Alternativ till det dyra telejacket (Bredband)

Permalänk

Alternativ till det dyra telejacket (Bredband)

Tjena!, jag har nyss flyttat in i en lägenhet i västerås där det ända sättet att få bredband via kabel är genom telejacket via telenor. När jag ringde och kollade med telenor (Som var väldigt på att jag skulle köpa det nu för att jag inte har något annat alternativ och att jag ändå kommer behöva internet) för att få priset av det så skulle det kosta 445kr/mån eller något (De första 12 månadena sedan skulle det gå upp i över 500kr/mån) för 20-40 Mbit/s vilket jag helst inte betalar då det känns som en enorm summa för bredband. Jag har letat efter alternativ som att köra en 4G router med tele2's unlimited abonnemang (Ingen gräns på mobilt bredband). Jag har även ett tv jack (eller vad det nu kallas) i lägenheten där tele2's bas packet ingår och funderat på om det går att skaffa bredband via det. Kan ni några andra lösningar som skulle fungera för att spela spel samt surfa och streama.
När det kommer till 4G router delen så kan jag ingenting men jag har redan en vanlig router hemma så det kanske skulle räcka med ett 4G modem som är bra?
Eller har ni några andra bra/bättre lösningar?

Routern jag har är: Asus Dark Knight RT-N66U

Permalänk
Medlem

@lolakkalol:

Testa slå adressen på https://www.bredbandsval.se och se vad du får upp

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

@joeldeluxe: Det är bara en massa mobilt bredband och telenor's telejack tyvärr så jag tror att det bästa är om jag skaffar tele2 unlimited för 399kr/mån till en början än så länge.

Permalänk

Jag tänker mig att tele2's unlimited är inte det billigaste med isådanafall så kan jag säga upp mitt telefonabonemang från telenor och bli av med den kostnaden också då det ingår SMS, MMS och samtal i tele2 unlimited sedan kan jag även få ner det till 250kr/mån om jag drar in två grannar i det och startar en grupp hoss tele2.

Permalänk

Funderade själv på unlimited ett tag men problemet (iaf när jag beställde för någon månad sedan) var att man var tvungen att skicka ett sms var 20gb för att få fortsätta surfa. Slutade med att jag tog mobilt bredband istället orkade inte med problemet med smsandet. Så de kan vara en sak att iaf veta om som begränsning på tele2s mobilabonnemang

Permalänk

@fizzyflaskan: Det lät väldigt märkligt men tror inte att det kommer vara ett jätte stort problem för mig. Kapade dem av en helt när man hade använt 20Gb eller ströp dem bara anslutningen, samt hur var det att spela på det (Om du gjort det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

@fizzyflaskan: Det lät väldigt märkligt men tror inte att det kommer vara ett jätte stort problem för mig. Kapade dem av en helt när man hade använt 20Gb eller ströp dem bara anslutningen, samt hur var det att spela på det (Om du gjort det)?

Tänker du seriöst prova spela på 4G som huvuduppkoppling?

Det skiljer från varje mast hur bra det fungerar. Är man helt själv går det, bor man centralt är det ofta bara glömma. 16-00 kan man också räkna med ganska mycket sämre nät.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@BergEr: Ja jag är seriös då jag har inte så jätte många andra alternativ än mobilt bredband eller telejack utifrån vad jag hittat och det billigaste verkar vara mobilt bredband + en finare 4g router. Mobilt bredband var billigast annars om det finns ett bättre alternativ som inte har ihjäl plånboken så hade jag inte haft något emot det. Och tyvärr så bor jag väldigt centralt.

Permalänk
Medlem

kanske kan vara något för ett få ner priset lite till? 🙂
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1531234-tele2-unlimite...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av pjuppi:

kanske kan vara något för ett få ner priset lite till? 🙂
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1531234-tele2-unlimite...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha varför är jag inte förvånad, tack detta kommer vara använtbart om det slutar med tele2's unlimited.

Permalänk

Jag prövade köra lita CS GO genom usb tethering från telefonen till routern jag har just nu och hade en ping på ca 38ms men kan tänka mig att det blir sämre senare på dagen. Hade även nedladdningshastighet på 55Mbit/s och en svarstid på 30ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Jag prövade köra lita CS GO genom usb tethering från telefonen till routern jag har just nu och hade en ping på ca 38ms men kan tänka mig att det blir sämre senare på dagen. Hade även nedladdningshastighet på 55Mbit/s och en svarstid på 30ms.

hej

jag satt med 4g som uppkoppling i två år då vi sålde våra lägenheter och flyttade till en hyresrätt i väntan på vår nyproducerade bostadsrätt där vi bor nu. fanns inte ens ADSL att få i det huset som var byggt på 1920-talet. Det går att spela på men jag hade max 3mbit/s ner under peak hours och det är inte kul.. ibland inte ens 1mbit/s. Att ladda hem en stor patch tar en hel kväll ofta, måste du installera om ett större spel typ battlefield tar det minst ett dygn.

4g funkar mycket bättre utanför stan, vi lanade tre pers på samma 4g abbonnemang som jag hade hemma, dvs jag tog bara med mig routern, ut till en stuga i skogen och då hade vi ca 40mbit/s ned och 20mbit/s upp. alla kunde spela med hyffsad ping samtidigt.

att streama på 4g och samtidigt spela är nog bara att glömma

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

"internet" genom parabol? om det e godkänt att sätta upp parabol där du bor

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

hej

jag satt med 4g som uppkoppling i två år då vi sålde våra lägenheter och flyttade till en hyresrätt i väntan på vår nyproducerade bostadsrätt där vi bor nu. fanns inte ens ADSL att få i det huset som var byggt på 1920-talet. Det går att spela på men jag hade max 3mbit/s ner under peak hours och det är inte kul.. ibland inte ens 1mbit/s. Att ladda hem en stor patch tar en hel kväll ofta, måste du installera om ett större spel typ battlefield tar det minst ett dygn.

4g funkar mycket bättre utanför stan, vi lanade tre pers på samma 4g abbonnemang som jag hade hemma, dvs jag tog bara med mig routern, ut till en stuga i skogen och då hade vi ca 40mbit/s ned och 20mbit/s upp. alla kunde spela med hyffsad ping samtidigt.

att streama på 4g och samtidigt spela är nog bara att glömma

Det låter ju inte särskilt trevligt :/. Tror jag kommer kolla hur det går för mig under peak hours med telefonen tetherad till routern

Skrivet av zogez:

"internet" genom parabol? om det e godkänt att sätta upp parabol där du bor

Det var tyvärr inget de godkänner. Dessutom så vart det dyrare än telejack.

Permalänk
Medlem

Tre Bredband hemma om det fungerar hos dig 399:- mån obegränsad surf.
https://www.tre.se/privat/handla/bredband/hemma/
* menas: "Räcker surfmängden?
Inga problem, det är obegränsad surfmängd. Efter att du har använt 40 GB under ett dygn går hastigheten ner till 5Mbit/s och går tillbaka till normalhastighet igen vid midnatt."

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

@BergHa: Ja jag är seriös då jag har inte så jätte många andra alternativ än mobilt bredband eller telejack utifrån vad jag hittat och det billigaste verkar vara mobilt bredband + en finare 4g router. Mobilt bredband var billigast annars om det finns ett bättre alternativ som inte har ihjäl plånboken så hade jag inte haft något emot det. Och tyvärr så bor jag väldigt centralt.

Det är då man ofta får köpa trådat även om det är dyrare

Delar Tele2 och Telenor när? Annars blir dina tester inte så korrekta.
Men försök kolla hur det är med 4G är på kvällarna innan du investerar i 4G. Ofta är det väldigt dåligt just på kvällen när alla drar igång och kollar saker (och blir värre för varje kund som skaffar 4G på den masten).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har du telejack som inte är anslutet till telenätet? Priset indikerar väl ändå att det inte rör sig om FTTB/FTTN/FTTC?

Permalänk
Medlem

Min bror körde mobilt bredband, funkade väll OK tills han skulle spela med mig han droppade ur spelet HELA tiden, vart ospelbart. slutade med att han böt från sitt mobila bredband till telejacket med massiva 8mbit men han trots hastigheten tyckte det fungerade mycket bättre PGA stabiliteten.

trådlöst KAN fungera men kräver ofta riktbara externa antenner och hyggligt nära till närmaste mast men jag tror att stabiliteten troligtvis blir lidande ändå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Tre Bredband hemma om det fungerar hos dig 399:- mån obegränsad surf.
https://www.tre.se/privat/handla/bredband/hemma/
* menas: "Räcker surfmängden?
Inga problem, det är obegränsad surfmängd. Efter att du har använt 40 GB under ett dygn går hastigheten ner till 5Mbit/s och går tillbaka till normalhastighet igen vid midnatt."

