Behöver hjälp, klarar inte att få bort IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp, klarar inte att få bort IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Helt plötsligt så har min dator börjat BSODa, och jag har stora svårigheter i att hitta felet.

Problemet började för kanske en månad sen - måhända aningen längre sedan. Då började datorn BSODa många gånger i veckan, snuddpå 1 gång om dagen. Ibland är det så illa att det går nästan inte att starta om windows, för uppstarten hänger sig med.
Tidigare så hade den aldrig BSODat. Jag har haft den i kanske 1½ år, och jag har gjort minialt med förändringar. Gjort noll förändringar i hårdvaran t.ex.

När den BSODar, så anger den felkoden IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Windows Event Viewer visar ca 12-15 stycken events före krashen av typ "information", där alla verkar peka på att olika drivrutiner slutar svara. Det hela avslutas med ett event som klassificeras "critical error" då datorn BSODar, och nu senast står det att skälet var "The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID". Det känns lite mumbo-jumbo på den, för mig.

Jag har gått igenom hela enhetshanteraren och jag hittar heller inte två enheter som delar på samma IRQ, så .. vet inte vad jag ska göra som nästa steg. Jag kan inte ha det såhär, utan jag måste hitta en lösning.

De två ledtrådarna är att det tycks ha något att göra med grafiken, för det här händer oftast när jag har lite krävande grafik igång, typ youtube på ena skärmen och en matroska-film på andra skärmen, och drar över matroska filmen till huvudskärmen. Såna gånger verkar det hända ooftare än annars. Men det händer inte varje gång relaterat med grafiken. Och den andra ledtråden är att explorer.exe håller på att starta om sig väldigt ofta, irriterande ofta.

Jag kör Obit systemcare advanced, som håller alla drivrutiner upp to date. BIOSär dock inte senaste, men jag kommer nog inte tro på att det här problemet orsakas av en aningen föråldrad BIOS version.

Datorn står ofta på när jag är på jobbet och den stor på vissa helnätter med och den krashar aldrig när den inte används. Jag kör inga spel alls, bara nytto, surf och media.

CPU: Intel core i7 8700K oklockad
Mobo: MSI Z370-A Pro
Disk: 4 diskar, 3 st samsung och 1 kingston, SSD.
RAM: Kingston Value DDR4 2400Mhz 32gb ram oklockat
OS: Win 10 x64 1803
Grafic: Nvidia GT710

Jag har en känsla av att det är något windows update som förändrat kraven lite, men .. då borde inte jag vara ensam om det här problemet.

Jag känner mig i princip blind just nu och kan verkligen behöva tips, för det här problemet verkar inte gå över för att man väntar ut det.

Tackar för input och tips

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Detta BlueScreenView lilla program kan i regel visa lite mer detaljerat vad som orsakade BSOD'n.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Dooley:
Detta BlueScreenView lilla program kan i regel visa lite mer detaljerat vad som orsakade BSOD'n.

Tackar så mycket.
Och naturligtvis har ingen dmp-fil sparats av systemet. Haha, det är som svart grekisk tragedi.
Men det är bara ställa in Windows så den ska spara dump, och sen vänta på nästa BSOD.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till alla liknande program som "Obit systemcare advanced". Vet inte vad extra de installerar.

IRQ not less or equal låter som hårdvara - typ uppdaterat BIOS? Eller ändrat minneskonfig?

Det andra mumbot - Com+ behörigheter de hittar du i alla datorer - sällan något att bry sig om

// LZ

Permalänk
Medlem

@Dooley: Första felsökning är att testa RAMminnet, finns ett inbyggt i Windows, men externa som tex Memtest86+ är bättre https://www.memtest.org/ blir det error med det så är felet funnit, om inte, så kan det vara både svårt och/tidsödande, man kan testa med att köra på CPU grafiken, dvs ta ur grafikkort och köra ett tag.

Är också väldigt skeptisk mot Obit systemcare advanced, den typen av program ställer ofta till det mer än de hjälper..

OBS att den hårdvara du specar
CPU: Intel core i7 8700K
Mobo: Asus P8Z77-V
Kan inte stämma, CPU passar inte på det moderkortet.

