Permalänk
Medlem

Var köpa längre M3 mutter och skruv?

Jag försöker montera en Arctic freezer 7 pro till ett R9 290X. Och det är helt omöjligt att försöka få jämt tryck med buntband. Jag skulle tro att det är M3 skruv(?) och mutter jag behöver samt tillverk en egen bracket. M4 skruv går nämligen inte igenom hålen.
Hittade mutter och skruvsats på jula men skruvarna är bara 12mm som längst. Tanken med denna modd är att det inte ska kosta massa pengar så har ingen lust att köpa nån jättesats för flera hundra utan skulle helst köpa 4 löst bara om det går?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Swedol brukar ha skruv och mutter i lösvikt i alla möjliga längder och storlekar, har för mig att de säljer till privatpersoner också.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Rekordmedlem

M3 Gängstång ? Klipp så långt du vill ha och använd mutter i varje ände, 22kr/m på Clas Ohlson.
https://www.clasohlson.com/se/G%C3%A4ngad-st%C3%A5ng/11-992-4...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Större byggvaruhus brukar ha att man plockar det man behöver och betalar efter vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

M3 Gängstång ? Klipp så långt du vill ha och använd mutter i varje ände, 22kr/m på Clas Ohlson.
https://www.clasohlson.com/se/G%C3%A4ngad-st%C3%A5ng/11-992-4...

Fantastiskt! Tänkte inte så långt. Den där går ju att ha till mycket när man ska fulmodda saker!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Vad rolig mod. Fler borde prova detta.
Du bara MÅSTE ta bilder och visa oss. Gärna i bra ljus och kvalitet

Och du, glöm inte RAM-ylare. Det är viktigt att yla minnen och VRM

https://www.aquatuning.se/luftkylning/passiv-kylning/7045/enz...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Chris_Kadaver: Vad rolig mod. Fler borde prova detta.
Du bara MÅSTE ta bilder och visa oss. Gärna i bra ljus och kvalitet

https://www.youtube.com/watch?v=Iegpwo9SqSg

Och du, glöm inte RAM-ylare. Det är viktigt att yla minnen och VRM

https://www.aquatuning.se/luftkylning/passiv-kylning/7045/enz...

Yes. Har spanat in alla dessa videos på youtube. Det är intressant hur man specificerar TDP för grafikkort och hur man gör för cpu-kylare. Min arctic freezer 7 pro ska inte klara mer än typ 130w tdp eller nåt sånt. R9 290X är på 290X TDP bara för gpun. På 80% fläkthastighet klarar den av att kyla gpun med temps runt 70c vilket är lågt för R9 290X. Killen jag köpte kortet av hade tagit bort alla flänsar på kortet som är av referensdesign. Men låtit ståkplattan vara kvar för att kyla vram och VRM. Trots låga VRM temps och låg gpu temp så dör datorn efter ca en runda i unegine heaven. Gissar att vramen blir för varm. Jag har därför nu sågat av en gammal intel stockkylare på mitten och tänker låta båda halvorna stå på högkant för att kyla ramen. Skulle behöva en halva till dock eftersom det är tre rader med vram. Det här är nog det värsta frankensteins monster till grafikkort jag någonsin skådat. Är lite osäker på om jag kommer orka göra klart projektet. Behöver dubbelhäftande värmeledande tejp bland annat. Varför jag överväger att ge upp är för att kortet lider av brutalt spoltjut.
Har tagit lite bilder som jag kan lägga upp senare.

Jag övervägde att använda en 212 evo istället men det fick inte plats i chassit. Med en sån på typ 30-50% fläkthastighet skulle det säkert kunnat kyla ett R9 290X.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Jaa bilder bilder ^^
Det är kul med hemmafix.
Du borde verkligen sätta på kylflänsar av det slag jag länkare. Samt ha en fläkt som är riktad mot kortet. Det gör underverk på ram och WRM. Utan dom flänsarna och den riktade fläkten spelar det ingen roll hur mycket du kyler din gpu.

