Snabbtest: Grafikkort i The Outer Worlds

Permalänk
Testpilot

Alltså... Spelet flyter ju inte speciellt bra oavsett hårdvara. I alla fall om man ska kolla på 99.e percentilen.

Känns rätt sjukt att kort från 1080Ti och uppåt knappt ligger över 60FPS-gränsen där även i 1080p.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Korten presterar olika i olika spel. Detta vissas även i techspots recension, att 5700XT kan vara allt från 9 % snabbare till 19 % långsammare än 2070 super i 1440p.

Att de kommer in från utgångspunkten "Unreal engine" är ju inte alltför givande för AMD heller. I spel som använder den motorn så brukar NVIDIA få bättre resultat, så de kommer få bättre resultat där om utvecklarna inte gör en hel del åt det. Kollar man även på andra ställen så ser man att AMD verkligen får dåliga resultat ställt mot NVIDIA.

Inga konstigheter alls, och då är jag ändå noga med att peka ut när det finns sannolikheter att de fått fel resultat.

Permalänk

Unreal Engine och Gamewrecks levererar som vanligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Unreal Engine och Gamewrecks levererar som vanligt...

Hittar ingenting om gameworks och the outer worlds när jag googlar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är vissa inställningar som drar ner frameraten rejält.
Jag kör med dessa i 1440p och ligger över 100fps med ett GTX1080. Inget intput lag eller acceleration heller.

https://imgur.com/2pUYSKu

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om spelet stöder 16:10 native utan stretch?

Permalänk

Det absolut sunkigaste med alla dessa test är att bara ultra testas. Vi är nog
Fler som sitter med äldre kort och drar ner på inställningarna för att få acceptabla fps än som sitter på värstingkort med allt på ultra

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Unreal Engine och Gamewrecks levererar som vanligt...

Det är en AMD-sponsrad speltitel.

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av Chromatic Aberration, via ini file.

[SystemSettings]
r.SceneColorFringeQuality=0

Men ser ingen skillnad.

Finns det något sätt att bekräfta att inställningen ger någon effekt?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Hur fan kan det vara så tungdrivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Unreal Engine och Gamewrecks levererar som vanligt...

Skrivet av Kenneth:

Det är en AMD-sponsrad speltitel.

Behöver dock inte betyda att det körs bra på AMDs GPUer. Kan ju likväl vara att de enbart hjälpte till på CPU sidan.
Outer worlds ligger också under köp av Ryzen, inte grafikkort.

Permalänk
Medlem

Spelet ser ut som en Fallout mod,och prestandan säger mig att det kanske är fallouts grafikmotor man har modifierat lite?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Den kör ju Unreal Engine...

Har testat det nu och för mig det flyter på fint mellen 60-80 FPS i 4K med 2080ti, i7-6850K@4.3, 32GB 3200Mhz DDR4.
Lite stutter-freeze ibland men inget ihållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Spelet ser ut som en Fallout mod,och prestandan säger mig att det kanske är fallouts grafikmotor man har modifierat lite?

De kör Unreal Engine 4. Så det är nog inte motorn utan optimeringarna som man ska klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Oj, det hade jag aldrig gissat!. Spelet är inget grafiskt mästerverk, ser väldigt daterat ut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Ligger runt 60 FPS med några få dips runt 40-50 FPS vid streaming av assets osv med dessa inställningar (datorns specifikationer i signaturen),

Window Mode

Fullscreen

Resolution

3840 x 2160

Frame Rate Limit

60

Vertical Sync

3D Resolution

83%
(mer specifikt 83.333298% i "GameUserSettings.ini" för att komma så nära 1800p som möjligt, tycker kompromissen mellan FPS och PPI är helt okej vid den upplösningen.)

Motion Blur

0%

Screen Effects

Low

View Distance

Very High

Shadows

Medium

Textures

Ultra

Visual Effects

Medium

Sedan dessa i "Engine.ini", dock inte helt färdig då spelet har en tendens att krascha emallanåt just nu.

