Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Visst men då har vi som du nämnt ett helt annat pris.

Grejen med att köpa en Appleprodukt att det nästan inte går att komma billigt undan.

Håller med, det är nästintill omöjligt att handla billigt om man ska ha Mac produkter.

Hitta en Mac Book Air (tidigt 2015) på Blocket för 4500 kr med kartong och alla tillbehör, samt knappt använd.
Det betyder att den är i väldigt gott skick plus förutom standard model så hade denna 256 GB drive.

Titta på bilderna och tänkte för mig själv, ska jag slå sak i saken och köpa en Mac Book Air.
Tänkte det blir inte bättre än så här.

Men när det kommer till kritan och man ska punga ut med riktiga pengar så tänker man både två och tre gånger.
Jag skiter i Mac och satsar på PC istället, får så oerhört mycket mer för pengarna, skillnaden på prestanda är enorm.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Håller med, det är nästintill omöjligt att handla billigt om man ska ha Mac produkter.

Hitta en Mac Book Air (tidigt 2015) på Blocket för 4500 kr med kartong och alla tillbehör, samt knappt använd.
Det betyder att den är i väldigt gott skick plus förutom standard model så hade denna 256 GB drive.

Titta på bilderna och tänkte för mig själv, ska jag slå sak i saken och köpa en Mac Book Air.
Tänkte det blir inte bättre än så här.

Men när det kommer till kritan och man ska punga ut med riktiga pengar så tänker man både två och tre gånger.
Jag skiter i Mac och satsar på PC istället, får så oerhört mycket mer för pengarna, skillnaden på prestanda är enorm.

MVH

Hur mycket pengar tänkte du spendera?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

@pompado: Kanske på pappret får du mer för pengarna. Många gör dessa jämförelser, med klockfrekvenser minnesmängd mm. Men en stor anledning till att använda Mac är upplevelsen av att allt fungerar. Så även om man kanske får bättre benchmark score, så känns de helt enkelt bättre att sitta på en maskin, där mjkuvaran är i minsta detalj anpassad efter hårdvaran. Och att röra sig sömlöst mellan olika enheter, som macbook och iphone, och se hur de i realtid interagerar med dina iCloudtjänster är fantastiskt. Sen får man inte glömma att macen håller helt enkelt längre än många pc's. Tänkte du dock köra linux, istället för windows, däremot så kan du ju konfiguerara den till perfektion, och då hade jag gjort samma val som dig. Men det kräver vanligtvis lite mer arbete än på en os x maskin:)

Permalänk

With Apple you cry once

Permalänk
Medlem

Mac - PC

Hej, det är säkert otroligt många som ställt frågan redan men då jag inte hittat nåt svar på just min fråga så testar jag här!
Är intresserad av bild och videoredigering dvs Photoshop och Adobe premiere PRO i mitt fal. Och funderar då på vad som skulle vara bästa alternativet. En PC byggd för det endamålet för ungefär 20 000kr eller en iMac som ligger strax över det i prisklass ( apples nyaste), såg även att det gick att uppgradera RAM-minnet på iMacsen (27”). Så ge mig gärna era pros och cons på båda två!

Mvh Jonatan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanJ:

Hej, det är säkert otroligt många som ställt frågan redan men då jag inte hittat nåt svar på just min fråga så testar jag här!
Är intresserad av bild och videoredigering dvs Photoshop och Adobe premiere PRO i mitt fal. Och funderar då på vad som skulle vara bästa alternativet. En PC byggd för det endamålet för ungefär 20 000kr eller en iMac som ligger strax över det i prisklass ( apples nyaste), såg även att det gick att uppgradera RAM-minnet på iMacsen (27”). Så ge mig gärna era pros och cons på båda två!

Mvh Jonatan

Du lär ju kanske vara mer produktiv på mac? Det är åtminstone ingen risk att fastna i spel och annat l"ekrelaterat".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Hej Jonatan!
Jag har ägt en Imac 27 tum med 5k display ända sedan 2014. Under samma tid har jag även haft min "gamingdator" med GTX1080 och diverse prestandakomponenter installerade. Min speldator startades inte ens under flera månader då jag tyckte att Imac var det smidigaste att arbeta med. Enligt min erfarenhet av Mac/Pc så kommer Mac os alltid vara mer optimerad till dess komponenter. Detta leder till "bättre flyt". Givetvis får du betala en slant extra för "äpplet" men du kommer vara nöjd.
Om du är en gamer och vill ha valuta för pengarna, ska du inte ens överväga en Macintosh.

Hoppas att mitt inlägg var till någon hjälp!

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem

För det första Windows != PC, eller så kan du lika gärna inkludera linux i formuleringen.

