Frågeställningar runt speldator 25-30 kkr

Permalänk

Frågeställningar runt speldator 25-30 kkr

Jag skapade tidigare i år en tråd där jag bad om hjälp med att plocka ihop en speldator på mellan 25-30k och jag fick många kanontips.

Mitt problem är att jag iom de tipsen började försöka läsa mig till vad som skulle passa mig bäst för att kunna plocka ihop den perfekta datorn och nu har jag fler frågor än när jag startade.

Jag känner att jag har bra koll på grafikkort och PSU är ju inga problem. RAM tänkte jag mig 16gb 3600Mhz.

Intel eller AMD verkar vara en smaksak och jag kan rätta mig efter prisvärd prestanda på morderkort och smidighet vad gäller tillgänglighet osv

Problemen kommer egentligen mest när det gäller moderkort, socket har jag koll på men hur avgör man prestanda? Finns en uppsjö av kort i olika prisklasser och jag kan inte se vad som är skillnaden på komponentkoll

Eftersom det var ca 100+ år sedan jag byggde dator har jag heller inte koll på chassin. Jag har kommit fram till att jag struntar helt i RGB så jag behöver inte ens glasruta. Det som är viktigast är kylningen, och det skulle inte skada om det är tyst oxå. Vill inte att det ska vara onödigt stort heller. Jag har lite svårt att "se" om ett chassi kommer ha bra kylning när jag pillar på komponentkoll.

Är det någon som har några tips på vad jag ska tänka på när jag letar? Räcker den info som finns på komponentkoll eller bör jag klicka mig vidare på alla delar för att få reda på mer info och vad bör jag isf jämföra på både chassi och moderkort

Tacksam för alla tips
(bygg gärna min drömdator som tips om ni vill men min köpångest och mitt kontrollbehov kan nog göra att jag till slut snurrar till det ändå som jag gjorde sist)

Förtydligade rubriken från "Frågeställningar"/Thomas Y
Permalänk
Rekordmedlem

Det är försvinnande små skillnader i prestanda mellan moderkort, det handlar om vilka anslutningar de har integrerade och ev skillnader i strömförsörsöjningen som kan vara intressanta om du ska överklocka, ska du inte överklocka så välj det billigaste som har de anslutningar du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är försvinnande små skillnader i prestanda mellan moderkort, det handlar om vilka anslutningar de har integrerade och ev skillnader i strömförsörsöjningen som kan vara intressanta om du ska överklocka, ska du inte överklocka så välj det billigaste som har de anslutningar du vill ha.

Jag tycker mig ha sett folk prata om vilka minneshastigheter de klarar av osv. Överklockning kan dessutom helt klart vara nåt jag kommer kika på då jag siktar på bra kylning och hög prestanda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whisssper:

Jag tycker mig ha sett folk prata om vilka minneshastigheter de klarar av osv. Överklockning kan dessutom helt klart vara nåt jag kommer kika på då jag siktar på bra kylning och hög prestanda

Så vitt jag vet så klarar samtliga moderkort av minneshastighet enligt standarderna för de cpuer de stödjer om du använder de minnen som finns i kompatibilitetslistan så problemen kommer vid överklockning där också, det finns inga direkta prestandaskillnader mellan olika moderkort om du inte ska överklocka så länge de har de anslutningar du vill ha så se till att moderkortet har de anslutningar du vill ha så kommer de att ge samma prestanda så länge du inte ska överklocka nån del av datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Jag tycker mig ha sett folk prata om vilka minneshastigheter de klarar av osv. Överklockning kan dessutom helt klart vara nåt jag kommer kika på då jag siktar på bra kylning och hög prestanda

Vissa moderkort klarar av högre minneshastigheter, men för vanligt bruk så är det inte en faktor. Det som skiljer moderkort emellan och som är relevant nu är VRMen, moderkortets strömförsörjning till CPUn. Detta påverkar stödet och stabiliteten med fläskigare CPUer (tänk 3900X eller 9900K, speciellt om du överklockar dem). Det är lite knepigt att hitta information om så mitt tips är att antingen fråga dig fram, eller hitta ett moderkort som du gillar i övrigt och sen googla runt på "modellnamnet + VRM"

Förutom VRMs, för att få en genomgång i vad de skiljer de olika moderkorten emellan:
Anandtech: Choosing the right Z390 motherboard
Anandtech: Choosing the right B450 motherboard
Anandtech: Choosing the right X570 motherboard
Hittade ingen motsvarande för X470