Presentkort Netonnet

Permalänk
Medlem

Presentkort Netonnet

Mitt gamla grafikkort gav upp med två månader kvar på garantin och jag fick mina pengar i retur på ett Presentkort hos Netonnet.
Behöver ju köpa ett nytt grafikkort men Netonnet har inte något grafikkort i sortimentet som passar i mitt Ghost S1 chassi.
Jag tittar bara på AMD 5700/5700xt.
Har hört av mig till Netonnet och frågat om dom tar in Red dragon och eller Challenger. Dom svarade att dom skulle titta på det men kunde inte lova något.
Det lutar åt att jag får sälja presentkortet. Vad ska man sälja det för? Jag skulle ju helst vilja ha hela summan men det är kanske att hoppas för mycket?
Summan är 3090, kan man begära 3000 kr jämt på marknaden?

Permalänk
Medlem

Köpte du ursprungligen grafikkortet med ett presentkort? Du skall, som princip, alltid få tillbaka samma typ av betalningsmedel som du själv använde.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande ärende för ett par år sedan. Köpte en skärm. Den visade sig ha en lös ram runt om. Skickade in skärmen och skrev att jag ville ha pengarna åter då jag tappat förtroendet för skärmen i fråga. De ville ge mig ett presentkort på summan. Stod på mig och till slut gick de med på en retur.

Vill minnas att jag använde mig av argumentet att det ju bara blir en massa extraarbete för dem om jag ska gå och köpa något för presentkortet och sedan lämna tillbaka det bara för att få pengarna åter på det sättet istället (även om det nog är som twit skriver, att använt betalmedel _oftast_ gäller). Men tror hon jag talade med blev trött på mig

Sen kan jag tänka mig att det blir knepigare när du redan accepterat och tagit emot presentkortet.

Tillbaka till topic Lägg ut det för högstbjudande alt. sikta något lite lägre. Kanske runt en 2700 kr. Värdeminskningen på kortet i fråga om det bara var två år kvar på garantin är garanterat större än 390 kr så win ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Köpte du ursprungligen grafikkortet med ett presentkort? Du skall, som princip, alltid få tillbaka samma typ av betalningsmedel som du själv använde.

Köpte ursprungligen ett 290x på faktura som också gick sönder, fick tillgodokvitto och la till 500 kr och bytte då upp mig till ett rx480 vars tur det nu var att ge upp. Så, fem sjättedelar köpte jag det med tillgodokvitto.
Jag är egentligen helt fine med att få presentkort. Jag tror faktiskt att Netonnet slarvade bort mitt kort och det enda de kunde göra var såhär. Fick liksom inte någon diagnos ställd och inget förklaring. De ringde och berättade att dom hade ett presentkort till mig.
Mitt problem nu är ju att det finns så få kort som passar i mitt chassi. Så jag måste beställa någon annanstans, typ Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vid reklamation behöver kund ALDRIG acceptera ett presentkort.

Oftast repareras inte grafikkort utan dom skickas in på kontroll för att sedan krediteras till återförsäljaren så skulle inte tro att dom blivit av med kortet då återförsäljaren sällan får någon specifik förklaring utan bara en godkänd kredit på produkten.

Permalänk

Hur stor är skillnaden mellan de du nämnde och t.ex Sapphire 5700xt eller MSI 5700xt Mech?

googlade lite snabbt på korten du nämnde och de ser ut att ha en väldigt lik kylarlösning som dessa iaf och bägge korten dyker upp när jag filtrerar till kort upp till 300mm långa och ditt chassi ser ut att rymma upp till 305mm.

försöka sälja presentkort brukar alltid bli ren förlustaffär har försökt ett par gånger när man fått presentkort i julklapp och grejjor i butiker man inte är intresserad av själv på typ fejsbook osv men aldrig blivit erbjuden över 50% av värdet och personligen skulle jag inte heller bjuda mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur stor är skillnaden mellan de du nämnde och t.ex Sapphire 5700xt eller MSI 5700xt Mech?

googlade lite snabbt på korten du nämnde och de ser ut att ha en väldigt lik kylarlösning som dessa iaf och bägge korten dyker upp när jag filtrerar till kort upp till 300mm långa och ditt chassi ser ut att rymma upp till 305mm.

försöka sälja presentkort brukar alltid bli ren förlustaffär har försökt ett par gånger när man fått presentkort i julklapp och grejjor i butiker man inte är intresserad av själv på typ fejsbook osv men aldrig blivit erbjuden över 50% av värdet och personligen skulle jag inte heller bjuda mer.

Tjockleken. Max är 45mm, eller 2.25 slot som passar i chassit. Mitt rx480 Strix är typ så stort man kan få plats med. Men de nya strix-korten från rx580 och vidare är 2.3 och uppåt i storlek.
Pulsen är 1 mm för tjock. Man kan såga av en bit av kylarkåpan, så man kan montera kortet, men du kommer aldrig kunna stänga sidan.
Mech har jag inte mycket koll på. Vet ingen som har provat det kortet i ett Ghost S1 chassi. Kanske går att montera. Men du kan inte stänga sidan då heller.

Det är ju inte så att jag sitter hos Lyxfällan och måste sälja presentkortet för en femhundring.
Absolut minimum jag kan släppa det för är 2900 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Hade ett liknande ärende för ett par år sedan. Köpte en skärm. Den visade sig ha en lös ram runt om. Skickade in skärmen och skrev att jag ville ha pengarna åter då jag tappat förtroendet för skärmen i fråga. De ville ge mig ett presentkort på summan. Stod på mig och till slut gick de med på en retur.

