Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jag råkade tappa dammbehållaren till min S6:a i golvet så den sprack, och jag lyckas inte hitta det bland reservdelar, är det någon möjligtvis har någon aning om var man kan tänkas hitta en ny sådan?

Ingen aning men prata med butiken där du köpt den eller snabblim

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Var själv och köpte Roborock S6 idag, vad ska man säga?

Den är ju helt jävla fantastisk!

Jag velade lite mellan 5an och 6an då vi bara har ett plan där vi bor, det är trots allt närmare 2000 kr det handlar om. Men då jag hatar ljudet från den vanliga dammsugaren så fick det bli Roborock S6 helt enkelt.

Man får ju verkligen känslan av att man har handlat något fantastiskt och att den kommer komma till användning. Jag skulle nog även våga påstå att den dammsuger bättre än vad jag själv gör med den vanliga dammsugaren.

Har däremot en fråga angående de här tillbehören som borste, sidoborste och så vidare. Någon som har hittat en bra återförsäljare som säljer detta billigt. Har hittat en hel del till S5an på bland annat aliexpress och ebay, men inte till S6an. Förslag mottages gärna 

Permalänk
Medlem

@frong: testat både gummitröskel som länkades och att sätta en liten trälist, (köp en plan tröskel och montera som avsats) det sistnämnda funkar bäst både för s5 hemma och t6 (s6) på klubben, jag tycker dock s5 klättrar bättre än t6 särskilt med vattentanken monterad

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Fallzone: sök på xiaomi roborock t6 eller t65 s6 är europa,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med att trasan snabbt blir torr vid moppning?
Trots att vattentanken är full så blir trasas bara lite blöt där pluggarna sitter. Så det blir två ränder på golvet när den moppar.
Jag har bytt pluggarna mot nya 2 gånger och båda trasorna är helt rena/tvättade.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon annan som haft problem med att trasan snabbt blir torr vid moppning?
Trots att vattentanken är full så blir trasas bara lite blöt där pluggarna sitter. Så det blir två ränder på golvet när den moppar.
Jag har bytt pluggarna mot nya 2 gånger och båda trasorna är helt rena/tvättade.

Kör du på inställningen som skickar ut mer vatten då? Finns en liten brytare under vattentanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Kör du på inställningen som skickar ut mer vatten då? Finns en liten brytare under vattentanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget jag känner till, vart sitter den?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon annan som haft problem med att trasan snabbt blir torr vid moppning?
Trots att vattentanken är full så blir trasas bara lite blöt där pluggarna sitter. Så det blir två ränder på golvet när den moppar.
Jag har bytt pluggarna mot nya 2 gånger och båda trasorna är helt rena/tvättade.

Jag har haft det problemet sedan jag testade ha sopa i vattentanken. Vet att de inte garanterar att det funkar då, men jag ville prova Så om du också blandar i något rengöringsmedel kanske du också påverkar flödet. Som redan nämnt finns det ett reglage för om du ska ha stort eller litet vattenflöde, åtminstone på S6. På undersidan av vattenbehållaren (d.v.s. på den sidan duken sitter) finns det på mitten en plasthake som kan föras mellan två lägen för att ange flödesmängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har haft det problemet sedan jag testade ha sopa i vattentanken. Vet att de inte garanterar att det funkar då, men jag ville prova Så om du också blandar i något rengöringsmedel kanske du också påverkar flödet. Som redan nämnt finns det ett reglage för om du ska ha stort eller litet vattenflöde, åtminstone på S6. På undersidan av vattenbehållaren (d.v.s. på den sidan duken sitter) finns det på mitten en plasthake som kan föras mellan två lägen för att ange flödesmängden.