För det andra Final Cut Pro operativsystemet är så mycket mer optimerat att det finns inga orsaker på att välja Premiere oavsett underliggande hårdvara. Finns mängder av benchmarks på nätet när Maccarna sopar mattan.

Adobe är ett tragiskt exempel på när marketing tar över ett mjukvaruföretag där programmerarna tappat kontrollen. T.ex. nyligen (fungerar det ens än?) gick det inte ens installera Photoshop på en sprillans språngande ny Mac där det är förvalda filsystem var case-sensitive. Orsaken till detta var att Photoshop för Mac hade fortfarande delar av sin källkod från 1989 , MS-DOS tider!

Precis som med Flash, Acrobat som visar sig vara fulla av sårbarheter så har de ingen kontroll vilken dynga de säljer. Att man ens ska börja med att formatera om sin nya Macdator med ett icke verbalkänsligt filsystem för att installera ett dyrt program borde vara ett varningstecken nog?

Final Cut Pro rekommenderas. Och för bilder så är Capture One Pro bättre. Betydligt bättre färgåtergivning, lägre brus och snabbare processmotor än Lightroom.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen jättekoll direkt och uppskattar därför all eran input! Anledningen till valet Photoshop/Adobe Premiere är att det är program jag har tillgång till gratis och som jag förstått så kostar de andra rätt rejäla hackor.

Permalänk

Nog sagt, Final Cut Pro på Mac sopar mattan med allt annat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanJ:

Nu har jag ingen jättekoll direkt och uppskattar därför all eran input! Anledningen till valet Photoshop/Adobe Premiere är att det är program jag har tillgång till gratis och som jag förstått så kostar de andra rätt rejäla hackor.

Adobes program kommer ungefär prestera som du kan förvänta dig av underliggande hårdvara. Alltså, ett hemsnickrat bygge med Windows kommer vara snabbare än en Mac. Förutsatt att du väljer rätt komponenter då, Macarna brukar exempelvis ha riktigt bra SSD-prestanda.
Byter du Premier mot Final Cut Pro kommer en klart klenare Mac prestera bättre än en Windows-burk med Premier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronakmaster:

Hej Jonatan!
Jag har ägt en Imac 27 tum med 5k display ända sedan 2014. Under samma tid har jag även haft min "gamingdator" med GTX1080 och diverse prestandakomponenter installerade. Min speldator startades inte ens under flera månader då jag tyckte att Imac var det smidigaste att arbeta med. Enligt min erfarenhet av Mac/Pc så kommer Mac os alltid vara mer optimerad till dess komponenter. Detta leder till "bättre flyt". Givetvis får du betala en slant extra för "äpplet" men du kommer vara nöjd.
Om du är en gamer och vill ha valuta för pengarna, ska du inte ens överväga en Macintosh.

Hoppas att mitt inlägg var till någon hjälp!

Stämmer bra, är man främst en gamer så är det PC med Windows som gäller men för allt annat så är Mac överlägset när man ser till helheten. Förutom överlägsen byggkvalitet och väldigt tight integration mellan mjuk- och hårdvara i mac-datorer så är också andrahandsvärdet en viktig faktor. Den där fem år gamla iMacen kan du fortfarande sälja för 8-12000 kr om den är i bra skick, en PC med samma bestyckning som är så gammal får du knappt någonting för.
Att mac skulle vara så mycket dyrare än en Windows-PC stämmer alltså inte om man ser över tid.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Stämmer bra, är man främst en gamer så är det PC med Windows som gäller men för allt annat så är Mac överlägset när man ser till helheten. Förutom överlägsen byggkvalitet och väldigt tight integration mellan mjuk- och hårdvara i mac-datorer så är också andrahandsvärdet en viktig faktor. Den där fem år gamla iMacen kan du fortfarande sälja för 8-12000 kr om den är i bra skick, en PC med samma bestyckning som är så gammal får du knappt någonting för.
Att mac skulle vara så mycket dyrare än en Windows-PC stämmer alltså inte om man ser över tid.

Förlåt om jag är hård men vem f*n betalar 8-12.000 kr för en fem år gammal dator utan någon som helst säkerhet av garanti? Om man har sådana pengar att lägga ut på en dator, varför ta ens den risken att om något går sönder? (ja det kan, det är bara datorer vi pratar om här, ettor och nollor, ström av, ström på) så kan det otroligt dumsnåla köpet bli en riktigt dyr historia.
Sen är jag skeptisk till att dessa datorer säljs för dessa priser, bara för att folk önskar dessa summor på blocket betyder det inte att de säljs för samma summor, kolla istället avslutade auktioner på Tradera för att få en bättre översikt på vad andra egentligen är beredda att betala.

Andrahandsvärdet är inte en viktig faktor för alla, har haft kvar mina datorer sedan 2008 och används tills de dör. efter nästan 10 år tjänade min AMD Althon 64 x4 6000+ innan moderkortet dog. Datorn jag byggde ihop 2011 tog min sambo över för tre år sedan nu och används nästan dagligen. Skärmen som inköptes i början av 2008 började dock strula för någon månad sedan, fungerar än men går på sista versen. Förövrigt varit min primärskärm fram tills tre år sedan, denna skärm har alltså används till tre generationer datorer (även om sista generationen var några månader).

Har förövrigt en dator som jag byggde ihop åt min mor ungefär 2004-2005 här hemma som min mormor tog över mellan 2010 och 2017, den fungerar än idag, mor min sitter på sin första generation i3 som jag byggde ihop för nu nio år sedan. Uppgraderade till en SSD för några år sedan och det gjorde ett byte till ny dator helt onödigt.

Så, andrahandsvärde har noll betydelse för vissa, som t.ex. för mig och min familj.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag använder Mac på jobbet varje dag, jobbar som utvecklare. Tycker att hårdvaran är okej, dock skulle dom vinna på att kyla grejjorna bättre. Skärmen (retina) är väll okej antar jag, den är så pass liten att jag nästan aldrig använder den ändå så den hade lika gärna kunnat vara 1080p...

Hemma har jag nu en Mac Pro 5,1 som jag känner är den mest prisvärda macen just nu? Att kunna få ut mellan 25 och 30 000 poäng i geekbench för 1200 kr är rätt najs om man håller på med saker som faktiskt skalar bra över kärnorna (läs blender). Gött att kunna slänga i nya diskar hur man vill också utan att behöva oroa sig för att dom inte är kompatibla, och grafiken går även den att uppgradera till något bra mycket bättre än Apple erbjuder.

Har hittills inte hört fläktarna öka tempot en enda gång på mitt rivjärn, även när burken gör en rendering av "classroom" i blender. MacOs fungerar dessutom väldigt bra på en ensam ultrawide (3440x1440), tyvärr är flerskärmsstödet ett skämt. Fönsterhanteringen är lite kass den med. Två appar som lyfter MacOs en bra bit är mission control och spotlight.

Jag gillar dessutom apples lilla tangentbord, det nya, men när det kommer till möss verkar dom ha makalöst svårt att fatta vad man använder dom till. Vem fan sätter laddningsporten på undersidan av musjäveln? Är det meningen att jag ska ha en armada av möss liggandes ifall jag glömmer att ladda?

Min Mac Pro fick jag gratis, men det skulle aldrig falla mig in att betala nypris för en Mac. Jag tycker att det är en skymf att dom tar så mycket som dom gör för SSD och RAM. Designen spelar så klart också in i priset, men i mina ögon är en dator ett verktyg, inte en möbel. Andrahandsmarknaden verkar även den vara lite galen, folk betalar sjuka priser för gamla laptops som har kokat sig själva några år.

Permalänk

Tja!

Jag satt i valet och kvalet när det gällde att skaffa laptop för ett tag sedan för att till Universitetet, samt en del kodande och ge mig tillgång till ett OS som har terminal (så Mac OS eller någon linux distro)

De jag till slut valde medan var en Dell XPS med Ubuntu och en MacBook Pro 13", de låg ungefär samma prisklass för de specs jag kunde tänka mig. Dellen hade möjligen något bättre specs men det var inte det som var avgörande.

Till slut föll i alla fall valet på en MacBook Pro då jag eventuellt tänkte ge mig in på lite IOS utveckling, mest för nyfikenhetens skull. (Sedan så gick det att dra till Apple store och köpa den samma dag vilket även va ett plus ^^)

Så Mac eller PC är nog lite av en, "vad skall jag ha bruken till?" fråga i slutet. Dvs behöver man macspecifik hårdvara/mjukvara eller inte.

Permalänk
Skrivet av Reefer:

Stämmer bra, är man främst en gamer så är det PC med Windows som gäller men för allt annat så är Mac överlägset när man ser till helheten. Förutom överlägsen byggkvalitet och väldigt tight integration mellan mjuk- och hårdvara i mac-datorer så är också andrahandsvärdet en viktig faktor. Den där fem år gamla iMacen kan du fortfarande sälja för 8-12000 kr om den är i bra skick, en PC med samma bestyckning som är så gammal får du knappt någonting för.
Att mac skulle vara så mycket dyrare än en Windows-PC stämmer alltså inte om man ser över tid.

Hej

Jag håller helt med om att är man en gamer, är det bara PC som gäller.
(Om man inte har bra med pengar, och inget som helst tålamod att göra något annat med datorn än det den skall syssla med.)

Mac har en gigantisk fördel mot alla andra OS. Det är enbart Apple som bestämmer.
Detta är även Macens stora nackdel. Allt funkar, men bara det som apple tillverkar.

