Alternativ till det dyra telejacket (Bredband)

Permalänk
Skrivet av Archros:

Telia har helt obegränsat 4g, väldigt bra men också dyrt (499kr/mån) utan sms gränser osv.
Dock är de upp till runt 120mbit och väldigt låg ping. Beroende på vad för antenn du har och avstånd till mast
Jag vart förvånad över hur bra det faktist är.
Vart erbjuden detta till samma pris som adsl då Telia inte kunde hålla den lovade hastigheten på adsl.
Telia har ett helt eget 4g nät som de inte delar med nån annan operatör, så de är förmodligen färre uppkopplade på samma mast än de andra alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Delar iofs 4G med Halebop.
Resten av nätet med: TDC, Phonera, iCentrex, Halebop, Fello, Devicom, Tele4u & Addsecure (källa post & telestyrelsen)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag körde på tele2 unlimited som enda internetuppkoppling några månader, och tyckte det funkade riktigt bra. Nådde inte 20GB gränsen per dag så ofta, trots flera timmars spelande samt videostreaming om dagen. När man väl nådde gränsen fick du ett SMS innan det ströps, så det hann aldrig strypas innan jag svarat på SMSet.

Låg på runt 400GB användning i månaden utan att de klagade. Helt ok i spel, runt 30-40ms i ping. Kom aldrig under 100mbit/s nerladdning någon tid på dygnet. (Med Huawei B525 routern utan extra antenner) Bodde inte i stad men typ 2 mil från södertälje.

Får se om jag kommer pröva det, men det låter som att det kan vara värt ett försök.

Skrivet av Petterk:

Sök på adressen på Telias hemsida eller ring Telias kundtjänst, var vad det syftades på.

Ska göra det men supporten är stängd under helger. Samma sak som hos telenor att jag inte kan välja min våning.

Permalänk
Medlem

Kabel är alltid bättre, så kör xDSL, en hundring i månaden är det värt alla dagar i veckan framför mobilt bredband.
Sen vet jag inte om en femhundring för ett vettigt bredband faktiskt är så dyrt som vi tror.

Tittar man i backspegeln så skulle jag säga att det är helt ok.
Visst, det är inte 1000/1000 men det är ändå en helt ok hastighet.

Permalänk
Medlem

För att hålla det lite "on point":

Första 12 månaderna hos Telenor för VDSL kostar 329 kr/m därefter 459 kr/m.

Första 12 månaderna hos Telia för VDSL kostar 349 kr/m därefter 489 549 kr/m för upp till 60 Mbit/s 439 499 kr/m för upp till 30 Mbit/s, startavgift 399 kr.

Edit: Ändrade priser från 1 oktober hos Telia. Telenor kan såklart också komma att ändra priserna.

Permalänk
Medlem

Tele2 har höjt till 50GB om dagen som gräns Innan smsskick. Läste något om det på Swedroid. 40-200 i månaden som någon skrev här är BS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att hålla det lite "on point":

Första 12 månaderna hos Telenor för VDSL kostar 329 kr/m därefter 459 kr/m.

Första 12 månaderna hos Telia för VDSL kostar 349 kr/m därefter 489 kr/m för upp till 60 Mbit/s 439 kr/m för upp till 30 Mbit/s, startavgift 399 kr.

Helt ok priser enligt mig och jag hade personligen valt Telia varje dag i veckan.
Deras support är sannolikt bättre samt om det blir något problem så tror jag dom kommer agera snabbare.

Telia har även en del andra trevliga tjänster om man vill addera ovanpå, deras TV-tjänst är riktigt bra om man gillar sånt.

Mobilt bredband ser fint ut på pappret med alla stora siffror, men om du funderar på att lira med låg latency eller vill ha någon form av garanterad bandbredd så glöm det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tvåvägs satellitkommunikation? tydligen vanligare nu, men absolut vanligast Satellit IN, Modem/ADSL/4G ut

Nej, vanligast är tvåvägs, speciellt om vi talar om konsumenter/hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att hålla det lite "on point":

Första 12 månaderna hos Telenor för VDSL kostar 329 kr/m därefter 459 kr/m.

Första 12 månaderna hos Telia för VDSL kostar 349 kr/m därefter 489 kr/m för upp till 60 Mbit/s 439 kr/m för upp till 30 Mbit/s, startavgift 399 kr.

Notera dock att Telia höjer priserna om cirka en månad. Jag vet inte vad 30Mb/s landar på, men nya priser för 60Mb/s är 549SEK/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Helt ok priser enligt mig och jag hade personligen valt Telia varje dag i veckan.
Deras support är sannolikt bättre samt om det blir något problem så tror jag dom kommer agera snabbare.

Telia har även en del andra trevliga tjänster om man vill addera ovanpå, deras TV-tjänst är riktigt bra om man gillar sånt.

Mobilt bredband ser fint ut på pappret med alla stora siffror, men om du funderar på att lira med låg latency eller vill ha någon form av garanterad bandbredd så glöm det.

Vill man komma billigt undan kan man alltid byta till det andra alternativet efter månad 13.

Permalänk

Så som det ser ut nu så kommer jag pröva tele2 unlimited och om det inte fungerar så går jag förmodligen över till adsl eller telias oändliga mobil surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Tele2 har höjt till 50GB om dagen som gräns Innan smsskick. Läste något om det på Swedroid. 40-200 i månaden som någon skrev här är BS.

Nja, det är höjt till 50GB för tillfället innan SMS'et skickas ut men det är inget som Tele2 har gått med, utan det är för Tele2 kör ett test med det (troligvis för att kontrollera hur belastning blir på masterna), eftersom flera kunder har klagat på att 20GB var för lite.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Så som det ser ut nu så kommer jag pröva tele2 unlimited och om det inte fungerar så går jag förmodligen över till adsl eller telias oändliga mobil surf

Bara nyfiken, men varför går du på något som är dyrare och sannolikt sämre om du nu ska spela osv. Unlimited ligger ju på 499 vad jag kan se.

Eller är det flexibiliteten du är ute efter, att kunna ta med router osv till andra ställen än lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Bara nyfiken, men varför går du på något som är dyrare och sannolikt sämre om du nu ska spela osv. Unlimited ligger ju på 499 vad jag kan se.

Eller är det flexibiliteten du är ute efter, att kunna ta med router osv till andra ställen än lägenheten?

Unlimited med tre eller fler personer i gruppen kostar 349 kr/m.

Kan han få VDSL2 så är det ju däremot stabilare och router/modem medföljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Tele2 har höjt till 50GB om dagen som gräns Innan smsskick. Läste något om det på Swedroid. 40-200 i månaden som någon skrev här är BS.

Det han skrev var väl att han använde 40-200GB i månaden, inte att han fick SMSet då.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Bara nyfiken, men varför går du på något som är dyrare och sannolikt sämre om du nu ska spela osv. Unlimited ligger ju på 499 vad jag kan se.

Eller är det flexibiliteten du är ute efter, att kunna ta med router osv till andra ställen än lägenheten?

Skrivet av Petterk:

Unlimited med tre eller fler personer i gruppen kostar 349 kr/m.

Kan han få VDSL2 så är det ju däremot stabilare och router/modem medföljer.

Jag är även student så jag får rabatt på det så jag är nere i 249kr/mån när det är 3 i unlimited together.

Permalänk

Jag såg att du hadde tv jack, men ingen verkar ha pratat om det. Det du ska tänka på är att ha "tre hål" där ett av de ska stå "data". Då bårde comhem fungera.(bara förtydliga detta)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Jag såg att du hadde tv jack, men ingen verkar ha pratat om det. Det du ska tänka på är att ha "tre hål" där ett av de ska stå "data". Då bårde comhem fungera.(bara förtydliga detta)

Skickades från m.sweclockers.com

Vid Tv jacket(en) så finns det ett utag där det står Tv och ett där det står R alltså två uttag.

Permalänk
Avstängd

Vart i Västerås bor du. Trodde de flesta här i stan fått fiber och iallafall just studentlägenheter, men du kanske hyr något eget?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, det är höjt till 50GB för tillfället innan SMS'et skickas ut men det är inget som Tele2 har gått med, utan det är för Tele2 kör ett test med det (troligvis för att kontrollera hur belastning blir på masterna), eftersom flera kunder har klagat på att 20GB var för lite.

Hoppas de behåller den höjda gränsen, alternativt inför en möjlighet att lyfta bort den gränsen helt. Är inget jätteproblem, men vore skönt att slippa "vakta" när jag kör storbackuperna.

På föreningen jag sköter all IT åt bytte vi nyligen från fast telefon + ADSL hos Telia till Tele2 Unlimited (med separat datakort i en router). Landade på ungefär halva pengen mot Telia och bredbandshastigheten steg från 8MBit till ca 40MBit.

För vår del är det mycket stabilt, oavsett tid på dygnet. Då har vi dock turen att ligga nära masten och utanför tätbebyggt område, så är väldigt låg belastning på "vår" mast.

Som router kör vi en Dovado Pro AC med Tele2s ZTE-dongel. Just den dongeln är inte fantastisk, så skulle nog rekommendera att köpa en annan. Kompatibla donglar går att se här: https://www.dovado.com/modems/?lang=sv

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Vart i Västerås bor du. Trodde de flesta här i stan fått fiber och iallafall just studentlägenheter, men du kanske hyr något eget?

Tyvärr så har jag inte fiber hade älskat det. Hyr ett rum i en korirdor där alla har tele jack en del har antenn har jag för mig.
Jag bor i skrapan det är gammla hotell rum.

Permalänk
Medlem

Säker på att ni inte har data-uttag (tre hål i väggen)? Verkar som fastigheten har internet över kabeltv. Bredband över kabeltv borde kosta 300-400 kr någonting med bättre hastigheter än 4G/LTE.

Knacka på hos någon granne och kolla också, om du inte orkar vänta tills det är vardag

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Säker på att ni inte har data-uttag (tre hål i väggen)? Verkar som fastigheten har internet över kabeltv. Bredband över kabeltv borde kosta 300-400 kr någonting med bättre hastigheter än 4G/LTE.

Knacka på hos någon granne och kolla också, om du inte orkar vänta tills det är vardag

Det jobbiga är att jag inte har någon granne hela korridoren är tom
Bara jag...
Det kommer vara fler som flyttar in snart

Permalänk

Bild på de uttag som finns i rummet. Inga andra finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Det jobbiga är att jag inte har någon granne hela korridoren är tom
Bara jag...
Det kommer vara fler som flyttar in snart

Finns väl ett antal andra våningar?

Uttaget längst till höger är ett nätverksuttag, fäll upp flärpen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns väl ett antal andra våningar?

Uttaget längst till höger är ett nätverksuttag, fäll upp flärpen.

Det har du rätt i det finns det. Ja uttaget till höger är tele jacket så som jag förståt det.

Permalänk

Okej jag har nyss gjort en märklig upptäckt...
Det var en RJ-45 kontakt och när jag pluggade in mig i den så fick jag tillgång till internet?
Jag har inte tecknat något men det fungerar??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolakkalol:

Det har du rätt i det finns det. Ja uttaget till höger är tele jacket så som jag förståt det.

Nej det är ett typiskt Bredbandsbolaget, BBB uttag, FIBER (som Telenor köpte)

Jag tror du missuppfattat det hela och man kan inte monopolisera koppartråd dvs telenätet för det mesta ägs av Skanova (Telia)

Tidigare i tråden bad dom dig att söka på bredbandsval!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Nej det är ett typiskt Bredbandsbolaget, BBB uttag, FIBER (som Telenor köpte)

Jag tror du missuppfattat det hela och man kan inte monopolisera koppartråd dvs telenätet för det mesta ägs av Skanova (Telia)

Tidigare i tråden bad dom dig att söka på bredbandsval!

Jag använde mig av bredbandsval och de sa att det var mobilt bredband som gällde eller telenor/telia via tele jack.

Efter att jag prövade ansluta datorn till data uttaget så fick jag 245MBit/s ner 275MBit/s upp.
Bredband skulle inte ingå i hyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Det har du rätt i det finns det. Ja uttaget till höger är tele jacket så som jag förståt det.

Är det en RJ11 eller RJ45-kontakt i uttaget? Normalt sett har man telejack, och inte modularuttag. RJ11 har bara fyra (normalt sett, plats för upp till sex) ledare och är mindre än RJ45, så du ser vilket.

Skrivet av lolakkalol:

Okej jag har nyss gjort en märklig upptäckt...
Det var en RJ-45 kontakt och när jag pluggade in mig i den så fick jag tillgång till internet?
Jag har inte tecknat något men det fungerar??

Du ser

Skrivet av plunn:

Nej det är ett typiskt Bredbandsbolaget, BBB uttag, FIBER (som Telenor köpte)

Jag tror du missuppfattat det hela och man kan inte monopolisera koppartråd dvs telenätet för det mesta ägs av Skanova (Telia)

Tidigare i tråden bad dom dig att söka på bredbandsval!

Fastigheten/adressen dyker inte upp på Bredbandsval annat än för mobilt bredband och VDSL2, dyker inte upp på Telenors hemsida annat än för VDSL2.

Teletrådarna i fastigheten ägs av fastighetsägaren, så det är fullt möjligt att köra FTTB och VDSL2 ut till lägenheterna, men det gör de inte här och det är nog inget Telenor sysslar med i Sverige.

Men ja, "FiberLAN" givetvis, därav att Bostad Västerås säger att hyresgäster kan teckna via Telenor. TVn är gruppansluten till Telenors kabeltv-nät, men det är inte returaktiverat här vad det ser ut som. Vara bara att kolla under dammskyddet...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är det en RJ11 eller RJ45-kontakt i uttaget? Normalt sett har man telejack, och inte modularuttag. RJ11 har bara fyra (normalt sett, plats för upp till sex) ledare och är mindre än RJ45, så du ser vilket.

Det var en RJ-45 kontakt då jag kunde koppla datorn till den och får nu bredband från den av någon anledning.