Räddat i sista stund

Permalänk

Räddat i sista stund

blev detta fina 486-kort med 2 VLB (Vesa Local Bus). Det elaka läckande NiCd batteriet var på väg att lösa upp det finstämnda kopparbanorna och komponenterna.

Och moddat till på köpet. Ett ickeläckande Litiumbatteri som dessutom nu går att byta om 10 år utan att ta fram lödkolven.

Permalänk
Medlem

Nice.
Har du likriktardiod så det inte får laddspänning?

När jag moddade mitt så drog jag plusen till extena batteripolen som är likriktad och är spänningslös när datorn är på så det inte tar laddaspänning.

Dock suger min ur ett batteri på ca 2 månader märkte jag så några 10 år varar inte mitt hehe.

CMOS chipen vill ha 3-6V normalt sett så det är inte alltid ett 2032 vara så länge eller räcker.

En del kör uppladningsbara 2032 istället för diod med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nice.

När jag moddade mitt så drog jag plusen till extena batteripolen som är likriktad och är spänningslös när datorn är på så det inte tar laddaspänning.

Dock suger min ur ett batteri på ca 2 månader märkte jag så några 10 år varar inte mitt hehe.

CMOS chipen vill ha 3-6V normalt sett så det är inte alltid ett 2032 vara så länge eller räcker.

Intressant Har tänkt tanken, men i slutändan inte pallat göra efterforskningar om huruvida diverse litiumbaserade tekniker kan användas som drop in replacement för NiCd, med tanke på ladd/skyddskretsar hit och dit.

RCR123-formfaktorn (gamla "kamerabatterier", kallas CR123A i sitt icke laddbara utförande) kunde nog vara användbar till detta om man behöver lite kapacitet. Beroende på teknik levererar de 3-3.7V, är inte orimligt stora, och de är vanligt förekommande nog för att det ska vara relativt lätt att hitta batterihållare till dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Nice.

Det ligger en diod i serie med pluspolen på batteri och moderkort (spänningsfall på 0.7 - 0.8V). Vi få se hur länge det räcker då. Trodde i min enfald att det skulle funka länge