Halloj,
Har testmonterat allt i chassit under veckan och till min förvåning gick det till och med bättre än jag förväntade mig. Passningen av radiatorn och frigång mellan RAM och GPU visade sig mycket enklare att lösa. Mer på detta nedan.
Res/Pump Jag valde att köra en annan lösning av vad jag tidigare tänkt gällande in/utlopp. Efter lite research så känns det säkrast att köra på den dedikerade inlet-porten så att pumpen blir matad kylvätska optimalt. Utloppet kör jag via den övre högra porten (egentligen specad som dränering/fyll). Det borde fungera rätt bra att löra utlopp högst upp eftersom luft naturligt stiger. Fyllporten kan komma att ändras, tror att detta kan vara lite meckigt att fylla, mer på detta senare.
Moderkortet, CPU-blocket och GPU-blocket smälter ihop riktigt snyggt, och ytfinishen på rörkopplingarna är top-notch. Dock är dem väldigt känsliga för fingeravtryck så det blir nog att köra handskar framöver.
Tycker det blir riktigt cleant med röranslutningarna linjerade i samma riktning. Taggad på att se detta med tubing framöver.
Radiatorpassning Jag skrotade mina ursprungliga planer på att modda den främre kammaren av chassit efter att jag insåg att det var både enklare och snyggare att ta upp ett hål i botten av chassit. På så sätt kan jag skjuta in radiatorn underifrån och den synliga delen av chassit lämnas fri från fula snitt. Körde min DREMEL med en fiberförstärkt kapskiva vilket fungerade bra då chassit är byggt av 1mm plåt. För att täcka upp och snygga till utförandet så 3D-printade jag två detaljer som fästs med magnet.
Dränering Insåg även här att jag har två oanvända portar på undersidan av radiatorn så jag flyttade dräneringsporten dit. På så sätt slipper jag modda chassit mer än nödvändigt och det kräver inga adapter-fittings för att få till. Clearance mellan dräneringsporten och marknivå är cirka 5mm.
Radiatorpassning Radiatorn passade faktiskt – med i princip noll spelrum! Det sparade mig besväret att behöva skära i frontkammaren. Detta lägger lite press på de nedre M4-skruvarna den är monterad med, men inte tillräckligt för att jag ska vara orolig.
Genomgångskopplingar Att markera exakta borrpunkter för genomgångskopplingarna var ingen dans på rosor. Efter mycket mätande och markerande så 3D-printade jag några verktyg för att få till det ordentligt. Även små missar här leder till ett snett resultat, så jag tog god tid på mig och markerade positionerna noggrant med en automatisk körnare. Även då så missade jag lite, men som tur var kunde jag rätta till det med min DREMEL. Hålen togs upp med en 6-20mm HSS stegborr vilket fungerade bra så länge man tar pauser och lägger på skärolja emellanåt.
GPU/RAM-frigång Det här blev faktiskt bättre än jag trodde. Det fanns en liten kollision mellan GPU:n och RAM-minnet, men den var mindre än jag räknat med. Jag använde några moderkortsdistanser för att justera höjden på den vertikala GPU bracketen vilket gjorde susen. Tilläger även att detta inte hade gått utan lågprofil G1/4"-pluggar. Dessa är 3 mm höga jämfört med EK-Quantum Torque-pluggar som är 5,5 mm.
GPU-sag Trots att jag kör grafikkortet i vertikalt utförande så drabbas jag av GPU-sag. Chassit böjer sig baktill vid infästningen av Flex 2 bracketen vilket gjorde att kortet lutade, så jag 3D-printade en liten cylinder som fästs med magnet mellan änden av Flex 2-fästet och chassit. Fungerar klockrent – enkelt men effektivt!