Ny spel och arbetsdator - Dator delar kompatibla?

Permalänk
Medlem

Ny spel och arbetsdator - Dator delar kompatibla?

Hej,
Jag håller på och försöker plocka ihop en kraftfull dator för både krävande spel men också Adobe sviten, Fusion360 och Blender.
Den ska kunna driva den Samsung C49RG90 skärm jag har idag fullt ut.
Tanken med de två .M2 SSD:erna är att ha en för C: och den andra för diverse temp/cache-filer till Adobe/Fusion360/Blender mm.
Jag har ingen direkt budget på det hela utan huvudsaken är att det blir ett bra datorbygge med bra prestanda.

Det var ett bra tag sedan jag gjorde detta så jag hoppas på tips, speciellt angående kompatibilitet delarna emellan.
Jag är t.ex. tveksam på valet av minne till det moderkortet och den snabba processorn?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12961659

Permalänk
Hedersmedlem

9900KS är slöseri med pengar, köp vanliga 9900K om det är den du vill ha, annars hade jag tittat på Ryzen.
Köp snabbare minne, 3000 eller 3200MHz oavsett vilken plattform du väljer.
Köp Retail-version av Windows, inte OEM om du ska bygga datorn själv.
Du behöver inte heller i närheten av 850W på PSU, där kan du spara pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

9900KS är slöseri med pengar, köp vanliga 9900K om det är den du vill ha, annars hade jag tittat på Ryzen.
Köp snabbare minne, 3000 eller 3200MHz oavsett vilken plattform du väljer.
Köp Retail-version av Windows, inte OEM om du ska bygga datorn själv.
Du behöver inte heller i närheten av 850W på PSU, där kan du spara pengar.

Tackar!
Har uppdaterat korgen.
Angående 9900 KS vs 9900 K så tyckte jag att 5GHz på alla kärnor verkar vara intressant?
Istället för att klockfrekvensen sjunker efter 2 kärnor (om jag förstått det rätt?)

Permalänk
Hedersmedlem

@tomgot: Vanliga 9900K gör 4,7GHz på alla kärnor som standard och i stort sett varenda en kan överklockas till 5GHz på alla kärnor. Tack vare MCE som finns i någon variant på typ alla moderkort nu för tiden kanske moderkortet till och med gör det åt dig utan att du ens vet om det.

Permalänk
Viking

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Tack för inputen Donnerstal.
Jag var mer intresserad av om de delar jag valt passar ihop med varandra (ingen ide med ett snabbt minne om resten av datorn är långsammare t.ex.)
Men, det är alltid bra med nya infallsvinklar då man lätt kan få lite tunnelseende när man letar.