Tack, ska komma ihåg tre's bredband hemma men lutar fortfarande mot tele2's unlimited eftersom att jag då även kan säga upp mitt telefon abonnemang hos telenor och då blir det ännu billigare för mig.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Min bror körde mobilt bredband, funkade väll OK tills han skulle spela med mig han droppade ur spelet HELA tiden, vart ospelbart. slutade med att han böt från sitt mobila bredband till telejacket med massiva 8mbit men han trots hastigheten tyckte det fungerade mycket bättre PGA stabiliteten.

trådlöst KAN fungera men kräver ofta riktbara externa antenner och hyggligt nära till närmaste mast men jag tror att stabiliteten troligtvis blir lidande ändå.

Kan tänka mig det men jag kommer nog pröva i en månad eller så och om det fungerar dåligt så kommer det väll sluta med att jag också kör igenom telejacket.

Skrivet av BergEr:

Det är då man ofta får köpa trådat även om det är dyrare

Delar Tele2 och Telenor när? Annars blir dina tester inte så korrekta.
Men försök kolla hur det är med 4G är på kvällarna innan du investerar i 4G. Ofta är det väldigt dåligt just på kvällen när alla drar igång och kollar saker (och blir värre för varje kund som skaffar 4G på den masten).

Jo jag ska göra det fungerar det bra kommer jag pröva med tele2's unlimited och fungerar inte det så får jag svälja kostnaden för telejacket.

Post merging
Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Tack, ska komma ihåg tre's bredband hemma men lutar fortfarande mot tele2's unlimited eftersom att jag då även kan säga upp mitt telefon abonnemang hos telenor och då blir det ännu billigare för mig.

Har dock för mig att Tele2 unlimited hade nån 20GB spärr per dag sen fick man smsa och få ytterligare 5GB och så fick man hålla på så men de kanske har ändrat det. OBS gäller per dag. Fast som sagt de kan ha ändrat på det.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du telejack som inte är anslutet till telenätet? Priset indikerar väl ändå att det inte rör sig om FTTB/FTTN/FTTC?

Jag vet tyvärr inte finns det något sätt jag kan kolla upp det? Kan inget om telejack och endast lite mer om andra bredband.

Permalänk
Skrivet av fizzyflaskan:

Funderade själv på unlimited ett tag men problemet (iaf när jag beställde för någon månad sedan) var att man var tvungen att skicka ett sms var 20gb för att få fortsätta surfa. Slutade med att jag tog mobilt bredband istället orkade inte med problemet med smsandet. Så de kan vara en sak att iaf veta om som begränsning på tele2s mobilabonnemang

Skrivet av Grabben_83a:

Har dock för mig att Tele2 unlimited hade nån 20GB spärr per dag sen fick man smsa och få ytterligare 5GB och så fick man hålla på så men de kanske har ändrat det. OBS gäller per dag. Fast som sagt de kan ha ändrat på det.

Som i citatet ovan så är tyvärr sannorlikheten att det fortfarande är kvar stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Jag vet tyvärr inte finns det något sätt jag kan kolla upp det? Kan inget om telejack och endast lite mer om andra bredband.

Telenätet ägs av Telia och kan du få Bredband 40 hos Telenor kan du nog få VDSL2 hos Telia också – men det är billigare hos Telenor då de första 12 månaderna kostar 329 kr.

Sök på adressen bara.

Permalänk

Lusläs avtalet "unlimited" det är aldrig "unlimited" gissar begränsningen ligger på 40-200gb data, sen drar dom ner farten. Tele2 hade ett äkta frisurf-abbonemang för typ 10år sen, det försvann.

Ang Satellit så är ju det döden för latency, samt att du kör UT trafik genom telejacket, inga konsumentparaboler "sänder" data. edit: (tydligen finns det någon leverantör som säger sig göra detta, undra vad det kostar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Telia har helt obegränsat 4g, väldigt bra men också dyrt (499kr/mån) utan sms gränser osv.
Dock är de upp till runt 120mbit och väldigt låg ping. Beroende på vad för antenn du har och avstånd till mast
Jag vart förvånad över hur bra det faktist är.
Vart erbjuden detta till samma pris som adsl då Telia inte kunde hålla den lovade hastigheten på adsl.
Telia har ett helt eget 4g nät som de inte delar med nån annan operatör, så de är förmodligen färre uppkopplade på samma mast än de andra alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Telenätet ägs av Telia och kan du få Bredband 40 hos Telenor kan du nog få VDSL2 hos Telia också – men det är billigare hos Telenor då de första 12 månaderna kostar 329 kr.

Sök på adressen bara.

Jag sökte på adressen innan och när jag skulle ange vilken våning som jag bodde på så fanns inte den, efter att jag ringt kundtjänst så fick jag priset ca 445kr/mån de första 12 månaderna och sedan över 500kr/mån kan vara så att det var högrehastigheter än vad jag kom ihåg då men.

Skrivet av adfactory:

Lusläs avtalet "unlimited" det är aldrig "unlimited" gissar begränsningen ligger på 40-200gb data, sen drar dom ner farten. Tele2 hade ett äkta frisurf-abbonemang för typ 10år sen, det försvann.

Ang Satellit så är ju det döden för latency, samt att du kör UT trafik genom telejacket, inga konsumentparaboler "sänder" data.

Jo får göra det. Det är även flera som påpekat att det är en gräns på 20GB per dag och sedan måste man skicka ett sms för att få mer.

Skrivet av Archros:

Telia har helt obegränsat 4g, väldigt bra men också dyrt (499kr/mån) utan sms gränser osv.
Dock är de upp till runt 120mbit och väldigt låg ping. Beroende på vad för antenn du har och avstånd till mast
Jag vart förvånad över hur bra det faktist är.
Vart erbjuden detta till samma pris som adsl då Telia inte kunde hålla den lovade hastigheten på adsl.
Telia har ett helt eget 4g nät som de inte delar med nån annan operatör, så de är förmodligen färre uppkopplade på samma mast än de andra alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit riktigt bra för mig om det inte var så dyrt, då är ADSL billigare för mig. Man kan kanske hitta någon student rabatt

Permalänk
Medlem

Jag körde på tele2 unlimited som enda internetuppkoppling några månader, och tyckte det funkade riktigt bra. Nådde inte 20GB gränsen per dag så ofta, trots flera timmars spelande samt videostreaming om dagen. När man väl nådde gränsen fick du ett SMS innan det ströps, så det hann aldrig strypas innan jag svarat på SMSet.

Låg på runt 400GB användning i månaden utan att de klagade. Helt ok i spel, runt 30-40ms i ping. Kom aldrig under 100mbit/s nerladdning någon tid på dygnet. (Med Huawei B525 routern utan extra antenner) Bodde inte i stad men typ 2 mil från södertälje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Lusläs avtalet "unlimited" det är aldrig "unlimited" gissar begränsningen ligger på 40-200gb data, sen drar dom ner farten. Tele2 hade ett äkta frisurf-abbonemang för typ 10år sen, det försvann.

Ang Satellit så är ju det döden för latency, samt att du kör UT trafik genom telejacket, inga konsumentparaboler "sänder" data.

Fel, men vem fan vill ha över 71 mil till närmsta nod? Alla lösningar som erbjuds i Sverige är tvåvägs. Finns inte på kartan så länge du har en mobilmast inom 10-15 km.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolakkalol:

Jag sökte på adressen innan och när jag skulle ange vilken våning som jag bodde på så fanns inte den, efter att jag ringt kundtjänst så fick jag priset ca 445kr/mån de första 12 månaderna och sedan över 500kr/mån kan vara så att det var högrehastigheter än vad jag kom ihåg då men.

Sök på adressen på Telias hemsida eller ring Telias kundtjänst, var vad det syftades på.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fel, men vem fan vill ha över 71 mil till närmsta nod? Alla lösningar som erbjuds i Sverige är tvåvägs. Finns inte på kartan så länge du har en mobilmast inom 10-15 km.

Tvåvägs satellitkommunikation? tydligen vanligare nu, men absolut vanligast Satellit IN, Modem/ADSL/4G ut

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|