Om du ganska nyligen bytt hårdvara som CPU/moderkort så kanske du inte nyinstallerat Windows, sånt kan ge alla möjliga fel om du kör en installation från äldre system.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

den hårdvara du specar
CPU: Intel core i7 8700K
Mobo: Asus P8Z77-V
Kan inte stämma, CPU passar inte på det moderkortet.

Om du ganska nyligen bytt hårdvara som CPU/moderkort så kanske du inte nyinstallerat Windows, sånt kan ge alla möjliga fel om du kör en installation från äldre system.

Ah, jag skrev mitt förra moderkort av misstag. Skarpsynt. Det är korrigerat nu, kör MSI Z370-A Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Helt plötsligt så har min dator börjat BSODa, och jag har stora svårigheter i att hitta felet.

Problemet började för kanske en månad sen - måhända aningen längre sedan. Då började datorn BSODa många gånger i veckan, snuddpå 1 gång om dagen. Ibland är det så illa att det går nästan inte att starta om windows, för uppstarten hänger sig med.
Tidigare så hade den aldrig BSODat. Jag har haft den i kanske 1½ år, och jag har gjort noll förändringar, och jag menar verkligen NOLL förändringar vare sig i mjukvaru som hårdvarustrukturen innan den började BSODa.

När den BSODar, så anger den felkoden IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Windows Event Viewer visar ca 12-15 stycken events före krashen av typ "information", där alla verkar peka på att olika drivrutiner slutar svara. Det hela avslutas med ett event som klassificeras "critical error" då datorn BSODar, och nu senast står det att skälet var "The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID". Det känns lite mumbo-jumbo på den, för mig.

Jag har gått igenom hela enhetshanteraren och jag hittar heller inte två enheter som delar på samma IRQ, så .. vet inte vad jag ska göra som nästa steg. Jag kan inte ha det såhär, utan jag måste hitta en lösning.

De två ledtrådarna är att det tycks ha något att göra med grafiken, för det här händer oftast när jag har lite krävande grafik igång, typ youtube på ena skärmen och en matroska-film på andra skärmen, och drar över matroska filmen till huvudskärmen. Såna gånger verkar det hända ooftare än annars. Men det händer inte varje gång relaterat med grafiken. Och den andra ledtråden är att explorer.exe håller på att starta om sig väldigt ofta, irriterande ofta.

Jag kör Obit systemcare advanced, som håller alla drivrutiner upp to date. BIOSär dock inte senaste, men jag kommer nog inte tro på att det här problemet orsakas av en aningen föråldrad BIOS version.

Datorn står ofta på när jag är på jobbet och den stor på vissa helnätter med och den krashar aldrig när den inte används. Jag kör inga spel alls, bara nytto, surf och media.

CPU: Intel core i7 8700K oklockad
Mobo: Asus P8Z77-V
Disk: 4 diskar, 3 st samsung och 1 kingston, SSD.
RAM: Kingston Value DDR4 2400Mhz 32gb ram oklockat
OS: Win 10 x64 1803
Grafic: Nvidia GT710

Jag har en känsla av att det är något windows update som förändrat kraven lite, men .. då borde inte jag vara ensam om det här problemet.

Jag känner mig i princip blind just nu och kan verkligen behöva tips, för det här problemet verkar inte gå över för att man väntar ut det.

Tackar för input och tips

Inte så att datorn sugit i sig en massa damm så kylningen blivit dålig? Hur är temperaturerna?

Ett annat vanligt problem är glappkontakt, avhjälps ofta genom att ta ur minnen och instickskort och sätta tillbaka igen, samma med kablarna.

Sen är det ju inte fel att ta hem och köra en live-linux, tex knoppix eller motsvarande. Funkar de så är ofrast hårdvaran ok. Brukar även ha med memtest så man kan testa att minnet är ok.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag är skeptisk till alla liknande program som "Obit systemcare advanced".

Är säker på att jag förstår hur du menar. Jag åkte dit på en massa såna program förut, och utvecklade skepsis själv. Obit känns relativt okej ändå. Och i relation till problemet som den här tråden handlar om så installerade jag Obit först efter att mina problem började. Anleningen var att jag ville se till att alla drivrutiner och allt för alla processer i datorn är up-to-date, och jag ville inte göra det manuellt för typ 40 program osv. Obit gjorde allt det automatiskt med 1 knapptryckning. Så det var mest därför jag la in det.

Skrivet av Tea42BBS:

IRQ not less or equal låter som hårdvara - typ uppdaterat BIOS? Eller ändrat minneskonfig?

