Varan tillfaller företaget efter en månad

Permalänk

Varan tillfaller företaget efter en månad

Hej!

Jag har hamnat lite i twist med ett företag. Jag beställde en bok på internet och valde att hämta boken i fysisk butik, dock betalades boken vid köpet.

Boken kom till butiken och jag blev aviserad, men av olika anledningar blev det inte av att jag hämtade boken. Efter en dryg månad kontaktade jag företaget och ville makulera köpet i enlighet med min 14 dagars ångerrätt som börjar gälla när varan levererats till kunden.

De hänvisar då till sina köpvillkor där de i en paragraf skriver:

Ej uthämtade böcker

Köpt bok som ska hämtas ut i butik ligger kvar i butiken i en (1) månad. Om kunden inte hämtat ut köpt bok inom denna tidsfrist förbehåller sig *företagets namn* rätten att återvinna boken till platsförmån för andra böcker, utan någon ekonomisk skyldighet gentemot kunden.

De erbjuder mig dock fortfarande att hämta boken, eller att de kan lägga ut den till försäljning till nästa kund och ge mig 70% av det dem får för boken.

Det handlar inte om mycket pengar, 470kr, men den paragrafen tycker jag inte känns förenlig med den dispositiva distansavtalslagen vilket gör mig grinig av princip.

Hur tolkar ni den paragrafen? Är en förenlig med distansavtalslagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

Hej!

Jag har hamnat lite i twist med ett företag. Jag beställde en bok på internet och valde att hämta boken i fysisk butik, dock betalades boken vid köpet.

Boken kom till butiken och jag blev aviserad, men av olika anledningar blev det inte av att jag hämtade boken. Efter en dryg månad kontaktade jag företaget och ville makulera köpet i enlighet med min 14 dagars ångerrätt som börjar gälla när varan levererats till kunden.

De hänvisar då till sina köpvillkor där de i en paragraf skriver:

Ej uthämtade böcker

Köpt bok som ska hämtas ut i butik ligger kvar i butiken i en (1) månad. Om kunden inte hämtat ut köpt bok inom denna tidsfrist förbehåller sig *företagets namn* rätten att återvinna boken till platsförmån för andra böcker, utan någon ekonomisk skyldighet gentemot kunden.

De erbjuder mig dock fortfarande att hämta boken, eller att de kan lägga ut den till försäljning till nästa kund och ge mig 70% av det dem får för boken.

Det handlar inte om mycket pengar, 470kr, men den paragrafen tycker jag inte känns förenlig med den dispositiva distansavtalslagen vilket gör mig grinig av princip.

Hur tolkar ni den paragrafen? Är en förenlig med distansavtalslagen?

Jag tror nyckelordet är levererat till kunden. Jag åker ju på en massa avgifter om jag beställer en pryl till mitt lokala postkontor och ger tusan i att hämta ut produkten (jag vet att det har varit uppe på Swec tidigare).

Var dryg. Åk dit, hämta ut boken (åh, nu är den levererad till kund. Nu triggas mina 14 dagars ångerrätt), och lämna tillbaka den direkt?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Det här är ju helt fel ställe att ställa en sådan fråga på. Har du några klagomål bör du vända dig till ARN.

Däremot tror jag inte du får ut något av det. Regeln finns ju uppenbarligen till för att folk inte ska kunna beställa grejer och sen strunta i att hämta ut. Om du nu inte fått arslet ur vagnen på en hel månad så är det ju inte mer med det. Det är ju väldigt snällt av företaget att erbjuda dig att hämta ut boken, eller att få tillbaka 70%.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag tror nyckelordet är levererat till kunden. Jag åker ju på en massa avgifter om jag beställer en pryl till mitt lokala postkontor och ger tusan i att hämta ut produkten (jag vet att det har varit uppe på Swec tidigare).

Var dryg. Åk dit, hämta ut boken (åh, nu är den levererad till kund. Nu triggas mina 14 dagars ångerrätt), och lämna tillbaka den direkt?

Var dryg är det rätta svaret precis som citerad redan sagt. Hämta boken, åberopa ångerrätten enl. DAL

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Jag tror nyckelordet är levererat till kunden. Jag åker ju på en massa avgifter om jag beställer en pryl till mitt lokala postkontor och ger tusan i att hämta ut produkten (jag vet att det har varit uppe på Swec tidigare).

Var dryg. Åk dit, hämta ut boken (åh, nu är den levererad till kund. Nu triggas mina 14 dagars ångerrätt), och lämna tillbaka den direkt?

