Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 5 3600X och 5 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Missar jag något angående överklockningen?
Turbofrekvensen för 3600x ligger ju på 4.4GHz och för 3600 på 4.2GHz, men överklockningen kommer inte upp över 4.2GHz för 3600x ens ?

Min 3600X boostar upp till 4.4GHz utan att jag ändrat någonting. Iofs så låter den ju Vcore gå upp över 1.4V. Men vafan, gör den det av sig själv och temperaturen inte skenar iväg så varför bry sig?

Det kan stämma,
Boost är på en kärna/chiplet inom thermal.
Clock kan dra upp alla kärnor.
Olika chiplets har olika max och det finns garanterat sämre i cpun,
Alltså presterar den automatiska boosten bäst då den vet om parametrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

ALLA syntetiska minst 10%
i spel var de i en liga för sig.

Nja...har egentligen aldrig brytt mig om vad de får för betyg. Var och en får ju utvärdera själv alla aspekter i slutändan.

det som jag tycker är konstigt är att 9900k och 3600x får samma betyg.
Andra revievs tycker att 3600x inte är så bra med tanke på 3600 och 3700x. Har inte sett någon rekommendera den.

Förmodligen för att "prestanda oavsett pris" inte är den primära faktorn i betygsättningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad definitionen för Klassledandet plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@igelkotte:

alltså i singel core och spel var den ju toppklass.
och i multicore var den också topp. 2700X var ju den närmaste konkurrenten.

Topp vet jag inte, marginellt bättre skulle jag kanske kunna säga om multicore, men jag tycker dom drar rätt jämnt. Och då är eller var det också till det dubbla priset.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

9900K UTMÄRKT
9700K BRA PRODUKT
9600K NULL

3600X UTMÄRKT
3600 BRA PRODUKT

Att 9900k inte fick toppklass måste vara den största parodi i historien i SC

Bara för ordningens skull, betygen du anger för Ryzenprocessorerna är omkastade, 3600 är UTMÄRKT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dual-Tjur:

ALLA syntetiska minst 10%
i spel var de i en liga för sig.

Nja...har egentligen aldrig brytt mig om vad de får för betyg. Var och en får ju utvärdera själv alla aspekter i slutändan.

det som jag tycker är konstigt är att 9900k och 3600x får samma betyg.
Andra revievs tycker att 3600x inte är så bra med tanke på 3600 och 3700x. Har inte sett någon rekommendera den.

Du får utgå ifrån att det endå skiljer sig tidsmässigt , när 9900k lanserades var det det värsta du kunde köpa. AMD hade inget med fler trådar på konsumentplattform som ens presterade i närheten. Det är fortfarande en utmärkt produkt trots priset om man gamear i 1080P med en 240HZ skärm , 3600X är fortfarande en bra produkt för priset om man jämför med vad det finns för alternativ - ibland kan dom där sista boost GHZ:en spela roll för vissa folk som kanske inte kan överklocka själv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Effektmätningen är den utan grafikkort?
140 watt verkar inte så högt, även utan skärm.

Bra test iaf.

Permalänk

@NutCracker:

Det stämmer.
Men en utmärkt CPU borde vara bättre än bra produkt? och då har vi 9900k=3600

Mest rättvist borde vara en utmärkelse till. Förutom "toppklass" "utmärkt" och "bra produkt" så skulle det kunna finnas "prisvärd" som kan ges utöver dessa tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wassle:

ja fick mig faktiskt ett litet skratt när jag läste och jämförde samanfattningen av recensionerna swec gjorde på 9900k och amd 3900x

3900x = konkurenskraftig prisslapp > fördel @ 5 890:- då ska vi inte tala om senaste moderkorten till det..
9900k = Väldigt hög prislapp > nackdel @ 6290:-

Du får ju ganska olika processorer för dina pengar. Räkna tex kronor per kärna:
3900x: 5890/12 = 441
9900k: 6290/8 = 786.25
Priset per kärna för 3900x är ca 57 % av priset per kärna för 9900k.
Så en processor som på många sätt gör mycket mer än 9900k för en billigare peng är inte prisvärd?

