VPN-server på sekundär router, genom port forward?

Permalänk
Medlem

VPN-server på sekundär router, genom port forward?

Hej
Jag blir snart tokig...
Jag har en Netgear XR500 som primär router med DHCP.
På andra våningen står en Asus AC3200, där DHCPn är avstängd. Den står i routerläge, för att jag ska kunna rulla en Open VPN-server på den.
Jag har satt upp servern precis som den var när denna router stod som primär tidigare.
I min Netgear har jag stängt av Upnp och satt port forward på den port jag ställt in VPN-servern på .
Jag får ändå ingen connection till min server.
Är det någon som vet vad jag missat?

Och innan frågorna ställs... Nej, jag kan inte byta plats på mina routers.
Ja, det finns en anledning till att jag vill ha två routers i nätverket. Servern funkar nämligen inte i AP-läge. 😊

Grymt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Med konsument routrar så finns det en hel del begränsningar och du kommer få Lan i ett Lan.

Såhär tänker jag att det kan fungera:

Din primära behöver du ställa in en statisk route (det är så att dina enheter som är inkopplade till den primära router ska komma åt enheter på den sekundära. Behåll port forward inställningarna)

https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/XR500/XR500_UM_EN...

Sidan 83 finns vart du gör inställningarna.

Det som är viktigt är att du tar den ip adress som din primära har gett till din sekundära. och att du ställer in subnät masken till 255.255.255.255 och gör den till Privat.

Din sekundära ska ha inkommande nätverkskabel ansluten till WAN porten. (det är för att OpenVPN förväntar sig att datan kommer därifrån)

Du ska aktivera dhcp på denna enhet fast med helt annan ip adress, jag brukar ändra den 3:e ett steg högre typ såhär (primär = 192.168.0.1 Sekundär = 192.168.1.1).

Avaktivera brandväggen på den sekundära då din primära redan skyddar dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Det innebär väl att jag får två separata nät, där enheterna inte pratar med varandra?
Men du kan mycket väl ha en poäng i det där med wan-porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror också du har adresseringsproblem i ditt lan om du har 2 routrar för det räcker inte med att stänga av dhcp på en för att det ska fungera och särskilt inte med avancerade konfigurationer.
Routern utför ju även nat om du kopplat den via wanporten och troligen har de även samma adress till adminiterfacet och det brukar vara denna adress som sätts som standard gateway.
Du behöver antagligen få ordning på din adressering i lanet så rita upp en nätverkstopologi för att få en bättre överblick..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj.
Det har jag aldrig gjort.
Vet inte vad det ska leda till...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dahla77:

Oj.
Det har jag aldrig gjort.
Vet inte vad det ska leda till...

Menar du att rita upp en topologi ? Det brukar vara enklare att få en förståelig översikt med en sån.
Det viktiga är att verifiera att du verkligen har allt korrekt adresserat och att du eliminerat alla möjligheter till problem, vanliga fel är ju att man sätter statiska adresser inom det område dhcpservern tillåts använda och att man inte tänker på att vid behov byta de förvalda adresserna på enheter, ofta används ju typ 192.168.0.1 som förval och det är inte bra att koppla in flera apparater med samma adress och speciellt inte om en av dem har den adressen och ska använda den som gatewayadress.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha.
Men det är lugnt. Det har jag löst.
DHCP ligger på 192.168.1.25 och uppåt.
Allt statiskt ligger under 25.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dahla77:

Aha.
Men det är lugnt. Det har jag löst.
DHCP ligger på 192.168.1.25 och uppåt.
Allt statiskt ligger under 25.

Och du har kollat att du inte har något som har samma ip ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem