Permalänk
Medlem

Prognos för grafikkort

Hej alla!

För typ 3-4 år sedan köpte jag ett GTX 770 för 1000kr (begagnat) och det håller hyfsat än så länge. Bra investering med tanke på att spelen jag spelar går att köra på medium+ i 1080p och ändå få cirka 60fps.
Sitter även en del i davinci resolve och känner att 2gb VRAM är lite lite (det jag har nu).

Dock är frågan, jag har tittat på rx 570, rx 580 och rx 590 (8gb) begagnade från 1000kr och 590 har jag hittat nytt för 2400kr.
Har även kollat Nvidias dito men tycker man får för lite minne för pengen.

Tror ni att något av dessa kort kommer kunna ge mig glädje under de kommande 4 åren med? Eller finns det något på horisonten som säger att grafik-tekniken kommer ta ett dunderhopp snart?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Du kommer få runt 40% mer prestanda från ett RX 580 till skillnad med den du redan har (GTx770). Kommer det räcka i 4 år tror jag inte, men du kan alltid köpa ett till 580 (om runt två år) och köra dom i Crossfire. Nåt att tänka på är att andra grafikkortet blir då använt till 40-60% av dennas prestanda. Det blir så att den ger support till den första grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja dunderhopp vet jag väl inte, men i segmentet ovanför rx 590 finns det just nu väldigt mycket att välja på. Amd håller på att rulla ut RDNA och har släppt rx 5700 och 5700xt änsålänge, modeller ovan och under väntas komma. Nvidia har svarat med 2060 super och 2070 super. Det finns mycket mer också, men detta är det senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett 770 till ett 1060, och i ärlighetens namn så var det inte så jävla stor skillnad. Hade jag gjort om det hade jag köpt ett kraftigare kort, känner att jag kommer byta snart igen.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som tyder på att grafikkort kommer ta ett dunderhopp inom de närmsta åren, mer tvärt om. Det är tyvärr så att priserna på grafikkort har gått upp ganska avsevärt de senaste 4 åren vilket även har påverkat begagnatmarknaden. Det betyder att du fick "mer" för pengarna för 1000kr för 4 år sedan än du får idag.

Med det sagt så tycker jag personligen 1000kr låter billigt för att få 40% mer prestanda och 8 GB grafikminne. Dock ska du nog inte räkna med att det kommer vara suveränt i 4 år till, men det beror ju helt på vad man har för önskemål också

Permalänk
Medlem

Hej
Även om grafikorten tar ett dunderhopp är speltillverkarna rädda för att ställa för stora krav på hårdvaran.

Helt säker på att ett GTX 1060 eller RX580 kommer klara 1080p / 60 fps i tre år till i medium.

Vill du spela nyare spel i högre upplösing, FPS eller ULTRA i någon mix kommer det krävas helt andra prylar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Va skulle ni säga att jag behöver, oavsett tillverkare, för grafikkort för att dubbla prestandan mot 7702gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Tack för alla svar!

Va skulle ni säga att jag behöver, oavsett tillverkare, för grafikkort för att dubbla prestandan mot 7702gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett RX 580/590 eller GTX 970/1060, vill du känna dig lite mer framtidsäker finns Vega 56 och GTX 1070

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

För dubbla prestandan behöver du vega 56/gtx1070ti/rtx2060

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

För dubbla prestandan behöver du vega 56/gtx1070ti/rtx2060

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry det stämmer ett 970 är bara 50% snabbare än 770

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Till skillnad från många andra produktivitets-program som oftast fungerar bättre med CUDA, så är AMD, och vega-korten rätt starka i Resolv. Ett vega56 som nu är rätt billiga hade nog vart ett bra alternativ.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Hedersmedlem

Vega 56 för 3100 kr är nog rätt omöjligt att slå pris/prestandamässigt just nu för spel. Samtidigt lär det kortet lira rätt bra med Davinci Resolve för pengarna också.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-14... - I Davinci Resolve 14 så presterade AMD:s Vega 56-kort betydligt bättre vid samma prispunkt än motsvarande (i spel) Pascal-kort (GTX 1070).

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-15... - Puget testade tyvärr inte Vega 56 i DR15, men man kan bilda sig en uppfattning genom att titta på Vega 64 och dra bort några procent.

Spontant ser det ut som att ett billigt Vega 56 kommer vara ett rätt bra lyft i ditt system.

Men jag undrar, tjänar du pengar på din dator när du videoredigerar, eller är det bara att du redigerar som hobby? Om du använder datorn för att tjäna pengar, och varje minut du väntar på datorn gör att ditt jobb tar längre tid kan det ju vara värt att lägga lite mer krut...