Tack för svar!

Den tolkningen hade jag kunnat godta, även om det känns otroligt onödigt från företagets sida. Men enligt företaget så skulle inte det fungera då boken tillfallit företaget och det är i goodwill jag fortfarande skulle kunna hämta den och därmed är ångerrätten upphävd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

Tack för svar!

Den tolkningen hade jag kunnat godta, även om det känns otroligt onödigt från företagets sida. Men enligt företaget så skulle inte det fungera då boken tillfallit företaget och det är i goodwill jag fortfarande skulle kunna hämta den och därmed är ångerrätten upphävd.

Då är det bara att börja länka till Sveriges rikes lagar. Enligt lagen (2 kap. 12-13 §§ lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) så börjar din ångerrätt gälla så fort du hämtat ut varan. Alltså har du lagen på din sida.

Som de andra sagt, var dryg. Hämta ut den. åberopa ångerrätt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Då är det bara att börja länka till Sveriges rikes lagar. Enligt lagen (2 kap. 12-13 §§ lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) så börjar din ångerrätt gälla så fort du hämtat ut varan. Alltså har du lagen på din sida.

Som de andra sagt, var dryg. Hämta ut den. åberopa ångerrätt.

Om inte annat så brukar det vara enklare att få sin vilja igenom i en butik än i en chatt med kundtjänst, får åka förbi butiken och se om de är bättre att ha att göra med.

Men då är vi överens om att deras paragraf om att ej uthämtade varor tillfaller företaget inte känns förenligt med de konsumentskyddande lagar som finns vilket gör paragrafen verkningslös?

Permalänk

Nja, Jag tror det är så att de skulle ha rätten att neka dig att hämta ut varan. Då är inte paragrafen verkningslös längre. Eftersom du inte hämtade ut boken inom 1 månads tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det här är ju helt fel ställe att ställa en sådan fråga på. Har du några klagomål bör du vända dig till ARN.

Däremot tror jag inte du får ut något av det. Regeln finns ju uppenbarligen till för att folk inte ska kunna beställa grejer och sen strunta i att hämta ut. Om du nu inte fått arslet ur vagnen på en hel månad så är det ju inte mer med det. Det är ju väldigt snällt av företaget att erbjuda dig att hämta ut boken, eller att få tillbaka 70%.

Är forumsdelen "Konsumenträtt" fel ställe att ställa frågor kring konsumenträtt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det här är ju helt fel ställe att ställa en sådan fråga på. Har du några klagomål bör du vända dig till ARN.

Däremot tror jag inte du får ut något av det. Regeln finns ju uppenbarligen till för att folk inte ska kunna beställa grejer och sen strunta i att hämta ut. Om du nu inte fått arslet ur vagnen på en hel månad så är det ju inte mer med det. Det är ju väldigt snällt av företaget att erbjuda dig att hämta ut boken, eller att få tillbaka 70%.

ARN kommer inte ta i ärendet, produkten ligger 30kr under deras värdegräns. Och oavsett om jag kommer få tillbaka pengarna tillslut eller inte tycker jag frågeställningen är intressant. Skulle man kunna skriva undangömt i villkoren att produkten måste hämtas innom en timme?

Skrivet av huxfluxarn:

Nja, Jag tror det är så att de skulle ha rätten att neka dig att hämta ut varan. Då är inte paragrafen verkningslös längre. Eftersom du inte hämtade ut boken inom 1 månads tid.

Det känns väldigt märkligt att man skulle få sätta en godtycklig gräns på en månad. Som skrivet ovan, var går gränsen på vad man kan skriva i så fall? En månad, en vecka, en dag, en timme?

Vore rimligare om det fanns reglerat i en lag eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

Om inte annat så brukar det vara enklare att få sin vilja igenom i en butik än i en chatt med kundtjänst, får åka förbi butiken och se om de är bättre att ha att göra med.

Men då är vi överens om att deras paragraf om att ej uthämtade varor tillfaller företaget inte känns förenligt med de konsumentskyddande lagar som finns vilket gör paragrafen verkningslös?

Nej, vi är tyvärr inte helt överens. Hämtar du inte ut paketet övh så har de troligen nej säkerligen, rätt att dels avgiftsbelägga dig, och dels göra de vill med paketet.

Så fort du hämtat ut paketet däremot, då träder distansavtalslagen i kraft. Innan dess är det upp till företaget att göra vafan de vill.

