Varför välja Nvidia över AMD?

Permalänk
Medlem

Varför välja Nvidia över AMD?

Hallå Sweclockers.

Jag håller på att reka lite inför kommande black week för att bygga en hyfsad speldator som klarar det mesta, men inte nödvändigtvis på high/ultra 1440p.

Jag har det mesta klart för mig förutom grafikkortet.
Det finns delade åsikter kring AMD och deras senaste kort, och jag undrar lite varför de flesta väljer att fortfarande köra på Nvidia kort utan att blinka trots att 5700 XT och 5700 verkar vara mer prisvärda i dagsläget?

Så jag skulle vilja få igång en diskussion om vad fördelarna och nackdelarna är med bägge!

Vad har ni för kort?
Vad är eran upplevelse, för/nackdelar?

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Avstängd

NoVideo har bättre PR och större fanbase.

Jag har hört att man kan pressa RX 5700XT till RTX2080 prestanda med en överspänningsmod.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

Om du skall köra Linux är det främst Nvidia som gäller

Dold text

Läs mer om det här på Phoronix för artiklar om Linux och spelprestanda. Annars har ju Sweclockers artiklar i ämnet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nvidia har lägre effektförbrukning/prestanda. och generellt lägre GPU temperatur.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chauska:

Hallå Sweclockers.

Jag håller på att reka lite inför kommande black week för att bygga en hyfsad speldator som klarar det mesta, men inte nödvändigtvis på high/ultra 1440p.

Jag har det mesta klart för mig förutom grafikkortet.
Det finns delade åsikter kring AMD och deras senaste kort, och jag undrar lite varför de flesta väljer att fortfarande köra på Nvidia kort utan att blinka trots att 5700 XT och 5700 verkar vara mer prisvärda i dagsläget?

Så jag skulle vilja få igång en diskussion om vad fördelarna och nackdelarna är med bägge!

Vad har ni för kort?
Vad är eran upplevelse, för/nackdelar?

Normalt sett funkar de lika bra.
dvs det är ingen skillnad.
så köp det kort som passar din budget och spelande.
Många köper samma saker som sina kompisar för att känna sig som en av de andra.

skulle själv ha uppgraderat till 5700xt men eftersom mitt vega56 fortfarande ger mig det jag behöver så väntar jag till nästa års generation, stora Navi.

Nästa år blir ett mer intressant år på gpu fronten.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sAAb:

Om du skall köra Linux är det främst Nvidia som gäller

Läs mer om det här på Phoronix för artiklar om Linux och spelprestanda. Annars har ju Sweclockers artiklar i ämnet.

Hm..
Ett RX560 spöar ett GTX1050Ti.
Ett RX570 går jämnt med ett GTX1060.
Ett RX580 går jämnt med ett GTX1660.
Ett RX590 nafsar ett GTX1660 Super i hälarna.

Verkar som att det är AMD man skall välja om man kör Linux, inte Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om du skall köra Linux är det främst Nvidia som gäller

Testet du länkar visar dock motsatsen, AMD-korten presterar ju bättre relativt NVIDIA-korten jämfört med t.ex. Sweclockers prestandaindex. Själv har jag kört NVIDIA-kort sen urminnes tider just p.g.a. deras Linux-stöd, men AMD har ryckt upp sig rejält den senaste tiden. De har dock en bit kvar när det gäller kompabilitet, och drivrutins-situationen vid lanseringen av RX 5700 / RX 5700XT visade att de fortfarande inte tar Linux riktigt på allvar.

Men om vi lämnar Linux-diskussionen så ger NVIDIA oftast en del mervärde i funktioner som G-sync, NVENC, RTX, etc. CUDA är också fortfarande industristandard för GPGPU. Så det finns många giltiga orsaker till att välja NVIDIA även när det finns AMD-kort som ger lite bättre prestanda per krona.

När det gäller den typiska Sweclockers-medlemmen som bara är ute efter att spela så brukar det dock mest handla om att de börjat med ett visst märke och är ovilliga att testa något annat eftersom det alltid fungerat bra för dem. Och det senaste decenniet har NVIDIA haft en mycket större del av marknaden jämfört med AMD, de drog t.ex. ifrån rejält med 900-serien, så det är ganska naturligt att det finns fler som föredrar NVIDIA just nu eftersom det är vad de är vana vid. AMD har tagit tillbaka en del av marknaden den senaste tiden, men det tar tid att ändra uppfattningar.

Sen finns det ett fåtal som har en närmast ohälsosam fixering på ett visst märke, och kan väl närmast liknas fotbollshulliganer som blir våldsamma bara man antyder att "deras" lag kanske inte är bäst just nu. Men den stora majoriteten är nog ganska öppen för båda "lagen", det är bara att hulliganerna är de som oftast skriker högst.