Samtliga Apple produkter har extremt högre andrahandsvärde än i princip alla andra tillverkare.
Detta är på grund av anledningen till att ha en apple, är att ha en Apple. Levis Jeans typ.
Så länge håller jag helt med dig.
En windows PC säljer man i regel inte 2 gånger. Till något större pris iallafall.

Men att en Windows PC inte är billigare än Mac i längden?
Mac kostar pengar att använda, det gör inte en pc!

Förklaring (Lång)
Med Win 10 idag, är PC överlägsen Mac, på alla områden.
PC håller längre, stödjer fler funktioner, kostar mindre och har ett gigantiskt större utbud av både program och tillbehör.

En Windows användare skulle inte förstå vad du menade om du frågar ifall ett keyboard har drivers till Mac os.
" -Det är ju plug & play?"
Och, erhm...så länge man köper win 10, och spelen, så är det inte många program Windows hemanvändaren behöver betala för.
Mac användaren skall vara glad om det finns programmet X att köpa.....

Mac OS brukade hålla mycket längre en Windows PC.
Inte längre. På grund av Win 10, och spel.

Windows 10 har mitt framför ögonen på både Unix och Mac OS, inte bara nått samma nivå i kvalitee, utan även dragit ifrån på flera områden, som tex säkerhet, funktions stöd och Core-system snabbhet.
(Linux har inte ens reagerat på detta, och behöver inte det heller.)

Nu är Win 10 mer likt Mac OS, i att saker bara funkar. Lite får man checka själv, men enbart SystemRestore, är så ofattbart bra att måste jag välja en feature som Windows 10 är bättre än Mac OS, är det den.
Alla OS för PC stödjer nästan all hårdvara. Det gör INTE en mac. Enbart detta gör att PC vs mac gällande kostnaden i tid, är en match som är över innan den började.

Hårdvara brukade ha en livstid på 3-5 år, mot Macens säkert 10 år.
På grund av att hårdvaruutvecklingen har gått så fort fram att även om produkt X fungerar bra efter 3 år, så är det nästan bara Powersupply som inte är 10 - 20 gånger sämre än en ny produkt X är efter 3 år.

Så är det inte längre.
CPU på 4GHz, är sällsynta. Någon som vet varför?

Det går att skruva upp CPUs bra mycket mer, men då smälter materialet. Men det går att länka hur många CPU att jobba ihop som helst.
Duel - Quad - Octa CORE osv (Flera CPU på en kärna), var 30 år efter Unix, och 15 år efter mac, för 15 år sedan när det började komma till PC.
CPUer för PC har bränts sönder enbart på grund av att grafiktunga spel driver hela CPU utveckligen.
Unix CPUer är fortfarande den hårdvara som teoretiskt håller längst. Det är dom 2 rymdfarkoster som kommit längst från jorden bevis på. 40 år snart.....

Win 10 levererar liknande multithreading som mac OS, men med konkurens på moderkort och Bushasighet.
Apple hårdvara är det inget fel på. Men apple varken håller längre, eller är effektivare än X86/X64 moderkort aktitektur och Intel I7 CPUer, som i år, fyller 10 år.

Apple Hårdvara har inte ens chans vs PC hårdvara längre.
Hårddiskar idag är SSD, som inte går sönder i någon märkvärd takt.
Bushastigheter på PC moderkort vs apple är så långt före apple, att Apple inte längre kan diktera villkor för tillverkarna

PC har en hårdvaru del som fortfarande har en livstid på ca 3 år, innan det stendör......grafikkortet.
Dom skall brinna upp. Då dom är arbetshästen för anledningen till att man har en PC......spel.

PC som är byggda för 10 år sedan, fungerar utmärkt idag även som speldator.
2000 - 3000 SEK är en rund siffra som en PC kostar per år, då man köper nytt grafikkort.
(Av valfri tillverkare, som samtliga har drivers till windows.)

SSD disk köper man ifall man har SATA, eller behöver mer lagring på C. Inte för att dom går sönder.
SSD krossar hela matematiken med snabbhet och hållbarhet för OS och program.
Den sämsta SSD disk på både PC och Mac är minst 20 gånger snabbare i program och spel, än samma dator med SATA disk.

Att byta något på en mac idag, gör man ens det? Priset på samma grafikkort på en mac vs PC, ser nästan ut som lurendrejeri.

Har man en 5 år gammal mac idag, och vill spela Cyberpunk2077 till våren, så är det bara en ny mac som gäller.
För 5 år gamla PC, är det bara ett nytt grafikkort, om man vill ha det snyggt, flera skärmar och hög upplösning.
Men i 1980 x 1024 klarar Cyberpunk2077 på win 10, med kort ner i GTX 700 serien.
TITAN BLACK, (1000 serie), klarar tillomed samtliga grafikfunktioner i spelet, och det kortet slutade tillverkas för flera år sedan.
Drivers finns till allt. Och saknas det, så funkar det utmärkt med Win 10 default.

