Permalänk
Medlem

Väggutag förstör min elektronik

Nu är det så att för ungefär 1 månad sen slocknade min TV helt utan anledning, det blev bara helt kolsvart, har provat att göra allt som står på nätet om att försöka återställa det. Ingenting har fungerat, så nu införskaffade jag mig en ny TV bara några dagar sedan och idag när jag kom hem så har även den slocknat. Jag har ingen kunskap om uttag eller om el, men vad kan detta bero på? Bor i hyreslägenhet..

Har gett upp lite helt och hållet här, jag har ju svårt att tro att båda tv apparaterna gick sönder på exakt samma sätt under en så kort tid.

Permalänk

@Regal: Kontakta din hyresvärd så får dom fixa eluttaget, förklara sitsen för dom så fattar dom läget och får lösa det

Permalänk
Medlem

Flytande nolla? Det kan vara rent farligt om det skulle vara just det felet.

Men det är inte din uppgift att reda ut vad som är felet. Kontakta din hyresvärd, så får han i sin tur kontakta en elektriker som får komma och titta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Flytande nolla? Det kan vara rent farligt om det skulle vara just det felet.

Men det är inte din uppgift att reda ut vad som är felet. Kontakta din hyresvärd, så får han i sin tur kontakta en elektriker som får komma och titta på det.

Oh okej, det låter inte alls bra detta. Jag är mest helt uppgiven av att så dyr elektronik har gått sönder. Men hur går jag vidare nu efter jag tagit kontakt med hyresvärd, är det någon ersättning från hyresvärden om nu denna 'flytande nolla' är problemet? Bör jag stänga av all el i mitt vardagsrum för att undvika att fler produkter går sönder?

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med försäkringsbolaget också för ersättning.

Permalänk

Får jag gissa att du anslutit en enkel grendosa ifrån Biltema/Jula mellan vägg och TV?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Oh okej, det låter inte alls bra detta. Jag är mest helt uppgiven av att så dyr elektronik har gått sönder. Men hur går jag vidare nu efter jag tagit kontakt med hyresvärd, är det någon ersättning från hyresvärden om nu denna 'flytande nolla' är problemet? Bör jag stänga av all el i mitt vardagsrum för att undvika att fler produkter går sönder?

Hemförsäkring för förstörda prylar, om det inte är elbolagets fel – är det deras fel kan de täcka det. Hyresvärden måste bara fixa elen om något är knas där, du ansvarar för dina egna prylar.

Är det fel i elcentralen hjälper det förmodligen inte att bara stänga av en grupp. Det är hur som helst inget som går att sitta och spekulera om här, bara en auktoriserad elektriker som besöker din lägenhet kan felsöka och mäta för att möjligen komma fram till vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Får jag gissa att du anslutit en enkel grendosa ifrån Biltema/Jula mellan vägg och TV?

Har haft TV direkt i uttaget i väggen, sen en grendosa i samma uttag för en mac mini som fortfarande fungerar utan några problem.

Permalänk
Avstängd

Kolla antend uttaget, minns när jag bodde i lägenhet och mätte upp spänningen i uttaget till 60 volt kan även var betydligt högre om någon annan hyresgäst har fel på sin tv.

Permalänk
Skrivet av Regal:

Har haft TV direkt i uttaget i väggen, sen en grendosa i samma uttag för en mac mini som fortfarande fungerar utan några problem.

OK! Hör av dig till hyresvärden i så fall.. De behöver absolut skicka dit en elektriker med mätverktyg för att kontrollera spänningen i uttaget

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Regal:

Oh okej, det låter inte alls bra detta. Jag är mest helt uppgiven av att så dyr elektronik har gått sönder. Men hur går jag vidare nu efter jag tagit kontakt med hyresvärd, är det någon ersättning från hyresvärden om nu denna 'flytande nolla' är problemet? Bör jag stänga av all el i mitt vardagsrum för att undvika att fler produkter går sönder?

För att förklara så du förstår vad som gått fel. Det finns en Fas, en Nolla och Jord(den struntar vi i nu). Tänk vatten. Fasen är där elen forsar genom till brukaren (nu tv) och Nollan är utloppet, dräneringen kan man säga. Så det du nu troligtvis har är en Nolla som glappar. Brukar TVn då el med en glappande Nolla så har elen stundvis ingenstans att ta vägen, det blir det översvämning. Dvs kretsar osv blir överbelastade och brinner upp.
Nu är det lite mer komplicerat än så, men det är den enklaste förklarningen jag kan ge :).

Jag skulle rekommendera att använda så lite elektronik som möjligt tills någon kollat upp elnätet hos dig. Det kan påverka större delar av ditt hem utan att du vet det.

Jag är elektriker och har stött på rätt skrämmande situationer där nollan varit glapp. Så ta detta på allvar och tvinga hyresvärden att ringa dit en elektriker akut.