Så hämta ut paketet om de tillåter det ff. Jävlas du med dem innan dess så kan de jävlas tillbaka.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Nej, vi är tyvärr inte helt överens. Hämtar du inte ut paketet övh så har de troligen nej säkerligen, rätt att dels avgiftsbelägga dig, och dels göra de vill med paketet.

Så fort du hämtat ut paketet däremot, då träder distansavtalslagen i kraft. Innan dess är det upp till företaget att göra vafan de vill.

Så hämta ut paketet om de tillåter det ff. Jävlas du med dem innan dess så kan de jävlas tillbaka.

Okey, får åka förbi butiken och hämta boken så jag inte står utan båda tillslut.

Tack för din hjälp!

Permalänk
Avstängd

butiken har rätt, du har fel.
dom är sjyssta att dom låter dig hämta den trots att tiden har passerat.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet, du har beställt en vara som du struntat i att hämta ut.
Nu vill du häva ditt köp. Du ska ha tur att du valde att hämta ut i butik, hade det gått med posten så hade du inte haft 1 månad på dig.

Detta sätt, att man har viss tid på sig finns på nästan alla ställen.
Ta tex Dustin, om du struntar i att hämta ut ett paket, så ligger det kvar hos ombudet i 14 dagar.
Dvs det är så lång tid du har på dig att hämta ut ditt paket. Därefter så går paketet tillbaka till Dustin, och du får en hanteringsavgift på 313kr.
Så jag tycker det är helt rätt att de tar 30% i avgift, då du tydligen inte brytt dig att hämta ut det du beställt.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Jag förstår inte problemet, du har beställt en vara som du struntat i att hämta ut.
Nu vill du häva ditt köp. Du ska ha tur att du valde att hämta ut i butik, hade det gått med posten så hade du inte haft 1 månad på dig.

Detta sätt, att man har viss tid på sig finns på nästan alla ställen.
Ta tex Dustin, om du struntar i att hämta ut ett paket, så ligger det kvar hos ombudet i 14 dagar.
Dvs det är så lång tid du har på dig att hämta ut ditt paket. Därefter så går paketet tillbaka till Dustin, och du får en hanteringsavgift på 313kr.
Så jag tycker det är helt rätt att de tar 30% i avgift, då du tydligen inte brytt dig att hämta ut det du beställt.

Jag skulle dock inte anse att ett sådant villkor är samma sak. Att ta ut en extra avgift för att man inte hämtar ett paket som skickas tillbaka är inte samma som att anse att varan tillfallit butiken "utan någon ekonomisk skyldighet gentemot kunden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

ARN kommer inte ta i ärendet, produkten ligger 30kr under deras värdegräns. Och oavsett om jag kommer få tillbaka pengarna tillslut eller inte tycker jag frågeställningen är intressant. Skulle man kunna skriva undangömt i villkoren att produkten måste hämtas innom en timme?

Det känns väldigt märkligt att man skulle få sätta en godtycklig gräns på en månad. Som skrivet ovan, var går gränsen på vad man kan skriva i så fall? En månad, en vecka, en dag, en timme?

Vore rimligare om det fanns reglerat i en lag eller liknande.

När du beställde accepterade du bolagets leveransvillkor. Du ingick alltså ett avtal. Om du tycker att villkoren är fel skulle du ha avstått från att beställa. Jag gissar på att du inte läste igenom leveransvillkoren före beställningen.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

När du beställde accepterade du bolagets leveransvillkor. Du ingick alltså ett avtal. Om du tycker att villkoren är fel skulle du ha avstått från att beställa. Jag gissar på att du inte läste igenom leveransvillkoren före beställningen.

Korrekt gissat. Jag har även efter köpet testat göra en beställning utan att klicka köp och spenderade säkert 2 minuter med att lusläsa sista sidan innan jag hittade de villkoren.

Jag inser att man kan ha olika åsikter om det är moraliskt korrekt att ha ett sådant villkor, men det är inte frågeställningen i tråden. Frågeställningen är om ett sådant villkor är förenligt med att man inte får avtala bort distansavtalslagen och konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

Jag skulle dock inte anse att ett sådant villkor är samma sak. Att ta ut en extra avgift för att man inte hämtar ett paket som skickas tillbaka är inte samma som att anse att varan tillfallit butiken "utan någon ekonomisk skyldighet gentemot kunden".

Då är vi oeniga där, då de har klart och tydligt sagt att du har en månad på dig att hämta ut ditt paket, om du inte gör detta så visar du att du tydligen inte bryr dig eller har respekt för butikens regler. Idag så tror alla att de enbart har rättigheter, men inte några skyldigheter.
Nu har butiken sagt att de kan hantera den nonchalant beställda varan, men för ett kostnad av 30% av värdet på produkten.
Och enligt mig så är detta skäligt.