Står IRQL, inte IRQ, bara som detalj. IRQ problem hade jag som fan på Windows 2000 typ. Men sällan efter det.
Har inte uppdaterat eller ens ändrat något i BIOS på länge. Men när du säger det så kommer jag på att jag har ändrat inställningarna för virtuella växlingsfilen. Körde den på C förut, nu ligger den som automatisk för alla diskar. Men jag tror att jag ändrade det efter att problemen började, i hopp om att råda bot på det.

-

Något som jag däremot kom på att jag gjort, är att ha uppdaterat min 3rd party Internet Security suite, till 2019 års version. Jag ställde dessutom in sviten så den är mer nitisk och kräver uttryckliga tillstånd för saker jämfört med förut.

Permalänk
Medlem

@Dooley:

Jag skulle testa att helt avinstallera 3:rd party virusskydd - då ett flertal av dessa är kända att ha problem med nyare version av win 10. Dessutom är det få som får bättre i test än windows egna. Så avinstallera virusskyddet helt, med alla tillägg. Boota om och chansen är att dina problem är lösta

// LZ

Permalänk
Medlem

Alright. Ny BSOD just nyss. Den här gången rapporterades BSODen som DPC_WATCHDOG_VIOLATION, inte som IRQL.

Nu använde jag Belzaders rekommenderade BlueScreenView (se inlägg #2 i tråden) för att kolla dumpfilen, och i dumpfilen finns en lista på .. säkert hundra filer, varav 90% av dom ser ut att vara *.sys filer och några DLL. Överst i listan står denna rutin:

==================================================
Filename : ntoskrnl.exe
Address In Stack : ntoskrnl.exe+1fbe21
From Address : fffff803`9309a000
To Address : fffff803`939ee000
Size : 0x00954000
Time Stamp : 0x5d240008
Time String : 2019-07-09 04:46:32
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
File Description : NT Kernel & System
File Version : 10.0.17134.915 (WinBuild.160101.0800)
Company : Microsoft Corporation
Full Path : C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
==================================================

Jag dumpar den infon här och ser om någon kan utläsa. Om inte så får man gärna instrumera mig i hur man använder program som BlueScreenView på ändamålsenligt sätt.

Skrivet av SAFA:

Inte så att datorn sugit i sig en massa damm så kylningen blivit dålig? Hur är temperaturerna?

Ett annat vanligt problem är glappkontakt, avhjälps ofta genom att ta ur minnen och instickskort och sätta tillbaka igen, samma med kablarna.

Sen är det ju inte fel att ta hem och köra en live-linux, tex knoppix eller motsvarande. Funkar de så är ofrast hårdvaran ok. Brukar även ha med memtest så man kan testa att minnet är ok.

Tackar för tips. Dom är noterade, och kan provas om inte de mer direkta testerna ger något. Temperaturerna ser överlag bra ut. CPU något varm, idlar mellan 45-50 grader, men det är sommar nu med och jag har haft lite småproblems med varm CPU. Har dock kollat pasta och CPU-infästning och allt ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@Dooley:

Jag skulle testa att helt avinstallera 3:rd party virusskydd - då ett flertal av dessa är kända att ha problem med nyare version av win 10. Dessutom är det få som får bättre i test än windows egna. Så avinstallera virusskyddet helt, med alla tillägg. Boota om och chansen är att dina problem är lösta.

Måste motvilligt tillstå att det kan ligga mycket i det.
Har också läst att MS skydd är bättre än vad man tidigare trott om 'medföljande' lösningar. Å andra sidan har jag fått för mig att det är aningen av en säkerhetsrisk att köra 'det mest kända'. Innebär ju att att om någon försöker påverka datorn utifrån, så utgår ju angriparen ifrån att man kör MS egna antivirus och brandvägg först. Och i mer än 90% av fallen stämmer det ju. Så .. det var en tanke att köra det bästa testade 3e parts jag hittade. Verkade ju som halva NSAs arsenal av hacks läckte ut ifjol t.ex. så .. det väckte en och annan tanke.

Men det kan vara värt ett försök *tandgnissel*
Ska se angående respons på dumpfilen nu först bara.