[SystemSettings] r.MaxAnisotropy=16 r.SceneColorFringeQuality=0 ; Tar bort Chromatic Aberration r.SceneColorFringe.Max=0 ; Tar bort Chromatic Aberration r.MotionBlur.Max=0 r.MotionBlurQuality=0 r.DefaultFeature.MotionBlur=0 r.LensFlareQuality=0 r.DefaultFeature.LensFlare=0 r.DepthOfFieldQuality=0 r.Tonemapper.Sharpen=0.5 ;r.MipMapLodBias=-1 ;(Förbättrar texturerna en hel del på distans, även en del på nära håll, men tyvärr inget min nuvarande setup klarar då det slaktar FPS:en beroende på hur mycket växtlighet, föremål, effekter osv det är i ens synfält. Ta bort ";" för att aktivera kommandot.) ;r.SkeletalMeshLODBias=-2 ;Från och med denna och neråt får mitt spel att krascha inom 15-60 minuter, så inaktiveras tills vidare när jag har ork att felsöka. ;r.StaticMeshLODDistanceScale=0.25 ;r.ViewDistanceScale=5 ;foliage.LODDistanceScale=2

Har däremot bara hunnit spela ca 2-3 timmar, så kan ju hända att jag lär ändra lite senare beroende på vilka scenarion jag hamnar i om det nu inte håller sig stabilt senare. Kör med X360-kontroller för övrigt, som i sin tur "maskerar" diverse inputlag och ryck som kan förekomma som annars hade varit irriterande med mus och tangentbord troligen.

EDIT:
För dem med Microsoft/Xbox Store-versionen som vill bli av med uppstartsloggorna/intro,

Go to

%LOCALAPPDATA%\Packages\PrivateDivision.TheOuterWorldsWindows10_hv3d7yfbgr2rp\LocalCache\Local\Indiana\Saved\Config\WindowsNoEditor\

and open Game.ini in Notepad.

Add this to the bottom:

[/Script/MoviePlayer.MoviePlayerSettings] bWaitForMoviesToComplete=False bMoviesAreSkippable=True StartupMovies=

Källa, räcker med "StartupMovies=" egentligen, dvs så här,

[/Script/MoviePlayer.MoviePlayerSettings] StartupMovies=

EDIT #2:

Jag har plågats med att det saknas deadzone på joystick:en under mina timmars gameplay, men nu har jag även hittat en lösning på det som gör det behagligt igen att få slippa centrera dem perfekt konstant för att slippa drifting 😀,

(PC) How to adjust controller analog stick deadzone

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Min 4k historik:
2017 q2: gtx1080, inga 60fps i 4k.
2017 q4: gtx1080ti, inga 60fps i 4k

....ett rtx2080ti fixar alltså inte 60fps i 4k? Kommer det aldrig att finnas en lösning för 4k?

PS. 2019 q4: Ryzen 2600/rx vega 56 75fps 1080p, funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@OnkelBob: Jodå. Vänta till 2022 när vi fått en refresh på nästa generation, då ska det nog gå bra ska du se!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem

Initialt var jag väldigt pepp på det här spelet när de första nyheterna började poppa upp. När de sedan sålde sig till Epic och gameplay från E3 såg sisodär ut svalnade intresset markant. Bestämde mig ändå för att ge det en chans eftersom jag har GamePass, så det gick att kringgå Epics kinalauncher.

Okej, lite reflektioner efter kvällens mangling:

- Grafiken ser ut som ett moddat TES: Oblivion. Och då är jag elak mot Oblivion.
- Texturerna är riktigt, riktigt lågupplösta. Växter och vegetation i vildmarken är pixelerad så att det faktiskt stör inlevelsen. Har absolut inga problem med pixelart-spel, men det här är inte något indie-lir. Riktigt opolerat.
- Med ett 2080Ti och 9900K är fps inga problem även i 3440x1440 med Ultra settings.
- Kör man i 21:9 kommer dock videosekvenser och loading screens att bli uttänjda och se oproportionella ut. Kanske något de fixar med en uppdatering så småningom, men just nu verkar ultra wide vara en miss på Obisidans radar. I gameplay ser det dock ut som det ska.
- Spelets story flyter på relativt långsamt och det känns väldigt mycket som Mass Effect 1. Generiska containers man lootar runt mer eller mindre varje hörn och gränd, samma typ av generiska goons man köttar, och däremellan springa mellan A och B för att uträtta något ärende åt NPCs.
- Grafiken ser lite bättre ut i dialogerna, då det zoomar in på den NPC man pratar med. Inte 2019, men i varje fall godtagbart. Men dialogerna är väldigt linjära och du kan väldigt sällan göra fel. Kanske blir det värre på högsta svårighetsgraden och end game, men det är ingenting jag märkt på de första 4-5 timmarnas spelande.

