Permalänk
Medlem

Köpråd ny skärm 2560x1440+, 28"+

Som synes i rubriken så skulle jag vilja ha tips på en ny skärm
Skärmen kommer mest att användas för spelande, främst då MMORPGs och single-player RPGs, men även för vanlig web-surfning, ordbehandlande och eventuellt en del programmering.
Min nuvarande skärm är en Dell Ultrasharp U2410 (24", IPS, 1920x1200) som jag i och för sig är nöjd med, men dels börjar den bli rätt gammal, och dessutom börjar jag känna suget efter en större skärm.

Måste-krav:
* Skärmen måste vara höj- och sänk-bar.
* Vettiga betraktningsvinklar, vilket antagligen utesluter alla TN-skärmar.
* Mer än 1920x1200 pixlar - att få en större skärm än vad jag redan har är liksom poängen.

Mycket önskvärda egenskaper:
* Skärmen bör helst inte ha signifikant mindre pixlar än min nuvarande skärm. Jag har en vanlig 27" 2560x1440 skärm på jobbet och jag tycker att pixlarna där är lite för små. Nu kommer säkert någon att säga att små pixlar bara ger skarpare bild, men det stämmer bara om all mjukvara hanterar skalning korrekt, och det finns mycket äldre mjukvara som inte gör det.
* Det är bra om skärmen har ett läge där in-signaler med icke-native upplösning skalas upp så mycket som möjligt men med bibehållen aspect ratio. Många skärmar har ett sådant läge, men många har det inte.

Bra-att-ha egenskaper:
* Sådant som 144Hz, HDR, Adaptive Sync, eller extra-låg latency är naturligtvis trevligt men inget krav. Jag planerar att använda den tillsammans med ett RX5700XT kort, så G-sync är helt onödigt.

Min budget är 5-6000:-. Jag kan sträcka mig upp till 8000:- för en "perfekt" skärm.

En skärm jag hittat som verkar passa in på alla mina önskemål är LG 32GK850F, men det kanske finns bättre alternativ? Eller likvärdiga alternativ fast billigare.
Dell UP3017 ser också väldigt trevlig ut, men ligger tyvärr en bra bit utanför min budget

Permalänk
Medlem

@Erik_T: hej,

Fick hem en S3220dgf igår. Den är verkligen enligt mig riktigt riktigt bra vad jag upplevt än så länge. Dell har dessutom den nedsatt just nu

Review https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s3220dgf

https://www.dell.com/sv-se/shop/accessories/apd/210-atvc

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@ibland:
Dell S3220dgf ser onekligen intressant ut. Jag får väl erkänna att jag har en viss skepsis mot krökta skärmar, men det är nog mest p.g.a brist på erfarenhet av sådana än av någon konkret anledning.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: köper det. Anser dock att det är mer ok för en pc-monitor än för en TV. Man sitter ju så pass nära att det faktiskt bliv mer "immersive"

Bor du i Sthlm är du välkommen förbi och kika, vet att dessa inte finns i butik

Kalibrerade den enligt rtings.com review och färgerna blev enligt mig perfekta. Väldigt behaglig skärm med 165hz möjlighet till HDR + Freesync. Har haft så mycket problem med IPS-paneler och dess BLB, verkligen skönt att slippa detta med ett jämnt ljus över hela skärmen.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Någon mer som har något tips, råd, eller rekommendation att komma med?