Permalänk

Vilket språk passar bäst?

Är väldigt novis på det här med programmering, men skulle vilja ge mig på ett försök.

Nämner ett konkret exempel här:
Det jag vill göra är att visa i en browser, en lista på alla produktionsordrar som finns i ett affärssystem som är skrivet i C#. Och diverse statusar som varje order har. Exempelvis orderdatum, leveransdatum, producerad osv. All sådan info finns att hämta från en SQL

Sidan behöver inte vara interaktiv, utan bara visa aktuella statusar i realtid

Har börjat lära mig lite hur man hittar information i en sql, med SQL Server Management Studio

Var börjar man? Eller har jag redan tagit mig vatten över huvudet?

Permalänk
Medlem

Du behöver koda ihop en websida. Idag innebär det 9 gånger av 10 att man pular med JS och HTML. Sånt här kan tyckas enkelt, men min erfarenhet är att web är krångligt och jag ogillar grafiska grejer.

Sök efter ex: javascript show info from sql

Och se om det ger något!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ska det enbart visas internt eller gå att komma åt från utsidan också? Om det är det sistnämnda har du garanterat tagit dig vatten över huvudet

Oavsett så kan man inte i frontend-javascript köra queries mot en sql-databas. Funkar med node.js. Oavsett behöver du skriva någon sorts serverkod(php kanske?) som hämtar den data du behöver och sedan hämta det med ajax-anrop till klienten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Ska det enbart visas internt eller gå att komma åt från utsidan också? Om det är det sistnämnda har du garanterat tagit dig vatten över huvudet

Oavsett så kan man inte i frontend-javascript köra queries mot en sql-databas. Funkar med node.js. Oavsett behöver du skriva någon sorts serverkod(php kanske?) som hämtar den data du behöver och sedan hämta det med ajax-anrop till klienten.

Skickades från m.sweclockers.com

Är bra nog om det syns internt på det lokala nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachroadsix:

Är bra nog om det syns internt på det lokala nätverket

Dåså,
Php och javascript skulle jag rekommendera! Alternativt node.js eller aspnet om du orkar vara mer seriös har du ingen tidigare erfarenhet kan det vara svårt att "bara slänga ihop" dock. Men tycker du det verkar roligt så är det ju ett bra förstaprojekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Kolla in Metabase där finns web och allt klart. Koppla dig till en databas, skapa frågor, presentera dom i tabell eller diverse grafiska format i dashboards som går att dela ut publikt och sen kan du även sätta en autoupdate etc.

Finns på: https://www.metabase.com/

Du kan lägga mer energi på att gräva data och presentera dom på ett bra sätt än att försöka knåpa ihop något i ett programspråk.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Om du ha rätt att koppla upp till databasen och Visual Studio (nedan testat i 2017) så är det superenkelt att komma igång med C#, .NET Framework, Razor pages och Entity Framework.

I Visual Studio:

  • File, New Project: ASP.NET Web Application (.NET Framework), MVC, Namn: WebApplication1

  • Högerklicka på projektet, Add, New Item, ADO.NET Entity Data Model (Namn: Model1), EF Designer from Database, koppla upp till databasen (namn: MyDbEntities), välj tabellen eller tabellerna du är intresserad av (eller hela databasen) (Model Namespace: MyDbModel), Entity Framework 6.0

  • I projektet, under mappen Controllers, redigera HomeController.cs:

public ActionResult Index() { return View(new WebApplication1.MyDbEntities().Ditt_TabellNamn_I_Din_Databas); }

  • I projektet, under mappen Views/Home, byt innehållet i Index.cshtml mot:

@model IEnumerable<WebApplication1.Ditt_TabellNamn_I_Din_Databas> @foreach (var item in Model) { <p> @item.Kolumnnamn_I_Din_Tabell </p> }

  • Tryck F5 eller den gröna pilen på verktygsraden. Förhoppningsvis startar webbläsaren och visar en lista av värden från databasen.