Du kan ju räkna kronor per geekbech poäng eller nått annat också och inse att du får mer processor för pengarna med 3900x (spelprestanda är inte det enda relevanta måttet)

Edit: tryckfelsnisse var framme och gav 9900k tre kärnor för lite, beräkning är dock korrekt.
Priset på 9900k är det lanseringspriset som sweclockers hade att förhålla sig till när de recenserade processorn. Är helt irrelevant vad den kostar idag, då diskussionen var om utmärkelser och omdömen av 9900k vs 3900x vid lansering.

Skrivfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

Helt fel. Läs 9900k recensionen på nytt.

Jag vet. Men utan lov Därför hade den tejpen på sig.

Vet inte om de är så egentligen. Dom är ju ganska tydliga med att dom lånade processorn från någon annan. Och ser man på andra tester dom gjort så har alla processorer dom lånat av något varit tejpad. Och då är dom testerna släppta helt enligt gällande RDNA utan att bryta mot något.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag ser 3600x mer lämpad till såna som inte är överklockare som annars bara kunde köpa sig en 3600 och klocka 200Mhz samt spara några hundralappar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Kenneth (som gjort det här testet) Efter att ha studerat era mätningar tycker jag mig se väldigt knepiga variationer, det har inte med någon särskild processor att göra och inte med något särskilt fabrikat, utan är generellt. Det föranleder mig att ifrågasätta ert testsystem. Hur är det med olika systemtjänster, har ni eliminerat alla som inte är absolut nödvändiga? Hur körs fläktarna, har ni en fix hastighet som gäller genom hela testet, både för CPU- och GPU-fläktarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kördes 3600 med överklockat (dvs 3200 mhz på ram-minnet)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Du får ju ganska olika processorer för dina pengar. Räkna tex kronor per kärna:
3900x: 5890/12 = 441
9900k: 6290/5 = 786.25
Priset per kärna för 3900x är ca 57 % av priset per kärna för 9900k.
Så en processor som på många sätt gör mycket mer än 9900k för en billigare peng är inte prisvärd?

Du kan ju räkna kronor per geekbech poäng eller nått annat också och inse att du får mer processor för pengarna med 3900x (spelprestanda är inte det enda relevanta måttet)

9900K kostar väl runt 5229 kr - 5589 kr (beroende på var man köper den) idag om man kollar prisjakt?
Sedan är väl 9900K en 8 kärnig processor

Jag får Ryzen till 5890/12 = 491 (efter utjämning)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@NutCracker:

Det stämmer.
Men en utmärkt CPU borde vara bättre än bra produkt? och då har vi 9900k=3600

Mest rättvist borde vara en utmärkelse till. Förutom "toppklass" "utmärkt" och "bra produkt" så skulle det kunna finnas "prisvärd" som kan ges utöver dessa tre.

Som fler folk försökt säga till dig. Allt handlar inte om spel, processorn kan användas till fler saker, därför blir det såhär. AMD ligger så pass nära Intel i spelprestanda vid realistiska upplösningar och så mycket längre fram i multitrådat att det väger upp vid betygsättning. Hur svårt är det att fatta? Kan man vara mer trångsynt? haha...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Du får ju ganska olika processorer för dina pengar. Räkna tex kronor per kärna:
3900x: 5890/12 = 441
9900k: 6290/5 = 786.25
Priset per kärna för 3900x är ca 57 % av priset per kärna för 9900k.
Så en processor som på många sätt gör mycket mer än 9900k för en billigare peng är inte prisvärd?