Ny Mac som klarar VR spel = 15.000?
PC som klarar VR spel = Nytt GPU, kanske. SSD disk = krav.

Så länge man har en desktop, så går inget annat sönder längre, än GPU.
(Om man inte snålat på powersupplyet eller överklockat bus/CPU i 5-6 år.)

Bortsett från spel, så fungerar vilken laptop som helst med Windows 10, till vad som helst.
Minne är inget problem längre på grund av VRAM, och det sämsta grafikkortet som är möjligt att köpa, är 100 gånger mer än vad man behöver till allt vad en dator kan göra, förutom spel.

Mac OS har visserligen livstids garanti, så länge man uppgraderar. Men det kopierade Microsoft rakt av och har samma på Win 10.

PC är överlägsen i både kostnad och hållbarhet i längden än Mac. Allt ingår i Win 10. Mac OS har kostnad för dom flesta program.
PCn kräver dock att man förstår system litegrand, och ids.
.....eller har en 12-åring att fråga hur man gör datorn snabbare igen (Jag skojjar inte)

En Mac, bara funkar......och så är den snygg!
Billig, är den inte!

Permalänk
Avstängd

Jag körde Mac under lång tid men gav upp det helt och hållet.

Apple är inte vad de har varit utan är numera ett modemärke som säljer "kläder" kamouflerade till datorer och mobila enheter, något som också märks på de ytliga argument som ofta anförs som skäl att välja Mac idag (design, "det är så integrerat", "det är så optimerat", "det bara funkar" etc).

Under lång tid var Apple i topp när det gäller kvalitet på datorerna men detta försvann mer och mer efter 2011, framförallt i samband med övergången till tunnhet hos alla MacBook Pro. Plötsligt försvann servicevänligheten över hela produktlinjen och allting blev fastlött och inlåst, batterier fastlimmade och tangentborden kraftigt försämrade jämfört med tidigare. Argumenten för modellerna har också blivit alltmer ytliga i samband med detta.

Ytterligare en faktor är Apples ständiga ändrande av APIer vilket leder till att användaren i princip MÅSTE installera en ny systemversion varje år eftersom saker slutar att fungera annars, d.v.s "program X kan inte uppgraderas eftersom systemversionen är 10.xx och det krävs 10.yy". Klassiskt exempel är t.ex att Windowsversionen fungerar på 7, 8.x och 10 och den nya Macversionen minst kräver 10.13 eller 10.14.

Den tidigare (under Mac OS X-tiden) så pålitliga Macen har nu blivit ett pussel av ihopparning av programversion med systemversion.

Idag skulle jag inte överväga en Mac och det beror helt och hållet på den förvandling den genomgått där de tidigare kvaliteterna ersatts med kortsiktighet, konsumerism och ett ständigt stök och bök med uppdateringar och "du måste installera version Y för att kunna uppdatera Z".

Apple har också en mysko tendens att höja priserna och då menar jag i dollar, t.ex när Mac Mini gick från $499 till $799. Där har vi ytterligare en rad ytliga försvarsargument i stil med "jag har råd", "Apple är inte det man köper om man vill ha mest för pengarna, man köper Apple för upplevelsen" etc. Man kan även se hur kraftigt prishöjd en 13-tums MacBook Pro är och då talar vi återigen i dollar (jag nämner priserna i dollar eftersom det annars brukar bli en massa ursäkter å den svenska kronans vägnar).

Tidigare var Macar prisvärda datorer tack vare sin integrerade funktionalitet. D.v.s även om de tenderade att kosta mer fick man också mer för pengarna. Idag är det inte längre så, man betalar för märket Apple.

Resultatet är att söker man en bra dator finns det andra alternativ än Macen idag.

Hade denna diskussion förts före 2011-2012 hade jag definitivt rekommenderat Macen med Mac OS X men idag med "macOS" väljer jag utan minst tvekan Linux eller Windows ihop med en burk av annat märke. Den elegans som fanns i sådana system som Mac OS X 10.3 och 1.6.x finns inte längre, samma gäller hårdvaran.

Klassiska MacBook Pro (modellerna innan Retina) var utmärkta datorer med flexibilitet, bra tangentbord, touchpads, operativsystem och allt. Tyvärr finns inte detta kvar.

Däremot ger Windows 10 idag mycket av den känsla som tidigare fanns med Mac OS X i versionerna 10.1-10.6.x.

Permalänk
Medlem

Beslutsångest mellan en Lenovo Y540 eller MacBook Pro 15 (2018)

Har svårt att fatta ett beslut så jag tänkte fråga några här vad ni tycker, och så får jag se om jag kan komma fram till något.
I detta fall så bortser vi ifrån priset som avgörande faktor.

