Datorn startar om hela tiden utan möjlighet att göra något

Permalänk

Datorn startar om hela tiden utan möjlighet att göra något

Hej!

Jag har en dator hemma som stått ett tag och nu när jag ska dra igång den så kommer felmeddelandet: Datorn har oväntat startats om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortsätta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen."

När jag klickar på okej så startar den om till samma sak om och om igen utan möjlighet att klicka på något annat innan detta händer. Har testat med att ha windows på usb utan något resultat. Någon som vet hur man kan lösa detta?

Såhär ser det ut
https://imgshare.io/image/nNJJO
https://imgshare.io/image/nNezQ
https://imgshare.io/image/nNHX9

Permalänk

Om du har Windows på USB, har du installerat är nya Windows då eller försökt göra en reparation?

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

Om du har Windows på USB, har du installerat är nya Windows då eller försökt göra en reparation?

Jag har laddat ner det genom microsofts hemsida för att göra en reparation/omformattering men jag kommer inte åt någonting alls. Har ingen aning om vart problemet är överhudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ok. Reparation och ny installation är olika bara så du vet, jag skulle göra en nyinstallation.

Hur gammal är datorn?
Vilken Windows (7, 8, 10) är det?

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

ok. Reparation och ny installation är olika bara så du vet, jag skulle göra en nyinstallation.

Hur gammal är datorn?
Vilken Windows (7, 8, 10) är det?

Jo men jag kommer inte åt att starta med usb heller så därför kan jag varken reparera eller intallera om allt. Datorn är 4 år gammal ungefär men den hade riktigt bra specs för det året, så det bör inte vara något problem med office-paket osv. Wimdows 7, så jag har testat med att uppgradera till 10 genom usb men utan någon större lycka.

Är det något uppenbart jag missar eller är datorn körd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=aJCkI14Lcd4

börja titta från 5:30 om du redan har windows på USB.

4 år gammal dator är inte så farligt dock Win 7 är inget att rekommendera, det är för gammalt. Win 10 kan du köpa i marknaden här eller på blocket, kostar inte mer än ett par hundra lappar.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

https://www.youtube.com/watch?v=aJCkI14Lcd4

börja titta från 5:30 om du redan har windows på USB.

4 år gammal dator är inte så farligt dock Win 7 är inget att rekommendera, det är för gammalt. Win 10 kan du köpa i marknaden här eller på blocket, kostar inte mer än ett par hundra lappar.

Tack för dina svar!

Mitt problem är att det första som kommer upp är windowsloggan med felmeddelandet... Så jag har ingen möjlighet att klicka in mg på bios. Datorn är ihopplockad av inet om det spelar någon roll, så det kommer inte upp någon tillverkares logga innan felmeddelandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

I bios kommer du när du startat datorn och innan du kommer i Windows, precis som du ser i filmen. Om du inte ser så bra i den filmen kan du söka fler filmer på Youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

I bios kommer du när du startat datorn och innan du kommer i Windows, precis som du ser i filmen. Om du inte ser så bra i den filmen kan du söka fler filmer på Youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det känner jag till sedan tidigare också men just i detta fallet så är tyvärr windows-loggan med felmeddelandet det första som kommer upp på skärmen så jag får inte upp något alternativ för att kunna klicka in mig på BIOS. Jag testade med tvn också ifall skärmen startade upp för sakta, men det var samma där.

Ska jag testa med att köpa en ny ssd och hoppas på det bästa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsvejs12:

Jo det känner jag till sedan tidigare också men just i detta fallet så är tyvärr windows-loggan med felmeddelandet det första som kommer upp på skärmen så jag får inte upp något alternativ för att kunna klicka in mig på BIOS. Jag testade med tvn också ifall skärmen startade upp för sakta, men det var samma där.

Ska jag testa med att köpa en ny ssd och hoppas på det bästa?

Du behöver inte se något för att kunna komma in i BIOS. Vet du knappen man ska trycka på så tryck bara bestämt en gång varje 0,5s ungefär så bör du komma in i BIOS. Är rätt vanligt att man ska trycka på "Del" för att komma in i BIOS.

