PSA VARNING: Telefonihuset AB aka Mobile Group AB

Permalänk
Medlem

PSA VARNING: Telefonihuset AB aka Mobile Group AB

Lite kort bakgrund:
Operatören Tre (och andra tror jag) har tidigare haft samarbete med Mobil Group, dessa har bland annat hanterat "bonus"-produkter som getts till abonnenter för "förmånliga priser" etc.
Tre (och troligen de andra) har avslutat sitt avtal med Mobile Group och driver för närvarande rättsmål mot Mobile Group för att de bedrar kunder de har i sina register.
Källor:
Polisanmälning:
https://www.dn.se/ekonomi/operatoren-tre-polisanmaler-mobile-...

Avslutat samarbete/ varningar:
https://community.tre.se/faktura-9/mobilegroup-nordic-ab-2960
https://omniekonomi.se/larmet-telekombolag-lurar-telias-och-t...
https://www.expressen.se/gt/petra-skulle-fa-gratis-mobil-fick...
Från expressen kommer citaten från konsumentverket

Dessa ringer fortfarande aktivt upp personer, ofta under olika företagsnamn, nu senast fick flickvännen ett samtal från Telefonihuset AB där de skulle sänka avgifter och "reklamera" gamla produkter för att minska månadskostnaderna. De försökte få henne att signera med bankid för att de skulle kunna göra "ändringar" (nej hon signerade aldrig), lovade att skicka ut information till mailen (den kom aldrig).

Proceduren går till som följande:

1. De ringer upp och säger att de vet att du har saker köpta extra genom exempelvis ditt Tre abonnemang, att de köpt ett konkursbo eller liknande är ofta "förklaringen" till att de nu kan ge dig sänka månadskostnader.

2. De ber dig "verifiera" vilka varor du köpt och ger ett fiktivt värde på dessa premium saker, de säger sedan att de kan sänka kostnaden för dem, reklamera gamla saker utan att ta tillbaka dem etc och därmed ska du betala mindre.

3. De pushar hårt om att du kommer tjäna pengar på detta genom att betala mindre och att din räkning kommer att minska (De har inget samarbete med operatören och kan inte göra detta oavsett vad de säger).

4. De vill sedan att du ska skriva på, det är självklart inget avtal utan för att de ska kunna "editera" i din faktura för de är ju inte direkt Tre (eller annan operatör) utan måste ha ditt godkännande för att göra ändringar (vilket de inte kan).

5. De kommer säga att de ska lägga på och skicka den så du kan godkänna, för din smidighet såklart. Dock efter jag pratade med personen och vi diskutera just avtal via telefon så av misstag så erkände han anledningen till att de lägger på, man får idag inte göra avtal på telefon som är bindande direkt men om han inte sitter i telefon och skickar ut ett avtal (efter du skrivit på såklart) så krävs ingen ytterligare verifiering av dig, men då får han absolut inte vara i telefon med dig.

ANLEDNINGEN:

Skrivet av Cecilia Norlander, Jurist, Konsumentverket:

Det är inte okej att signera avtalen under samtalens gång utan man ska få tid efter samtalet att gå igenom avtalet innan signering. Det verkar inte som att företaget gör så

6. Skriver du inte på direkt så ringer de upp 20 sekunder senare och anklagande frågar om du inte förstod vad du skulle göra, sedan trycker igen på att detta måste göras såhär och att han ska skicka igen så du kan skriva på efter att gått igenom hur du ska signera med bankid.

När jag uttryckligen frågade personen som ringde vilka de var och hur de var kopplade till Tre så försökte han som sagt spinna någon form av underleverantör utan avtal som köpt ett konkursbo etc etc, hur de skulle gå ihop vet jag inte. Jag frågade sedan uttryckligen om de hade någon koppling till Mobile Group som Tre varnar för, han sa blankt NEJ vi är Telefonihuset AB.
Tyvärr hade jag inte hunnit googla så mycket men bad honom mejla papperna först innan något skrevs på (inga papper har nu kommit mer än 24 timmar senare).

Detta står dock på företaget:
Telefonihuset AB

Juridiskt namn:
MobileGroup Nordic AB <<-- INGEN KOPPLING ALLS.....

KÄLLA:
https://www.eniro.se/telefonihuset+ab+g%c3%b6teborg/128885397...

