1.5 år sen jag gick över från PC till Mac som huvudsakligt OS
Kan göra en uppföljning på ett inlägg jag skrev 2019 om gripes jag hade då, och de svar jag fick
Skrivet av gdmllj:
Tänkte försöka svara på några av de punkter du anger som nackdelar. Jag håller med om mycket, men ev. kan något kanske hjälpa..
Mina intryck efter några månader med Mac på jobbet (kommer från Windows och Linux)
Största nackdelar:
[quote]-Brist på inbyggd fönsterhantering. Total avsaknad av inbyggt stöd för att placera två fönster sida-vid-sida med varandra med piltangenterna. Galet omodernt.
Kan förstås lösas med tredjepartsprogram som Spectacle. Men bara delvis. Du kan fortfarande inte flytta fönster smidigt mellan flera externa monitorer, bara på samma monitor. (Gissar att jag måste skaffa ett betalprogram för att lösa det)
- Håller med, "lösningen" att hålla nere gröna fullskärmsknappen är ett skämt. Detta gör Windows mycket bättre.[/quote]
Japp. Aldrig någonsin använt den lösningen. Blotta tanken på att hålla ned fullskärmsknappen får mig att må illa.
Citat:
-Hanteringen av aktiva program. Mac klumpar alltid ihop varje instans av Chrome till samma - och det är omöjligt att konfigurera så att varje instans visas som en separat grej i Dockan eller i Alt+Tab menyn.
Detta sänker min produktivitet rejält på jobbet. Som webutvecklare behöver jag kunna öppna massor av instanser av samma program, och visa dom som separata fönster. Tex har jag en stooor skärm och då kan jag jämföra 2 siter med varandra sida vid sida. Då kan jag öppna 6 Chrome-fönster för att se vardera site i mobil, tablet och desktop samtidigt. Kanske även har flera instanser av DevTools öppna samtidigt.
Jag vill kunna se varje fönster som en separat instans i Dock eller i Alt+Tab. Det är helt omöjligt på Mac, jag tvingas högerklicka på Chrome-ikonen i Dock (vilket suger) för att välja instans. Eller så får jag gå in i Mission Control.
Windows har jag mycket fler möjligheter, jag kan både använda motsvarigheten till Mission Control men jag kan även välja indiviuella fönster i Taskbar med 1 klick, eller hoppa mellan dom via Alt+Tab.
- Du kan bläddra mellan fönstren i samma app med <CMD + `>, eftersom detta är sjukt osmidigt på ett svenskt tangentbord kan du programmera om shortcuten i inställningar. Jag kör tex knappen ovan tab <CMD + §>.
Jo men det funkar inte för mitt workflow att först behöva byta mellan program och sedan instanser av programmet.
Slutade med att jag la mycket tid på att prova olika tredjepartsprogram. Gick igenom https://apple.stackexchange.com/questions/2718/best-app-to-sw... och slutade med Hyperswitch så kan jag alt+tabba genom alla fönster.
Citat:
- Saknar faktiskt ett enkelt inbyggt bildrederingsprogram i still med Paint
- Vet inte om du testat, men i Preview som är standard för bilder finns det ett antal verktyg som är ungefär lika kraftfulla som paint (tror jag, använder aldrig paint)
Jag lärde mig använda och uppskatta Preview efter lång tid.
Det duger fint för att exempelvis croppa och skriva text på bild.
Från början är det mycket mer ointuitivt än Paint eftersom det saknas en verktygsmeny och alla val ligger i huvudmenyraden. Men efter ett tag lär man hitta sina favoriter. Det mesta jag gjorde i paint var egentligen att stoppa in flera screenshots på samma canvas, flytta dom, lägga på text osv. Och allt det går fint med Preview. Tack för tipset.
Citat:
- XCode krävs för att installera vissa paket. Märkligt att det krävs ett IDE för grundläggande utvecklar-saker.
- Jag vet inte vilket paket du installerade, men oftast kommer man undan med bara Xcode Command Line tools som installeras genom: xcode-select --install
Har inte provat just det kommandot. Eftersom det titt som tätt kommer X-Code updates som anses nödvändiga så har jag lärt mig leva med det.. Egentligen inte värre än att programmeringsspråk som C# ofta varit knutna till VisualStudio på Windows.
