Permalänk
Medlem

Jag grävde ner 200 papp i trädgården 😉
Skämt o sido, borrat bergvärme, en ny bergvärmepump plus konverterat garaget till vattenburen värme. Huset slukar en hel del pengar, blir inte så mycket över till spekulation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Amorterade bort mitt billån som det var 5år kvar på 189k, ser det som en direktavkastning sparade mig ca 7k i ränta/år.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Globalfonder har normalt runt 60% i USA (just nu), men typ inget i Sverige som referens. Sen tror jag att du skulle komma undan billigare med typ Avanza global + AMF räntefond mix. Skulle troligen prestera ungefär det samma. Alternativ kan du lägga till en real räntefond + Avanza emerging markets för att få lite spridning.

Det jag undrar dock är om det finns någon som har ett tips på en billig guldfond på Avanza? Har allt mitt sparande där och pallar inte öppna på typ Nordnet.

Jag tror att du vill ha en ETF som äger guld (finns på Nordnet, men ej Avanza):
https://borslabbet.se/alternativ-att-investera-guld/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nils-Göte:

Tack så mycket för hjälpen ovan!

Jag gjorde så att jag lade en del hos Lysa (lysa.se) med 80/20 fördelning aktiefonder/ räntefonder och en del i Spiltan Räntefond Sverige på mitt Aktie- och fondkonto på Avanza. Tanken var att pengarna på Lysa får ligga där, och att korträntefonderna successivt ska fördelas över på mitt vanliga fondsparande. Men jag funderar på att sälja av räntefonderna och lägga in merparten av dessa pengar på Lysa även de.

Några åsikter om Lysa?

Jag ser ett par fördelar:
- Det är enkelt att snabbt vikta om fördelningen aktiefonder/ räntefonder när som helst
- De har en del fonder som är svåra att investera i annars
- Låga avgifter. Avanza Zero har 0 % avgift, men är inte vad jag skulle kalla vettig riskspridning

Klara nackdelar:
- Du köper in dig i en (1) aktiefondportfölj och/ eller en (1) räntefondportfölj. That's it, och därför avgifterna är låga.
- Den "globala" aktiefondportföljen har en mycket stor övervikt på USA och sjukt oproportionerligt stor övervikt på Sverige. 17,9% av aktieinnehavet är på svenska börsen och 38% på den amerikanska. Det tycker jag är låg riskspridning. Av räntefonderna är 68,9% på svenska marknaden.

Jag tror mig inte kunna slå index på sikt, och då känns Lysa smidigt.

Det finns ju en anledning till att alla globalfonder har stor andel USA och det är att det är där de största och därmed stabilaste företagen är baserade. Att inte ha den övervikten skulle innebära att du viktar om mot mindre företag och därmed högre risk. Den svenska biten kan jag väl hålla med om, man kan däremot se det som valutasäkring att ha en viss andel i hemmamarknaden. Om du tänkt köpa dina potäter för SEK även i framtiden kan det vara smart att inte göra dig helt beroende av hur kronan står mot dollarn för tillfället.

Jag har ungefär en tredjedel av mitt sparande Lysa, framförallt pengar där jag vill ha högre avkastning än ett bankkonto men som jag inte vill ta så stor risk med. Där räknar jag även in mitt eget begränsade intresse och kompetens som en risk.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det finns ju en anledning till att alla globalfonder har stor andel USA och det är att det är där de största och därmed stabilaste företagen är baserade. Att inte ha den övervikten skulle innebära att du viktar om mot mindre företag och därmed högre risk. Den svenska biten kan jag väl hålla med om, man kan däremot se det som valutasäkring att ha en viss andel i hemmamarknaden. Om du tänkt köpa dina potäter för SEK även i framtiden kan det vara smart att inte göra dig helt beroende av hur kronan står mot dollarn för tillfället.

Jag har ungefär en tredjedel av mitt sparande Lysa, framförallt pengar där jag vill ha högre avkastning än ett bankkonto men som jag inte vill ta så stor risk med. Där räknar jag även in mitt eget begränsade intresse och kompetens som en risk.

Jag känner igen det där. Jag har helt enkelt aldrig fått något varaktigt intresse för marknaden utan läser in mig på nuläget i sådana här fall, så då passar Lysas koncept bra.

Som en vis kollega brukar säga: "Man ska lägga allt i en global indexfond, sätta upp ett autogirosparande och glömma bort det i 20 år. Ju mer man pillar själv, desto sämre går det".