Varför skriver jag detta? För att personerna utger sig för att inte ha koppling och söker någon på nätet kanske de ser eller om någon här är eller känner en tre kund. Gräver man lite så hittar man en hög av skit som blir större och större, dessa skojare ljuger rakt ut och när du väl skrivit på får du ett helvete att bli av med det. Flera operatörer driver juridiska mål, både stämningar och brottmål mot dem som jag förstått det och ingen operatör eller underleverantör kommer någonsin be dig att använda bankid om du inte har ringt dem!

Och avslutar med ett citat som säger det mest:

Skrivet av Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.:

– Det är ett företag som är välkänt hos oss . De uppger att de ringer från konsumentens befintliga operatör och blir sedan lurad att ingå ett avtal som man inte tänkt sig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

"De ringer upp och säger att de vet att du har saker köpta extra genom exempelvis ditt Tre abonnemang, att de köpt ett konkursbo eller liknande är ofta "förklaringen" till att de nu kan ge dig sänka månadskostnader."

Hur går det ihop?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"De ringer upp och säger att de vet att du har saker köpta extra genom exempelvis ditt Tre abonnemang, att de köpt ett konkursbo eller liknande är ofta "förklaringen" till att de nu kan ge dig sänka månadskostnader."

Hur går det ihop?

Det får du fråga dem, misstänker att de inte direkt bryr sig om vad de säger så länge du signerar avtalet

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Den enskilt största anledningen jag aldrig svara på nummer jag inte känner igen/har i telefonboken.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Den enskilt största anledningen jag aldrig svara på nummer jag inte känner igen/har i telefonboken.

En av de anledningarna till att jag alltid svarar i telefonen när det är okänt. Tyvärr bara läkare och arbetskontakter hittils men en dag ska även jag få chansen att prata med dessa idioter.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Deras (Mobile Groups) promovideo förklarar allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Deras (Mobile Groups) promovideo förklarar allt...
https://www.youtube.com/watch?v=FERtcTCh2hE

Det osar inte kvalité direkt...
Orkade inte ens titta klart på hela. Kändes bara obehagligt dåligt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Deras (Mobile Groups) promovideo förklarar allt...
https://www.youtube.com/watch?v=FERtcTCh2hE

FYFAN vad cringe worthy. Blev direkt illamående.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Deras (Mobile Groups) promovideo förklarar allt...
https://www.youtube.com/watch?v=FERtcTCh2hE

Det här kan vara det läskigaste jag sett på Internet någonsin. Alltid kul när någons brorsa "som kan det här med video" ska göra företagsfilm.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@keyser:

Rekryteringsvideo för nya "stjärnsäljare" till detta bolag fyllt av "stjärnsäljare". Arbetsdagen går ut på handskakningar och kramar. Afterworken varje dag är obligatorisk och börjar med en shot på kontoret klockan 16.00. De som samlar flest kram- och shotpoäng får åka till Miami.

Fick för mig att gå in på deras hemsida, det tyckte inte min browser om då sidan var "osäker anslutning"

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Deras (Mobile Groups) promovideo förklarar allt...
https://www.youtube.com/watch?v=FERtcTCh2hE

1. Massa bro-shakes
2. Sprit/Fester
3. Brudar
4. Skryter om resor
5. Fullkomligt själlöst kontor med telefonsäljare i kavaj

Hahaha HERREGUD man skulle kunna tro att det här är en parodi på "every sales guy ever". Helvete vad dåligt!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Deras (Mobile Groups) promovideo förklarar allt...
https://www.youtube.com/watch?v=FERtcTCh2hE

Haha vad i..?

Är den riktig? Kontot har ju i princip annars bara WoW-videos. Måste ju vara en sketch

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Deras (Mobile Groups) promovideo förklarar allt...
https://www.youtube.com/watch?v=FERtcTCh2hE

Kan vara bland det sämsta jag sett.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag svarar aldrig. Eller svarar, svär åt personen och lägger på.

Permalänk
Medlem

Allra sista gången jag lät mig luras var när en tele2-försäljare ville uppgradera mitt mobila internet från 3g till 4g.
Allt skulle bli bättre och snabbare. Jag frågade vad som hände med autogiro. Jo, de skulle fixa allting. De gjorde de inte. Jag fick fakturor hemskickade, trots autogiro. Jag fick skicka in blanketter som kom i retur, eftersom tele2 inte kunde registrera med personkonto som hade fel antal siffror! Efter timmar i telefon löste jag DERAS problem.
Senare visade sig att mitt gamla abonnemang inte alls var uppsagt! Åter en massa krångel för att rätta till vad de gjort fel.
Jag var tidig med 4g och hastigheten var hög. Ibland uppåt 80 Mbits/s.
Idag ligger den ofta på helt oacceptabla 3-4 Mbits.