Permalänk
Medlem

Välj det språk du är bekväm i skulle jag säga, välj verktyget efter problemet. Det låter inte på din beskrivning som att det finns några direkta produktionskrav på detta så enklaste möjliga lösningen är nog att föredra. Om det finns några apier att använda så hade nog det varit att föredra.

Att tipsa om att välja enklaste möjliga språket och det du känner dig bekväm i kan kännas som ett tråkigt tips men det kommer nog tjäna dig i långa loppet om det är andra som tänkt använda din lösning också och där du vill ha minimalt med förvaltning med allt det kan innebära, för det låter inte som du är i kontroll över schemaförändringar m.m. i databasen. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KAD:

Om du ha rätt att koppla upp till databasen och Visual Studio (nedan testat i 2017) så är det superenkelt att komma igång med C#, .NET Framework, Razor pages och Entity Framework.

I Visual Studio:

  • File, New Project: ASP.NET Web Application (.NET Framework), MVC, Namn: WebApplication1

  • Högerklicka på projektet, Add, New Item, ADO.NET Entity Data Model (Namn: Model1), EF Designer from Database, koppla upp till databasen (namn: MyDbEntities), välj tabellen eller tabellerna du är intresserad av (eller hela databasen) (Model Namespace: MyDbModel), Entity Framework 6.0

  • I projektet, under mappen Controllers, redigera HomeController.cs:

public ActionResult Index() { return View(new WebApplication1.MyDbEntities().Ditt_TabellNamn_I_Din_Databas); }

  • I projektet, under mappen Views/Home, byt innehållet i Index.cshtml mot:

@model IEnumerable<WebApplication1.Ditt_TabellNamn_I_Din_Databas> @foreach (var item in Model) { <p> @item.Kolumnnamn_I_Din_Tabell </p> }

  • Tryck F5 eller den gröna pilen på verktygsraden. Förhoppningsvis startar webbläsaren och visar en lista av värden från databasen.

Detta verkar riktigt intressant, ska testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jsandahl:

Välj det språk du är bekväm i skulle jag säga, välj verktyget efter problemet. Det låter inte på din beskrivning som att det finns några direkta produktionskrav på detta så enklaste möjliga lösningen är nog att föredra. Om det finns några apier att använda så hade nog det varit att föredra.

Att tipsa om att välja enklaste möjliga språket och det du känner dig bekväm i kan kännas som ett tråkigt tips men det kommer nog tjäna dig i långa loppet om det är andra som tänkt använda din lösning också och där du vill ha minimalt med förvaltning med allt det kan innebära, för det låter inte som du är i kontroll över schemaförändringar m.m. i databasen. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt är bra, men gärna lite möjlighet att växa i. Har inget språk jag är bekväm i, än. Och uppgiften/problemet är ju redan beskrivit. Så är fortfarande förvirrad vilket språk som rekommenderas för detta

APIer finns, men för mig är det ”water all over the place” 😱

Permalänk
Medlem

Ska du bara visa det intern så kan du använda vilket språk som helst som stödjer SQL kopplingar. Så typ alla.

I C# behöver du INTE meckla med webbapplikationer. Allt du behöver kunna är att spara till en textfil som du döper till .HTML

Vill du presentera datan snyggt så måste du lära dig HTML kod. Men det räcker med tabeller o kanske nån färg antar jag. Bara hantera alla SQL slagningar som text o lägg till html-taggarna o spara ner skiten.

Absolut inte vatten över huvudet utan ett relativt enkelt projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ett alternativ hade varit att köra Python, och skriva ihop ett litet backend API med Flask (brutalt enkelt om man jämför med andra språk och ramverk).

Backend:
För autentisering kan du sedan installera Flask-JWT-Extended.
För att läsa från databasen kan du köra med en ORM, t.ex. Flask-SQLAlchemy
För att serialisera/deserialisera från ORM object till JSON kan du köra med Flask-Marshmallow

Frontend:
Take you pick.
Angular
React
....

Sedan är det lite mer jobb för att produktionssätta. Några tips är en server som kör NGINX i samband med t.ex. Gunicorn eller uWSGI för att kunna köra multipla trådar mot API servern.