Permalänk
Medlem

@Dooley:
DPC_WATCHDOG_VIOLATION

Sen angående 3:de part säkerhets/virus program eller det som är inbyggt i Windows.
Vill man ha något som man i princip inte behöver ställa in något i, så kan man köra med det som finns i Windows.
Vill man däremot ha större kontroll, så behöver man något bättre än det.

Personligen så kör CIS (Comodo Internet Security) av just den senare anledningen, eftersom jag vill ha fullständig kontroll över vad som sker i min dator, och ha möjlighet att blockera program som jag anser är fullständigt onödiga eller blockera program som inte behöver ha internet tillgång.

Jag har kört med CIS i ~10år och har sällan haft strul som kan skyllas på det.
Jag hoppar dock inte på Win 10 versions uppdateringar direkt när de har släppts, utan väntar alltid minst 2-3 månader.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tackar.

Säger dig dumpen ovan någonting, eller har jag postat infon på fel sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Tackar.

Säger dig dumpen ovan någonting, eller har jag postat infon på fel sätt?

Nja, postat infon på fel sätt har du inte direkt gjort, men den intressanta infon i det övre fältet är vad Bug Check String samt Bug Check Code är.
Det nedre talar om vilket program eller process som orsakade krashen samt vilka eventuella andra filer te.x .dll filer som var laddade vid krashen, och i fallet med ntoskrnl.exe så säger det egentligen inte så mycket eftersom det är Windows system kernel, och om den krashar så blir en BSOD automatiskt resultatet.
Hade det däremot varit te.x en drivrutin eller något annat som hade varit röd markerat i nedre fältet, så hade det varit det man hade fått felsöka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Dooley: Får nog upprepa detta med att testa minnet, klicka start skriv i rutan "minne" upp kommer Windows minnesdiagnostik, kör det, men memtest86+ är bättre.
Vid den här typen av fel speciellt när det är olika typer av blåskärmsfel finns det ingen anledning att hålla på med nån annan felsökning först, då problemet med rätt skaplig sannolikhet är just ram minnet....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, postat infon på fel sätt har du inte direkt gjort, men den intressanta infon i det övre fältet är vad Bug Check String samt Bug Check Code är.

Aha, det övre fältet. Då ser det ut såhär:
--
Dump file: 072019-13406-01.dmp
Crash Time: 2019-07-20 18:12:30
Bug Check Code: 0x00000133
Parameter 1: 00000000`00000001
Parameter 2: 00000000`00001e00
Parameter 3: fffff803`934e6378
Parameter 4: 00000000`00000000
Caused by driver: ntoskrnl.exe
Caused by adress: ntoskrnl.exe+1aaab0
File description: NT Kernel & System
Product Name: Microsoft® Windows® Operating System
Company: Microsoft Corporation
File version: 10.0.17134.915 (WinBuild.160101.0800)
Processor: x64
Crash Address: ntoskrnl.exe+1aaab0
Full Path: C:\WINDOWS\Minidump\072019-13406-01.dmp
Processors Count: 12
Major version: 15
Minor Version: 17134
Dump File Size: 4 434 012
File dump time: 2019-07-20 18:14:21
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Jag har en känsla av att det är något windows update som förändrat ...
Jag kör Obit systemcare advanced, som håller alla drivrutiner upp to date...

Ett försök:
Det händer att drivrutiner kan orsaka IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Går det att se när Obit systemcare uppdaterat drivrutiner, och därmed tidsmässigt förstå ifall någon av uppdateringarna sammanfaller med första kraschen?

Kollar på MSI, drivers förutom grundläggande från Intel etc:

Realtek PCI-E Ethernet Drivers
Version 10.34.307.2019
Release Date 2019-06-03

Realtek HD Universal Driver
Version 6.0.1.8720
Release Date 2019-07-01

Kanske går det att backa till äldre drivrutin för att testa eller kanske till och med tvärtom uppgradera dessa.

Permalänk
Medlem

@Dooley:
Error 0x00000133 kan tyda på att någon drivrutin är korrupt/felaktig eller att någon hårdvara kan vara trasig.
BSOD Error 0x00000133

Felaktig drivrutin kan vara Obit systemcare's fel, då jag precis som andra här i tråden inte litar på sådana program eftersom det är inte alltid att det blir rätt drivrutin som installeras.
Fast å andra sidan har jag förstått att dina problem började innan du installerade det, så det är möjligt att det är oskyldigt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.