Permalänk
Medlem

Om vi undantar folk som ENBART spelar och ALDRIG använder grafikkorten till nåt annat, inte bryr sig om energiförbrukning (och därmed värme i lådan), och enbart siktar på lågbudget upp till mellanklass, då har AMD bra alternativ, särskilt pris/prestanda i lågbudgetklass.

Om man har minsta lilla behov av CUDA, eller vill ha topprestanda, då är det bara Nvidia som gäller.

Jag bytte nyss till AMD på processorsidan, men det finns inget ens på en avlägsen horisont som skulle få mig att byta till AMD på grafikkortssidan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar som att det är AMD man skall välja om man kör Linux, inte Nvidia.

Skrivet av perost:

Testet du länkar visar dock motsatsen, AMD-korten presterar ju bättre relativt NVIDIA-korten jämfört med t.ex. Sweclockers prestandaindex. Själv har jag kört NVIDIA-kort sen urminnes tider just p.g.a. deras Linux-stöd, men AMD har ryckt upp sig rejält den senaste tiden. De har dock en bit kvar när det gäller kompabilitet, och drivrutins-situationen vid lanseringen av RX 5700 / RX 5700XT visade att de fortfarande inte tar Linux riktigt på allvar.

Det verkar som om ni har rätt. Jag tittade bara på färgen i graferna, samt glömde 5700-serien. Var på kalas igår...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Generellt bättre drivrutiner och mindre strul med Nvidia.

Permalänk
Avstängd

Tja, högre prestanda/krona, Fine Wine, och så stöder man en underdog på marknaden som måste slåss mot företag som använder mutor,patent och sina enorma pengakistor för att försöka kväsa dem.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderar köper jag det som är absolut snabbast. Sist jag uppgraderade var det Nvidia, gången innan var det AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Generellt bättre drivrutiner och mindre strul med Nvidia.

Suck nej.. sluta med dessa rent ut sagt dumma och felaktiga påstående.
Det är precis samma skit eller precis samma bra. Väl en.
Det är bara att läsa på deras respektive forum för att se att jag har rätt här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, högre prestanda/krona, Fine Wine, och så stöder man en underdog på marknaden som måste slåss mot företag som använder mutor,patent och sina enorma pengakistor för att försöka kväsa dem.

Är det inte bättre att stödja företag som levererar bättre produkter än att stödja en underdog, som är underdog just för att de gång på gång misslyckas med att leverera nåt som utklassar konkurrentens produkter?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Är det inte bättre att stödja företag som levererar bättre produkter än att stödja en underdog, som är underdog just för att de gång på gång misslyckas med att leverera nåt som utklassar konkurrentens produkter?

Då prestandan är bättre och nackdelarna går att leva med är det en självklarhet. Att köpa av dom som vill skapa monopoler med 50-300% högre priser ger mig bitter eftersmak.

AMD tjänar runt 20 ggr mindre än Nvidia och Intel, och ändå ger dom bättre pris per prestanda...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

NVENC.
#SVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det inte bättre att stödja företag som levererar bättre produkter än att stödja en underdog, som är underdog just för att de gång på gång misslyckas med att leverera nåt som utklassar konkurrentens produkter?

Frågan är varför AMD ens ska ses som en ''underdog'' när de (Ati) varit med i leken längre än Nvidia som startade så sent som 93.

Skrivet av Esseboy:

ändå ger dom bättre pris per prestanda...

Det där har svängt betydligt under åren, men just nu så kanske du får mer(mindre*?)prestanda för pengarna.

(*G-synk, Ray tracing)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan är varför AMD ens ska ses som en ''underdog'' när de (Ati) varit med i leken längre än Nvidia som startade så sent som 93.

Högre market share, högre marginaler, bättre high-end.
Dum fråga liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Frågan är varför AMD ens ska ses som en ''underdog'' när de (Ati) varit med i leken längre än Nvidia som startade så sent som 93.

Underdog-status har inget med att vara först/komma senare att göra. Det är ju storleks/inflytandeförhållande det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Högre market share, högre marginaler, bättre high-end.
Dum fråga liksom.

Skrivet av cyklonen:

Underdog-status har inget med att vara först/komma senare att göra. Det är ju storleks/inflytandeförhållande det handlar om.

Resonerar ni lika när ni ska köpa bil? Ta en lite plastigare amerikansk bil istället för en Europeisk för att stödja utvecklingen av Amerikanska bilar?
Eller handlar ni bara på Coop, då ICA är det dominanta i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Resonerar ni lika när ni ska köpa bil? Ta en lite plastigare amerikansk bil istället för en Europeisk för att stödja utvecklingen av Amerikanska bilar?
Eller handlar ni bara på Coop, då ICA är det dominanta i Sverige?