Du kan ju räkna kronor per geekbech poäng eller nått annat också och inse att du får mer processor för pengarna med 3900x (spelprestanda är inte det enda relevanta måttet)

(Vi ska inte glömma att detta gäller lanserings priser och 9900k utpresterades bara av threadripper i flertrådsprestanda i swec egna test av 9900k vid lansering)
Jag sa aldrig att den inte är prisvärd det är den verkligen i mitt tycke. Jag poängterade bara att dessa 2 cpuer har liknande prisbild men man lyfter fram det väldigt olika i recensionerna vilket jag finner komiskt. Då som du själv säger spel prestanda är inte allt lika mycket som "produktivitet" inte är allt. Så Faktum kvarstår den ena är på toppen i ena segmentet den andra i det andra. Hur rättfärdigar du att just x3900 vid lansering Är mer prisvärd änn 9900k vid lansering beroende på vad den ska nyttjas för ? (Igentligen var 9900k i toppen på både och vid lansering. Om man räknar bort threadripper)

Med det sagt så skulle nog även jag köpa en 3900x över 9900k om jag skulle bygga nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag har några synpunkter på denna recension. Det känns som det är ett något gammalt tankesätt över det hela.

1. Det är rätt så allmänt känt vid det här laget att Ryzens PBO-funktion gör att traditionell manuell överklockning är meningslös om man inte använder exotisk kylning. PBO boostar så många cores som behövs till så hög frekvens som möjligt så länge det finns "utrymme" att göra det med tanke på värme och strömförbrukning. Att göra en all-core manuell överklocking blir för det mesta bara sämre än att låta PBO och Auto-OC göra sitt jobb.

2. Om man nu verkligen måste ha med 720p tester så borde de köras i 720p ultra settings. Att testa 720p low blir egentligen bara ett syntetiskt test, det går inte att extrapolera resultat från det till andra upplösningar med högre grafiknivå. Detta därför att low settings i spel vanligtvis stänger av en hel del funktioner som CPU:n beräknar.
Undantaget skulle väl vara ifall man alltid vill köra alla spel i low settings oavsett upplösning, men det känns minst sagt som något som väldigt få är intresserade av.
720p Ultra settings är fortfarande ingen GPU flaskhals med dagens high-end grafikkort så det blir ett CPU test, men det ger en mer realistisk bild av vad man kan förvänta sig senare vid ultra settings i högre upplösningar, ifall man uppgraderar till en kraftfullare GPU.

Permalänk
Medlem

Behöver man bygga ny dator idag så är 3600 + 5700 XT sjukt bra delar för pengarna spenderade!

Hade lätt gått för den kombon om jag byggt ny dator idag.

Sen kan man köra 3600 med SMT off vilket ger en boost i flesta spel.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Som fler folk försökt säga till dig. Allt handlar inte om spel, processorn kan användas till fler saker, därför blir det såhär. AMD ligger så pass nära Intel i spelprestanda vid realistiska upplösningar och så mycket längre fram i multitrådat att det väger upp vid betygsättning. Hur svårt är det att fatta? Kan man vara mer trångsynt? haha...

jag vet exakt vilka är bättre på vad och jag försöker inte motbevisa något. Jag jämförde bara 9900k = 3600 betygsättningen. Jag tyckte det var helt rätt att ge 3900x "toppklass" men tycker ändå att 9900k borde ha varit ännu klarare "toppklass" när den kom.

och 3600 är en jävlig bra processor som jag kommer att köpa i år.

Skrivet av HC-8315:

Vet inte om de är så egentligen. Dom är ju ganska tydliga med att dom lånade processorn från någon annan. Och ser man på andra tester dom gjort så har alla processorer dom lånat av något varit tejpad. Och då är dom testerna släppta helt enligt gällande RDNA utan att bryta mot något.

Jag är inte 100% säker men jag tyckte att någon nämnde att Steve inte ville göra review enligt vad AMD ville och de var sura på honom. Steve är väldigt trogen på att ha egna åsikter och göra alla tester på sitt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

Jag är inte 100% säker men jag tyckte att någon nämnde att Steve inte ville göra review enligt vad AMD ville och de var sura på honom. Steve är väldigt trogen på att ha egna åsikter och göra alla tester på sitt sätt.

Ja, han kan ju reta upp dom flesta tillverkare. Men, om AMD hade varit så sura på han så hade ju inte GN fått några exemplar alls att testa. De är ju lite så att AMD inte skickade ut samtliga exemplar till alla recensenter. GN är långt ifrån ensamma om de!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli svårt att välja vilken processor man ska köpa...som det ska vara

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt vad folk menar att amd får utmärkt för en produkt som matchar intel för 2 år sen... vadå för 2 år sen hade ju intel en processor med 4 kärnor och 4 trådar med kring 500 poäng i Cinebench som kostade lika mycket som denna ;)?