Jag har S5 och tror inte det finns någon sådan plasthake.
Ja, jag körde med rengöringsmedel förut. Men när jag upptäckte problemet så bytte jag ut båda filtren + mikrofiberduken till helst nya och har sedan dess kört med bara vatten. Trots det så blir de ändå 2 ränder och torr trasa väldigt snabbt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Då vet jag tyvärr inte Men vi verkar i alla fall ha gjort samma observationer. Något jag själv upptäckte när jag testade med såpa var att det funkade bra så länge jag själv fuktade hela duken på egen hand först. Men efter en stund blev det precis som du beskriver, bara två ränder i golvet som är i linje med filterhålen i vattenbehållaren. Om felet kvarstår efter byten av både filter och duk vet jag inte vad som kan vara orsaken :/ Tanken är ju att vattenflödet ska vara så stort att hela duken blir blöt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har S5 och tror inte det finns någon sådan plasthake.
Ja, jag körde med rengöringsmedel förut. Men när jag upptäckte problemet så bytte jag ut båda filtren + mikrofiberduken till helst nya och har sedan dess kört med bara vatten. Trots det så blir de ändå 2 ränder och torr trasa väldigt snabbt.

Skrivet av Sebbepojken:

@ronz: Då vet jag tyvärr inte Men vi verkar i alla fall ha gjort samma observationer. Något jag själv upptäckte när jag testade med såpa var att det funkade bra så länge jag själv fuktade hela duken på egen hand först. Men efter en stund blev det precis som du beskriver, bara två ränder i golvet som är i linje med filterhålen i vattenbehållaren. Om felet kvarstår efter byten av både filter och duk vet jag inte vad som kan vara orsaken :/ Tanken är ju att vattenflödet ska vara så stort att hela duken blir blöt.

enligt instruktioner ska duken blötas innan, annars får man två ränder. kör med ett par droppar grönsåpa och väl fuktig trasa så fungerar det bra

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

enligt instruktioner ska duken blötas innan, annars får man två ränder. kör med ett par droppar grönsåpa och väl fuktig trasa så fungerar det bra

Det gör jag innan moppning hjälper ändå inte

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: skumt, har inga sådan problem sedan jag börjat blöta ordentligt innan användning, obs att jag använder 2-3 droppar av grönsåpa som max, använder jag mer så funkar det mycket sämre.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Fick hem min S6 igår men får inte till anslutningen i appen. Blir rött kryss på "connecting to network". Telefonen hittar dammsugaren och kan ansluta till den och dra över inställningar men sen är det stop...
Kör Deco M5 mesh och tittar jag i den appen så syns "RoboRock" som ansluten...
Har även testat med en äldre router med samma resultat, blir snart tokig, sånna här saker ska ju bara fungera.
Någon med nåt bra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahoof:

Fick hem min S6 igår men får inte till anslutningen i appen. Blir rött kryss på "connecting to network". Telefonen hittar dammsugaren och kan ansluta till den och dra över inställningar men sen är det stop...
Kör Deco M5 mesh och tittar jag i den appen så syns "RoboRock" som ansluten...
Har även testat med en äldre router med samma resultat, blir snart tokig, sånna här saker ska ju bara fungera.
Någon med nåt bra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har läst lite och vad jag förstått stöds bara 2.4Ghz och då kan det vara prob i appen om man har 5Ghz blandat med 2.4Ghz och försöker styra då man själv är uppkopplad med 5Ghz med appen.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag har läst lite och vad jag förstått stöds bara 2.4Ghz och då kan det vara prob i appen om man har 5Ghz blandat med 2.4Ghz och försöker styra då man själv är uppkopplad med 5Ghz med appen.

Jo det stämmer, men har varit inne i Deco appen och slagit av 5ghz. Gör ingen skillnad.

