Hur står sig en Technics SL1200 Mk2 mot andra lite bättre vinylspelare?

Permalänk

Hur står sig en Technics SL1200 Mk2 mot andra lite bättre vinylspelare?

Technics SL1200 Mk2 är väl världens mest sålda skivspelare mycket beroende på att den tillverkades mellan 1979 och 2010 utan alltför stora ändringar. Dessutom finns det väl knappast en vinyl-DJ eller en radiostation på den här planeten som spelat vinyl som inte ägt en eller flera SL1200 Mk2. Klassas dessutom enl Wiki för skivspelarnas stridsvagn.

Spelaren som sådan har väl kritiserats av HiFi-folk för att den är direktdriven (har alltid avskytts av audiofiler) samt att varken tonarm eller pickup har varit i HiFi-klass. Men hur står sig en SL1200 Mk2 mot övriga spelare i samma prisklass typ REGA och LINN och även THORENS? Syftar då i första hand på tonarmen. Pickupen är väl ändå något man byter med jämna mellanrum om man spelar mycket.

Fick nämligen själv tag i en gammal SL1200 Mk2 från mitten av 80-talet häromveckan. En äldre dam hade köpt två stycken till sin dotter i mitten av 80-talet när den då 17-åriga dottern bestämt sig för att bli DJ. Men bara efter ett par månaders DJ-tränande hemma i villan satsade dottern på en designutbildning i Frankrike. Och där blev hon kvar. Nu drygt 30 år senare bestämde sig "morsan" att sälja dotterns gamla vinylspelare som i princip är i nyskick.

Är det någon här på SC som äger en SL1200 Mk2? Har du moddat den och i så fall med vad - tonarm och PU?

Hade själv planerat att köpa en Audio Technica AT95SA men har mer och mer funderat på Audio Technica AT-VM95ML.

Tonarmen blir en senare uppdatering.

Bilder på min SL1200 Mk2 kommer framöver!

Visa signatur
Permalänk

Jag lägger upp en bild tills vidare som visar hur en SL1200 Mk2 ser ut från mitten av 80-talet. Bilden är dock inte min utan hämtad från nätet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte direkt en audiofil men en SL1200 är ju mer stabil än mycket nytt som går att köpa idag. Med en hifi-pickup bör du komma långt!

Har själv en Thoréns men har garanterat inte tillräckligt bra högtalare/förstärkare för att höra nägon skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö av moddar man kan göra på en SL1200 för att göra den till en fantastisk spelare för hemmabruk. Kolla på youtube och ljudforum så hittar du massor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen Audiofil eller användare av just LP, men e SL1200 är väll egentligen dom flestas våta dröm (Iaf för oss som är/Varit DJ) Som du även skrev oxå så är ju pickupen bara att byta.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk

Jag tycker den står sig rätt bra. Har hört både sämre och bättre. Har själv en sl120 just nu med sme arm. Sl120 är en sl1200 som lev utan arm. min är dock mk1.

Permalänk
Rekordmedlem

verket står sig bra mot dagens budgetspelare men pickupen i helhet och framförallt nålen är inte särskilt rolig för annt än Dj bruk, det sitter väl en Ortofon om pro i original på den ?
spolkroppen på den pickupen är samma som till andra OM men nålen är en DJ nål som är ganska trubbig och styv för att kunna föras baklänges i spåret utan att gå sönder.
Ska du ha den för normalt spelande så bör du definitivt byta till en "hifinål" ska du inte ha den till hifi bör du definitivt byta till en ny om pro nål pga att även de åldras och upphängningen på den lär inte vara fräsch.

En om 10 - 20 nål (Stylus 10 - 20) är nog ungefär vad den hade haft om den sålts som hemmaspelare likt en Thorens i samma prisklass på vinyltiden och så hade man haft 30 och 40 bålarna som uppgraderingsmöjlighet.
Det finns ju även budgetnålen om 5 men den tror jag inte hade kommit på fråga på vinyltiden.
Du kan ju även byta pickup helt och hållet och gå både uppåt och nedåt i kvalitet men välj i all fall inget sämre än en Audio technica AT 95 och nån mc pickup för 10 000 kr lär inte verket göra rättvisa så en större om (30- 40) är antagligen det lämpligaste om du vill uppgradera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför olika personer påstår att de spelaren skulle ha någon pickup "i original". Det är felaktigt. Spelaren har tonarm och tomt (lösttagbart) tonarmsskal från början. Sitter det någon pickup på den så har antingen säljande butik eller tidigare ägare satt dit den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Jag förstår inte varför olika personer påstår att de spelaren skulle ha någon pickup "i original". Det är felaktigt. Spelaren har tonarm och tomt (lösttagbart) tonarmsskal från början. Sitter det någon pickup på den så har antingen säljande butik eller tidigare ägare satt dit den.

Den lär väl ha en OM pro eller Stanton pickup men ja det kanske inte var Technics som brukade skruva fast dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.