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag ser 3600x mer lämpad till såna som inte är överklockare som annars bara kunde köpa sig en 3600 och klocka 200Mhz samt spara några hundralappar.

Ser ingen anledning att köpa x modellen över 3600 alls.
Och överklockning kan man skippa helt på denna och låta den sköta det själv. När man kikar i testet och det skiljer typ 2fps mellan x och icke x så har jag svårt att se varför man överhuvudtaget vill lägga extra pengar på x modellen. Det finns så mycket annat att lägga pengar på än 2 extra fps som ej märks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Philip320:

förstår inte riktigt vad folk menar att amd får utmärkt för en produkt som matchar intel för 2 år sen... vadå för 2 år sen hade ju intel en processor med 4 kärnor och 4 trådar med kring 500 poäng i Cinebench som kostade lika mycket som denna ;)?

Vad menar du med matchar intel för 2 år sedan?

Detta är budgetprocessorerna som AMD släppt. Vill du köpa en processor som krossar Intels bästa så sikta mot amd's 12 kärniga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ryzen 2600 är inte heller dum just nu. Väldigt mkt CPU för 1500:-

Jag var i valet och kvalet mellan 2600 och 3600. När jag fick möjlighet att köpa en begagnad 2600 för 950:- var saken klar. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Behöver man bygga ny dator idag så är 3600 + 5700 XT sjukt bra delar för pengarna spenderade!

Hade lätt gått för den kombon om jag byggt ny dator idag.

Sen kan man köra 3600 med SMT off vilket ger en boost i flesta spel.

Ryzen 3600 (utan X) + 5700 XT är i mina planer också.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Priset??

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia Geforce GTX Titan X fick "Toppklass" trots "Förkrossande prislapp" (10990kr), enligt swec.
https://www.sweclockers.com/test/20193-nvidia-geforce-gtx-tit...

För övrigt, bra att ni testar. Men rätt sena på bollen denna gång va?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Jag ser 3600x mer lämpad till såna som inte är överklockare som annars bara kunde köpa sig en 3600 och klocka 200Mhz samt spara några hundralappar.

Ryzen 3600 går inte att överklocka alls för de flesta. Bra att få full galen prestanda ur lådan utan att behöva köpa tungt dyrt moderkort+kylning, men kan inte pressa lika maxxad prestanda som en 9700k t.e.x starkt överklockad med nämnda kylning och moderkort

Permalänk
Medlem

@anon298854: fast en 9400f 1% low är betydligt sämre. Och man får micro stutters. Man kan inte bara kolla average.fps. det är.därför man tar en 3600 istället för 9600k också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Köper du i sådanna fall budget CPU, och sedan monster-GPU, och byter sedan monster-GPU'n mot en ännu snabbare monster-GPU? Om inte så är det ju irrelevant.

Jag är helt med på att man testar med toppkorten för topprocessorerna, för det är väl så att folk byter upp sig med ny GPU före ny processor där, men i budgetbyggen så ser det ju ine ut så att man köper en billig processor och parar den med en snordyr cpu. Det är det jag menar, så att de är "efter i spel" är irrelevant för målgruppen, som ändå kommer köpa low-midrange GPU så CPU blir inte en flaskhals.

Nä, jag köper en premium CPU men den är ju lika snabb som en budget när jag väl skickar i nästa kort.

Hade jag byggt en burk med begränsad budget och funderat på om jag skulle nöja mig med en 3600 eller köpa en intel 9900K istället och då få 3000kr mindre till GPU tycker jag det är rätt solklart vad som skulle ge mest pang för pengen. Därav bra gpu till billig cpu.

Även detta test visar ju tydligt att om du drar upp grafiken så spelar helt plötsligt inte CPU så stor roll, så jag tror vi är inne på samma spår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water