Valen ligger mellan en Lenovo Y540 med i7 9th gen, 16GB ram och ett RTX2060 grafikkort, samt en Macbook Pro 15 med liknande specs förutom ett sämre grafikkort och att detta är en 2018 års model.

Det jag ska använda datorn är skolarbete och en del 3D modellering i Rhino samt jobba i AutoCad. Det blir en del jobb i Photoshop, illustrator och indesign också. Jag är ingen gamer men ibland spelar jag WoW, Diablo 3 eller Starcraft 2.

Valen står mellan en Lenovo y540 (i7 processor 9th gen, 16 GB i Ram, RTX2060 samt 1 TB SSD) och en MacBook Pro 15 från 2018, liknande specs men med sämre grafikkort och endast 256 GB ssd.

Jag älskar apples produkter, allt med dess design och gränssnitt och uppskattar verkligen kvalitet i deras produkter. PC datorer har jag jättesvårt för, hatar operativsystemet och även designen på deras datorer, känns som att inget är genomtänkt när det kommer till en PC.
Prestandamässigt så borde jag gå på PC. Jag nöjer mig så länge jag kan använda de program som jag nämnde ovan utan att daton blir slö men har ingen erfarenhet av dessa Apples MacBook Pro 15".

Vad hade ni föredragit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Har svårt att fatta ett beslut så jag tänkte fråga några här vad ni tycker, och så får jag se om jag kan komma fram till något.
I detta fall så bortser vi ifrån priset som avgörande faktor.

Valen ligger mellan en Lenovo Y540 med i7 9th gen, 16GB ram och ett RTX2060 grafikkort, samt en Macbook Pro 15 med liknande specs förutom ett sämre grafikkort och att detta är en 2018 års model.

Det jag ska använda datorn är skolarbete och en del 3D modellering i Rhino samt jobba i AutoCad. Det blir en del jobb i Photoshop, illustrator och indesign också. Jag är ingen gamer men ibland spelar jag WoW, Diablo 3 eller Starcraft 2.

Valen står mellan en Lenovo y540 (i7 processor 9th gen, 16 GB i Ram, RTX2060 samt 1 TB SSD) och en MacBook Pro 15 från 2018, liknande specs men med sämre grafikkort och endast 256 GB ssd.

Jag älskar apples produkter, allt med dess design och gränssnitt och uppskattar verkligen kvalitet i deras produkter. PC datorer har jag jättesvårt för, hatar operativsystemet och även designen på deras datorer, känns som att inget är genomtänkt när det kommer till en PC.
Prestandamässigt så borde jag gå på PC. Jag nöjer mig så länge jag kan använda de program som jag nämnde ovan utan att daton blir slö men har ingen erfarenhet av dessa Macdatorer själv.

Vad hade ni föredragit?

macen

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Okej, tack för svar! Varför?

Permalänk
Inaktiv

Har gått från Mac till PC och Windows och den dator jag har idag finns ingen Mac som är likvärdig, Apple har ett stort problem och de är hårdvaran som ligger långt efter.
Såg ett intressant klipp på you tube där dom byggt en pc för ca 12k och installerade Hacking tosh och där dom testade prestanda mot flera av dom dyraste Apple dator och den sopade mattan med 3 gånger så dyra datorer och de säger väl en hel del, Apple är dyrt och ligger efter i hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har gått från Mac till PC och Windows och den dator jag har idag finns ingen Mac som är likvärdig, Apple har ett stort problem och de är hårdvaran som ligger långt efter.
Såg ett intressant klipp på you tube där dom byggt en pc för ca 12k och installerade Hacking tosh och där dom testade prestanda mot flera av dom dyraste Apple dator och den sopade mattan med 3 gånger så dyra datorer och de säger väl en hel del, Apple är dyrt och ligger efter i hårdvara.

Kul att höra att du är nöjd med din dator! Vilken dator har du idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Okej, tack för svar! Varför?

För att det är en Mac
typ

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Kul att höra att du är nöjd med din dator! Vilken dator har du idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Har byggt ny för ett år sedan, har en AMD Ryzen 2700x med 32 gb 3200mhz ram.
Totalt med allt kostade den ca 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har byggt ny för ett år sedan, har en AMD Ryzen 2700x med 32 gb 3200mhz ram.
Totalt med allt kostade den ca 30k.

Schyst! Vilken mac använde du förut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@slkcobra:

Vilket operativsystem "hatar" du?

Hade frågan ställts 2010 eller så när Mac OS X Snow Leopard var aktuellt hade jag absolut rekommenderat Macen men nu när det snart är 2020 faller min rekommendation helt klart på Lenovon.

För att filosofera lite i allmänhet...