Men han kan inte heller låta bli att försöka göra smarta affärer själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Globalfonder har normalt runt 60% i USA (just nu), men typ inget i Sverige som referens. Sen tror jag att du skulle komma undan billigare med typ Avanza global + AMF räntefond mix. Skulle troligen prestera ungefär det samma. Alternativ kan du lägga till en real räntefond + Avanza emerging markets för att få lite spridning.

Det jag undrar dock är om det finns någon som har ett tips på en billig guldfond på Avanza? Har allt mitt sparande där och pallar inte öppna på typ Nordnet.

Vet inte om det skulle bli billigare än sammanlagt 0,39-0,4%, men en klar nackdel med ditt förslag är att det är mer jobb att vikta om åt ena eller andra hållet. På Lysa behöver jag bara dra i sliden åt ena eller andra hållet för att justera om kvoten aktier/ räntor. Mot en köp/sälj- avgift på 0,018% dock.

Jag har ett Avanzakonto sedan gammalt där fortfarande en mycket större del av mitt sparande finns. Där är det ganska spridda skurar med både en aktieportfölj och 10-12 väl blandade fonder, bland annat Avanza Emerging Markets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Jag grävde ner 200 papp i trädgården 😉
Skämt o sido, borrat bergvärme, en ny bergvärmepump plus konverterat garaget till vattenburen värme. Huset slukar en hel del pengar, blir inte så mycket över till spekulation.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är en investering på riktigt! Skönt att slippa klabba med ved, och sköter sig helt själv.

Min förra chef köpte hus här i Falun i "rätt tid" för tja, kanske 10-12 år sedan? En vanlig 1,5 plans villa med jätteliten tomtplätt. Han har aldrig lagt undan några pengar och har knappt ett öre sparat, han har amorterat nästan allt istället så att han blev skuldfri på huset, som ökat minst 3 ggr i värde på den tiden. Det är ingen tvekan om att han gjorde rätt istället för att sätta in överskottet på börsen. 300% sedan ca 2007 gör man helt enkelt bara på bostadsmarknaden, men de tiderna är nog förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag tror att du vill ha en ETF som äger guld (finns på Nordnet, men ej Avanza):
https://borslabbet.se/alternativ-att-investera-guld/

Tack för den, öppnar ett konto på Nordnet tack vare det!

Den länken ledde mig sedan vidare hit: https://rikatillsammans.se/en-portfolj-for-alla-vader/

Lite fräckt av Bolmesson att namnge portföljen efter sitt eget varumärke när han nallat en gammal idé, men den verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det där är en investering på riktigt! Skönt att slippa klabba med ved, och sköter sig helt själv.

Min förra chef köpte hus här i Falun i "rätt tid" för tja, kanske 10-12 år sedan? En vanlig 1,5 plans villa med jätteliten tomtplätt. Han har aldrig lagt undan några pengar och har knappt ett öre sparat, han har amorterat nästan allt istället så att han blev skuldfri på huset, som ökat minst 3 ggr i värde på den tiden. Det är ingen tvekan om att han gjorde rätt istället för att sätta in överskottet på börsen. 300% sedan ca 2007 gör man helt enkelt bara på bostadsmarknaden, men de tiderna är nog förbi.

Rätt hade ju vara att köpa huset och inte amortera utan lägga de pengarna på börsen. Att både tjäna pengar på börsen och sin bostad ist för att amortera av ett lån med knappt nån ränta alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan

Har en större summan pengar på ett sparkonto på Swedbank med 0% ränta. Känns sådär och har tänkt att investera(sett över minst 10 år i aktier/fonder/räntor där jag inte är tvungen att engagera mig supermycket) en större del av mitt sparande och bokat in ett möte med dem på Swedbank. Tänkte att jag skulle läsa på så mycket som möjligt innan och har verkligen försökt, men är mer vilsen än någonsin. Känns fel att egentligen föra en diskussion med en representant/rådgivare från Swedbank då det garanterat är en försäljare som är partisk.