Ring även ditt försäkringsbolag. Jag är osäker men jag har för mig att hyresvärden blir ersättningskyldig när egendom går sönder pga fallerande elnät.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikitalord:

Kolla antend uttaget, minns när jag bodde i lägenhet och mätte upp spänningen i uttaget till 60 volt kan även var betydligt högre om någon annan hyresgäst har fel på sin tv.

Det ni mätte var nog inducerad spänning. Magnetfält från närliggande ledningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

För att förklara så du förstår vad som gått fel. Det finns en Fas, en Nolla och Jord(den struntar vi i nu). Tänk vatten. Fasen är där elen forsar genom till brukaren (nu tv) och Nollan är utloppet, dräneringen kan man säga. Så det du nu troligtvis har är en Nolla som glappar. Brukar TVn då el med en glappande Nolla så har elen stundvis ingenstans att ta vägen, det blir det översvämning. Dvs kretsar osv blir överbelastade och brinner upp.
Nu är det lite mer komplicerat än så, men det är den enklaste förklarningen jag kan ge :).

Jag skulle rekommendera att använda så lite elektronik som möjligt tills någon kollat upp elnätet hos dig. Det kan påverka större delar av ditt hem utan att du vet det.

Jag är elektriker och har stött på rätt skrämmande situationer där nollan varit glapp. Så ta detta på allvar och tvinga hyresvärden att ringa dit en elektriker akut.

Ring även ditt försäkringsbolag. Jag är osäker men jag har för mig att hyresvärden blir ersättningskyldig när egendom går sönder pga fallerande elnät.

Tack så otroligt mycket för detta svar och även alla andra, uppskattar verkligen att du tog dig tid och förklarade detta så bra. Jag har nu dragit ut större delen av all elektronik i vardagsrummet, jag återkommer med svar imorgon när hyresvärden har fått information och ber en elektriker att komma hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Jag har nu dragit ut större delen av all elektronik i vardagsrummet, jag återkommer med svar imorgon när hyresvärden har fått information och ber en elektriker att komma hit.

Notera dock att ingen här vet vad som är fel. Det kan vara så enkelt som att båda dina apparater på eget bevåg bestämt sig för att ge upp, men det är givetvis viktigt att kolla upp så att inget är knas i lägenheten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nikitalord:

Kolla antend uttaget, minns när jag bodde i lägenhet och mätte upp spänningen i uttaget till 60 volt kan även var betydligt högre om någon annan hyresgäst har fel på sin tv.

Skrivet av anon246659:

Det ni mätte var nog inducerad spänning. Magnetfält från närliggande ledningar

Eller så är det nått som beror på olika jordpotentialer mellan tvn och antennsystemet, man bör ha antennuttag med galvanisk separation och har man inte det så skaffar man en separat avskiljare.
De finns i flera olika typer som man kopplar in på antennkabeln eller så ser man till att uttaget byts mot ett som redan har funktionen, men det kan kräva intrimning av antennsystemet så det är inget man ska ge sig på själv om man inte äger antensystemet.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Kolla antend uttaget, minns när jag bodde i lägenhet och mätte upp spänningen i uttaget till 60 volt kan även var betydligt högre om någon annan hyresgäst har fel på sin tv.

Antennuttagen är vid centralantenn jordade så det är nog snarare nolla/jord som är problemet i så fall, men moderna TV-apparater har vanligen en ojordad propp så risken för jordström är därmed minimerad.

Det är nog säkrast att ta in en elektriker så snart du kan och få elen uppmätt för har du överspänning så kan det t.o.m. börja brinna.

Tänk på att ibland visar sig inte felet förrän man kopplar igång en större last som en spis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Eller så är det nått som beror på olika jordpotentialer mellan tvn och antennsystemet, man bör ha antennuttag med galvanisk separation och har man inte det så skaffar man en separat avskiljare.
De finns i flera olika typer som man kopplar in på antennkabeln eller så ser man till att uttaget byts mot ett som redan har funktionen, men det kan kräva intrimning av antennsystemet så det är inget man ska ge sig på själv om man inte äger antensystemet.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Inga jordade uttag i 60 tals lgh
Det här varför ca 20 år sen och min lgh låg direkt under parabolerna och hade basen i min källare till ca 400 lgh jag en hel del felsökning gjordes. Vet inte om de lyckades sålde tv'n.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Eller så är det nått som beror på olika jordpotentialer mellan tvn och antennsystemet, man bör ha antennuttag med galvanisk separation och har man inte det så skaffar man en separat avskiljare.
De finns i flera olika typer som man kopplar in på antennkabeln eller så ser man till att uttaget byts mot ett som redan har funktionen, men det kan kräva intrimning av antennsystemet så det är inget man ska ge sig på själv om man inte äger antensystemet.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Det skulle det kunna vara. Men som en tidigare skrev så är nästan alla moderna tv apparater ojordade.
Låter iaf mer som en glappande nolla. Eller flytande som vissa säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon246659:

Det skulle det kunna vara. Men som en tidigare skrev så är nästan alla moderna tv apparater ojordade.
Låter iaf mer som en glappande nolla. Eller flytande som vissa säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du måste inte ha skyddsjord för att problem med olika jordpotential ska kunna uppstå, tvn måste på nått sätt skapa en jordreferens för antenningången oavsett om nätdelen ansluts till skyddsjordat uttag eller inte och endera flyter jorden eller så är den knuten mot nätdelen på nått sätt och är den det så kommer det att flyta en ström via antennkabelns jord/skärm som ibland kan ställa till problem.
Det är idag krav på potentialutjämning vid nyinstallation.