Vet inte varför du citerar mig. Jag både använder och rekommenderar Nvidia. Och argumenterade emot att köpa baserat på underdogstatus...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sett att folk är fast i det gamla här i tråden vad gäller energiförbrukning mot prestanda.
Kolla bara Swecs test så ligger 5700/XT ganska jämt med Pascal och Turing. Nvidia må vara snäppet vassare men den lilla effektskillnaden kan snabbt ätas upp med överklockning.

Skulle säga att AMD har bättre pris/prestanda medan Nvidia erbjuder lite mer features som NVENC och Ray tracing.
Personligen hade jag nog valt AMD då Nvidias features inte intresserar mig idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hm..
Ett RX560 spöar ett GTX1050Ti.
Ett RX570 går jämnt med ett GTX1060.
Ett RX580 går jämnt med ett GTX1660.
Ett RX590 nafsar ett GTX1660 Super i hälarna.

Verkar som att det är AMD man skall välja om man kör Linux, inte Nvidia.

Ja det är nog mest av gammal vana som man rekommenderar nVidias grejer över AMD's på Linux fronten numera.
Förr var nVidia alltid bäst, prestandamässigt, tack vare kanonbra proprietära drivers. De är fortfarande kanonbra ur det perspektivet och levererar bra prestanda men de är också lika problematiska som förr, de krashar, du kan inte alltid ligga på den senaste versionen, du måste ständigt vara beredd på problem vid uppdateringar av din distro och Noveau-projektet jobbar fortfarande i hård motvind även då nVidia lovat att släppa dokumentation som skall förbättra situationen...

Själv har jag kört uteslutande på AMD-kort sedan 6-7 år tillbaka på Linux-system och inte haft ett enda problem vid uppdateringar. Aldrig ens behövt installera en proprietär drivrutin på desktop utan allting stöds direkt "from scratch" i Linuxkärnan.
"-It just works!" vilket är en enastående känsla, även ur prestandasynpunkt.
Tack vare Mantle/Vulkan, Mesa, samarbeten som Wine och Proton m.fl. är numera grafiken inte ett hinder på Linuxplattformen.
Problemen består numera istället av att plattformsspecifika Launchers, Anti-cheat m.fl. aktivt blockerar Linux-klienter.

Skall bli intressant att se vad Intel kan bidra med på grafikkortsfronten, när de väl äntrar scenen.

OnT: Välj det kort som passar din budget bäst för tillfället.
Har du hårdvara som stöder G-sync eller andra nVidia specifika tekniker så borde valet vara ganska självklart, om inte tycker jag abosolut att AMD's senaste serie är ett bättre val pris/prestandamässigt. RTX-korten och supporten lär bli bättre med nästkommande generationer.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag som enbart använder mitt grafikkort till spel köper kort efter vad jag får för pengarna när det är dags.
Så det varierar mellan AMD och nvidia. Har ingen favorit.
Jag gillar AMDs mjukvara mer då den erbjuder mycket mer inställningar som jag tycker är väldigt märkligt att Nvidia inte har.
Nvidia har inte ens i sin mjukvara att kunna ändra hastighet på fläktarna. Helt galet.

Men jag fixar det som fattas med andra program som MSI Afterburner och RTSS och det funkar bra. Galet att dom ska behövas bara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Btw angående Linux, Linus' message to Nvidia during the Aalto Talk in Otaniemi on June 14, 2012

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sAAb:

Det verkar som om ni har rätt. Jag tittade bara på färgen i graferna, samt glömde 5700-serien. Var på kalas igår...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag skulle välja Nvidia då de har bättre drivrutiner och generellt bättre kort

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Nvidia har lägre effektförbrukning/prestanda. och generellt lägre GPU temperatur.

Ingen större skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ingen större skillnad.

Fast på RX-5XX och Vega 56,64 så är det sanningen. Om man skall titta på deras konkurrerande kort hos Nvidia det vill säga för kortet i samma prestandaklass och därefter titta på energikonsumtion så är det ändå signifikanta procent som skiljer sig. Därmed sagt så är 5700 & 5700XT bättre för de är tillverkade på 7nm - där ligger de som du säger "ingen större skillnad" med nvidia som fortsatt är på 12nm.

Mest så vi jämför rätt saker, TS berättar inte riktigt i vilken prisklass han tänkt handla så kanske bra om man är tydlig med att där är skillnad. Men med det sagt så bryr sig inte den stora skaran om energiförbrukningen heller

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Det finns så mycket prestanda tester på grafikkort så det är bara välja själv efter plånbok och prestanda. Vill man ha det mest kraftfulla så är det bara Nvidia tyvärr och det är väl därför de ligger väldigt högt i pris. Bara hoppas AMD och Intel kommer med nya kraftfulla GPUer så Nvidia tvingas sänka sina priser på det bäst presterande korten.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.