Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Speldator för ca 8000

Jag letar efter en dator som jag kommer att använda till att spela fps spel (men mest rocket league). Jag kommer även att använda den till programmering. Jag vill helst ha en färdigbyggd men windows installerat. Men jag skulle kunna bygga en själv men vet ej hur man installerar windows och sånt. Skulle vara tacksam om någon skulle villa hjälpa

Permalänk
Medlem

Om du inte har en skärm redan så får du tänka på att den kommer kosta mellan 2-3000 kronor beroende på vad du vill ha för kvalité. Du nämner inte vad du vill ha för kvalité på spelen men 8000:- totalbudget kanske ger dig ett 1060 6GB-grafikkort. Inte direkt det bästa i världen men det gör att du kan spela det mesta om du drar ner inställningarna. Du kanske får välja en hyfsad i5-processor också istället för att blicka mot en i7 eller i9.

Permalänk
Medlem

Att bygga eget är väldigt enkelt egentligen. Är du säker på att du inte kan bygga själv? Kan få en betydligt bättre burk för pengarna om du väljer det över färdigbyggda. Detta borde ge dig ett rätt bra bygge, om du kan bygga själv såklart.

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att du kan få en riktigt bra begagnad dator för 8000.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

@erikburk: Hur blir det med windows om man bygger en egen? Köper man en nyckel online? Jag har sett windows nycklar för ganska billigt men även för 1000 kr+. Behöver man då installera windows själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas100:

Behöver man då installera windows själv?

Om du bygger eget får du givetvis köpa och installera Windows separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas100:

@erikburk: Hur blir det med windows om man bygger en egen? Köper man en nyckel online? Jag har sett windows nycklar för ganska billigt men även för 1000 kr+. Behöver man då installera windows själv?

Om du bygger din egen dator skapar du ett Windows-installationsmedium via en annan dator (förslagsvis en 8GB USB-sticka), installerar Windows (rätt enkelt, bara att följa en youtube-video,), köper Windows 10 på Ebay för 25kr, aktiverar Windows, sedan är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Säljer min dator som är 2 månader gammal och bättre än länkad dator här för mindre pengar.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas100:

@erikburk: Hur blir det med windows om man bygger en egen? Köper man en nyckel online? Jag har sett windows nycklar för ganska billigt men även för 1000 kr+. Behöver man då installera windows själv?

Det finns nycklar att köpa billigt från t.ex. ebay men då rekommenderar jag mer att du bara kör gratis (ingen skillnad, förutom ett vattenmärke nere i hörnet). Det kan du hitta från microsoft, googla "windows 10 iso" så borde det finnas där.
Annars, som andra har sagt, finns också begagnat, men det är bara om du känner dig säker med det. Kan också vara ett bättre val om du inte vill bygga själv.

Skickades från m.sweclockers.com