Vad pratar du om?
Klart de har högre IPC. Om man kör alla CPUer i samma hastighet. Men det är inte verkligheten. Läste du ens det jag skrev?
"Dessutom är ju intels IPC högre pga en högre klock än AMD."
Det är dessutom helt ovärt att använda Sweclockers som en källa när de bara testade 5 eller 6 spel, vilket inget av dem är CPU bundet som t.ex. Far Cry 5.
Skillnaden i genomsnitt i 1080p i dessa speltitlar Siege, Far Cry 5, New Dawn, Witcher 3 och ett till jag inte kommer på just nu, finns dessutom flera som inte riktigt testats av just Benchmarks, men Elder Scrolls Online, SWTOR och WoW, mellan AMD och intel är 25 - 60%. I 1440p krymper detta i spelen ovan från 60% som högsta till runt 25-30%.
HT gör dessutom väldigt lite i spel, i många fall får man sämre prestanda av det. SMT verkar ju ge sämre prestanda för de flesta Ryzen 3 CPUerna i spel.
Nu ska vi ta det i rätt ordning, IPC står för "instructions per cycle" eller i folkmun "instructions per clock" vilket innebär att ska man jämföra 2st processorer så kör man dom i samma klockfrekvens och samma antal kärnor och sedan testar sitt program och ser vilken som presterar bäst.
Det skiljer precis som Yoshman påpekat innan mellan flyttal och heltal och jag ska erkänna att jag kan ha dragit förhastade slutsatser innan eller så sviker mitt minne mig för de tester jag har kollat på innan vid 4GHz så var IPC i stort sett jämt i spel.
Men mitt minne kan svika mig här.
HT eller SMT sänker i många fall prestandan när du har tillräckligt många trådar lediga ändå men kollar du på tex 4590k och 4790k i GTA 5 eller Farcry 4 så presterar 4790K bättre vid samma klockfrekvens eftersom trådarna inte räcker till. Så ofta ser man ingen större vinst innan spelet vill ha fler trådar än du har tillgängligt.
Om du nu vet vart du kan hitta dina 60% skillnad i prestanda kan du inte bara posta det här på forumet?
Är aningen svårt för mig att hitta dina källor.
Blank