Vill ersätta min skitiga Packetfront gateway/switch/stadsnätsbox. Behöver hjälp.

Permalänk

Vill ersätta min skitiga Packetfront gateway/switch/stadsnätsbox. Behöver hjälp.

Sedan jag flyttade in i min lägenhet för några år sedan så har jag haft en Packetfront DRG 230 (https://gemigfiber.nu/atlas/file.php?archivefile=139) sittandes i mitt lilla "nätverksskåp" (den var där när jag flyttade in, antagligen från stadsnätet). Problemet är att den är gammal och skitdålig. Jag har 100/10 bredband men kommer bara upp i 75/10. Jag vet att det är Packetfronten som är flaskhalsen då jag får stabilt 100/10 om jag kopplar min dator direkt till "Uplink" uttaget (vet inte riktigt vad man kallar det men uttaget som Packetfronten kopplas till och skickar signalen vidare).

Just nu har jag en Edgerouter X, en ASUS RT-N66U (för WiFi) och Packetfronten. ASUS Routern och alla andra enheter i huset förutom IPTV är kopplad in i Edgeroutern. Edgeroutern är sedan kopplad in i en LAN port på Packetfronten och IPTV är kopplad in i en annan LAN port på PacketFronten och till slut är PacketFronten kopplad till "Uplink" uttaget.

Jag kan nästan ingenting när det gäller nätverk och jag är inte helt hundra på vad en PacketFront DRG 230 är egentligen. Är det en Switch, eller en Gateway eller... vadå? Anyway, jag har testat att bypassa PacketFronten helt genom att sätta min Edgerouter X i "Switch"-läge (så att den agerar som en switch) och sedan koppla allt jag har till Edgeroutern (inklusive IPTV). IPTV funkar då men alla enheter i huset får ett externt IP istället för lokalt, vilket inte är bra.

Utifrån detta antar jag att jag kan ersätta PacketFronten med en vanlig switch och koppla Edgeroutern in i switchen så att det ser ut typ såhär: Uplink <- Switch <- IPTV + Edgerouter X (och in i Edgeroutern kopplar jag alla andra enheter + ASUS routern).

Skulle detta funka? Vad behöver jag för Switch? Vilken Switch skulle ni rekommendera som är enkel att konfigurera för någon som är smått efterbliven när det gäller nätverk?

(Btw, mitt bredband är från Ownit och IPTV från Viasat om det spelar någon roll)

Permalänk
Medlem

@Schytheron: Med lite tur så bör de fungera med en helt vanlig switch, utan någon speciell config. De beror dock lite på hur de stadsnät du sitter i har confat sitt nät. Men det låter som att man taggar trafik med hjälp av MAC adresser, då det fungerade när du körde din router i switch läge. Så om inte annat så kan du köpa en till edgerouter och ställa den i switch läge och koppla in istället för packetfronten.

Permalänk
Medlem

Grejen är nog att switchen hos stadsnätet och packetfronten båda är 100Mbit. Sedan har du IPTV också och då måste man frigöra lite banbredd från internet för att inte störa IPTV. När du kopplar bort packetfront så blir det 100% internet och då får du dina 100Mbit.

Det kan vara så att de har uppdaterat switchen hos stadsnätet men inte packetfronten hos dig. Om du kopplar en dator direkt i vägguttaget så borde du se ifall nätverkskortet förhandlar fram 100Mbit eller 1000Mbit. Är det 1000Mbit har du bättre förutsättningar för att få bra fart genom att göra en vlan-konfiguration i en Switch eller direkt i edgeroutern. Sedan kan du slopa din packetfront.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om Netgear GS108E som är en switch med viss möjlighet till configuration om det skulle visa sig behövas. Den kan tex hantera VLAN, vilket är det vanligaste problemet när det gäller att splitta upp inkommande fiber i olika tjänster.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/n...

Alternativt kan du förmodligen configurera din Edgerouter X till att ha några portar bakom routern och några direkt ut mot internet. Har inte själv någon Edgerouter, men när jag läser specen så ser det ut som att det skulle gå.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan tipsa om Netgear GS108E som är en switch med viss möjlighet till configuration om det skulle visa sig behövas. Den kan tex hantera VLAN, vilket är det vanligaste problemet när det gäller att splitta upp inkommande fiber i olika tjänster.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/n...

Alternativt kan du förmodligen configurera din Edgerouter X till att ha några portar bakom routern och några direkt ut mot internet. Har inte själv någon Edgerouter, men när jag läser specen så ser det ut som att det skulle gå.