Jag kommer nog spela igenom det eftersom det ingår i passet, men jag hade lämnat tillbaka det om jag hade betalat för det på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Tyvärr så har jag på tok för livlig fantasi, så mina tankar om fps:en ger ett otillförlitligt resultat 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bara 1440p och 4K resultaten och räkna ut ett medelvärde. Inte svårare än så

För ett GTX 1080 t.ex så skulle det innebära 47fps average och 38fps 1% low

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tyvärr har vi inte sånna skärmar. Tänk dig en FPS mellan 2560x1440 och 3840x2160 ungefär

Enligt er poll från 29 april i år (se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vil... spelar 10% av de svarande i 3440x1440, vilket gör det till den 3:e vanligaste upplösningen med nära nog 100% marginal till 4:an: 3840x2160. Jag förstår att 4k är relevant ur perspektivet att det är det mest tungdrivna vi har idag, men jag saknar någon form av test i hur 3440x1440 placerar sig.

Även om man skulle kunna göra en guesstimate någonstans mellan 2560x1440 och 3840x2160 så vore det intressant om ni kunde göra ett test av detta vid tillfälle. Ni behöver inte inkludera upplösningen i samtliga tester, men kunde ni presentera en relevant artikel som undersöker hur pass tungdrivet det är som referens, så har man iallafall något konkret att gå på. Två kort som presterar likvärdig i 1440p och 4k kan kanske skilja sig märkbart i 3440x1440.

tl;dr: Jag anser att ett test av hur tungdrivet 3440x1440 är i jämförelse med 1440p och 4k vore relevant och intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av DerpMcDerp:

Enligt er poll från 29 april i år (se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1533783-omrostning-vil... spelar 10% av de svarande i 3440x1440, vilket gör det till den 3:e vanligaste upplösningen med nära nog 100% marginal till 4:an: 3840x2160. Jag förstår att 4k är relevant ur perspektivet att det är det mest tungdrivna vi har idag, men jag saknar någon form av test i hur 3440x1440 placerar sig.

Även om man skulle kunna göra en guesstimate någonstans mellan 2560x1440 och 3840x2160 så vore det intressant om ni kunde göra ett test av detta vid tillfälle. Ni behöver inte inkludera upplösningen i samtliga tester, men kunde ni presentera en relevant artikel som undersöker hur pass tungdrivet det är som referens, så har man iallafall något konkret att gå på. Två kort som presterar likvärdig i 1440p och 4k kan kanske skilja sig märkbart i 3440x1440.

tl;dr: Jag anser att ett test av hur tungdrivet 3440x1440 är i jämförelse med 1440p och 4k vore relevant och intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte vara en omöjlighet att lösa. @Laxpudding får ju in skärmar titt som tätt så får sno en av dom och köra igenom lite spel.

Permalänk
Medlem

Rätt dåligt optimerat måste jag säga.
Hoppas på en patch snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Använder redaktionen 5700/xt referenskort?
Mitt vattenkylda 5700xt kör 2560x1440 i very high på mellan 90 och 120 FPS...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Stoffex:

Använder redaktionen 5700/xt referenskort?
Mitt vattenkylda 5700xt kör 2560x1440 i very high på mellan 90 och 120 FPS...

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska missvisande att använda tester från ett vattenkylt kort. Isf får redaktionen vattenkyla samtliga kort, vilket faller på sin egen orimlighet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det ska inte vara en omöjlighet att lösa. @Laxpudding får ju in skärmar titt som tätt så får sno en av dom och köra igenom lite spel.

Hurra för grupptryck!😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Har Xbox Game Pass Ultimate, en Xbox One X, en PC med GTX 1080, Intel 6700K, 32MB Ram, en VM som snor två kärnor (4 logiska) och 8GB Ram.
Samma skärm, en Pioneer Kuro 1080p.

Bör jag köra på Xboxen eller PCn? Nej jag kan inte stänga ner min VM när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Inget vanliga 2070? Känner mig ''offended''

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Avstängd

verkar som om Nvidia har betalat bra för att Gimpa AMD prestandan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ganska missvisande att använda tester från ett vattenkylt kort. Isf får redaktionen vattenkyla samtliga kort, vilket faller på sin egen orimlighet.

Absolut. Tänker mer på att eftermarknadskort (typ Sapphire nitro+) har betydligt bättre kylning än referenskorten, och kanske skulle prestera bättre siffror än vi ser i testet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)