Testpilot: NZXT H510 Elite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av serverfel:

Hade det varit glas runt hela så hade den varit skitsnygg. Nu är det bara snyggare än alla fula p12 chassin. Men gillar att de använde vitt till nedre delen. Finns annars vitt blästrat glas som företagen borde prova. Är sjukt snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Gillar normalt inte lådor med "fönster", men detta hade varit snyggt och tilltalande om; 1. Det var glas runt om och toppen (baksida och botten kan vara som idag), och det var ett mITX, eller max mATX i storlek.

NU blir detta endast en kompromissad designlösning, där hälften är OK, och i en alldeles för stor låda.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av martinot:

Håller med. Gillar normalt inte lådor med "fönster", men detta hade varit snyggt och tilltalande om; 1. Det var glas runt om och toppen (baksida och botten kan vara som idag), och det var ett mITX, eller max mATX i storlek.

NU blir detta endast en kompromissad designlösning, där hälften är OK, och i en alldeles för stor låda.

Själv kör jag atx. Blev bara så. Jag vill gärna se att man fler 2,5 diskplatser då jag uteslutande kör ssd. Har 5 st i min burk för nuvarande.

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Dec 2007

De flesta recensionerna på NZXT produkter slutar med att CAM mjukvaran fungerar urdåligt, men att det säker blir bättre med en kommande uppdatering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Jag har inte haft tillfälle att kika på videon än då ungarna lever rövare, men det här ser ju ut att vara en riktig fingeravtrycksmagnet.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | 13TB Lagring| Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Alling:

Hej, alla läsare! Detta är första gången jag gör video så här. I vanlig ordning är jag positivt inställd till kritiska och ifrågasättande kommentarer (så länge de framförs sakligt och begripligt), men vill bara upplysa om att det är mycket svårare att göra en videorecension än man kan tro när man tittar på avsnitt 384 av Jonas och datorlådorna.

Med det sagt – shoot!

Eftersom det är härdat glas så går funderingarna kring hur pass bra kantskydden är på lådan.
Härdats glas är fruktansvärt känsligt för stötar i hörnen hörnen och sidorna, har du prova att tappa lite olika saker på chassit på olika ställen?

Snyggt men opraktiskt, en bättre lösning borde laminerat glas vara, dock ökar vikten men man släpar ändå inte omkring på ett chassi i glas.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Philip320:

Vad ska jag säga, jag tycker om helt enkelt när chassit är stort nog och inte så litet. Det ser "extremare ut" sen också öppnas det ju möjligheter för bättre luftflöde och större vattenkylningslösningar t.e.x. eller fler SSD diskar i. det är väl lite av en smak sak kanske om man föredrar stora eller små chassin

OK. Till viss del lite mer subjektivt än det först verkade som, alltså. Men för att besvara de mer objektiva argumenten: Både luft- och vattenkylning blir helt klart enklare i ett större chassi, såklart. SSD-enheter köper jag dock inte; det går ju in fler än man någonsin kommer vilja ha även i ett chassi med halva volymen jämfört med H510 Elite.

För egen del är jag mer än lovligt trött på stora datorer. De fyller definitivt sin funktion, men inte för mig.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av aToria:

Re vertikal montering som du testade lite snabbt, upplevde du att kortet satt hyffsat bra där och inte sviktade/gungade för mycket? Många eftermarknadskit innehåller ju ett litet stöd som går ut längs med kortet, men det kanske är överflödigt om man inte har ett enormt kort? Ursäkta nu kanske det blev många frågor, men jag har verkligen sett fram emot ditt test! Tack.

Det fanns definitivt svikt längs moderkortets normal, om man säger så. Men det verkade inte som att det skulle bli problematiskt. Det finns väl större och tyngre kort än mitt 7970 referens förvisso.

Skrivet av LennyV:

Finns det någon tillstymmelse till EMI-avstörning i det här chassit? Typ, metallisering på insidan, eller dylikt.

Vet inte hur kritiskt sånt är egentligen i vanliga bostäder - rent tekniskt skulle ju wifi/bluetooth osv kunna påverkas av helt öppna chassin - men med tanke på hur många chassin som har sidor av glas numera så bryr sig tydligen ingen särskilt mycket om detta, inklusive myndigheter... (PC-komponenter använder ju också ofta spread spectrum-tekniker sedan många år nu för att "sudda ut" störningar, men det är ju bättre i grund och botten att inte sända ut några till att börja med...)

Ingen aning, ska jag säga! Jag la inte märke till någon speciell yta på glasskivorna iallafall.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av serverfel:

Själv kör jag atx. Blev bara så.

”Blev bara så” skulle jag tro är den vanligaste anledningen till att folk kör ATX. Den formfaktorn har starkast tradition och marknadsförs fortfarande mest aggressivt av typ alla tillverkare (vilket jag tycker är märkligt). Många har nog aldrig ens en tanke på att det går att bygga med en mindre formfaktor. Men det börjar röra på sig så smått iallafall.