Jag hade Accelero Xtreme III och Accelero Xtreme VI på mina R9 290. Blev svalt och tyst.

https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Swedol brukar ha skruv och mutter i lösvikt i alla möjliga längder och storlekar, har för mig att de säljer till privatpersoner också.

Bauhaus säljer skruv & bult i lösvikt också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Chris_Kadaver: Jaa bilder bilder ^^
Det är kul med hemmafix.
Du borde verkligen sätta på kylflänsar av det slag jag länkare. Samt ha en fläkt som är riktad mot kortet. Det gör underverk på ram och WRM. Utan dom flänsarna och den riktade fläkten spelar det ingen roll hur mycket du kyler din gpu.

Jag hade Accelero Xtreme III och Accelero Xtreme VI på mina R9 290. Blev svalt och tyst.

https://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler

Tack för tipset men det är ju ingen utmaning. Mitt motto är att min hobby ska vara gratis. Annars kan jag ju lika gärna köpa nytt grafikkort?!

Lägger upp bilder på kortet senare. Det här är vad jag gjort sen jag skrev sist. Har stått och filat i typ en halvtimme. Är tydligen ingen höjdare på att såga rakt så fick fila som en tok för att få den rak. Den där kommer sitta över ena raden med vram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Swedol brukar ha skruv och mutter i lösvikt i alla möjliga längder och storlekar, har för mig att de säljer till privatpersoner också.

Skrivet av MatteN:

Bauhaus säljer skruv & bult i lösvikt också.

Och Hornbach...

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bor i Stockholm så har Sifvert Skruv i Västberga ett bra sortiment av olika skruvar.

Permalänk
Medlem

Har muttrat mycket när jag inte hittat rätt skruv.........

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har muttrat mycket när jag inte hittat rätt skruv.........

Själv brukar jag få bultande huvudvärk och skruvat på mig i stolen, och då får jag påminna mig om att det inte är så farligt, skruvar bits ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Själv brukar jag få bultande huvudvärk och skruvat på mig i stolen, och då får jag påminna mig om att det inte är så farligt, skruvar bits ju inte.

Tänkte skriva något fyndigt, men känner mig lite ur gängorna........

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såhär ser aset ut efter att ha letat kylning för vrm och minnen. Tog bort den faststrajpade cpu/gpu kylaren och lagt allt på plats som det ska monteras. Har inget värmeledande lim eller dubbelhäftende kylkuddar. Kommer prova att köra kylpasta och superlim i hörnen på varje kylfläns.

Längst till vänster ser ni den ena delen an den avkapade intel cpu-kylaren. Den svarta långa saken är VRM kylaren på ett trasigt r9 390X som jag hade liggandes. Fick kapa den till lagom längd. Till höger om den, högst upp i mitten syns den andra halvan av intelkylaren. Den har jag lappat för att få den avkapade sidan helt plan. Till höger ser ni chipsetkylningen från ett slaktat moderkort som var trasigt. Fick kapa även den till lagom storlek. Sen dr. Mos längst ner kommer från samma moderkort. Det satt som vrm kylning. I tunnaste laget dock. Nu är det precis så arctic cpu kylaren får plats. Måste tillverka en bracket till de som jag kan bulta fast om jag inte lyckad med strajpningen som jag kanske ger mig på ikväll igen.

Vad har då allt det här kostat? 1. Grafikkortet köpte jag här för 230 kr. 2 en jävla massa tid? 3. Mitt soffbord är helt förstört av allt strajpande och vändande på grafikkoret. Var trött och orkade inte lägga ut tidningar. Har det varit värt det? Nej, inte ett dugg. Det är inte alls säkert att det här kommer lösa problemen med kortet. Det kan ju vara semidefekt? Dessutom har kortet det värsta spoltjut jag någonsin hört. Trots det kan jag inte sluta nu när jag väl börjat. X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Såhär ser aset ut efter att ha letat kylning för vrm och minnen. Tog bort den faststrajpade cpu/gpu kylaren och lagt allt på plats som det ska monteras. Har inget värmeledande lim eller dubbelhäftende kylkuddar. Kommer prova att köra kylpasta och superlim i hörnen på varje kylfläns.http://www.bilddump.se/bilder/20190714174321-217.209.27.104.jpg