Potentialutjämningssystem
Detta är känt i Sverige sedan flera år och därför har Elsäkerhetsverket påtalat problemet för kabel-TV-branschen som tagit fram ett uttag med galvanisk avskiljare (ett fysiskt avbrott i ledaren som inte orsakar andra säkerhetsproblem) för bredband, kabel-TV och telefoni. Det finns även antennkablar med inbyggd galvanisk avskiljare. Elsäkerhetsverket har även föreskrivit ett krav på så kallad PUS, potentialutjämningssystem, som är avsedd att minimera risken för skilda jordpotentialer och därmed undanröja att strömmar går där de inte är avsedda att gå, även kallade vagabonderande strömmar. PUS ska sedan några år finnas i alla nybyggda hus i Sverige.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så är det nått som beror på olika jordpotentialer mellan tvn och antennsystemet, man bör ha antennuttag med galvanisk separation och har man inte det så skaffar man en separat avskiljare.
De finns i flera olika typer som man kopplar in på antennkabeln eller så ser man till att uttaget byts mot ett som redan har funktionen, men det kan kräva intrimning av antennsystemet så det är inget man ska ge sig på själv om man inte äger antensystemet.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

+1 på detta.
Det har blivit vanligt fel med dagens TV och dubbelisolerade el-kontakter.

Räcker sedan med att en enda TV apparat i huset får fel, så får alla andra TVna chocken från denna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Men du måste inte ha skyddsjord för att problem med olika jordpotential ska kunna uppstå, tvn måste på nått sätt skapa en jordreferens för antenningången oavsett om nätdelen ansluts till skyddsjordat uttag eller inte och endera flyter jorden eller så är den knuten mot nätdelen på nått sätt och är den det så kommer det att flyta en ström via antennkabelns jord/skärm som ibland kan ställa till problem.
Det är idag krav på potentialutjämning vid nyinstallation.

Potentialutjämningssystem
Detta är känt i Sverige sedan flera år och därför har Elsäkerhetsverket påtalat problemet för kabel-TV-branschen som tagit fram ett uttag med galvanisk avskiljare (ett fysiskt avbrott i ledaren som inte orsakar andra säkerhetsproblem) för bredband, kabel-TV och telefoni. Det finns även antennkablar med inbyggd galvanisk avskiljare. Elsäkerhetsverket har även föreskrivit ett krav på så kallad PUS, potentialutjämningssystem, som är avsedd att minimera risken för skilda jordpotentialer och därmed undanröja att strömmar går där de inte är avsedda att gå, även kallade vagabonderande strömmar. PUS ska sedan några år finnas i alla nybyggda hus i Sverige.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sakra-elprodu...

*Tummen upp* jag argumenterar inte emot dig. Vi alla spekulerar bara vad det kan vara för fel. Personligen ville jag förbereda han för det värsta.

Men kul att stöta på fler belästa människor 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag misstänker också problem med nollan, detta behöver du nog som sagt kontakta hyresvärden om.
(Antingen kan det vara enkelt att åtgärda, eller så behöver delar av ledningsnätet renoveras av en elektriker.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Inga jordade uttag i 60 tals lgh
Det här varför ca 20 år sen och min lgh låg direkt under parabolerna och hade basen i min källare till ca 400 lgh jag en hel del felsökning gjordes. Vet inte om de lyckades sålde tv'n.

På gamla TV-apparater så var nollan kopplad till chassie och vände man proppen fel var det 220-230V i chassie. Och blev det fel med avkopplingen mot antennen i TVn så blev det en spännande antenn också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

På gamla TV-apparater så var nollan kopplad till chassie och vände man proppen fel var det 220-230V i chassie. Och blev det fel med avkopplingen mot antennen i TVn så blev det en spännande antenn också!

Det var i och för sig en trälåda runt metallchassiet på dem, men minns jag fått några rejäla kyssar av gamla TV antenner på tiden det begav sig när man inte tänkte sig för (även om det var litet före min tid så fanns det ganska många kvar när jag var yngre).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

På gamla TV-apparater så var nollan kopplad till chassie och vände man proppen fel var det 220-230V i chassie. Och blev det fel med avkopplingen mot antennen i TVn så blev det en spännande antenn också!

Och på lite modernare TV-apparater (slutet 1970-talet) så var det helvågslikriktare på inkommande 220V så ~110V på chassit oberoende av hur man vände kontakten