Citat:

Jag vill gärna se att man fler 2,5 diskplatser då jag uteslutande kör ssd. Har 5 st i min burk för nuvarande.

Tur då att man inte behöver montera SSD:er. Bara att koppla in dem och låta dem ligga där de får plats. Har jag gjort både i min server och min main.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Dem8n:

Eftersom det är härdat glas så går funderingarna kring hur pass bra kantskydden är på lådan.
Härdats glas är fruktansvärt känsligt för stötar i hörnen hörnen och sidorna, har du prova att tappa lite olika saker på chassit på olika ställen?

Snyggt men opraktiskt, en bättre lösning borde laminerat glas vara, dock ökar vikten men man släpar ändå inte omkring på ett chassi i glas.

Hehe, nej, jag provade tyvärr aldrig att försöka förstöra recensionsexemplaret.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Viktorph:

Tycker du gjorde ett toppenjobb med recensionen av detta chassi! Extra snyggt när du även fade'ade mellan olika placeringar/möjligheter.

Kul att du la märke till specialeffekterna! Det ligger en del arbete bakom dem, måste man säga. Först måste man planera hur videon ska bli i förväg. Sedan måste man se till att inte flytta telefonen det minsta mellan tagningarna. Slutligen kan man hoppa upp och sätta sig på att tagningarna kommer få olika ljus, färg eller annat. Jag klippte ut den fyrhörning som utgjordes av chassit; på så sätt kunde jag komma undan med variationer i färg/ljus eftersom det ändå var en kant där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

Känns som typiskt NZXT:
* Mycket utseende
* Vissa funktioner
* Minimal (astmatisk) kylning

Med luftintaget effektivt begränsat till den smala remsan av små hål, som dessutom blockeras ytterligare av dammfilter, kan det inte bli mycket till luftflöde. Man får hoppas att gallret i botten inte helt täcks av nätaggregatet utan att en del luft kan komma in där, men det huvudsakliga luftflödet (i standardkonfigurationen) blir nog att utfläkten får den mesta luften från gallret i taket.

Med grafikkortet monterat på högkant lär det inte heller finnas mycket utrymme mellan dess fläkt(ar) och glaspanelen.

Med frontpanelen bortplockad kan nog kylningen vara okej, tills alla kylflänsar täckts av damm...

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Alling:

”Blev bara så” skulle jag tro är den vanligaste anledningen till att folk kör ATX. Den formfaktorn har starkast tradition och marknadsförs fortfarande mest aggressivt av typ alla tillverkare (vilket jag tycker är märkligt). Många har nog aldrig ens en tanke på att det går att bygga med en mindre formfaktor. Men det börjar röra på sig så smått iallafall.

Tur då att man inte behöver montera SSD:er. Bara att koppla in dem och låta dem ligga där de får plats. Har jag gjort både i min server och min main.

Eller så är folk inte helt hjärndöda utan vissa faktorer som tex pris väger in ibland med. Fick ett bra deal på en bra atx bräda och chassit va inte dyrt alls. Har haft många matx byggen med före denna.

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av serverfel:

Eller så är folk inte helt hjärndöda utan vissa faktorer som tex pris väger in ibland med. Fick ett bra deal på en bra atx bräda och chassit va inte dyrt alls. Har haft många matx byggen med före denna.

Definitivt! Men det tror jag är starkt kopplat till den traditionella tanken att ATX ska ses som standardvalet/utgångsläget, utan särskild anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Alling:

Definitivt! Men det tror jag är starkt kopplat till den traditionella tanken att ATX ska ses som standardvalet/utgångsläget, utan särskild anledning.

Kollar du på färdigbyggda märkesdatorer är det väl tvärt om? Jag kan tänka mig itx med fullstort grafikkort. Avlång historia. Idag kör man ju med m.2 så inte ens hårddiskplats behövs.

Vem vet. Det blir kanske så att jag köper en ps5:a och hoppar av pc totalt. Tycker att det blivit jävligt dyrt faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Så den nya versionen är den gamla med en glasfront. ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av serverfel:

... Jag kan tänka mig itx med fullstort grafikkort. ... Idag kör man ju med m.2 så inte ens hårddiskplats behövs.

Hur många M.2 får plats i kombination med ett större grafikkort på ett mITX?

Minimikrav:
4 st RAM-slots
2-4 st M.2 platser
1 st PCIe x16
2 st SATA
1 st intern USB3
... ska kunna nyttjas samtidigt.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Olle P:

Hur många M.2 får plats i kombination med ett större grafikkort på ett mITX?

Minimikrav:
4 st RAM-slots
2-4 st M.2 platser
1 st PCIe x16
2 st SATA
1 st intern USB3
... ska kunna nyttjas samtidigt.

ASUS ROG STRIX Z390-I GAMING?

Bara 2 ram slots, men för mig hade det räckt.