Permalänk
Medlem

Ny dator för ca 17k

Tjena! Det är numera dags för mig att köpa en ny dator inför den kalla vintern och jag skulle behöva hjälp med det.

Jag letar efter en burk som sammanlagt kan kosta lite över 17000 men inte mycket mer än så. Jag har två stycken 1080p skärmar och jag hade inte tänkt att göra mig av med dem på många år, det hade dock varit trevligt om jag kunnat använda Twitch och YouTube utan problem på den ena medans jag spelar.

Spel som kommer spelas på den är Red dead Redemption 2, cyberpunk 2077 när väl det kommer ut och lite mer CPU krävande spel som t.ex total war serien.

Jag hoppas jag har skrivit tillräckligt med information för att kunna få någon hjälp och är tacksam för allt!

Permalänk
Skrivet av fokkel:

Tjena! Det är numera dags för mig att köpa en ny dator inför den kalla vintern och jag skulle behöva hjälp med det.

Jag letar efter en burk som sammanlagt kan kosta lite över 17000 men inte mycket mer än så. Jag har två stycken 1080p skärmar och jag hade inte tänkt att göra mig av med dem på många år, det hade dock varit trevligt om jag kunnat använda Twitch och YouTube utan problem på den ena medans jag spelar.

Spel som kommer spelas på den är Red dead Redemption 2, cyberpunk 2077 när väl det kommer ut och lite mer CPU krävande spel som t.ex total war serien.

Jag hoppas jag har skrivit tillräckligt med information för att kunna få någon hjälp och är tacksam för allt!

Jag har tänkt att införskaffa något åt detta hållet. Det jag prioriterar är en tyst maskin före mycket annat. Värt att tillägga är att jag har andra diskar och fläktar liggandes som jag kommer använda också.

Man kan nog lägga till lite för att få 32 GB RAM istället för 16 som det är nu.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av fokkel:

Tjena! Det är numera dags för mig att köpa en ny dator inför den kalla vintern och jag skulle behöva hjälp med det.

Jag letar efter en burk som sammanlagt kan kosta lite över 17000 men inte mycket mer än så. Jag har två stycken 1080p skärmar och jag hade inte tänkt att göra mig av med dem på många år, det hade dock varit trevligt om jag kunnat använda Twitch och YouTube utan problem på den ena medans jag spelar.

Spel som kommer spelas på den är Red dead Redemption 2, cyberpunk 2077 när väl det kommer ut och lite mer CPU krävande spel som t.ex total war serien.

Jag hoppas jag har skrivit tillräckligt med information för att kunna få någon hjälp och är tacksam för allt!

Här förslag med 32gb ram 2tb ssd bra grafikkort och processor resten av delarna är valda med bra kvalitet med

Med 1tb istället för 2tb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här ännu ett alternativ med 32gb ram 1tb ssd dock prio på processor och ett 5700xt istället

Samma men med eftermarknadskylare

Allting beror på hur länge du vill ha datorn i överlag och hur du prioriterar dvs kan du tänka dig acceptabelt grafikkort nu och byta om cirka 3-4 år eller vill du ha ett bättre grafikkort nu och en sämre CPU.

Jag hade hellre valt bra CPU personligen för att kunna uppgradera grafik längre fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

These are good list for examples. You can follow any of them in order to buy. Thank you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Jag har tänkt att införskaffa något åt detta hållet. Det jag prioriterar är en tyst maskin före mycket annat. Värt att tillägga är att jag har andra diskar och fläktar liggandes som jag kommer använda också.

Man kan nog lägga till lite för att få 32 GB RAM istället för 16 som det är nu.

https://komponentkoll.se/bild/dUiPv.png

Tackar! Är det rekommenderat att köpa en ny fläkt till sin cpu eller är det bara för om jag skulle välja att överklocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Här förslag med 32gb ram 2tb ssd bra grafikkort och processor resten av delarna är valda med bra kvalitet med

https://komponentkoll.se/bild/bhSyz.png

Med 1tb istället för 2tb
https://komponentkoll.se/bild/SfEIo.png

Skickades från m.sweclockers.com

Så många olika builds 😃 Tack så mycket, men hur är det gällande fläkt till CPU? Är det bara ifall jag skulle överklocka vilket jag inte kommer att göra?

Permalänk
Medlem

Det sägs att Ryzens CPU från 3xxx serien är ganska dåliga när det gäller överclockning.
Man får lite prestanda för mycket värme och massa pill.

Jag tror att stockkylaren kan vara tillräcklig. Den kanske låter lite mer, men den ska duga.

Du kan alltid köra med stockkylaren under en tid och bevaka temperaturerna/ljudet.
Blir det oacceptabelt varmt/bullrigt, kan du köpa till en cpu kylare och installera en i efterhand.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av fokkel:

Tackar! Är det rekommenderat att köpa en ny fläkt till sin cpu eller är det bara för om jag skulle välja att överklocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är specifikt alltid ute efter så låg ljudnivå som möjligt så jag har aldrig kört med stockkylaren. Men du kan alltid testa med den medföljande fläkten och se hur du själv känner, så kan du eventuellt spara in några hundralappar.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

@fokkel:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12925178

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb