Your ISP's DHCP does not function properly (Asus Rt-Ac66u)

Permalänk
Medlem

Your ISP's DHCP does not function properly (Asus Rt-Ac66u)

Jag har Googlat, kollat in flertalet trådar här på Sweclockers i all evinnerlighet och pratat med min ISP (Bahnhof) men har ännu inte lyckats ansluta min nya router till ett nätverk och få åtkomst till internet. Routern har även bytts ut till ett nytt exemplar efter rådfrågan med ASUS kundservice men problemet består.

Min förra router slutade fungera och jag köpte således samma modell på nytt eftersom den fungerat felfritt i fyra år. Inga ändringar har gjorts förutom själva bytet till ny router så jag förväntade mig ett simpelt "plug n play" men, så lätt skulle detta inte vara.

Det känns som att jag har provat allt som föreslagits men uppenbarligen inte, eller så förstår jag inte riktigt vad jag pysslar med och det kan ju vara sant då jag inte på långa vägar är någon expert på nätverksfrågor.
Eftersom jag har testat så många olika saker (reset till fabriksåterställning, MAC-clonat, ändrat DNS i routern, ipconfig /release /renew etc. etc.) känns det bättre för mig att starta en egen tråd här på Sweclockers så att all information samlas på plats och det förmodligen blir enklare att lösa frågan. Det har varit så många saker hit och dit att allt känns som en enda röra och jag vet inte vad som gjordes med vad osv.
Jag kan inte tänka mig att det ska var så oerhört komplext att ansluta en ny router så kanske är det något extremt simpelt jag helt enkelt missat? All koppling osv är hur som helst enligt modell.

För er information fungerar internet till min PC när jag kopplar kabel direkt från fiberdosan. Routern hittas även via ASUS-appen men inget nätverk. WPN-lampan på routern lyser röd vilket syftas till att ingen koppling finns antar jag.

Jag har fått flertalet olika felmeddelanden via Windows "felsök", såsom "DNS-servern kanske inte är tillgänglig", "Standardgateway är inte tillgänglig" och "Your ISP's DHCP does not function properly" men efter att routern nu stått på över natten (ej inkopplad mot fiberdosan) säger felmeddelandet endast att jag ska slutföra registreringen på angiven webbsida, vilket syftas till http://router.asus.com/, vilket då tar oss tillbaka till trådens titel och "Your ISP's DHCP does not function properly" som nämns på denna konfigureringssida.

Jag förmodar att lite mer information eventuellt bör tilldelas, säg bara till i sådant fall så ska jag dela med denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gava:

Jag har Googlat, kollat in flertalet trådar här på Sweclockers i all evinnerlighet och pratat med min ISP (Bahnhof) men har ännu inte lyckats ansluta min nya router till ett nätverk och få åtkomst till internet. Routern har även bytts ut till ett nytt exemplar efter rådfrågan med ASUS kundservice men problemet består.

Min förra router slutade fungera och jag köpte således samma modell på nytt eftersom den fungerat felfritt i fyra år. Inga ändringar har gjorts förutom själva bytet till ny router så jag förväntade mig ett simpelt "plug n play" men, så lätt skulle detta inte vara.

Det känns som att jag har provat allt som föreslagits men uppenbarligen inte, eller så förstår jag inte riktigt vad jag pysslar med och det kan ju vara sant då jag inte på långa vägar är någon expert på nätverksfrågor.
Eftersom jag har testat så många olika saker (reset till fabriksåterställning, MAC-clonat, ändrat DNS i routern, ipconfig /release /renew etc. etc.) känns det bättre för mig att starta en egen tråd här på Sweclockers så att all information samlas på plats och det förmodligen blir enklare att lösa frågan. Det har varit så många saker hit och dit att allt känns som en enda röra och jag vet inte vad som gjordes med vad osv.
Jag kan inte tänka mig att det ska var så oerhört komplext att ansluta en ny router så kanske är det något extremt simpelt jag helt enkelt missat? All koppling osv är hur som helst enligt modell.