Citat:
- Mac OS är inte alls så problemfritt som folk påstår. På bara några månader har jag fått flera problem med hängningar, som krävt omstarter. Provat 3 olika generationer av MacBooks, både på jobbet och hemma och varenda en har råkat ut för dödliga badbollar ett par gånger.
- Inget os är felfritt Om det var en app, testade du Force quit?
Javisst, jag får force-quitta program då och då på alla OS.
Men fortfarande förvånad över att man i alla år hört Mac-fantaster påstå att program på Windows hänger sig hela tiden och Mac typ aldrig gör det.
Stämmer inte för fem ör enligt mig. Tycker generellt att jag får problem på Windows väldigt sällan.
Och de sker inte nämnvärt mycket mer sällan på MacOS.
Citat:
Och så en rant om tangentbordet och shortcuts:
-Hur kan ett "användarvänligt" system som MacOS kommaundan med att inte ha en dedikerad Print Screen-tangent?
Nåt så enkelt som att ta en screenshot till clipboard har en totalt ologisk keybinding som kräver att man använder två händer och fyra tangenter. Cmd+Alt+Shift+4. Ren idioti.
- Cmd+Shift+4 låter dig välja vilken yta som du ska ta ett screenshot av. Det lägger dock bilden på skrivbordet. Jag tycker detta fungerat mycket bättre än i Windows, nu finns iofs Winkey+S men om man vill spara bilden måste man öppna paint osv.. (tror jag).
Har lärt mig leva med detta, eftersom jag tar screenshots ganska ofta. Men tycker fortfarande att det för nya användare är en fullkomligt absurd shortcut.
Att man inte kan starta screenshotverktyget genom att söka fram det som ett program är också galet.
Vet inte hur många gånger nu jag i mitt jobb efterfrågat screenshots från kollegor och mac-användare säger "minns inte hur man gör". Suck.
Citat:
- Ingen dedikerad Delete-tangent heller.
- De stora tangentborden har en delete-key, de små får nöja sig med Fn+Backspace (suck)
Ah sant, kan säkerligen vara så på en del små windows laptop keyboards också
[quote]Såvitt jag vet kan man inte ta bort filer i Finder på nåt smidigt vis. Fn+Backspace verkar inte fungera i just Finder...
- Ett generellt tips i macOS är att kolla i menyerna efter det du vill göra. Tex så finns "Move to trash" och kommandot är <CMD + Backspace>[quote]Mjo men för mig duger det inte att behöva använda file-menyn för nåt så basalt som att radera en fil.
Och cmd+backspace har jag faktiskt fortfarande inte lärt mig.
Tycker fortfarande det är svårt att lära sig vissa key-bindings. Hur ska man intuitivt lära sig vad skillnaden på fn+backspace och cmd+backspace är?
Citat:
-Tangentbordskombinationer är inte alltid helt konsekventa. Man sprider ibland ut shortcuts - ibland är det Cmd, ibland Ctrl. På windows är Ctlr för de flesta shortcuts som gäller text osv och Windowstangenten är i princip endast för fönsterhantering.
- Även om jag håller med så har även Windows börjat med allt fler Winkey kommandon, börjar väl ta slut på alternativ antar jag.
Vilka? Minns inte själv att jag behövt använda windows-tangenten som modifier för nåt utöver fönsterhantering. (Visst, man kan öppna en del specialmenyer med tex win+x) Men jag gillar att ingen av "core" funktionaliteten förläggs till en oväntad modifier key i Windows.
Citat:
-Tangentbordslayouten. Ogillar att tangenten i nedre vänstra hörnet är Fn, och att den modifier-key man använder oftast kräver att man använder tummen. Tummen ska va resverad för spacebar imo. Känns mer ergonomiskt på Windows där man kan köra lillfingret för Ctrl.
+Ingen shortcut för att låsa datorn när man ska gå och ta en kaffe. (motsvarande Windows+L). "Stäng bara locket" kanske du tänker. Men det går inte, jag kör ofta Macbooken stängd i en docka, kopplad till tre externa skärmar.
- Detta måste jag anse vara en vanesak, många tangentbord på PC har också Fn-knappen längst ner till vänster. (Tex min Thinkpad). Låsa tangentbordet är något osmidigt med kommandot: Control + Shift + Eject, jag föreslår att du ställer in en "hot corner", då är det bara dra musen i valfritt hörn så låser du skärmen.
Slutat med att jag låser genom att köra alfred via alt+space och bara skriva "lock" följt av enter för att låsa utan att behöva stänga locket.