Så, vad hade varit er rekommendation att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Hejsan

Har en större summan pengar på ett sparkonto på Swedbank med 0% ränta. Känns sådär och har tänkt att investera(sett över minst 10 år i aktier/fonder/räntor där jag inte är tvungen att engagera mig supermycket) en större del av mitt sparande och bokat in ett möte med dem på Swedbank. Tänkte att jag skulle läsa på så mycket som möjligt innan och har verkligen försökt, men är mer vilsen än någonsin. Känns fel att egentligen föra en diskussion med en representant/rådgivare från Swedbank då det garanterat är en försäljare som är partisk.

Så, vad hade varit er rekommendation att göra?

Prata absolut med banken, ju mer påläst du är desto bättre frågor kan du ställa. I slutändan är det dina pengar och du som ska placera dom, lite otäckt att överlåta alla sina besparingar till en "säljare" även om den personen kanske har rätt så är det skönt att komma fram till beslutet själv också.

Tips kolla på rikatillsammans bloggen. Jag tycker den är rätt lättläst jämfört med andra liknande bloggar och låter sunt även om du inte ska lita på mig.
Fyra hinkar strategin kan vara en bra start att kika på för att se ett sätt att lägga upp sparandet på, räkna på hur det passar i din ekonomi. Därefter gå in på de olika portföljerna och placeringarna efter vad du tror på, här är det även bra och kolla andra källor så klart vilket du redan verkar ha börjat.
https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Kolla även på Lysa, jag har inte några pengar där själv (än) men tjänsten verkar väldigt smidig och kräver minimalt underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vet inte om det skulle bli billigare än sammanlagt 0,39-0,4%, men en klar nackdel med ditt förslag är att det är mer jobb att vikta om åt ena eller andra hållet. På Lysa behöver jag bara dra i sliden åt ena eller andra hållet för att justera om kvoten aktier/ räntor. Mot en köp/sälj- avgift på 0,018% dock.

Jag har ett Avanzakonto sedan gammalt där fortfarande en mycket större del av mitt sparande finns. Där är det ganska spridda skurar med både en aktieportfölj och 10-12 väl blandade fonder, bland annat Avanza Emerging Markets.

Anvanza global Total avgift 0,11 %, AMF Räntefond Mix Total avgift 0,11 % så det landar på föga 0,11%. Har svårt att se Lysa går under det.

Men jo Lysas alternativ är lite smidigare, fast det är ganska lätt fixat på avanza också.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag tror att du vill ha en ETF som äger guld (finns på Nordnet, men ej Avanza):
https://borslabbet.se/alternativ-att-investera-guld/

Hmm, vad är det för skillnad rent pragmatiskt mellan dessa två ETFS Physical Gold, ETFS Physical Swiss Gold och säg GULD AVA eller Pacific Precious A?

Jag förstår att de två första så äger du guld, medan AVA är ett certifikat och Pacific är en hedgefond.

Låt oss säga att det kraschar, visst på de förstämda så äger du guldet, men du har det inte hemma. Så kraschar det rejält, varför skulle de överlåta guldet till mig i Sverige?

Hos AVA/Pacific äger du inget guld utan "bara" värdepapper, vilket i samma situation förlorar helt värde ifall en ordentlig krasch kommer.

Så för mig som inte är miljardär, är det egentligen några pragmatiska skillnader om jag lägger mina småslantar i AVA till skillnad från äkta guld?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Hmm, vad är det för skillnad rent pragmatiskt mellan dessa två ETFS Physical Gold, ETFS Physical Swiss Gold och säg GULD AVA eller Pacific Precious A?

Jag förstår att de två första så äger du guld, medan AVA är ett certifikat och Pacific är en hedgefond.

Låt oss säga att det kraschar, visst på de förstämda så äger du guldet, men du har det inte hemma. Så kraschar det rejält, varför skulle de överlåta guldet till mig i Sverige?

Hos AVA/Pacific äger du inget guld utan "bara" värdepapper, vilket i samma situation förlorar helt värde ifall en ordentlig krasch kommer.

Så för mig som inte är miljardär, är det egentligen några pragmatiska skillnader om jag lägger mina småslantar i AVA till skillnad från äkta guld?

Bra frågor. Jag vet faktiskt inte.

Enligt artikeln är avgifterna lägre för ETF:erna än för certifikaten och att man har en motpartsrisk när man köper certifikat (att den som ställer ut terminerna inte kan betala). Personligen så tror jag mig förstå ETF:erna bättre än certifikaten - jag förstår mig inte riktigt på derivathandel och vilka risker som finns. Detta är för mig en annan anledning till att köpa ETF:erna framför certifikaten. Det känns dessutom bra att det faktiskt finns guld lagrat som motsvarar de fondandelar jag äger. (Detta är första gången jag investerar i guld, så jag är inte så jätteinsatt.)

