Microsoft släpper betaversion av Chromium-baserade webbläsaren Edge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper betaversion av Chromium-baserade webbläsaren Edge

En betaversion av Microsofts Chromium-webbläsare Edge finns nu tillgänglig för Mac OS och Windows. Enligt Microsoft är denna redo för skarp användning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Edge Chromium som webbläsare ett tag nu och tycker det funkar kanon. Saknar bara fluent design.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

"Med Microsofts övergång till Chromium blir Mozillas egen webbläsarmotorer Gecko och Quantum det enda återstående stora alternativet till Chromium-motorn."

Är Webkit som exempelvis Safari kör en liten motor?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

If you cant beat them, join them!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Fint! Blir att testa ikväll tror jag.
Har faktiskt fastnat för Opera GX som lanserades för några månader sen. Gillar sidopanelen med Messenger, Twitch och lite annat. Smidigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Stöd för Netflix 1080p och uppåt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Samma motor som Chrome.
Betyder det som vanligt 8GB RAM per öppen tab?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med listvyer i Edge canary, dvs när man skulle välja sida bla olika nr, storlekar eller vad som helst som var i en list. Så hände ingenting, utöver det funkade webbläsaren bättre än både chrome och Firefox.
Fick dock gå tillbaka till Firefox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

"Med Microsofts övergång till Chromium blir Mozillas egen webbläsarmotorer Gecko och Quantum det enda återstående stora alternativet till Chromium-motorn."

Är Webkit som exempelvis Safari kör en liten motor?

Chromium är till att börja med ingen motor. Men jag håller med, WebKit (som Blink är baserad på) är inte ett särskilt litet alternativ.

Permalänk

Jag hoppades innerligt på att dom skulle fortsätta bygga vidare på Edge-motorn, och göra den till ett bättre alternativ än Google chromes motor.

Varför?
1. Känner extrem misstro mot google som företag (och till viss del även MS), och vill ha flera alternativ.
2. Google chromes höga RAM-minnesförbrukning.
3. Edge har varit både snabbt och strömsnålt, om än inte riktigt redo för mainstream-användare, när det kommer till funktionalitet och korrekt rendering av webbsajter.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Ni tappade mig på "Bing".

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Samma motor som Chrome.
Betyder det som vanligt 8GB RAM per öppen tab?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar väl ingen roll om du har 16gb ledig ram som istället hade kunnat göra lite nytta? Mina femtioelvatusen tabbar (iaf ett trettiotal) tar iaf inte mer än 1,7gb just nu (i Chrome)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Samma motor som Chrome.
Betyder det som vanligt 8GB RAM per öppen tab?

Skickades från m.sweclockers.com

Damn, då har jag ca 400GB + ram i min burk tydligen för att hantera Chrome

Har aldrig haft problem med chrome tabbar och ram tbh.

Permalänk

Jag förstår inte hur folk resonerar när de argumenterar för att webkit/blink ska vara enklare att utveckla för än EdgeHTML.

Det är det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Monokultur är aldrig bra. Google har för mycket makt, bara igenom webläsaren.

Jag tycker dessutom att webben är en för stor komplicerad djungel av olika slags tekniker — och att de flesta är olika saker som Google trycker igenom med sitt webläsarmonopol.
Genom att ha flera webläsare på marknaden som istället följer w3c-standarder så kan man bromsa den utvecklingen lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag personligen hellre köra med Chocolatey-paketet med en så ofördärvad Chromium som möjligt, men främst hoppas jag att Firefox fortsätter leva.

Synd med mindre konkurrens. Uncle Oogly-Boogly är alldeles för stor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Stöd för Netflix 1080p och uppåt?

Nu har jag bara tillgång till ett "standardkonto", men jag kollade nu och den kör i 1080p i alla fall.
Det var problem i tidigare builds med Netflix, men det är fixat nu.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Nu har jag bara tillgång till ett "standardkonto", men jag kollade nu och den kör i 1080p i alla fall.
Det var problem i tidigare builds med Netflix, men det är fixat nu.

Härligt!

Chrome har ju max 720p när det gäller Netflix. Kanske blir byte då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Jag är så inkörd på Firefox så kvittar mig vad som är "bäst o snabbast" kommer aldrig gå ifrån Firefox. Även när dom hade en svacka för nått år sen stannade jag kvar p g a att jag är en vanemänniska. Gillar att man confa det som man vill! Och det betyder mycket för mig.
Och nu blir ju Firefox bara bättre o bättre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag hoppades innerligt på att dom skulle fortsätta bygga vidare på Edge-motorn, och göra den till ett bättre alternativ än Google chromes motor.

Varför?
1. Känner extrem misstro mot google som företag (och till viss del även MS), och vill ha flera alternativ.
2. Google chromes höga RAM-minnesförbrukning.
3. Edge har varit både snabbt och strömsnålt, om än inte riktigt redo för mainstream-användare, när det kommer till funktionalitet och korrekt rendering av webbsajter.

Vad gör ni för att Chrome ska förbruka så hutlösa mängder RAM-minne?

21 flikar uppe med lite random klipp å skit på och det använder 3GB av 32GB?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

Vilka språk stödjer betan?

Permalänk
Avstängd

Netscape navigator på G då och vi vet hur det gick

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag kollar på Viaplay via min HTPC. Nuvarande Edge browser (med nuvarande motor) är den enda som har stöd för Dolby Digital på Windows. Testade Edge Dev innan betan kom och där funkar inte Dolby Digital och inte heller betaversionen funkar det på. Anledning är ju då förstås att det är för att Dolby Digital inte funkar med Chrome (eller någon annan browser för Windows). Har mejlat Viaplay angående detta om hur de kommer göra. Gissar att de kommer slopa stödet :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Vad gör ni för att Chrome ska förbruka så hutlösa mängder RAM-minne?

21 flikar uppe med lite random klipp å skit på och det använder 3GB av 32GB?

F.nv. har jag exakt 20 chrome fönster öppna, med olika teman/ämnen, och kanske ett snitt på 10 flikar i varje.
Just nu använder chrome 11,7GB RAM, och då är inte änns alla flikar inlästa. Har varit dubbelt upp ibland.

Mycket av det som finns i flikarna är material/data som antingen ska sparas ner, eller ligger där som en reminder till ett visst datum ungefär som en allmänacka (tex för framtida bokningar, eller inför att nått annat ska bli tillgängligt), även en del temporära videoklipp/låtar som är najs, men som jag ännu inte bestämt mig för att lägga i playlist.

Mitt system har 32GB RAM.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Verkar ju fungera fint.

Permalänk
Inaktiv

Någon som fått den officiella release som ska släppas idag?

EDIT: Nu kom den visst https://blogs.windows.com/windowsexperience/2020/01/15/new-ye...