Sen om andra tycker annorlunda, så får de ha den åsikten, men jag tycker att kunder måste även ta ansvar för vad de beställer.
Sen tycker jag att det är exakt samma sak som att ta ut en avgift för att man inte hämtat ut ett paket.
Bokföretaget skickar kanske tillbaka boken till grossisten då de inte kan hamstra alla böcker som inte hämtats ut.
Samt att villkoren fanns där när du beställde, så du ingick detta avtal frivilligt.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Då är vi oeniga där, då de har klart och tydligt sagt att du har en månad på dig att hämta ut ditt paket, om du inte gör detta så visar du att du tydligen inte bryr dig eller har respekt för butikens regler. Idag så tror alla att de enbart har rättigheter, men inte några skyldigheter.
Nu har butiken sagt att de kan hantera den nonchalant beställda varan, men för ett kostnad av 30% av värdet på produkten.
Och enligt mig så är detta skäligt.

Sen om andra tycker annorlunda, så får de ha den åsikten, men jag tycker att kunder måste även ta ansvar för vad de beställer.

Jag håller med dig i mycket, och är även fullt medveten om att konsumenter har skyldigheter. En av anledningarna till att denna tråden finns är att jag inte vill bråka med butiken om de har rätten på sin sida.

Det är därför jag försöker få reda på om den paragrafen stämmer med de regler som finns då man inte får skriva vilka avtal som helst. Och "utan någon ekonomisk skyldighet gentemot kunden" tycker jag känns orimlig, medans en avgift känns okey.

Jag har inte ens skrivit företagets namn i tråden, då mitt mål inte är att kasta skit runt mig utan målet är att diskutera frågeställningen och komma fram till vad som gäller.

Permalänk
Medlem

@uuunknownnn: Det du får här är nog enbart vad vi andra tycker om ditt handlande. Lyft frågan till Hallå Konsument Där får du nog snabbast svar om det är regelmässigt ok att företaget gör detta.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

@uuunknownnn: Det du får här är nog enbart vad vi andra tycker om ditt handlande. Lyft frågan till Hallå Konsument Där får du nog snabbast svar om det är regelmässigt ok att företaget gör detta.

Jag testade att kontakta dem, men fick till svar att de inte avgör om företags villkor är skäliga eller inte. De hänvisade mig till att göra en anmälan till konsumentverket så de kan granska ärendet, men det känns lite overkill.

Permalänk
Medlem

@uuunknownnn: Hittade lite intressant info till dig, på Lawline, som nog ger dig lite kött på benen.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Zyces:

@uuunknownnn: Hittade lite intressant info till dig, på Lawline, som nog ger dig lite kött på benen.

Intressant lag, tack! Dock verkar den endast gälla om man lämnat in en vara för t.ex reparation så jag tror inte att den är applicerbar i mitt fall. Men oavsett intressant läsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är forumsdelen "Konsumenträtt" fel ställe att ställa frågor kring konsumenträtt?

Sweclockers är fel ställe, eftersom här sällan finns annat än spekulationer ifrån hobbyjurister. Men TS ville ha diskussion, så jag hade fel.

Skrivet av uuunknownnn:

ARN kommer inte ta i ärendet, produkten ligger 30kr under deras värdegräns. Och oavsett om jag kommer få tillbaka pengarna tillslut eller inte tycker jag frågeställningen är intressant. Skulle man kunna skriva undangömt i villkoren att produkten måste hämtas innom en timme?

Det känns väldigt märkligt att man skulle få sätta en godtycklig gräns på en månad. Som skrivet ovan, var går gränsen på vad man kan skriva i så fall? En månad, en vecka, en dag, en timme?

Vore rimligare om det fanns reglerat i en lag eller liknande.

En månad är ju ändå en väl tilltagen tidsgräns. Vill du kika på undangömda delar i avtalet så finns det nog betydligt värre exempel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Campusbokhandeln, som det förmodligen rör sig om här, verkar ha som affärside att sälja begagnad litteratur mellan studenter.

https://campusbokhandeln.se/kopvillkor

9 §

Ej uthämtade böcker

Köpt bok som ska hämtas ut i butik ligger kvar i butiken i en (1) månad. Om kunden inte hämtat ut köpt bok inom denna tidsfrist förbehåller sig Campusbokhandeln rätten att återvinna boken till platsförmån för andra böcker, utan någon ekonomisk skyldighet gentemot kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan tillägga att Campusbokhandeln, som det förmodligen rör sig om här, verkar ha som affärside att sälja begagnad litteratur mellan studenter.

https://campusbokhandeln.se/kopvillkor

9 §

Ej uthämtade böcker

Köpt bok som ska hämtas ut i butik ligger kvar i butiken i en (1) månad. Om kunden inte hämtat ut köpt bok inom denna tidsfrist förbehåller sig Campusbokhandeln rätten att återvinna boken till platsförmån för andra böcker, utan någon ekonomisk skyldighet gentemot kunden.

