Felsöka tv som inte tycks få ström

Permalänk

Felsöka tv som inte tycks få ström

Hej,

Har en Sony Bravia 50", inköpt 2015 som plötsligt inte fungerar. Problemet tycks ha uppstått så här (återberättat för mig, jag var inte hemma):

Ljudet fungerade plötsligt inte (optisk anslutning till soundbar). Man testade att slå av och slå på grendosan dit tv:n och en hel del annat var kopplat. Då gick säkring i vardagsrummet. Man slog på strömmen igen, men med några färre apparater inkopplade initialt. Säkringen går inte, men tv:n startar inte. Andra apparater kan använda samma uttag (i grendosa eller direkt i väggen).

Finns det något realistiskt jag kan testa för att säkerställa att tv:n är stendöd? Det finns inga glapp i kablarna mellan tv och väggen.

Permalänk
Medlem

Det är inte en bra idé att använda knappen på en grendosa som on/off-switch (edit: on/off-switch som i hard reset-switch), men gjort är gjort.
Vissa av Sonys TV-apparater har separat nätadapter. Ifall det är fallet även med er kan du ju kanske testa med en annan. Där kanske är en lysdiod på nätadaptern som ska lysa?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Det är inte en bra idé att använda knappen på en grendosa som on/off-switch (edit: on/off-switch som i hard reset-switch), men gjort är gjort.
Vissa av Sonys TV-apparater har separat nätadapter. Ifall det är fallet även med er kan du ju kanske testa med en annan. Där kanske är en lysdiod på nätadaptern som ska lysa?

Nej, det var nog dumt att man gjorde så. Har en separat nätadapter (det var det jag lite klumpigt försökte beskriva med att det inte finns några glapp i kablarna mellan tv:n och uttaget), dock har den ingen lysdiod.

Har inte direkt någon annan adapter att jämföra med heller. Och när tv:n är 4 år gammal (modellen säkert 5-6) antar jag att butikerna heller inte har någon? Denna ska tydligen ge 19,5 V.

Permalänk
Medlem

@eurythmech: Har du en multimeter så du kan mäta spänningen på adaptern? Det borde gå att köpa en ersättningsadapter. Hittar du inte exakt modell så kan du köpa vilken ~19.5V med tillräcklig ström (Ampere) som helst, med passande kontakt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@eurythmech: Har du en multimeter så du kan mäta spänningen på adaptern? Det borde gå att köpa en ersättningsadapter. Hittar du inte exakt modell så kan du köpa vilken ~19.5V med tillräcklig ström (Ampere) som helst, med passande kontakt.

Det gör inget om det är fel kontakt, bara att skarva med den gamla kabeln (med rätt kontakt) med sockerbit eller liknande. Men som du säger, spänning (Volt) måste stämma och strömmen ska vara samma eller högre (Ampere).

Permalänk

Kändes enklare att bara klicka hem en LG OLED

Men tack för alla svar.