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Rätt hade ju vara att köpa huset och inte amortera utan lägga de pengarna på börsen. Att både tjäna pengar på börsen och sin bostad ist för att amortera av ett lån med knappt nån ränta alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man tror att börsen bara kan gå uppåt. Säg att börsen störtar, finns en del tecken på att vi går mot bistrare tider. Vill det sig riktigt illa kan han sitta med aktier som inte har stigit något samt att han har betalat ränta under dessa år. Nu är han skuldfri och kan köpa aktier för det extra överskottet som blir varje månad istället. Men det sagt så har vi har haft en oerhörd fin aktieutveckling de senaste tio åren, men vem visste det 2008.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det finns ju en anledning till att alla globalfonder har stor andel USA och det är att det är där de största och därmed stabilaste företagen är baserade. Att inte ha den övervikten skulle innebära att du viktar om mot mindre företag och därmed högre risk. Den svenska biten kan jag väl hålla med om, man kan däremot se det som valutasäkring att ha en viss andel i hemmamarknaden. Om du tänkt köpa dina potäter för SEK även i framtiden kan det vara smart att inte göra dig helt beroende av hur kronan står mot dollarn för tillfället.

Jag har ungefär en tredjedel av mitt sparande Lysa, framförallt pengar där jag vill ha högre avkastning än ett bankkonto men som jag inte vill ta så stor risk med. Där räknar jag även in mitt eget begränsade intresse och kompetens som en risk.

Vill du ha låg risk så ska du rikta in dig på räntor. Tycker du det ger för låg avkastning så måste du blanda in risk och högst avkastning senaste tiden har Östeuropa givit. Stora företag kan också betyda att de inte kommer att växa så mycket mer de kan tvärt om tappa sin plats. Se bara på Apple, ett amerikanskt företag med väldigt stort börsvärde, det går oerhört bra för dem ekonomiskt, men de tappar väldigt mycket på sin viktiga iPhoneförsäljning så frågan är hur det kommer gå för dem framöver.

Åter igen det är i Österuopa tillväxten finns och är Lysa så pass nischad så missar du den möjligheten.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jump:

Hejsan

Har en större summan pengar på ett sparkonto på Swedbank med 0% ränta. Känns sådär och har tänkt att investera(sett över minst 10 år i aktier/fonder/räntor där jag inte är tvungen att engagera mig supermycket) en större del av mitt sparande och bokat in ett möte med dem på Swedbank. Tänkte att jag skulle läsa på så mycket som möjligt innan och har verkligen försökt, men är mer vilsen än någonsin. Känns fel att egentligen föra en diskussion med en representant/rådgivare från Swedbank då det garanterat är en försäljare som är partisk.

Så, vad hade varit er rekommendation att göra?

Du har helt rätt i att "placeringsrådgivaren" är en försäljare. H*n tjänar pengar på att styra in dig på vissa fonder. Du får säkert hjälp med att hitta de bästa alternativen rådgivaren kan erbjuda, men katalogen du har att välja på är oerhört begränsad jämfört med att använda Avanza eller Nordnet och med höga avgifter på fonderna mot alternativ på "fria marknaden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Rätt hade ju vara att köpa huset och inte amortera utan lägga de pengarna på börsen. Att både tjäna pengar på börsen och sin bostad ist för att amortera av ett lån med knappt nån ränta alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här i efterhand, men det hade varit kaxigt att ha ett huslån på 1-1,5 MSEK och pengar på börsen under finanskrisen. Man sover garanterat gott med upplägget att ha typ 4 MSEK i en avbetald kåk och hela lönen att röra sig med istället för att amortera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Det där är en investering på riktigt! Skönt att slippa klabba med ved, och sköter sig helt själv.

Min förra chef köpte hus här i Falun i "rätt tid" för tja, kanske 10-12 år sedan? En vanlig 1,5 plans villa med jätteliten tomtplätt. Han har aldrig lagt undan några pengar och har knappt ett öre sparat, han har amorterat nästan allt istället så att han blev skuldfri på huset, som ökat minst 3 ggr i värde på den tiden. Det är ingen tvekan om att han gjorde rätt istället för att sätta in överskottet på börsen. 300% sedan ca 2007 gör man helt enkelt bara på bostadsmarknaden, men de tiderna är nog förbi.