Undrar om det där verkligen är förenligt med lagen, de tar sig alltså frihet med någon annans egendom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Undrar om det där verkligen är förenligt med lagen, de tar sig alltså frihet med någon annans egendom.

Ja, det låter något tveksamt ska jag erkänna, speciellt om det bara handlar om att man kryssar i någon "Jag har läst villkoren" ruta i samband med beställningen. Är väl även intressant hur man löser det med inköpen av böcker från de som säljer, ifall man bara förmedlar affärer mellan privatpersoner eller om företaget köper in dem i mellan, och när isf (dvs köper de boken först när dom fått betalt av kunden osv). Om säljaren varken får pengar eller sin bok i retur för att köparen hoppat av blir det lite intressant läge...

Permalänk
Mattecoach

Jag tycker att företaget gör helt rätt, precis som de skriver är det goodwill att du ens får möjlighet att hämta boken.

I princip skulle boken kunna vara värd 0 kronor för dem när kunden inte hämtar ut den (de kanske köper mot kundorder) och kan därför inte ge ekonomisk kompensation förutom i det fallet de kan sälja till annan kund.

En månad är väl tilltagen tid, skulle säga att två veckor också är okej. En vecka är möjligtvis gränsfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

När du beställde accepterade du bolagets leveransvillkor. Du ingick alltså ett avtal. Om du tycker att villkoren är fel skulle du ha avstått från att beställa. Jag gissar på att du inte läste igenom leveransvillkoren före beställningen.

Fast nu har du fel. Bara för att ett bolag har skrivit en sak i deras leveransvillkor så innebär det inte att det gäller om det skulle visa sig vara oförenligt med lagen. Man kan inte komma och säga att det olagliga villkoret gäller och att konsumenten i så fall borde ha avstått från att ingå avtalet. Sedan kan man såklart ifrågasätta det moraliska i att ingå ett avtal man inte anser är förenligt med lagen. Men det är en helt annat fråga och det kanske inte är så att man planerar att detta scenario ska ske i förväg.

Skrivet av uuunknownnn:

Intressant lag, tack! Dock verkar den endast gälla om man lämnat in en vara för t.ex reparation så jag tror inte att den är applicerbar i mitt fall. Men oavsett intressant läsning!

Jag är också osäker på om denna lag är applicerbar på just detta fall, men man bör i vart fall kunna dra några paralleller. Jag har oerhört svårt att se att det skulle vara en fritt att säljaren gör som han själv behagar med varan efter 30 dagar i ditt fall. Det handlar ju trots allt också om en slags förvaring.

Om vi tar exemplet med Postombud, så handlar det ju om att man tvingas betala den avgift som drabbar företaget i och med att du inte hämtar ut din vara. I detta fall så finns ju ingen avgift. Bokhandlaren har således inga kostnader som behöver täckas. Av det jag förstår så ligger boken fortfarande på sin plats och väntar och har ännu inte gått ut till försäljning. Så jag ställer mig ytterst tveksam till detta villkor i avtalet. Jag skulle som sagt bli oerhört förvånad om de har rätt att sälja varan och ta hela beloppet redan efter 30 dagar (om ens någonsin).

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Du gillar häftiga formuleringar? Först påstår du rakt ut att jag har fel för att i nästa mening ta tillbaka det mesta. Det kan tas in en hel del i leveransvillkoren som är lagligt. I en del fall är aktuell lag dispositiv, dvs det är möjligt att träffa avtal som tar över. Jag har svårt att tänka mig att en person som handlar på nätet behärskar lagstiftningen på området. Då är frågan hur man ska göra? Jag tycker att man ska läsa leveransvillkoren och är det något man inte tycker om så avstår man från att handla. Ett företag som har konstiga leveransvillkor missar alltså affärstillfällen.

Alternativet är att köpa ändå och kanske hamna i otrevliga tvister. Även om man skulle få rätt till slut krävs vanligen en massa tid och ork för att reda ut det.