Permalänk
Medlem

@hejsvejs12: Du får trycka på rätt knapp och detta flera upprepade gånger så fort datorn startar upp så kommer du inte i bios. "F2" eller "delete" kan vara möjliga alternativ. Det beror på vilken dator du har med vilket moderkort vilka som är korrekta knappar.

https://www.google.com/search?q=komma+in+i+bios&ie=utf-8&oe=u...

Permalänk
Medlem

Har också för mig att man kan trycka F8 vid uppstart för att komma in i avancerad uppstart. Därifrån kan man välja lite olika alternativ.

https://www.dummies.com/computers/operating-systems/windows-7...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Som du läser kan det handla om olika knappar beroende vad du har för moderkort i datorn. Vet du märke på det kan du googla sedan.

Vet du inte märken är mitt tips att du början med tex F8. Du startar datorn och sedan bara trycker ner och håller nere F8. Kommer du till Windows är det fel knapp. Stäng av datorn och börja om på nytt med annan knapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag testat F2,F8,F10,F12 och delete utan någon som helst lycka! Moderkortet är från asus. Alla får det att låta så enkelt men det funkar faktiskt inte för mig.

Permalänk
Medlem

@hejsvejs12: Koppla ur alla diskar tills du vet hur man kommer in i bios.

Om du verkligen inte hinner trycka (pumpa rätt knapp som en galning) så kanske det i bios finns något som heter "fast boot" eller nått som måste ändras.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsvejs12:

Jo men jag kommer inte åt att starta med usb heller så därför kan jag varken reparera eller intallera om allt. Datorn är 4 år gammal ungefär men den hade riktigt bra specs för det året, så det bör inte vara något problem med office-paket osv. Wimdows 7, så jag har testat med att uppgradera till 10 genom usb men utan någon större lycka.

Är det något uppenbart jag missar eller är datorn körd?

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att du trycker tillräckligt snabbt? När man ska in i UEFI så ska man inte trycka en gång så är det klart. Tryck som en galning, så snabbt du kan, från att du sätter på datorn tills något händer. Fungerar inte det så kan du ha satt en inställning som t.ex. Fastboot (Som ovan nämnde). Då får du ta ut det lilla batteriet på moderkortet, vänta 30 sekunder, och sätta tillbaka. Då återställs UEFI och du bör komma in.

Jag har också Asus moderkort och det är F8 som gäller där.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Hej igen!

Jag testade att ta ut och sätta i batteriet i moderkortet igen men efter det så vägrade hela datorn att starta... Alltså absolut ingenting hände när jag tryckte på startknappen. Jag lämnade in den till en butik i min stad som kollade på den och de säger att moderkortet är sönder vilket låter väldigt konstigt enligt mig, för den startade innan jag rörde batteriet...

Men i alla fall så undrar jag om det finns något ställe där det går att köpa gamla moderkort? Jag har ett ASUS Z87-A ATX just nu och butiken som kollade på datorn säger att det inte säljs liknande nuförtiden, utan att jag måste byta ram, grafik och processor mm.

Tacksam för svar!

Permalänk

Det du söker är ca 6 år gammalt kort, i elektronikvärlden är det lika gammalt som dinosaurie.
Bästa tipset är att sälja resterande saker här eller på blocket och köp nytt modernt moderkort, minne och processor. Chassin och HDD kan du fortsätta använda.

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

Det du söker är ca 6 år gammalt kort, i elektronikvärlden är det lika gammalt som dinosaurie.
Bästa tipset är att sälja resterande saker här eller på blocket och köp nytt modernt moderkort, minne och processor. Chassin och HDD kan du fortsätta använda.

ELLER titta på den här

https://www.pricerunner.se/cl/35/Moderkort#attr_60479056=6047...

Permalänk

du behöver kort med "socket 1150", behöver inte vara Asus.. finns i flera utländska butiker

Permalänk
Medlem

Det finns moderkort att köpa på begagnatmarknaden (ebay, Amazon mfl). Du får räkna med en 1000-lapp eller mer. Letar själv efter ett billigt sockel 1150-kort men har ingen stress då jag köpt ny burk redan.