Permalänk
Medlem

Prognosen för grafikkort beror som jag ser det på två saker.
Hårdvaran - litografisk teknik.
Mjukvaran - spelkonsoler från Sony och Microsoft.
Mjukvaran först, AAA titlar idag utvecklas för för att kunna köras på flera plattformar för att kunna maximera avkastningen på de stora investeringarna. Sonys nya spelkonsol kommer att släppas i slutet av 2020, och i början kommer det att vara få spel som bara släpps för PS5 och inte PS4 (Sonys egna studios) på grund av den väldiga skillnaden i antalet kunder på plattformarna. Så när kommer titlar som bara kör på den nya konsolgenerationen? Slutet av 2022 eller någon gång under 2023 är min gissning. När kommer det första av dessa som du absolut vill spela? Låt oss tänka oss att det är nästan direkt, hösten 2023. Så vad du än köper nu som kör denna konsolgenerationens spel bra, kommer förmodligen att duga fint i åtminstone fyra år till.
Vad kommer du då att behöva skaffa? Ja, en intressant utveckling är att medan PC hittills legat före spelkonsolerna i fråga om upplösning, kanske inte det är sant längre. De nya konsolerna kommer att sikta på 3840x2160, om än med "fejkuppskalning". Själv, med den syn jag har och den FOV jag föredrar på skrivbordet, klarar jag mig finfint med hälften så många pixlar (2560x1440), eller till och med fjärdedelen (1920x1080). Så i mitt fall skulle jag bara behöva ett hälften så snabbt grafikkort som de nya konsolernas fast å andra sidan vill jag ju alltid ha åtminstone 60fps. (Antar att de mer krävande konsolspelen fortfarande kommer att hacka fram på 30fps.) Så i mitt fall kommer jag alltså kring 2023 behöva skaffa en GPU som i runda slängar är i paritet med de nya spelkonsolernas. Är nog redan där ungefär....
Hårdvaruutvecklingen då?
Litografiutvecklingen, i synnerhet för högeffektskretsar går allt långsammare. Det senaste decenniet har vi sett en faktor fyra i prestanda/Watt respektive prestanda/mm2. Så den faktor 10-12 i prestanda vi sett under det senaste decenniet har i ungefär lika stor del bestått i att effekt och kiselyta fått dra iväg. Men vi verkar ha nått ungefär vägs ände där. Så vi skall nog inte räkna med att effektförbrukning, eller framför allt kiselyta forsätter att öka. Tvärtom snarare vad kiselyta beträffar. AMDs ansvarige för serverlösningar, sa att de hade en trovärdig roadmap för två noder till, (till "3nm") och att framstegen skulle bero mycket på hur man kan packa chip. Det är en knepig väg framåt för chip som pumpar ut uppåt 300W.... Så även om vi om fem år kan packa in 50 miljarder transistorer på en topp-GPU, kan vi i så fall inte klocka dem lika högt som nu. Så anta optimistiskt att vi om fem år ligger på max prestanda på dubbla 2080Ti, så kommer mainstream att ligga en bit under hälften, och var beredd att betala en del för det.
Tech-press och hårdvarutillverkare behöver försäljning, så utgå från att man kommer att hypa nya features och små prestandaskillnader för att fortsätta driva uppgraderingar, men i grafiksammanhang behövs rejäla steg för att åstadkomma någon reell visuell skillnad.

Så vad säger litografitekniken om framtiden? Jo, ungefär samma sak som mjukvaruperspektivet. Tidigast 2023 har man ”behov" av GPUer uppåt 10 GFLOPs, och sedan kommer de att duga decenniet ut.

Dötrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Hej alla!

För typ 3-4 år sedan köpte jag ett GTX 770 för 1000kr (begagnat) och det håller hyfsat än så länge. Bra investering med tanke på att spelen jag spelar går att köra på medium+ i 1080p och ändå få cirka 60fps.
Sitter även en del i davinci resolve och känner att 2gb VRAM är lite lite (det jag har nu).

Dock är frågan, jag har tittat på rx 570, rx 580 och rx 590 (8gb) begagnade från 1000kr och 590 har jag hittat nytt för 2400kr.
Har även kollat Nvidias dito men tycker man får för lite minne för pengen.

Tror ni att något av dessa kort kommer kunna ge mig glädje under de kommande 4 åren med? Eller finns det något på horisonten som säger att grafik-tekniken kommer ta ett dunderhopp snart?

Om det är primärt fokus på produktivitet (DaVinci Resolve) så skulle jag absolut rekommendera AMD's grafikkort i det läget.
De presterar riktigt bra där då DaVinci Resolve inte är lika favoriserande som ex. Adobe Premiere som i princip enbart fokuserar på det gröna teamets tekniker.

För att räcka i 4 år framöver hade jag nog fokuserat på något i åtminstone Vega56-klassen då de lär börja reas ut snart.
Annars hade jag satsat på det nysläppta och betydligt bättre Radeon RX 5700/XT, alternativt det galanta Radeon VII om du lyckas komma över det till vrakpris c:a ~5-6000:-

-Ja, jag är galen nog att rekommendera ett VII-kort när det handlar om produktivitet, då det allt som oftast drar jämnt med ett nära på dubbelt så dyrt 2080Ti för sådana ändamål.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Beggade Radeon VII går ju för en femtusing och spöar till och med 2080TI i Davinci Resolve

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Om det är primärt fokus på produktivitet (DaVinci Resolve) så skulle jag absolut rekommendera AMD's grafikkort i det läget.
De presterar riktigt bra där då DaVinci Resolve inte är lika favoriserande som ex. Adobe Premiere som i princip enbart fokuserar på det gröna teamets tekniker.

