Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya högtalare för hemmabio och normalt musiklyssnande

Permalänk
Medlem

Nya högtalare för hemmabio och normalt musiklyssnande

Hej

Högtalare är inte riktigt mitt område men några här kanske har några bra tips

Min nuvarande stereo har gett upp efter ca 15år så jag tänkte använda den receiver jag redan har för både vanligt musiklyssnade för den hemmabio jag har.

Idag har jag en Yamaha RX-1040 receiver med 5.1 högtalare. Förstärkaren har 7x130W effekt om jag minns rätt.

Jag skulle vilja byta ut mina nuvarande fronthögtalare till ett par som även skulle fungera när jag använder systemet för att lynssna på musik eller radio.

Som sagt en djungel finns det av högtalare.

Jag har kollat lite på dessa https://www.hifiexperience.se/produkter/hogtalare/golvhogtala...
som är lite dyrare men kanske skulle hålla 10-15 år. Dessa har Tractrixhorn diskanter, hur bra är det?
Kostar 17000kr/par

https://www.hifiexperience.se/produkter/hogtalare/golvhogtala...

Som alternativ så har jag kollat på dessa också för halva priset:

https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-df-8-golv...

Hur stor skillnad märker man som vanlig lyssnare mellan dessa högtalare säger ni experter?

Jag vill förstås inte lägga mer pengar på något som jag ändå inte märker av.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ett bra tips ifall du vill ha bra ljud för billigare pengar är att handla begagnat. Ljud har inte utvecklats något särskilt de senaste 40 åren och om du hittar ett par högtalare som kostade 20k för 10 år sedan och kan köpa dessa för 6-7k på blocket så kommer de lätt slå alla 10k högtalare från butik. Förstärkare och stuff kan ju vara värt att lägga lite pengar på istället ifall det är några speciella funktioner som du känner att du vill ha där, typ inbyggt spotify eller google home/alexa stöd.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:
Just det, bra tips

Ska skanna blocket och se vad det finns för intressant.

Permalänk
Medlem

https://hifitorget.se/ kan du hitta en hel del intressant begagnat. Om du ska köpa nytt så slår jag ett slag för Monitor Audio Silver 300.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Glöm inte akustisk behandling av platsen där hemmabiosystemet skall vara annars känns det som om du köpt en racerbil utan en racerbana att köra den i!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att provlyssna, så har du möjlighet så åk runt och kika.
När du väl har hittat något du gillar så går du ut på begagnatmarknaden.
Har själv köpt alla högtalare begagnat så man slipper inspelningstiden
Ingen här kan säga vad du ska köpa, men rekommendationer kan alltid ges.
Själv kör jag Dali Opticon 6 och kan rekommendera dem ihop med NAD

@AplAy, har du något bra tips på hur man gör vid akustikbehandling eller kan rikta en åt rätt håll hur man går tillväga. Har en Umik-1 och tänkte prova på REW när man har flyttat.

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Köp svensk om du ska ha nytt i den prisklassen, Rauna Vale låter väldigt bra och kostar från 17 000 nya.

https://rauna.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grymt, tack för alla tips .

Då har jag en del att kolla vidare på och försöka åka iväg till några butiker och lyssna

Permalänk

Hett tips som någon annan redan nämnt...Om du har möjligheten, så åk runt och lyssna, Enorm skillnad på allt i samma prisklass tycker jag. Läste massa reviews innan där dom fått högt betyg osv, vissa höll va dom lovade, många Tyvärr inte i mina öron. Väldig smaksak med ljud.
Köpte precis mitt första ”riktiga” system också, blev Dali Opticon-serien som någon annan här också hade, rekommenderar också dessa varmt. Kör med Marantz 6013.

Monitor Audio, Q Acoustics , B&W , Dali , SVS , där är några poppis du kan kolla lite närmre på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l