edit: För övrigt, tack för en sansad diskussion. 👍
En stor skillnad är att Riksbanken är backad av staten och inte har något vinstintresse. Att säga att den inte kan gå omkull är väl tekniskt sett fel, men affärsbanker är mer likt vanliga företag och bör kunna försättas i konkurs utan att staten ska behöva garantera privatpersoners tillgångar hos dem.
Sen är tanken hos Positiva Pengar, och andra liknande organisationer, att pengar inte ska skapas av lån över huvud taget.
Jag måste erkänna att jag varken har räknat på hur stor effekt det har på börsen, och inte heller sett någon källa på det. Det såg sig mest självklart för mig att så var fallet. Om bostadsräntorna är väldigt låga, som de är idag, kommer många att investera de pengarna på börsen istället för att amortera då det blir mer lönsamt. Dvs, låga räntor bidrar till ökat tryck på börsen. Men det kan hända att den effekten är försumbar.
Jovisst verkar det som att marknaden känner oro för affärsbankerna. Jag gissar på att många känner att en finanskris närmar sig.
Fast dessa är inte de som tar bostadslånen. Lånen tas av privatpersoner och organisationer med bostäderna som säkerhet. Bostadsobligationerna säljs av affärsbankerna för att de inte vill vänta på räntan av de långlivade lånen, utan vill ha (en del av) avkastningen direkt. Pengarna har redan skapas när lånet togs av privatpersonen.
Fel. Riksbanken har fortfarande målet att hålla penningvärdet fast (fastsatt enligt lag), och det är deras största uppgift. Utdrag ur Riksbankslagen:
Att mäta kronans värde genom att jämföra den med andra valutor är ett sätt att göra på, att mäta inflationen är en annan. Riksbanken har valt att använda sig av inflationen för att mäta det relativa penningvärdet.
Pengarna skapas utan skuld. Riksbanken "trycker" nya pengar utan att någon behöver betala tillbaka dem.
Att låta Riksbanken vaska varor för att trycka upp priserna är en rätt komisk idé.
Och vad skulle "gå tillbaka till en ärlig penningpolitik" vara? Riksbanken har haft sitt inflationsmål sedan 1995.