[Skärm, DP] -> [Mini-DP, Laptop] = No signal

Permalänk
Medlem

[Skärm, DP] -> [Mini-DP, Laptop] = No signal

Hej!

Jag kör en ganska udda gaming setup. Tangentbord, mus, skärm kopplat till en HP Omen gaming laptop.

När jag städade igår flyttade jag skärmen genom att koppla bort kablarna och flytta den. Skärmen dammtorkades.

När jag sedan kopplade in skärmen igen så fick jag ingen signal. Jag provade att ta ut skärmens strömförsörjning och DP kabeln och koppla in igen och en gång fungerade det. Jag kunde använda skärmen i kanske 7h, sen dog skärmen spontant mitt i mitt spelande. Nu kan jag inte få någon kontakt alls.

Vad göra?

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

@Beobwulf:

Hej Beobwulf,

Jag hade exakt samma problem och var den som skrev ditt inlägg ovan. Jag lyckades lösa problemet genom att köpa en annan sorts kabel.

Jag köpte en DVI -> Mini DP och det verkar ha löst problemet. Hoppas du återgärdar problemet!

Mvh
schizofrank

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Bildexpert 📺

@Beobwulf: Du har vänt på ordningen på adaptern/omvandlaren. Bilden går från dator till skärm, så miniDP->DVI. I praktiken omöjligt att gå DVI->MiniDP utan väldigt exotisk hårdvara.

Tanken här är närmast om du sitter på en Asus VG248QE och kör med en DVI-adapter så får du som regel max 60 Hz baserat på hur DVI fungerar. Finns klistrad tråd om detta i forumet.

Kör med MiniDP->DP-kabel för att nå 144 Hz. Att det krånglar kan var tecken på den kabel är kopplad på pinne 20. Men den Deltaco DP-1111 du länkar till är inte kopplad på pinne 20 utan är korrekt kopplad.

Inträffar den svarta skärmen igen, låt skärmen stå strömlös ett tag och koppla om.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag kan få laptoppen att känna av skärmen när den är kopplad dp till mini dp men skärmen förblir svart, dock så justerar laptoppen bilden som om skärmen visade något för laptopskärmen förblir svart. Skit konstigt. Har provat att ha skärmen strömlös under långa perioder. Ibland kan jag få till det om skärmen speglas men aldrig när jag har "Visa endast andra datorskärmen".

Så skumt.

Visa signatur