För att räcka i 4 år framöver hade jag nog fokuserat på något i åtminstone Vega56-klassen då de lär börja reas ut snart.
Annars hade jag satsat på det nysläppta och betydligt bättre Radeon RX 5700/XT, alternativt det galanta Radeon VII om du lyckas komma över det till vrakpris c:a ~5-6000:-

-Ja, jag är galen nog att rekommendera ett VII-kort när det handlar om produktivitet, då det allt som oftast drar jämnt med ett nära på dubbelt så dyrt 2080Ti för sådana ändamål.

Oj, tänk att man kunde få ett så utförligt svar. Jag tackar ödmjukast ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Beggade Radeon VII går ju för en femtusing och spöar till och med 2080TI i Davinci Resolve

Det vore något 😅 men min budget ligger på helst 1000kr, men kan sträcka mig till 2500kr om det verkligen ger något i det långa loppet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vega 56 för 3100 kr är nog rätt omöjligt att slå pris/prestandamässigt just nu för spel. Samtidigt lär det kortet lira rätt bra med Davinci Resolve för pengarna också.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-14... - I Davinci Resolve 14 så presterade AMD:s Vega 56-kort betydligt bättre vid samma prispunkt än motsvarande (i spel) Pascal-kort (GTX 1070).

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-15... - Puget testade tyvärr inte Vega 56 i DR15, men man kan bilda sig en uppfattning genom att titta på Vega 64 och dra bort några procent.

Spontant ser det ut som att ett billigt Vega 56 kommer vara ett rätt bra lyft i ditt system.

Men jag undrar, tjänar du pengar på din dator när du videoredigerar, eller är det bara att du redigerar som hobby? Om du använder datorn för att tjäna pengar, och varje minut du väntar på datorn gör att ditt jobb tar längre tid kan det ju vara värt att lägga lite mer krut...

Enbart hobby, men siktar på att dra in några kronor inom något år eller två. Vega ser lockande ut, men såg att prestanda per watt vad urdåligt :/ blev lite avskräckt, speciellt med den regering vi har nu som kommer göra att elen kommer kosta multum om några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Det vore något 😅 men min budget ligger på helst 1000kr, men kan sträcka mig till 2500kr om det verkligen ger något i det långa loppet

Håll ett öga här: https://www.mindfactory.de/Highlights/MindStar
Brukar komma ut RX590 för 169€ och Vega56 för 229€ två gånger i veckan eller så.
Fraktfritt om du beställer mellan kl 00-06 inom Tyskland.

De skickar inte till Sverige men det går att använda Mailboxde.com. Total fraktkostnad hamnar väl på 15€ om du inte beställer kring midnatt, och en 8-9€ om du beställer när det är fri frakt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joshiegy:

Enbart hobby, men siktar på att dra in några kronor inom något år eller två. Vega ser lockande ut, men såg att prestanda per watt vad urdåligt :/ blev lite avskräckt, speciellt med den regering vi har nu som kommer göra att elen kommer kosta multum om några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Idag kostar el typ 1,50 kr/kWh inkl all transmission och skatter etc.

Hur mkt mer drar ett AMD-kort mot motsvarande Nvidia-kort?

Vilket kort ska vi jämföra med? Jag vet inte hur du tänker, men låt oss säga att AMD-kortet drar typ 65 W om vi jämför med ett RTX 2060. Det är väl ungefär lika i spelprestanda (dock sannolikt lägre i Davinci Resolve)

Mot detta hypotetiska kort så kostar alltså AMD-kortet 0,065 kW * 150 öre/kWh = 9,75 öre/timme mer att köra.

Om vi säger att du kör dina kort 4 timmar per dag varje dag i 3 år (högt räknat, men jag vet inte hur mycket du använder kortet) så hamnar vi på totalt 365,25 dagar/år * 3 år * 4 timmar/dag * 0,0975 kr/timme = cirka 427 kr mer under kortets hela livstid. Även med elförbrukningen inräknad så är detta fortfarande billigare än ett RTX 2060 (som kostar 600 kr mer än ett Vega 56 om vi jämför billigaste på Prisjakt).

Sen får du ju också räkna med att totalkostnaden för elen kommer vara högre med ett RTX 2060 eftersom du kommer behöva köra det en längre tid för att få samma jobb gjort i Davinci Resolve. Även om man räknar på 2 kr/kWh så är ändå merkostnaden för el bara 570 kr. Då blir korten lika dyra, men bara om man räknar med att korten är lika snabba, vilket de inte är.