Nu provade jag med Mi Home appen och där fungerade det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

enligt instruktioner ska duken blötas innan, annars får man två ränder. kör med ett par droppar grönsåpa och väl fuktig trasa så fungerar det bra

Absolut, men om du moppar en hel lägenhet så kommer trasan att hinna torka till slut. Om moppfunktionen då inte har ett kraftigt flöde nog kommer det sluta i att endast två blöta ränder kommer ut på golvet eftersom hela trasan inte fuktas. Man vill ju inte behöva fukta om hela trasan för hand heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Absolut, men om du moppar en hel lägenhet så kommer trasan att hinna torka till slut. Om moppfunktionen då inte har ett kraftigt flöde nog kommer det sluta i att endast två blöta ränder kommer ut på golvet eftersom hela trasan inte fuktas. Man vill ju inte behöva fukta om hela trasan för hand heller.

jag moppar ett hus och här är det inte ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag moppar ett hus och här är det inte ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu talade vi ju inte om dig som det fungerar för, utan om de som har problem med att endast två blöta ränder lämnas Brukar du stanna till vid bilister som fått punktering och utbrista "Jag pumpade däcken i våras och det är inte ett problem!"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Fast nu talade vi ju inte om dig som det fungerar för, utan om de som har problem med att endast två blöta ränder lämnas Brukar du stanna till vid bilister som fått punktering och utbrista "Jag pumpade däcken i våras och det är inte ett problem!"?

ja för det är samma sak..... det jag säger är antingen blöter man för lite, eller så har man lagt i för mycket rengöring eller rengöring som inte är kompatibel. kan ju naturligtvis vara fel på dom ochså men då är det ju en reklamation som gäller, det är ju dock lätt att testa genom att kolla hur mycket det droppar utan trasan monterad.

Edit: när ni lägger i grönsåpa, tänk på att det inte går att köra med kallt vatten för då löser sig såpan dåligt och då kan det nog bli strul, jag kör med mycket varmt vatten med enstaka droppar grönsåpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Köpte en Xiaomi Roborock S6 häromdagen och kör den för första gången nu. Första intrycken är genomgående positiva. Den dammsuger mattorna bättre än vad jag gör själv, den klarar diverse hinder som mattor med och utan fransar, träningsmattor, inga problem med att den drar i sig sladdar.

Trodde att den skulle vara något tystare. Definitivt tystare än en vanlig dammsugare, men lite för högljudd för att ha i samma rum som jag sitter. Dock inga problem om den är i något annat rum. Går under allt utom sofforna här hemma (de är ca 8 cm höga/låga, så det var väntat.

På det hela taget en mycket nöjd köpare.

Edit: En fråga: kartan den ritat upp är något roterad, medan zonerna är icke-roterade. Går det på något sätt att rotera kartan manuellt, alternativt att rotera rektangeln som markerar en zon?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Köpte en Xiaomi Roborock S6 häromdagen och kör den för första gången nu. Första intrycken är genomgående positiva. Den dammsuger mattorna bättre än vad jag gör själv, den klarar diverse hinder som mattor med och utan fransar, träningsmattor, inga problem med att den drar i sig sladdar.

Trodde att den skulle vara något tystare. Definitivt tystare än en vanlig dammsugare, men lite för högljudd för att ha i samma rum som jag sitter. Dock inga problem om den är i något annat rum. Går under allt utom sofforna här hemma (de är ca 8 cm höga/låga, så det var väntat.

På det hela taget en mycket nöjd köpare.

Edit: En fråga: kartan den ritat upp är något roterad, medan zonerna är icke-roterade. Går det på något sätt att rotera kartan manuellt, alternativt att rotera rektangeln som markerar en zon?

Jag är också nybliven ägare och testade i appen men det verkar inte gå att justera zon eller rotera kartan. Man kanske måste nollställa och rita upp den igen och hoppas den nya blir mer korrekt.
Jag är nöjd som tusan med roboten förutom att det verkar så att irriterande nog måste man ha laddare på de våningar man vill roboten skall minnas layouten på. Jag får den inte att vilja minnas layouten om man inte har laddaren på det planet.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Köpte en Xiaomi Roborock S6 häromdagen och kör den för första gången nu. Första intrycken är genomgående positiva. Den dammsuger mattorna bättre än vad jag gör själv, den klarar diverse hinder som mattor med och utan fransar, träningsmattor, inga problem med att den drar i sig sladdar.

Trodde att den skulle vara något tystare. Definitivt tystare än en vanlig dammsugare, men lite för högljudd för att ha i samma rum som jag sitter. Dock inga problem om den är i något annat rum. Går under allt utom sofforna här hemma (de är ca 8 cm höga/låga, så det var väntat.

På det hela taget en mycket nöjd köpare.

Edit: En fråga: kartan den ritat upp är något roterad, medan zonerna är icke-roterade. Går det på något sätt att rotera kartan manuellt, alternativt att rotera rektangeln som markerar en zon?

Om roboten står vinkelrätt mot en vägg när den börjar så blir kartan "rak". Tycker att så intelligenta maskiner som de ändå är borde kunna fixa till detta automatiskt.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som testat konkurrenten till xiaomi och roborock: 360 S7
tydligen ska det komma en s7 plus med ytterligare funktioner

när jag läser tester på s7 så ser den rätt intressant ut
den är större behållare än robborock och det går ställa hur mycket vatten den ska släppa vid våttorkning direkt i appen, den ska ha bättre sug än konkurrenterna, samt kan den lagra 10 kartor och känner själv igen vilket plan den kör. samt är prestanda/krona bättre.
nackdelen är att den inte har lika bra batteri tid som S/T6 från roborock samt är det vissa kartfunktioner som att manuellt ändra kartan som inte finns
samt att den bara laddar till 80% innan den fortsätter städningen. dock en fördel i mindre lokaler då städningen blir klar snabbare, men i stora lokaler kommer det betyder att den inte kommer klara hela området på dessa två laddningar, frågan är om den går och laddar sig en 3 eller 4 gång eller kommer den ge upp efter 2 gånger om den inte blir färdig.

Personligen är jag mest nyfiken på hur den klarar stora tomma utrymmen, roborock s5/s6/t6 har problem med detta särskilt då lasern inte når så långt,
(laser i robborock når bara ca 4-5 meter) och ibland kastar dom om kartan osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför det är så dåligt utbud med s6? Net on net har den ju aldrig i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Någon som vet varför det är så dåligt utbud med s6? Net on net har den ju aldrig i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en s5 istället, du kommer inte att ångra dig, plus att du får pengar över till annat skoj

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon har skrivit förut men Roborock S4 verkar komma?

https://www.youtube.com/watch?v=OrqCoZhEksA

Permalänk
Medlem

Nice ! hoppas S4 kommer asap till Sverige blir köp direkt.

Visa signatur

blärg..

Permalänk

Jag hade bevakning på Inet på S6 (svart och vit modell) men båda har utgått nu. Antar att S4 eller annan modell är påväg in eftersom de först säger att S6 är påväg in (prel. datum var 11/13 september) sedan uppger försenad leverans och tillsist tar bort den helt. Å andra sidan verkar många återförsäljare sitta fast med stora lager av S5 som de inte blir av med.

Jag sitter lugn i båten och avvaktar S4 närmsta månaderna. Blir köp direkt när den kommer in i butik, jag är less på barnens sandslott i hallen och smulor under köksbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Jag hade bevakning på Inet på S6 (svart och vit modell) men båda har utgått nu. Antar att S4 eller annan modell är påväg in eftersom de först säger att S6 är påväg in (prel. datum var 11/13 september) sedan uppger försenad leverans och tillsist tar bort den helt. Å andra sidan verkar många återförsäljare sitta fast med stora lager av S5 som de inte blir av med.

Jag sitter lugn i båten och avvaktar S4 närmsta månaderna. Blir köp direkt när den kommer in i butik, jag är less på barnens sandslott i hallen och smulor under köksbordet.

Är nog bara svårt att få tag i EU s6or. S4 kommer inte att ersätta varken s5 eller s6 då det är en "enklare" variant.
kör på en s5 om du inte orkar vänta, s4 kommer nog inte bli så mycket billigare i slutändan (om den ens kommer att släppas här)