Tack!

Problemet jag har just nu är att om jag ersätter PacketFronten med en EdgeRouter i Switch läge så får varje enhet i mitt hus en publik ip-address istället för en privat ip-adress (samma sak händer om jag kopplar mina enheter direkt in i PacketFronten. Just nu har jag Edgeroutern i Router-läge och den kopplar jag in i PacketFronten. Alla enheter i huset förutom IPTV kopplas till EdgeRoutern. IPTV är kopplad direkt in i PacketFronten).

Om jag köper en Netgear switch så kommer väl samma sak hända (alla enheter får en publik ip-adress)? Jag måste väl ha en router (eller någon sorts enhet) som ger ut privata ip-adresser?

Min nuvarande idé är att koppla IPTV och Edgeroutern in i min ASUS router (i separata portar) med Edgeroutern i switch läge. Sedan kopplar jag alla mina enheter (förutom IPTV-boxen) in i Edgeroutern (ASUS routern har inställningar för att hantera IPTV). Jag kan dock typ ingenting om nätverk. Skulle detta funka? Skulle det skapa några problem?

EDIT: Tror inte "switchen hos stadsnätet" (som du nämde i din tidigare kommentar) är flaskhalsen då min bostad erbjuds 1Gb/s internet av stadsnätet. Det måste vara PacketFronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Tack!

Problemet jag har just nu är att om jag ersätter PacketFronten med en EdgeRouter i Switch läge så får varje enhet i mitt hus en publik ip-address istället för en privat ip-adress (samma sak händer om jag kopplar mina enheter direkt in i PacketFronten. Just nu har jag Edgeroutern i Router-läge och den kopplar jag in i PacketFronten. Alla enheter i huset förutom IPTV kopplas till EdgeRoutern. IPTV är kopplad direkt in i PacketFronten).

Om jag köper en Netgear switch så kommer väl samma sak hända (alla enheter får en publik ip-adress)? Jag måste väl ha en router (eller någon sorts enhet) som ger ut privata ip-adresser?

Min nuvarande idé är att koppla IPTV och Edgeroutern in i min ASUS router (i separata portar) med Edgeroutern i switch läge. Sedan kopplar jag alla mina enheter (förutom IPTV-boxen) in i Edgeroutern (ASUS routern har inställningar för att hantera IPTV). Jag kan dock typ ingenting om nätverk. Skulle detta funka? Skulle det skapa några problem?

EDIT: Tror inte "switchen hos stadsnätet" (som du nämde i din tidigare kommentar) är flaskhalsen då min bostad erbjuds 1Gb/s internet av stadsnätet. Det måste vara PacketFronten.

Du ska inte ersätta edgeroutern med en switch. Du ska ersätta pacletfronten med en switch som kan hantera vlan. Du ska inte ställa in edgeroutern som switch, du ska bara brygga över IPtv-vlanet till en port.

Även om de erbjuder gigabit så betyder det inte att du kan få det. Ibland så har de inte koll på vad för utrustning det sitter på alla ställen. Gör ett test och se ifall en dator länkar 1000Mbit mot switchen hos ISP.

En annan lösning är att beställa 1000Mbit och se om du får det. De kanske kommer och byter grejor eller så blir du nedgraderad igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du ska inte ersätta edgeroutern med en switch. Du ska ersätta pacletfronten med en switch som kan hantera vlan. Du ska inte ställa in edgeroutern som switch, du ska bara brygga över IPtv-vlanet till en port.

Fast om jag kopplar det på sättet jag beskrev tidigare så slipper jag köpa en switch... eller? Gjorde en skiss av setupen som jag föreslog men kanske förklarade dåligt: https://i.imgur.com/VS6VgVX.png

Skrivet av jocke92:

Även om de erbjuder gigabit så betyder det inte att du kan få det. Ibland så har de inte koll på vad för utrustning det sitter på alla ställen. Gör ett test och se ifall en dator länkar 1000Mbit mot switchen hos ISP.

Hur kollar jag detta? Om jag kollar hastigheten på min nätverksadapter (när jag är kopplat in i PacketFronten) så säger den 1Gbps (https://i.imgur.com/FB2kr9m.png)

Skrivet av jocke92:

En annan lösning är att beställa 1000Mbit och se om du får det. De kanske kommer och byter grejor eller så blir du nedgraderad igen.

Ja, men då måste jag betala en engångskostnad på typ 2000kr. Inte värt det.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med, varför använder du inte Edgeroutern som en router istället för packetfronten ?

