evo Plus H150i Pro RM850x 1080Ti H700 :bios 2801(ABBA)
Prime X470-Pro R7 3700X 32GB@3000/c16 1TB A2000 Dark Rock Pro 4 CM V550S 1070FE CM NR600 :bios 5220(ABBA)
B450 Aorus M R7 2700X 16GB@2720/c16 Intel 660p NH-D14 CM MWE650 GTX980 Eclipse P400 :bios F42d(ABBA)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

jag får blue Screen efter ett par minuter "Clock watchdog timeout"

kan inte uppdatera något. har ryzen 3600, x570 och vega 56

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av drjanne:

jag får blue Screen efter ett par minuter "Clock watchdog timeout"

kan inte uppdatera något. har ryzen 3600, x570 och vega 56

Har du testat att updatera vad det nu är du ska uppdatera i felsäkert läge?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@ClintBeastwood: Jag ska göra det när jag kommer hem från jobbet. hoppas de funkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Skumt att ingen recensent fångade det eller hur sällsynt är det?

i9-7920X 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Härligt att Ni köper nya färska produkter och testar av dessa innan vi som är lite försiktigt lagda börjar fundera på ett köpa nya komponenter...
TACK säger jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av pv2b:

???

För en liten stund sedan sade du att det var Nvidia-drivrutinerna som vad problemet, och nu skriver du att det bara är Navi och Vega 20 som har problem?

jag kan förtydliga för dig, då jag själv först missade det i artikeln men då ovan på pekade att det var tyst ifrån amd så läste jag igen och såg att även amd navi och vega 20 har haft blåskärmar ihop med ryzen 3000, om det beror på att ram minnet som parats ihop med cpun eller grafikkort drivare vet vi inte, men om äldre radeon kort är utan prroblem så kan det bero på x antal faktorer om det inte bara är nvidia kort med problemen.

Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av _Merc_:

Tycker detta är lite skoj då många motiverar sitt köp för RTX 2070/2080 med att de har stabila drivrutiner som AMD inte har och stöd från dag 1 på nya spel som återigen AMD inte har.

Man kan tro att dessa legat under ett stenblock de sista 2-3 åren.

Core i7 2600K @ 4.3 Ghz / P8Z68-V LX / 16Gb Vengeance DDR3 / Sapphire RX 590

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av TurboFreak68:

Tycker detta är lite skoj då många motiverar sitt köp för RTX 2070/2080 med att de har stabila drivrutiner som AMD inte har och stöd från dag 1 på nya spel som återigen AMD inte har.

Man kan tro att dessa legat under ett stenblock de sista 2-3 åren.

Drivrutinerna till grafikkort fungerar oftast väldigt bra (så länge jag kör i standardfrekvenser) är vad jag har upplevt oavsett om jag kör AMD eller Nvidia kort i datorn. Kört lite blandat sedan Nvidia 7000 serien.
Sen kan det självklart finnas fall där det krånglat och då är det inte konstigt att personen i fråga blir irriterad och köper av den andra tillverkaren nästa gång. Är ju tråkigt att lägga 8000kr och få problem pga en hårdvarukombination som inte gick ihop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

så man har buggar men ingen vet om det beror på CPU, moderkortet, eller GPUs????

nuturligtvis så NVIDIA blackmålas i artikeln. Eller vänta....De kanske är positivt. Alla har problem men det är bara NVIDIA som försöker???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2001

Själv sitter jag på en Ryzen 3900X med X470 chipset samt ett EVGA RTX 2080 Ti. Inga som helst problem än så länge. Datorn fungerar klockrent. Då installerade jag inte om Windows 10 ens, bytte från Z270 chipset och 7700K.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Dual-Tjur:

så man har buggar men ingen vet om det beror på CPU, moderkortet, eller GPUs????

nuturligtvis så NVIDIA blackmålas i artikeln. Eller vänta....De kanske är positivt. Alla har problem men det är bara NVIDIA som försöker???

???

På vilket sätt får du fram att artikeln svartmålar Nvidia? Precis som du själv skriver så är Nvidia de enda som gått ut med att de arbetar på en lösning?

Är det negativt att arbeta på en lösning?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av jOnÄTÄn:

Drivrutinerna till grafikkort fungerar oftast väldigt bra (så länge jag kör i standardfrekvenser) är vad jag har upplevt oavsett om jag kör AMD eller Nvidia kort i datorn. Kört lite blandat sedan Nvidia 7000 serien.
Sen kan det självklart finnas fall där det krånglat och då är det inte konstigt att personen i fråga blir irriterad och köper av den andra tillverkaren nästa gång. Är ju tråkigt att lägga 8000kr och få problem pga en hårdvarukombination som inte gick ihop.

Precis. Drivrutiner är komplex programvara. Jag har kört AMD och Nvidia samtidigt väldigt länge nu och har haft ungefär samma antal fel på dom båda och då har ändå antalet varit väldigt lågt i mitt tycke.

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag har läst artikeln flera gånger och försökt att se den från olika infallsvinklar men jag kan verkligen inte se vart det kan uppfattas som att Nvidia svartmålas.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Tur att jag beställt ett X470 till mitt 3700X då, förutsatt att det nu verkligen har något med X570 att göra förstås.

3700X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av iRonNuke:

Själv sitter jag på en Ryzen 3900X med X470 chipset samt ett EVGA RTX 2080 Ti. Inga som helst problem än så länge. Datorn fungerar klockrent. Då installerade jag inte om Windows 10 ens, bytte från Z270 chipset och 7700K.

Grattis! själv har jag kunnat byta lätt om det var från intel till intel. AMD till intel gick inte....men det var win7 på athlonx2 tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag läser det mer som att nVidia försöker lösa det, men det kanske bara är jag?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare