Vettig tyst kyl/frys kombi finns detta ens längre?

Permalänk
Medlem

Vettig tyst kyl/frys kombi finns detta ens längre?

Är ute efter en kyl/frys kombination.
Men hur mycket jag än läser så klagar många på ljudnivån på typ alla.
Spelar ingen roll om det är en billig cylinda för 3500 eller en Miele för 15000:-

I lägenheten hade jag en Electrolux och den hade ett högfrekvent tjut konstant när kompressorn jobbade (vilket är typ 70% av dagen med dessa miljövänliga sketna kylmedelen )

Hade ju gärna lagt så lite som möjligt, men jag betalar gärna mer för tystare variant.

dB säger inget tycker jag då det mer handlar om vad för typ utav ljud de gör. Lite brummande gör mig inget, men högfrekvent pipande är hemskt.

Några här som köpt kyl/frys kombi och är nöjd med ljudnivån? Tar gärna tips på modeller/märke.

Electrolux har jag inte haft bra erfarenheter utav iaf.

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd istället för skapa en ny.
Till skillnad mot TS så prioriteras i första hand en kyl/frys kombo som är prisvärd dvs bra kvalité till ett rimligt pris där man undviker det billigaste skräpet på marknaden men kanske prompt inte behöver köpa den värsta.

Tacksam för alla förslag!

Permalänk
Medlem

Beroende på vad som söks kan jag tipsa om LGs modeller. Låg ljudnivå genom annan uppbyggnad av kompressorn.

Har själv en "LG GSX961NEAZ" från 2016 eller 2017 som jag är mycket nöjd med.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Jag kör Ikea. Det enda som låter är att dom burrar lite men det beror på att jag inte skruvat fast dom. Trycker jag handen mot dörren blir det tyst. Kör två likadana kyl/frys för inbyggnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Satsade på säkra kort och köpte Electrolux på nätet, ingen toppmodell med extra allt utan bara automatisk avfrostning. Den knäpper och gurglar lite svagt i bland under sina cykler, kompressorn går då och då men med lågt surr, tror jag pyntade runt 7k och hittills riktigt nöjd.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte en LG till förra lägenheten (2016), men den levde till såpass att jag hade en timer som bröt strömmen 2h när jag skulle sova i rummet bredvid.
I min nya är det en Cylinda som jag praktiskt taget aldrig hör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hade en Siemens i min förra lägenhet, kan inte rekommendera deras jävla gnällande kyl/frysar iaf Värsta jag varit med om. Folk i vardagsrummet undrade vad som lät osv.

Permalänk
Medlem

Tog en chansning pga begränsad budget och körde på "Elvita" (Elons egna märke), men med 5 års garanti iaf. Ett relativt lågt dovt ljud som av en fläkt, låter ofta, åtminstone när det är helt tyst i övrigt i köket är det ändå påtagligt. Helt klart högre och oftare än fd. Upo (från 2002), men nu någon vecka senare är det knappt att jag reagerar på det. Oftast håller jag ju ändå på och grejar i köket.

Hade jag kanske vistats mer i köket, t.ex. suttit och ätit mat eller frukost, hade det nog varit mer störande. Men, det verkar inte vara något som just utmärker detta märke.

I övrigt är jag riktigt nöjd. Två fullstora skåp inkl. leverans och installation för ~15000kr.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har avvaktat in i det sista med att inhandla kylfrys (komboskåp) och nu är det väl dax då det stundar BF.
Hade nästan bestämt mig för antingen Siemens IQ300-serie eller alt Boschs motsvarande (ska tydligen tillverkas under samma tak).
Dock har en ny aktör seglat upp iom erbjudande som jag fått via arbetet (Benify) där jag kan köpa en kylfrys från Samsung för ett väldigt bra pris.
Så nu är man villrådigare än någonsin...

Kombon jag tittar på är https://www.samsung.com//se/refrigerators/bottom-mount-freeze...

Är det någon som sitter på insikt i vitvarornas förvirrade värld och kan komma med lite guidning?
Köra vidare på ursprungsidén med antingen Siemens/Bosch eller satsa på Samsung....?

Permalänk
Medlem

Vi köpte nya vitvaror dec 2016 i samband med ombyggnad och det blev Electrolux rakt igenom helt enkelt för att köket var från Eletctrolux Home. Det enda störiga är att alla grejor piper likadant så det kan lika gärna vara frysen som larmar, som spishällen, som micron.

Men... nu var det kyl och frys det gällde så, vi köpte ERF8000X1R och EUF8000X1L och har varit väldigt nöjda. De kan brumma lite extra framåt vårkanten eftersom luftfuktigheten och temperaturen gör att anti-frost systemet kör mer/oftare då än resten av året.

Råd från både säljare kombinerat med dyrköpt erfarenhet från min syster är att undvika kombo-skåp om man kan eftersom man då har två kompressorer istället för en. Syrran har två kombo-skåp bredvid varandra, så de har med andra ord fyra kompressorer

Skrivet av elp:

Har avvaktat in i det sista med att inhandla kylfrys (komboskåp) och nu är det väl dax då det stundar BF.
Hade nästan bestämt mig för antingen Siemens IQ300-serie eller alt Boschs motsvarande (ska tydligen tillverkas under samma tak).
Dock har en ny aktör seglat upp iom erbjudande som jag fått via arbetet (Benify) där jag kan köpa en kylfrys från Samsung för ett väldigt bra pris.
Så nu är man villrådigare än någonsin...

Kombon jag tittar på är https://www.samsung.com//se/refrigerators/bottom-mount-freeze...

Är det någon som sitter på insikt i vitvarornas förvirrade värld och kan komma med lite guidning?
Köra vidare på ursprungsidén med antingen Siemens/Bosch eller satsa på Samsung....?

Så, mitt råd är att undvika komboskåp om ni kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Vi köpte nya vitvaror dec 2016 i samband med ombyggnad och det blev Electrolux rakt igenom helt enkelt för att köket var från Eletctrolux Home. Det enda störiga är att alla grejor piper likadant så det kan lika gärna vara frysen som larmar, som spishällen, som micron.

Men... nu var det kyl och frys det gällde så, vi köpte ERF8000X1R och EUF8000X1L och har varit väldigt nöjda. De kan brumma lite extra framåt vårkanten eftersom luftfuktigheten och temperaturen gör att anti-frost systemet kör mer/oftare då än resten av året.

Råd från både säljare kombinerat med dyrköpt erfarenhet från min syster är att undvika kombo-skåp om man kan eftersom man då har två kompressorer istället för en. Syrran har två kombo-skåp bredvid varandra, så de har med andra ord fyra kompressorer

Så, mitt råd är att undvika komboskåp om ni kan.

Fast detta stämmer inte vad jag sett.
Nästan alla kombi skåp idag verkar ha 1 kompressor om man kollar specs (men även när jag sprang bakom typ alla kyl/frys kombi på diverse butiker som mediamarkt och kollade så var detta fallet )

1 kompressor så måste den gå betydligt fler timmar.
Detta är mina erfarenheter och vad jag googlat (måååånga timmars googlande på kyl/frys kombi skåp ) men framförallt kyltekniker osv berättat
Varför man skulle ha 2 kombi skåp förstår jag däremot inte.

Anyway: Kan tillägga att jag köpte ett Bosch Series 4 kyl/frys kombi eftersom det var jag som startade tråden
Väldigt nöjd, valde ett med lowfrost och INTE automatisk avfrostning, då detta ökar ljudnivån.
Avfrostar hellre 1 gång per år och har lägre ljudnivå på skåpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Anyway: Kan tillägga att jag köpte ett Bosch Series 4 kyl/frys kombi eftersom det var jag som startade tråden
Väldigt nöjd, valde ett med lowfrost och INTE automatisk avfrostning, då detta ökar ljudnivån.
Avfrostar hellre 1 gång per år och har lägre ljudnivå på skåpet

Då jag oxå är på G att inhandla kyl/frys så ställer jag frågan varför valet föll på just Bosch?
Har ju förstått att du gjort en hel del research innan du handlade så det vore kanon om du ville dela med dig av dina slutsatser!
Vilken i Bosch-modellerna i Series 4 var det du köpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Då jag oxå är på G att inhandla kyl/frys så ställer jag frågan varför valet föll på just Bosch?
Har ju förstått att du gjort en hel del research innan du handlade så det vore kanon om du ville dela med dig av dina slutsatser!
Vilken i Bosch-modellerna i Series 4 var det du köpte?

Anledningen var väl att jag fick mycket bra feedback ifrån folk, kyltekniker och säljare (på forum framförallt) med just Bosch, även LG verkade rätt omtyckt ifrån diverse folk.

Samsung och Electrolux fick nog mest avsky. Samsung framförallt ifrån tekniker då de lagat en hel del sådana (tydligen mest modeller med fläkt som strular).
Mina egna erfarenheter med nyare elecrolux har varit negativt också så jag valde bort de direkt (även om många andra är nöjda så ville jag testa något annat märke)

För de flesta är ju Antifrost nog perfekt, men jag sover ca 3 meter ifrån köket med öppen planlösning, så jag var ju ute efter tystaste jag kunde hitta i rimlig prisklass.

Sen verkar det vara lite som skärmar, det är lite lotteri fast det är samma modell när det gäller väsen.

Det jag köpte var detta:
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kyl-f...
Gav 6500:- för det dock, 8000 är too much.

Antar detta är samma fast vitt? https://www.tretti.se/vitvaror/kyl-och-frysskap/fritstaende-k...

Hade jag haft separat kök, sovrum osv så hade jag nog kört på nofrost ändå, då det inte direkt är dyrare ändå.

I vilket fall som blev jag iaf nöjd Velade mellan Bosch och LG och tog det som kom på erbjudande typ.
Däremot hade jag önskat större frys, men just frysen är dåligt på de flesta kombiskåp tyvärr. Flesta har stor kyldel men liten frysdel.

Kan tillägga att jag tvingade folket på Elgiganten att starta diverse kylskåp och sen la jag mig på golvet med örat mot kylen på ett par modeller. De måste ha tyckt jag var helt efterbliven
Men jag köpte iaf ett hos dom så

Permalänk
Medlem

@Nivity - bug o bock för all info, uppskattas!

Permalänk

Jag slog nyss till på två Siemens kyl/frys-skåp för 7559kr/st. Vi har kombiskåp idag och det är trevligt att ha kylen i arbetshöjd, det är ändå den man plockar mest i. Vi kör Siemens på resten av "vit"-varorna och inga problem än så länge.

Höga varianten (200 cm), självavfrostande och anti-fingeravtryck var kriterierna. Fick med Wifi (varför?) på köpet. KG39NAI35

Siemens och Bosch är ju samma koncern, så är väl samma innehåll i olika skal.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Kombon jag tittar på är https://www.samsung.com//se/refrigerators/bottom-mount-freeze...

Är det någon som sitter på insikt i vitvarornas förvirrade värld och kan komma med lite guidning?
Köra vidare på ursprungsidén med antingen Siemens/Bosch eller satsa på Samsung....?

Samsung har en spännande egenskap som andra märken inte har. De går inte in i normala 600mm x 600 mm-hål. Eller, det gör de, men enligt installationsanvisningarna ska man ha 50 mm utrymme höger, vänster och bakåt. Man "får" med andra ord inte ställa två skåp precis jämte varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Anledningen var väl att jag fick mycket bra feedback ifrån folk, kyltekniker och säljare (på forum framförallt) med just Bosch, även LG verkade rätt omtyckt ifrån diverse folk.

Samsung och Electrolux fick nog mest avsky. Samsung framförallt ifrån tekniker då de lagat en hel del sådana (tydligen mest modeller med fläkt som strular).
Mina egna erfarenheter med nyare elecrolux har varit negativt också så jag valde bort de direkt (även om många andra är nöjda så ville jag testa något annat märke)

För de flesta är ju Antifrost nog perfekt, men jag sover ca 3 meter ifrån köket med öppen planlösning, så jag var ju ute efter tystaste jag kunde hitta i rimlig prisklass.

Sen verkar det vara lite som skärmar, det är lite lotteri fast det är samma modell när det gäller väsen.

Det jag köpte var detta:
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/kyl-f...
Gav 6500:- för det dock, 8000 är too much.

Antar detta är samma fast vitt? https://www.tretti.se/vitvaror/kyl-och-frysskap/fritstaende-k...

Hade jag haft separat kök, sovrum osv så hade jag nog kört på nofrost ändå, då det inte direkt är dyrare ändå.

I vilket fall som blev jag iaf nöjd Velade mellan Bosch och LG och tog det som kom på erbjudande typ.
Däremot hade jag önskat större frys, men just frysen är dåligt på de flesta kombiskåp tyvärr. Flesta har stor kyldel men liten frysdel.

Kan tillägga att jag tvingade folket på Elgiganten att starta diverse kylskåp och sen la jag mig på golvet med örat mot kylen på ett par modeller. De måste ha tyckt jag var helt efterbliven
Men jag köpte iaf ett hos dom så

Mitt Samsung kylskåp på 360 L (innermått) har samma yttermått som Bosch/Siemens med innermått 240 L... Effektivt innermått skiljer 120 L.

Ok, mitt kylskåp drar mer, där skillnaden i kostnader per månad är runt 8-10 kr... Hallå, varför köpa "sämre" för mer pengar? Mitt har fungerat perfekt i snart två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Mitt Samsung kylskåp på 360 L (innermått) har samma yttermått som Bosch/Siemens med innermått 240 L... Effektivt innermått skiljer 120 L.

Ok, mitt kylskåp drar mer, där skillnaden i kostnader per månad är runt 8-10 kr... Hallå, varför köpa "sämre" för mer pengar? Mitt har fungerat perfekt i snart två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis till helt missat poängen och inte ens läst något
1/10.

Permalänk
Medlem

har en samsung sidebyside, låter inte ett dugg förutom när ny is till ismaskinen ramlar ner. Kan rekommendera en av samsungs om du är ute efter sidebyside combo

Permalänk
Medlem

Update - det blev en kombo från Siemens (IQ300 Series). Billigast någonsin enl prisjakt med 5995:- och 5 års garanti.
Känns som ett tryggt köp (Bosch o Siemens tillverkas under samma tak).
Stort tack till alla som orkat bemöda sig med att svara!