Tidigare Macar, alltså innan Apple gick över till butterfly-tangentbord i jakten på tunnhet var utmärkta att skriva på men numera tål jag inte dessa platta tangenter med obefintlig slaglängd. Då är ett Magic Keyboard överlägset när vi talar Apple fast det känns sådär att köpa en bärbar och sedan tvingas köra med externt tangentbord hela tiden vilket jag hade fått göra med en ny Mac idag.

Tråden är intressant läsning, inte minst när man kommer tillbaka till äldre inlägg. Min egen uppfattning var tidigare att Windows kunde vara rejält struligt (nu talar jag om Windows 3.x och 9x) och föredrog tveklöst Macen och Mac OS (7/8/9) och Mac OS X (fram till 10.6.8). Jag nostalgikör fortfarande 8.1 ibland under SheepShaver och lär väl slänga in PearPC med tiden för att få in Panther som jag körde på G4 - den versionen gick som en klocka med excellent driftsäkerhet.

Trots min tidigare Mac-preferens (jag måste fortfarande säga att jag tar en Power Macintosh alla veckans dagar före en PC med Windows 9x när vi talar retro för att inte tala om Win 3.x) tvingas jag konstatera att de kvaliteter som tidigare fanns inte längre finns kvar. Macen har helt enkelt blivit väldigt iPhoniserad och det är inte till dess fördel.

Tidigare hade Apple en strategi med klart definierade Macar:

1. Konsument-Macar med en bärbar serie - iBook och en stationär dito - iMac

2. Proffs-Macar med bärbara PowerBook och stationära Power Mac.

iMac lanserades som en prisvänlig konsumentdator och följdes av iBook. Senare tillkom Mac Mini som var ett vettigt tillskott. Idag förefaller det mer som att Apples främsta ledord är ytliga aspekter (design, statusmarkör etc) parat med konsumerism (uppdateringsbehov och utvecklarverktyg som inte stödjer bakåtkompatibilitet o.s.v). I detta ligger ytterst mystiska prishöjningar och produktmodifieringar, t.ex den här teorin att SAMTLIGA bärbara Macar också måste vara "tunna och lätta" istället för att ha en mer rimlig lösning med en billigare MacBook (d.v.s det som var iBooks efterträdare när Intel infördes), en serie Ultrabooks (MacBook Air) och en servicevänlig, flexibel MacBook Pro.

Man kan också sakna en 2-in-1 "MacPad" i stil med Surface Pro och en stationär flexibel lösning som inte är en Mac Pro, exempelvis en Mini som kan expanderas med expansionschassin i samma formfaktor (tidigare fanns det t.ex hårddiskar i samma format som Minin som man ställde under densamma).

Kundgruppen är också tämligen ändrad idag: Det vanliga för dagen är att försvara Apples produkter och priser med diverse argument såsom "den är prisvärd för jag har råd", "passar det inte får man köpa något annat märke" etc. Tidigare Mac-användare (alltså från tiden innan iPhone kom och Apple blev "inne" ) brukade kritisera och ifrågasätta produkter som ansågs som varande mindre bra utan att sådana försvarsargument kom upp (d.v.s "jag har råd-kortet" och liknande ytligheter).

För egen del saknar jag de kvaliteter Macen och Mac OS samt Mac OS X (inte macOS) hade. Som det är idag kan jag i princip enbart se konkurrerande datorer komma in som det uppenbara alternativet även inom traditionella Mac-områden som grafisk design. Tidigare hade min solklara rekommendation för DTP varit en Power Mac exempelvis, idag är det konkurrerande alternativ som direkt ploppar upp i min skalle. En Surface Studio känns betydligt mer logisk idag exempelvis jämfört med en iMac. Det måste påpekas att Apple med iMac G4 var inne och nosade på något liknande, d.v.s en all-in-one med rörlig skärm.

Designändringarna i operativsystemet, d.v.s den avskalade förenklade grafiken som kom med Yosemite är också något som definitivt dödade attraktionen med Macen hos mig. Tidigare versioner av systemet var eleganta med sina fotografiska ikoner, glasdocka etc men den här iOS-liknande stilen som infördes kan jag inte stå ut med. Då föredrar jag Aero i Windows 7 även om jag på den tiden föredrog Aqua i Mac OS X 10.6.x.

Rent generellt ger Windows 10 idag mycket av den känslan Macen hade i 10.6.x och tidigare versioner. Mac OS X var mycket trevligt att använda och enkelt att anpassa (fanns mycket bra grejer man kunde köra på Snow Leopard-tiden och tidigare) men fr.o.m Lion började detta försvinna mer och mer. Nu hänger plötsligt Bash löst eftersom Apple bestämt sig för att ogilla GPL (ironiskt med tanke på att Mac OS X byggdes på open source i hög grad). Envisa rykten talar också om ARM-baserade Macar utan Terminal o.s.v (en form av hybrid mellan iPadOS och macOS). Samtidigt som detta sker har Microsoft släppt en egen Terminal och har WSL etc.