För er information fungerar internet till min PC när jag kopplar kabel direkt från fiberdosan. Routern hittas även via ASUS-appen men inget nätverk. WPN-lampan på routern lyser röd vilket syftas till att ingen koppling finns antar jag.

Jag har fått flertalet olika felmeddelanden via Windows "felsök", såsom "DNS-servern kanske inte är tillgänglig", "Standardgateway är inte tillgänglig" och "Your ISP's DHCP does not function properly" men efter att routern nu stått på över natten (ej inkopplad mot fiberdosan) säger felmeddelandet endast att jag ska slutföra registreringen på angiven webbsida, vilket syftas till http://router.asus.com/, vilket då tar oss tillbaka till trådens titel och "Your ISP's DHCP does not function properly" som nämns på denna konfigureringssida.

Jag förmodar att lite mer information eventuellt bör tilldelas, säg bara till i sådant fall så ska jag dela med denna.

Dubbelkolla så att routern är inställd på att ta emot DHCP ifrån internetoperatören och inte står inställd på manuella inställningar. Sedan surfar du in på dhcp.bahnhof.se och kontrollerar att din routers MAC adress är listad där, och att den är aktiv. Annars lägger du till den och väntar en kvart.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har testat både på att ta emot DHCP från ISP och med manuella inställningar. Jag har även testat att logga in på nämnd länk för att kolla MAC-adressen men fick där ett meddelande om att mitt ip inte känns igen av dem och kunde således inte dubbelkolla denna så jag slog dem en signal för att kolla upp det vidare. De nämnde i samband med detta att MAC-adressen inte hade någon betydelse men de ändrade min IP från statisk till dynamisk, vilket i princip var det enda de kunde hjälpa till med.

Kanske jag ska ringa dem igen och be om att få in rätt MAC-adress men har du, eller någon annan något/några fler tips om vad jag kan göra som kanske ännu inte testats så är det bara att skriva en rad (jag är oerhört tacksam för all slags input, familjen håller på att gå bananas här).

Permalänk
Medlem

be dem se fall de ser din utside mac address, annars kanske nån har varit och fulkopplat om ditt internet?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag har efter många om och men lyckats få en anslutning till nätverket med ethernet-kabeln pluggad via routern.
Tyvärr får jag fortfarande ingen uppkoppling mot internet, vare sig via kabel/router eller wifi. Jag har fabriksåterställt routern och firmware är uppdaterad (inga ändringar har gjorts mao) så dela gärna med er med tips om vilka inställningar som kan tänkas lösa problemet, tack. Jag känner till olika tillvägagångssätt som ni säkert vet nu men om man ska gå efter någon sorts rangordningslista (testa "det här" först t.ex) så att jag vet vart jag ska börja.

Edit; får fortfarande meddelandet "Din ISP:s DHCP fungerar inte som den ska.", om någon undrar.

Permalänk

Kontrollera vilken datum/tid routern tycker att det är (borde synas i systemloggen när man är inloggad på routern). Jag har haft problem med att få IP via DHCP om routerns tid skiljer sig för mycket från DHCP-serverns. Jag har också en RT-AC66U som tyckte datumet var 1900-01-01 vid något tillfälle när uppkopplingen strulade.

Routern är beroende av att få kontakt med en NTP-server för att få rätt tid och finns det ingen uppkoppling (p.g.a ingen DHCP) så kan det bli strul (lite av ett moment 22).

För att manuellt ändra datumet behöver du komma in på routerns konsol. Du kan aktivera SSH på routern (bara för LAN-sidan), logga in med hjälp av t.ex. Putty (eller valfri SSH-klient) med samma inlogg som du använder till routerns GUI-inloggning.

För att kontrollera datum/tid skriver du: date
För att ändra skriver du: date -s "2019-09-23 09:00"

Permalänk

Hur är det med inställningar på din egen dator? Kör du DHCP och DNS tilldelad via DHCP? Vad jag förstår är router.asus.com en lokal adress som ska peka på din lokala router. Har du då ställt in din dator med annan DNS som tex 8.8.8.8 så lär du inte hitta den lokala DNS-pekningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippleCarry:

Kontrollera vilken datum/tid routern tycker att det är (borde synas i systemloggen när man är inloggad på routern). Jag har haft problem med att få IP via DHCP om routerns tid skiljer sig för mycket från DHCP-serverns. Jag har också en RT-AC66U som tyckte datumet var 1900-01-01 vid något tillfälle när uppkopplingen strulade.

Routern är beroende av att få kontakt med en NTP-server för att få rätt tid och finns det ingen uppkoppling (p.g.a ingen DHCP) så kan det bli strul (lite av ett moment 22).

För att manuellt ändra datumet behöver du komma in på routerns konsol. Du kan aktivera SSH på routern (bara för LAN-sidan), logga in med hjälp av t.ex. Putty (eller valfri SSH-klient) med samma inlogg som du använder till routerns GUI-inloggning.

För att kontrollera datum/tid skriver du: date
För att ändra skriver du: date -s "2019-09-23 09:00"

Jag kollade datumet och det är satt till 2018/05. Iom att det är rätt nära föreliggande borde det inte vara nåt problem, eller? (med tanke på datumet du nämnde då alltså).

Skrivet av Ahrimanes:

Hur är det med inställningar på din egen dator? Kör du DHCP och DNS tilldelad via DHCP? Vad jag förstår är router.asus.com en lokal adress som ska peka på din lokala router. Har du då ställt in din dator med annan DNS som tex 8.8.8.8 så lär du inte hitta den lokala DNS-pekningen.

Kör mestadels på det förstnämnda, via DHCP. Har testat annan DNS ett par gånger bara.

Har efter gårdagens och dagens pillande fått åtkomst till nätverket men tyvärr ej till internet. Felmeddelandet lyder numer "Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt". Några tips på detta?

Slog en pling till ASUS kundservice idag igen och killen sa, precis som den förra, att det förmodligen är fel på routern, efter genomgången "checklista" (lät som att han gick igenom en sådan): reset/fabriksåterställning - uppdaterat firmware - nätverkskabel till dator = fungerande internet osv. Att en produkt kan vara ett måndagsexemplar kan jag förstå men två på raken? Inte omöjligt givetvis men jag har kämpat i flera dagar nu så det blir förmodligen ett besök till för återbyte om ingen har något tips gällande proxyinställningarna som jag kan testa på. Tack för alla svar hittills hur som helst!

Permalänk
Medlem

@Gava: Hade samma problem mot Bahnhof efter byte av router, även samma fel med felmeddelande på portalen hos dem. Handlade om en mac-låsning rätt och slätt. Har du kvar gamla routern, dvs gamm gamm som gick sönder? Testa att sätta dess mac-adress i din nya router. Borde finnas någon inställning för mac spoofing eller liknande. För att testa teorin iaf.

Edit* Glöm det, läste ditt startinlägg för fort. Du hade gjort det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gava:

Jag kollade datumet och det är satt till 2018/05. Iom att det är rätt nära föreliggande borde det inte vara nåt problem, eller? (med tanke på datumet du nämnde då alltså).

Nära föreliggande... det är ju 1,5år galet! Se till att ställa klockan rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gava:

Jag kollade datumet och det är satt till 2018/05. Iom att det är rätt nära föreliggande borde det inte vara nåt problem, eller? (med tanke på datumet du nämnde då alltså).

Tiden får helst inte skilja med mer än ett par sekunder (helst inte alls) så det är mycket möjligt att det är just detta som är problemet. Ställ in tiden manuellt enligt instruktionerna ovan, det är en lätt operation och du ser direkt om det fungerar eller inte.

Permalänk

Jag hade samma problem/felmeddelande med samma router och samma ISP för någon månad sen. Fick ett telefonnummer av hyresvärden som gick direkt till Bahnhofs B2B support och testade allt jag fick instruktioner om och inget hjälpte. Kopplade datorn direkt till dosan i hallen samtidigt som jag hade killen i luren som försökte pinga min dator men han fick ingen kontakt. Jag gav han MAC-adressen till routern som skulle vara "första enhet" vid slutgiltig inkoppling av nätverket samtidigt som vi bokade en tekniker som skulle komma förbi och kolla på installationen fram till dosan i hallen. Tre dagar senare och det fungerar fortfarande inte. När teknikern kommer på morgonen efter så tar han en titt på dosan och säger att det visst ska fungera. När jag då testar fungerar det, både med och utan router! Jag hade inte ändrat något utan jag gissar på att det hade med MAC-adressen att göra från deras sida, dvs någon låsning av en tidigare MAC-adress i deras system. Det konstiga var att jag inte fick upp registreringssidan som är den man ska komma till när man ansluter första gången, så jag antar att jag inte är registrerad som kund i deras system. Men vad gör det när det ändå fungerar...

Så ring och tjata lite på dem så borde det lösa sig!

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippleCarry:

Tiden får helst inte skilja med mer än ett par sekunder (helst inte alls) så det är mycket möjligt att det är just detta som är problemet. Ställ in tiden manuellt enligt instruktionerna ovan, det är en lätt operation och du ser direkt om det fungerar eller inte.

Jag förstår. Tiden är korrekt uppdaterad nu men det hjälpte tyvärr inte. Jag pulade lite med min "trasiga" router för att se om den får nån anslutning men det är tyvärr samma problem med den. Varför jag benämner den "trasig" är för att grundproblematiken med den var att den nästintill helt tappat överföringskapaciteten, varav jag trott att den var "slut" och köpte en ny.
Efter att jag kopplat ur den och testat den igen i efterhand så är den förvisso "trasig" då power/reset-knappen inte går att trycka in men det fungerar om jag liksom "tejpar fast den".

Kontentan är att bägge routrarna får anslutning till nätverket men ingen åtkomst till internet. Alla lampor lyser som dem ska.
Tror inte jag nämnt det innan men jag har Telia öppen fiber och Bahnhof som ISP. Kan det vara något fel på fiberdosan som medför anslutningsproblem?
Jag märkte en dag, för ca 2 veckor sedan nu, att internet var löjligt långsamt och jag antog att det bara var nåt tillfälligt. Efter 3 dagar kör jag ett tp-test och får ett resultat om ca 0,3/0,4 (har 100/100), via router då, och på den vägen är det.

Skrivet av passionmasteR:

Jag hade samma problem/felmeddelande med samma router och samma ISP för någon månad sen. Fick ett telefonnummer av hyresvärden som gick direkt till Bahnhofs B2B support och testade allt jag fick instruktioner om och inget hjälpte. Kopplade datorn direkt till dosan i hallen samtidigt som jag hade killen i luren som försökte pinga min dator men han fick ingen kontakt. Jag gav han MAC-adressen till routern som skulle vara "första enhet" vid slutgiltig inkoppling av nätverket samtidigt som vi bokade en tekniker som skulle komma förbi och kolla på installationen fram till dosan i hallen. Tre dagar senare och det fungerar fortfarande inte. När teknikern kommer på morgonen efter så tar han en titt på dosan och säger att det visst ska fungera. När jag då testar fungerar det, både med och utan router! Jag hade inte ändrat något utan jag gissar på att det hade med MAC-adressen att göra från deras sida, dvs någon låsning av en tidigare MAC-adress i deras system. Det konstiga var att jag inte fick upp registreringssidan som är den man ska komma till när man ansluter första gången, så jag antar att jag inte är registrerad som kund i deras system. Men vad gör det när det ändå fungerar...

Så ring och tjata lite på dem så borde det lösa sig!

Har pratat med dem 3 ggr nu och de hävdar bestämt att MAC-adressen inte har något med saken att göra så jag lämnar det därhän.

Permalänk

Har du testat att byta kabel mellan routern och "fiberdosan"? Verkar himla skumt att du skulle ha exakt samma problem med två olika routrar. Om det dessutom fungerar när du kopplar datorn rätt in i fiberdosan. Fast du kanske använde samma kabel mellan fiberdosa - dator som fiberdosa - router?

Lustigt att din power-knapp gått sönder, det har min med för något år sedan (routern har sju år på nacken). Jag löste det genom att kila fast en tandpetare mellan power-knappen och chassit :).