Längst till vänster ser ni den ena delen an den avkapade intel cpu-kylaren. Den svarta långa saken är VRM kylaren på ett trasigt r9 390X som jag hade liggandes. Fick kapa den till lagom längd. Till höger om den, högst upp i mitten syns den andra halvan av intelkylaren. Den har jag lappat för att få den avkapade sidan helt plan. Till höger ser ni chipsetkylningen från ett slaktat moderkort som var trasigt. Fick kapa även den till lagom storlek. Sen dr. Mos längst ner kommer från samma moderkort. Det satt som vrm kylning. I tunnaste laget dock. Nu är det precis så arctic cpu kylaren får plats. Måste tillverka en bracket till de som jag kan bulta fast om jag inte lyckad med strajpningen som jag kanske ger mig på ikväll igen.

Vad har då allt det här kostat? 1. Grafikkortet köpte jag här för 230 kr. 2 en jävla massa tid? 3. Mitt soffbord är helt förstört av allt strajpande och vändande på grafikkoret. Var trött och orkade inte lägga ut tidningar. Har det varit värt det? Nej, inte ett dugg. Det är inte alls säkert att det här kommer lösa problemen med kortet. Det kan ju vara semidefekt? Dessutom har kortet det värsta spoltjut jag någonsin hört. Trots det kan jag inte sluta nu när jag väl börjat. X)

Heja heja. Det blir ju skitbra även om det inte blir bra

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Heja heja. Det blir ju skitbra även om det inte blir bra

Fulast modd vinner?! XD
Gjorde en bracket nu under kvällen av en bit klickgolv från rusta. Har lite svårt att få allt att passa med den där kapade intelflänsen på högkant. Men det får gå även om det inte blir bra precis som du säger. Det roliga är att det är min flickvän som ska ha den här skapelsen och hon kommer hata den!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fulast modd vinner?! XD
Gjorde en bracket nu under kvällen av en bit klickgolv från rusta. Har lite svårt att få allt att passa med den där kapade intelflänsen på högkant. Men det får gå även om det inte blir bra precis som du säger. Det roliga är att det är min flickvän som ska ha den här skapelsen och hon kommer hata den!

Hahahaha bästa jag har läst. Hälsa din flickvän det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fulast modd vinner?! XD
Gjorde en bracket nu under kvällen av en bit klickgolv från rusta. Har lite svårt att få allt att passa med den där kapade intelflänsen på högkant. Men det får gå även om det inte blir bra precis som du säger. Det roliga är att det är min flickvän som ska ha den här skapelsen och hon kommer hata den!

Det där är fulmod på hög nivå!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fulast modd vinner?! XD
Gjorde en bracket nu under kvällen av en bit klickgolv från rusta. Har lite svårt att få allt att passa med den där kapade intelflänsen på högkant. Men det får gå även om det inte blir bra precis som du säger. Det roliga är att det är min flickvän som ska ha den här skapelsen och hon kommer hata den!

Det är väl ett stort klart fönster på lådan och bra belysning så att kortet kommer att synas tydligt ? Om inte är ju det nästa steg i moddandet av datorn

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl ett stort klart fönster på lådan och bra belysning så att kortet kommer att synas tydligt ? Om inte är ju det nästa steg i moddandet av datorn

Bra idé! fast det blir nog i form ett utdremlat "fönster" något mindre än sidoplåten. Tanken är att datorn inte ska kosta nånting. Det blir den perfekta presenten till vår två-årsdag

Allt sitter i ett silverfärgat silverstone fulltower chasssi med bortmonterad frontpanel för ökat luftflöde och 3D printat fläktfilter. Det ser verkligen förjävligt ut!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...