Han har ju förlorat miljonbelopp på att amortera av allt istället för att slänga in de på börsen.
Borde inte det om något vara ett bevis på att han faktiskt gjorde fel såhär i efterhand?

Min bror gjorde tvärt om och amorterade inget samtidigt som han gjorde vinst på aktier, dock får man betala några kronor extra i månaden för lånet men vad är det mot miljonbelopp i aktievinster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Så här i efterhand, men det hade varit kaxigt att ha ett huslån på 1-1,5 MSEK och pengar på börsen under finanskrisen. Man sover garanterat gott med upplägget att ha typ 4 MSEK i en avbetald kåk och hela lönen att röra sig med istället för att amortera.

Man ska helt klart inte underskatta att man sover bra på nätterna. Olika personer har olika riskprofil och investerar därefter. Troligtvis matchade ditt investeringsbeslut din personlighet och riskprofil.

Permalänk
Skrivet av Nils-Göte:

Du har helt rätt i att "placeringsrådgivaren" är en försäljare. H*n tjänar pengar på att styra in dig på vissa fonder. Du får säkert hjälp med att hitta de bästa alternativen rådgivaren kan erbjuda, men katalogen du har att välja på är oerhört begränsad jämfört med att använda Avanza eller Nordnet och med höga avgifter på fonderna mot alternativ på "fria marknaden".

Fast du har ju Swedbanks fonder hos Avanza också, dessutom är de inte mindre "försäljare" för att de endast är webbaserade. Är ju bara att kolla på deras sida så ser man ju tydligt hur de vill få dig att välja deras egna alternativ och ska det bara handlas med aktier så är Nordea billigare än både Avanza och Nordnet och Swedbank är gratis upp till 100000kr.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Han har ju förlorat miljonbelopp på att amortera av allt istället för att slänga in de på börsen.
Borde inte det om något vara ett bevis på att han faktiskt gjorde fel såhär i efterhand?

Min bror gjorde tvärt om och amorterade inget samtidigt som han gjorde vinst på aktier, dock får man betala några kronor extra i månaden för lånet men vad är det mot miljonbelopp i aktievinster

Men nu är du ju efterklok, det kan vem som helst vara. Kommer han få lika bra utvecklingen på aktierna från idag?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt ett par-tre timmar på att göra ett maffigt kalkylblad på sparandet och lite olika omfördelningsalternativ efter att ha läst efter att ha läst om Harry Browne- portföljen (den som Bolmesson lite fräckt kallar "Rika Tillsammans-portföljen" fastän idén som sagt är 40 år gammal och inget han kommit på själv även om hans genomgång är riktigt pedagogisk och bra).

Min fördelning idag är följande:

Aktiefonder och aktier 74%
Korta räntor 16,2%
Långa räntor 9,76%
Reala investeringar 0 %

M a o hög risk. Så blir det när man mest köper på historisk avkastning av ointresse. Det har gått helt OK de senaste 5 åren (~8,5% eff. avk. /år), men är vådligt i låg eller ljummen konjunktur. Avgifterna på aktiefonderna är 1,47% i snitt, vilket är kass. Jag har t ex Lancelot Camelot A sedan den tiden man kunde köpa poster för 100k (minst 1 MSEK nu) som har gått upp typ 70% på 5 år, men avgiften är 1,56% och den har absolut inte överpresterat kontra världsindex.

Summa summarum kommer jag att sälja dyra fonder och köpa billiga och fördela mer enligt permanent-portföljen. Men jag lägger mig lite högre än 25% på aktiefonder på bekostnad av korträntor (typ 40/10) då jag har en lång sparhorisont och tycker att avkastningen annars blir lite låg mot index. Den långsiktiga avkastningen har historiskt på 2000-talet legat ganska nära långa räntan vid 25% i varje korg. Korträntor känns inte värt nu, det är inte troligt att räntan kommer att röra sig mycket mer nedåt.
Jag har öppnat ett konto på NordNet för att komma åt guld-ETF:erna och långränte-ETF:er, och jag lade märke till att en hel del av fonderna jag har på Avanza har lite lägre avgifter på Nordnet. Det kan ju vara en slump att just de är billigare, just saying.