Permalänk
Inaktiv

Verkar vara en annan snubbe/VD i reklamen här.
Är nog VD och vice VD.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/lovades-lagre-m...

Permalänk
Medlem

Vi hade ju så kul ihop när vi va festerister på ekonomlinjen så varför inte starta ett företag med fokus på sprit och brudar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går man på deras rekryteringsvideo måste man både vara naiv, efterbliven, korkad, dum och mentalt begränsad.

Men det syns på en del av pojkarna att de nog är rätt bra på att både festa och vara bakis....

Hade nog inte tagit in dem ens för att tömma soptunnor på mitt jobb.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En äldre släkting råkade ut för ett liknande företag - Sveriges Telefoni (tror de kallas för Telemer numera). Deras grej var att rikta in sig på äldre personer, vet inte hur det är med ovannämnda "företag" men tänker att det är lite svårare (ta i trä) att lura oss här på Sweclockers än det är att lura äldre personer. Det kan ju faktiskt vara bra att berätta för sin gamla farmor, morfar, morbror eller sin gamla avlägsna släkting att man inte under några omständigheter ska gå med på något över telefon, utan bara lägga på!

Det var ett rent helvete att reda upp men fick hjälp av något som heter telekområdgivarna...
så ett tips... https://telekomradgivarna.se/

Permalänk
Hedersmedlem

Kände igen namnet och ser nu att det är detta skitföretag som försökte blåsa mig förra året, men då gällande Telia-abonnemang. Anmälde direkt till DM-nämnden och fick de fällda i juni förra året.

Och videon... man blir äcklad och känner sig smutsig bara av att titta på den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

@Ferrat:
Ja telefonihuset och mobile group är definitivt samma företag.
Går man in på mobile groups hemsida (som saknar certifikat för närvarande) så har de sitt organisationsnummer på den siten.
559059-3587

Slår man in det numret på allabolag.se så visas just Telefonihuset AB
Så de delar organisationnummer
Det är samma företag.

Vilket också innebär att tre fortsätter jobba med det säljhuset vad de än själva säger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Vart ser du att de samarbetar med tanke på att 3 har polisanmält företaget m.m?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

@Söderbäck: Vart ser du att de samarbetar med tanke på att 3 har polisanmält företaget m.m?

https://mobilegroup.se/om-oss/
Här står mobile groups organisatiosnummer.
559059-3587 (här är numret om man inte vill gå in på siten)

Sök på det organisationsnumret här:
https://www.allabolag.se/

Rimligen borde mobile group dyka upp. Men det blir telefonihuset som visas.
Telefonihuset har alltså samma organisationsnummer som mobile group

Edit:
Jaha. Nu fattar jag vad du frågar efter
Som jag förstod det var det telefonihuset som ringde upp dig. Och det är samma företag som mobile group.

Men det var din flickvän som blivit uppringd orelaterat till tre kanske ja. My bad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag råkat ut för det men efter en lång period utan några försäljare så har det ringt typ 3ggr / dag. Har inte svarat och nu plötsligt ringer det dolt nummer varje dag. Dom verkar göra så om man inte svarar ? Var samma när något företag ville "hjälpa" placera pensionsfonder eller va det var. Det börja ringa dolt och jag svarade, det var dom !
Svarar inte längre på dolt om jag inte vet till 100% att jag väntar samtal.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ah jo, 3 har samarbetat med dem, precis som Telenor har jag för mig men de blev påkomna med att lura kunder så de avslutades. Därefter har företaget fortsatt att "låtsas" ha med dem att göra och troligen använt gamla databaser de fick för att lura folk, nu verkar dock korthuset falla ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

videon fick mig att tänka på på stureplans brats. kändes inte som ett företag jag skulle satsa på iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har tele2, har samma nummer som ringt 3 gånger idag, vissa dagar ringer olika försäljare flera gånger.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Skönt och ha jobbmobil bara, 0 säljare som ringer. Riktigt skönt.
Men som sagt låter super scam.