Det känns som att Apple blivit som Microsoft var i början av 2000-talet (egna inkompatibla lösningar etc) medan MS blivit mer som dåvarande Apple (standarder etc). Windows 10 framstår plötsligt som "mer Mac OS X" än dagens macOS.

Permalänk
Medlem

@slkcobra: Razer blade 15 kanske kan vara något att kika på? Då får du även en riktigt slimmad, kraftfull och kvalitativt windows laptop!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

För att det är en Mac
typ

Ett synnerligen dåligt motiverat svar.

De som köper en Mac är som de som köper en Alfa Romeo bil.

De tror att de köper en Ferrari men de köper egentligen en Fiat.

I dagens läge använder Apple till exempel både Intel CPU och AMD GPU där både dessa inte är snabbast.
Just nu är AMD Ryzen > Intel och Nvidia > AMD (fortfarande) men andra ord om du ska SPELA så kan Mac vara ett bra val men man spelar inte på en mac då utbudet är undermåligt det med.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Ett synnerligen dåligt motiverat svar.

De som köper en Mac är som de som köper en Alfa Romeo bil.

De tror att de köper en Ferrari men de köper egentligen en Fiat.

I dagens läge använder Apple till exempel både Intel CPU och AMD GPU där både dessa inte är snabbast.
Just nu är AMD Ryzen > Intel och Nvidia > AMD (fortfarande) men andra ord om du ska SPELA så kan Mac vara ett bra val men man spelar inte på en mac då utbudet är undermåligt det med.

Det är väldigt omotiverat det är jag så medveten man kan vara om det för en som aldrig hört talas som det ena. Men för den som vet vad en mac är jämfört med en Windows laptop. För många som är inne i Macs ekosystem och vana vid Mac så är ju egentligen Mac det självklara alternativet i många fall(såvida man inte vill prova nåt nytt och är missnöjd med sin Mac)
det stod ju också att den inte ska användas till spel, och det är en laptop och där är Intel processorer dock bättre än AMD (än så länge)

så skrev jag vad jag tyckte, och enligt mig är macbooks betydligt bättre än Windows laptops just pågrund av operativsystemet och dess bygg kvalité, gesturer musplatta m.m. Självfallet inte om man ska spela då är windows laptop bättre tycker jag
så nu tog vi det " lite mer detaljerat

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Schyst! Vilken mac använde du förut?

Skickades från m.sweclockers.com

Haft 3 olika Mac Mini och min Bror som är Grafisk designer kör så klart med Mac och även min Far som är arkitekt, gillade Mac skarpt för 10 år sedan då Windows var katastrof men nu med Windows 10 tycker jag att de är dött lopp, de jag har börjat hata med Apple är deras vägran att reparera saker, att de inte går att byta eller lägga till saker efter köp och deras OS är bara jobbigt om man är van vid Windows, tyckte tvärtom förut då jag körde Mac men nu är de tvärtom igen, blir bara förbannad då jag ska försöka hjälpa min Pappa med hans problem att till exempel få en skanner att funka men inser till slut att de inte finns några drivrutiner ännu eftersom Apple gått över till 64 bit system efter senaste uppdatering, har man inte Apples egna tillbehör är de kört och de är just de jag hatar med Apple, allt fungerar INTE med Apple medans de däremot inte är några problem alls med Windows om man kör de.

Haft flera iPhones och flera iPad men har inte en Apple pryl längre, hatar att de är Apple som bestämmer hur saker och ting ska se ut, användaren kan inte göra ett skit utan har du en iPhone eller iPad så ser din skärm lika dan ut, samma ikoner som inte går att flytta eller placera där du vill ha dom, jag har gått över till Android och där kan man anpassa sitt utseende på skärmen hur man vill, går att ändra allt, typsnitt, ikoner, rubbet och de är så jag vill ha de.

Sedan så är de överpriser på deras produkter, sålde bort min 12 tusen kronors iPad Pro och köpte en Huawei Mediapad som kostar 1/3 av priset och som jag anser är minst lika bra, till och med bättre, jag kan till exempel lägga till extra utrymme via Micro SSD eller helt enkelt koppla in en extern hårddisk och något sånt är omöjligt på Apples produkter, man är låst helt enkel vilket är helt sjukt när man tänker efter, köper man för lite utrymme är de kört i efter hand.
De man snabbt upptäcker med en icke Apple läsplatta är hur pass mycket mera man kan göra, jag kan i stort sett göra samma saker som på min 30 k pc förutom spela dom värsta spelen men annars finns de inget jag inte kan göra.

Är glad att jag klippt alla band med Apple, har sagt upp mitt Apple id också.