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Jag hänger inte med, varför använder du inte Edgeroutern som en router istället för packetfronten ?

PacketFronten är ingen router. Det är en switch. Jag kan konfigurera min Edgerouter att fungera som en switch (just nu fungerar den som en router) och ersätta PacketFronten med den men då delar den ut publika ip-adresser till alla mina enheter. Behöver då en router som delar ut privata/lokala ip-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Fast om jag kopplar det på sättet jag beskrev tidigare så slipper jag köpa en switch... eller? Gjorde en skiss av setupen som jag föreslog men kanske förklarade dåligt: https://i.imgur.com/VS6VgVX.png

Hur kollar jag detta? Om jag kollar hastigheten på min nätverksadapter (när jag är kopplat in i PacketFronten) så säger den 1Gbps (https://i.imgur.com/FB2kr9m.png)

Ja, men då måste jag betala en engångskostnad på typ 2000kr. Inte värt det.

Om du ställer in edgeroutern rätt så kan du ha den först som router. Hittade information om telias IPTV och edgerouter här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446358-edgerouter-x-o... Borde vara liknande men annat vlan id.

Men du skulle kunna göra som du ritat, men då vet jag inte varför du har edgeroutern om den ska få stå i "skamvrån" som switch.

Ja du kollar på rätt ställe. Var exakt (i vilket uttag) hade du kabeln inkopplad när du fick 1Gbit?

Nej, om de ska ha en avgift för att uppgradera abonnemanget så förstår jag att det inte är värt det.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du ställer in edgeroutern rätt så kan du ha den först som router. Hittade information om telias IPTV och edgerouter här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1446358-edgerouter-x-o... Borde vara liknande men annat vlan id.

Men du skulle kunna göra som du ritat, men då vet jag inte varför du har edgeroutern om den ska få stå i "skamvrån" som switch.

Tack för länken, fast har tyvärr redan testat @Knightmare's och @GunvaldLarsson's lösningar tidigare men har inte fått det att funka. @Knightmare säger att han har Viasat för IPTV (precis som jag har) och att VLAN ID:et är "845". Är det möjligt att olika TV-boxar har olika VLAN ID trots att dem är från samma IPTV tjänst? Kan jag ha ett annat VLAN ID än 845?

Skrivet av jocke92:

Ja du kollar på rätt ställe. Var exakt (i vilket uttag) hade du kabeln inkopplad när du fick 1Gbit?

I min Edgerouter X som är i sin tur kopplad in i PacketFronten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schytheron:

Om jag kollar hastigheten på min nätverksadapter (när jag är kopplat in i PacketFronten) så säger den 1Gbps (https://i.imgur.com/FB2kr9m.png)

Vad visar den för länkhastighet om du ansluter direkt till inkommande anslutning i stället för via switchen ?

Det du behöver är att ta reda på hur iptv är konfad, all hårdvara har du redan förutsatt att den kan konfas rätt.
Några olika alternativ (men inte alla) :Till inkommande anslutning sätter du Egeroutern konfad för att plocka ut iptv vlanet på en en port och data på en annan, till datauttaget på edgeroutern sätter du packetfrontswitchen konfad som en dum-switch och Asusen ska du naturligtvis absolut inte ansluta som router utan den måste göras om till accesspunkt och switch och anslutas i Packefronten.

Till inkommande anslutning sätter du Egeroutern konfad för att plocka ut iptv vlanet på en en port och data på en annan, till datauttaget på Edgeroutern sätter du Asusen och Asusen ska du naturligtvis absolut inte ansluta som router utan den måste göras om till accesspunkt och switch.

Till inkommande anslutning sätter du Asusen konfad att agera både router och switch för att plocka ut iptv vlanet på en en port och data på övriga.

Vet inte exakt vad du vill ansluta för något och hur många portar du behöver och om du kan konfa vlan på Packetfronten men du kan ju börja med att använda den hårdvara du redan har fast konfad på rätt sätt, det kluriga är väl att ta reda på hur tvlösningen är utförd men det måste du göra oavsett vilken hårdvara du än ska koppla in mot inkommande trunk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Tack för länken, fast har tyvärr redan testat @Knightmare's och @GunvaldLarsson's lösningar tidigare men har inte fått det att funka. @Knightmare säger att han har Viasat för IPTV (precis som jag har) och att VLAN ID:et är "845". Är det möjligt att olika TV-boxar har olika VLAN ID trots att dem är från samma IPTV tjänst? Kan jag ha ett annat VLAN ID än 845?

I min Edgerouter X som är i sin tur kopplad in i PacketFronten.

Det kan vara annat vlan-id i ditt stadsnät. Du kan behöva sniffa med wireshark.

Du ska koppla dig direkt i nätverksuttaget från ISP/stadsnät. Länkhastighet är på Lager 1, kort sagt till närmsta enhet. Då ser vi om utrustningen där klarar gigabit, vilket krävs för att 100Mbit internet och iptv ska kunna samsas på samma kabel utan förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Tack för länken, fast har tyvärr redan testat @Knightmare's och @GunvaldLarsson's lösningar tidigare men har inte fått det att funka. @Knightmare säger att han har Viasat för IPTV (precis som jag har) och att VLAN ID:et är "845". Är det möjligt att olika TV-boxar har olika VLAN ID trots att dem är från samma IPTV tjänst? Kan jag ha ett annat VLAN ID än 845?

I min Edgerouter X som är i sin tur kopplad in i PacketFronten.

VLAN ID är nät beroende. I Telia öppen fiber är 845 vanligast men det förekommer andra med. Kolla med din nätägare om dom använder vlan för iptv och isf vilket.

Funkar tv-boxen om du kopplar den direkt i väggen (up link)?

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schytheron:

Tack!

Problemet jag har just nu är att om jag ersätter PacketFronten med en EdgeRouter i Switch läge så får varje enhet i mitt hus en publik ip-address istället för en privat ip-adress (samma sak händer om jag kopplar mina enheter direkt in i PacketFronten. Just nu har jag Edgeroutern i Router-läge och den kopplar jag in i PacketFronten. Alla enheter i huset förutom IPTV kopplas till EdgeRoutern. IPTV är kopplad direkt in i PacketFronten).

Om jag köper en Netgear switch så kommer väl samma sak hända (alla enheter får en publik ip-adress)? Jag måste väl ha en router (eller någon sorts enhet) som ger ut privata ip-adresser?

Min nuvarande idé är att koppla IPTV och Edgeroutern in i min ASUS router (i separata portar) med Edgeroutern i switch läge. Sedan kopplar jag alla mina enheter (förutom IPTV-boxen) in i Edgeroutern (ASUS routern har inställningar för att hantera IPTV). Jag kan dock typ ingenting om nätverk. Skulle detta funka? Skulle det skapa några problem?

EDIT: Tror inte "switchen hos stadsnätet" (som du nämde i din tidigare kommentar) är flaskhalsen då min bostad erbjuds 1Gb/s internet av stadsnätet. Det måste vara PacketFronten.

Min tanke var att sätta en annan switch istället för den som du kallar Packetfront. Om TV'n funkade när du satte Edgeroutern i switch-läge så finns det en god chans att det bara funkar rätt upp och ner med att göra det bytet. Om det inte skulle funka så finns det konfigureringsmöjligheter i den switchen jag länkade.
Fast å andra sidan finns samma konfigureringsmöjligheter med stor sannolikhet i din Edgerouter. Som jag skrev är jag rätt säker på att du kan lämna en eller två portar utanför routern i din Edgerouter så att vissa av portarna är routade och andra är switchade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Som jag skrev är jag rätt säker på att du kan lämna en eller två portar utanför routern i din Edgerouter så att vissa av portarna är routade och andra är switchade.

Jag funderade på en sådan lösning tidigare men har tyvärr ingen aning hur man faktiskt uppnår det med en Edgerouter X.

Permalänk
Medlem

Jag får uppfattningen att du försöker komma förbi ett konfigurationsproblem med att köpa ny hårdvara.

Som tidigare skrivet, släng ut "Packetfronten" ersätt den med Edgeroutern som routar 2 utgångar med IPnr för datorer och dylikt, sätt switch och AP på dom två, en utgång för din TV och den sista för din Telefon.

Om jag förstår ditt problem rätt så är detta lösningen fast du vet bara inte hur man konfigurerar routern. (?)

2 - två
Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Jag får uppfattningen att du försöker komma förbi ett konfigurationsproblem med att köpa ny hårdvara.

Som tidigare skrivet, släng ut "Packetfronten" ersätt den med Edgeroutern som routar 2 utgångar med IPnr för datorer och dylikt, sätt switch och AP på dom två, en utgång för din TV och den sista för din Telefon.

Om jag förstår ditt problem rätt så är detta lösningen fast du vet bara inte hur man konfigurerar routern. (?)

Detta låter som att det skulle funka men, som sagt, jag har ingen aning hur jag konfigar en edgerouter att göra detta.

Har googlat detta men hittar inget svar. Vet inte ens om det är möjligt att göra.

Permalänk
Medlem

Det går!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1570981-telia-fiber-un...

I den tråden får du bra ledtrådar hur du ska gå tillväga.

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Det går!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1570981-telia-fiber-un...

I den tråden får du bra ledtrådar hur du ska gå tillväga.

Tack! Denna tråd säger dock ingenting om Edgeroutrar (de är tyvärr lite mer kluriga att configa än andra routrar). Tror det blir bäst för mig att ringa mitt stadsnät och fråga om dem kan göra något åt detta. Om inte så tror jag att jag köper en "managed switch" och ersätter PacketFronten med den. Det enda problemet är att jag inte har någon aning om vad VLAN ID:t för IPTV är (det är inte 845 som verkar vara standard för dem flesta)... vet inte ens om dem kör med VLAN.

Om stadsnätet inte ger mig VLAN ID:t så tror jag att jag är körd. Vissa har sagt att man jag sniffa fram det med Wireshark men jag har ingen jävla aning hur (hittar ingenting vettigt om det heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Tack! Denna tråd säger dock ingenting om Edgeroutrar (de är tyvärr lite mer kluriga att configa än andra routrar). Tror det blir bäst för mig att ringa mitt stadsnät och fråga om dem kan göra något åt detta. Om inte så tror jag att jag köper en "managed switch" och ersätter PacketFronten med den. Det enda problemet är att jag inte har någon aning om vad VLAN ID:t för IPTV är (det är inte 845 som verkar vara standard för dem flesta)... vet inte ens om dem kör med VLAN.

Om stadsnätet inte ger mig VLAN ID:t så tror jag att jag är körd. Vissa har sagt att man jag sniffa fram det med Wireshark men jag har ingen jävla aning hur (hittar ingenting vettigt om det heller).

För att testa om iptv har taggat vlan kan du koppla iptv boxen direkt i väggen. Om tv funkar då har du inget vlan. Funkar det inte har du taggat vlan och får fråga nätägare om id.

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

För att testa om iptv har taggat vlan kan du koppla iptv boxen direkt i väggen. Om tv funkar då har du inget vlan. Funkar det inte har du taggat vlan och får fråga nätägare om id.

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm... testade detta och IPTV funkade när jag kopplade IPTV boxen direkt in i "Uplink" uttaget. Verkar då som att VLAN inte används. Det konstiga är dock att IPTV inte funkar om jag kopplar in den i min Edgerouter (i "Router-läge", ej Switch). Hur kommer det sig att IPTV inte funkar om jag kopplar in den i en router, men den funkar om jag kopplar in den i en switch? Finns det någon förklaring för detta?

Anyway... så som jag uppfattat det nu skulle jag kunna ersätta PacketFronten med vilken switch som helst och det skulle funka, eftersom VLAN inte används? Finns det dock några prestanda fördelar med att konfigurera separata VLAN för IPTV och Internet? Kan man (i en "managed" switch) begränsa bandbredden som IPTV använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytheron:

Hmm... testade detta och IPTV funkade när jag kopplade IPTV boxen direkt in i "Uplink" uttaget. Verkar då som att VLAN inte används. Det konstiga är dock att IPTV inte funkar om jag kopplar in den i min Edgerouter (i "Router-läge", ej Switch). Hur kommer det sig att IPTV inte funkar om jag kopplar in den i en router, men den funkar om jag kopplar in den i en switch? Finns det någon förklaring för detta?

Anyway... så som jag uppfattat det nu skulle jag kunna ersätta PacketFronten med vilken switch som helst och det skulle funka, eftersom VLAN inte används? Finns det dock några prestanda fördelar med att konfigurera separata VLAN för IPTV och Internet? Kan man (i en "managed" switch) begränsa bandbredden som IPTV använder?

Edgerouter (och de flesta andra) routrar inte iptv trafiken (multicast). Finns ingen anledning att försöka konfigurera vlan om det inte används i din uplink.

Det enkla sättet att lösa det är att brygga en port.

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Edgerouter (och de flesta andra) routrar inte iptv trafiken (multicast). Finns ingen anledning att försöka konfigurera vlan om det inte används i din uplink.

Det enkla sättet att lösa det är att brygga en port.

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, då tror jag att jag löser det genom att köpa en vanlig Gigabit switch för typ 300kr. Är nog det enklaste sättet att lösa det för mig som inte är så insatt i nätverk.

Tack för hjälpen!