Jag får tacka denna tråd för att jag kommit igång och kolla över mitt sparande igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Fast du har ju Swedbanks fonder hos Avanza också, dessutom är de inte mindre "försäljare" för att de endast är webbaserade. Är ju bara att kolla på deras sida så ser man ju tydligt hur de vill få dig att välja deras egna alternativ och ska det bara handlas med aktier så är Nordea billigare än både Avanza och Nordnet och Swedbank är gratis upp till 100000kr.

Visst, men på Avanza har du tiotals andra globala indexfonder att välja på förutom Roburs t ex, och du kan få en direkt jämförelse av historisk avkastning och avgifter. Idag finns så mycket så gott som gratis hjälp att få på Internet och i litteratur att den yrkesarbetande privatrådgivarens roll är mer eller mindre passé. Allt man behöver är källkritik, och det behöver man en dos av hos privatrådgivaren med.

Jag håller med om att det annonseras friskt om Avanza Zero m fl på Avanza, men det är heller inga 2% årsavgift-fonder, och du kan fortfarande väldigt enkelt jämföra fonderna med konkurrerande fonder med full transparens medan privtrådgivaren sannolikt inte berättar för dig att det finns andra investeringsalternativ än deras egna aktivt förvaltade fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man ska helt klart inte underskatta att man sover bra på nätterna. Olika personer har olika riskprofil och investerar därefter. Troligtvis matchade ditt investeringsbeslut din personlighet och riskprofil.

Det var inte min investering tyvärr, min förra chefs
Önskar att jag hade gjort samma grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det där är en investering på riktigt! Skönt att slippa klabba med ved, och sköter sig helt själv.

Min förra chef köpte hus här i Falun i "rätt tid" för tja, kanske 10-12 år sedan? En vanlig 1,5 plans villa med jätteliten tomtplätt. Han har aldrig lagt undan några pengar och har knappt ett öre sparat, han har amorterat nästan allt istället så att han blev skuldfri på huset, som ökat minst 3 ggr i värde på den tiden. Det är ingen tvekan om att han gjorde rätt istället för att sätta in överskottet på börsen. 300% sedan ca 2007 gör man helt enkelt bara på bostadsmarknaden, men de tiderna är nog förbi.

Ja de tiderna är nog förbi, nu är det alla blickar mot riksbankschefen och fråga om han vill rädda svensk bostadsmarknad, eller offra sin enda produkt på altaret?

Lämna svensk krona innan kommunerna lägger sin nästa budget är mitt råd, vi kommer få se ytterligare stödköp av statsobligationer.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Men nu är du ju efterklok, det kan vem som helst vara. Kommer han få lika bra utvecklingen på aktierna från idag?

Jag är inte efterklok utan bemöter hans argument om att " det inte var någon tvekan om att han gjorde helt rätt".

Med facit i hand gick han miste om eventuellt miljonbelopp i aktievinster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag är inte efterklok utan bemöter hans argument om att " det inte var någon tvekan om att han gjorde helt rätt".

Med facit i hand gick han miste om eventuellt miljonbelopp i aktievinster.

Men han hade ju inte kunnat pynta in det beloppet direkt 2007, det hade han ju fått göra över 10 års tid. Vinsten blir inte lika stor som du vill göra gällande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Men han hade ju inte kunnat pynta in det beloppet direkt 2007, det hade han ju fått göra över 10 års tid. Vinsten blir inte lika stor som du vill göra gällande.

Hade han bott kvar i hyreslägenhet, tagit ett lika stort aktielån som huslån och köpt Swedbank för hela rubbet vid krisen 08, hade han gjort 20-30ggr pengarna, faktum är att han hade haft typ 100% endast i utdelning av vinst varje år om han köpt de vid botten.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Hade han bott kvar i hyreslägenhet, tagit ett lika stort aktielån som huslån och köpt Swedbank för hela rubbet vid krisen 08, hade han gjort 20-30ggr pengarna, faktum är att han hade haft typ 100% endast i utdelning av vinst varje år om han köpt de vid botten.

Ok, han hade kunnat lägga upp det mer optimalt. Och jag hade gärna haft en tidsmaskin och köpt Swed A för hela mitt kapital och allt jag kunnat låna ihop på senaste botten runt 15-20 kr och sålt strax före penningtvätthärvan.

Hur får du ett blancolån på 1-1,5 MSEK till aktiehandel? Är ditt förslag förenligt med rimlig risk?