Vill minnas att jag använde mig av argumentet att det ju bara blir en massa extraarbete för dem om jag ska gå och köpa något för presentkortet och sedan lämna tillbaka det bara för att få pengarna åter på det sättet istället (även om det nog är som twit skriver, att använt betalmedel _oftast_ gäller). Men tror hon jag talade med blev trött på mig

Sen kan jag tänka mig att det blir knepigare när du redan accepterat och tagit emot presentkortet.

Tillbaka till topic Lägg ut det för högstbjudande alt. sikta något lite lägre. Kanske runt en 2700 kr. Värdeminskningen på kortet i fråga om det bara var två år kvar på garantin är garanterat större än 390 kr så win ändå

TS fick hela beloppet tillbaka, varför skulle det vara en vinst för honom att ge bort pengar? Misstaget var som sagt att accepterade ett presentkort istället för pengar...

Skrivet av napahlm:

Det är ju inte så att jag sitter hos Lyxfällan och måste sälja presentkortet för en femhundring.
Absolut minimum jag kan släppa det för är 2900 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är mitt råd att du sitter på det tills att du eller någon bekant kommer på att de behöver något från Netonnet, då kommer du få ut hela beloppet. Att sälja det är inte att rekommendera då de som kan tänka sig köpa presentkort kommer att vilja ha en större förtjänst än vad du kan tänka dig.

Skulle personligen aldrig få för mig varken köpa presentkort av andra eller gå med på att få dem vid ett garantiärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

TS fick hela beloppet tillbaka, varför skulle det vara en vinst för honom att ge bort pengar? Misstaget var som sagt att han gick med på att få ett presentkort...

Då är mitt råd att du sitter på det tills att du eller någon bekant kommer på att de behöver något från Netonnet, då kommer du få ut hela beloppet. Att sälja det är inte att rekommendera då de som kan tänka sig köpa presentkort kommer att vilja ha en större förtjänst än vad du kan tänka dig.

Skulle personligen aldrig få för mig varken köpa presentkort av andra eller gå med på att få dem vid ett garantiärende.

Jo, jag får höra runt bland mina bekanta. Hade en kompis som köpte en skärm i förrgår på Netonnet. Då sa jag men va fan, du kunde ju köpt mitt presentkort. Men han har inte pengar utan handlade på kredit 🧐

Men jag hade ändå velat få loss pengarna ganska snart. Jag sitter ju utan grafikkort (har ett lånat R5 260, eller vad dom nu heter)

Jag kan utveckla lite av det här att jag tror Netonnet slarvade bort mitt kort. Jag var och lämnade in kortet över disk på lagershopen i Kristianstad. Jag kunde märka på personalen som hjälpte mig att hon inte riktigt hade koll på datorhårdvara. Hon förstod helt enkelt inte vad jag sa, så jag sa skriv såhär och hon fyllde i ärendet. Sen frågade jag om hon kunde ändra min mailadress, den jag har som konto hos Netonnet, går inte att läsa på annat sätt en via en dator. Ville därför ändra till en som är synkad till mobilen för att jag skulle kunna läsa uppdateringar och svara snabbare.
Lämnade kortet där och var inställd på att vänta tre veckor.
När vi sen började närmas dessa tre veckor så började jag undra hur det går. Letade fram mitt kvitto för att se om där fanns någon länk till en verkstad eller något liknande. Såg först då att hon på Netonnet skrivit fel i min adress jag angav. Så inte konstigt att jag inte hört något från dom.
Mailade kundtjänst, tog några mail innan dom förstod vad som blivit fel innan dom åtgärdade felet. Strax efter blev jag uppringd av Netonnet, dom frågade om jag lämnat in kortet för att dom hade ingen notis om det.
En dag senare ringde dom från lagershopen och sa att nu har vi "löst" fallet. Du har ett presentkort på hela beloppet att hämta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jo, jag får höra runt bland mina bekanta. Hade en kompis som köpte en skärm i förrgår på Netonnet. Då sa jag men va fan, du kunde ju köpt mitt presentkort. Men han har inte pengar utan handlade på kredit 🧐

Köper folk datorskärmar på kredit?

Vaf...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Köper folk datorskärmar på kredit?

Vaf...

Andelen svenskar som inte har pengar sparade för en mindre oförutsedd avgift är skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Andelen svenskar som inte har pengar sparade för en mindre oförutsedd avgift är skrämmande.

Vet inte om jag skulle vilja kalla att köpa en skärm för "mindre" oförutsedd utgift. Vi snackar ju ändå flera tusenlappar. Man kan ju ofta få en 55 tums TV för samma pengar.
Mindre oförutsedd utgift är p-boten på 400 kr jag fick här om dagen. Surt som fan.

Men med det sagt så är jag också för att spara först och köpa sen. Men jag sparar inte ihop några pengar till p-böter direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oförutsedd är den inte i alla fall, då man köper en datorskärm på eget bevåg samt det knappast är en necessitet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Vid reklamation behöver kund ALDRIG acceptera ett presentkort.

Problemet här är ju att Handels vill att butikerna "återbetalar" på samma sätt som man har betalat, så kort kommer tillbaka på kort, cash kommer som cash etc.
OP köpte ju kortet till största del på tillgodo/presentkort, vilket gör att han får tillbaka det på tillgodo/presentkort.
Från min erfarenhet i butik så brukar återbetalningar till kort som görs ett bra tag efter köpet bli "frysta/nekade" av bankerna, vilket medför mer jobb för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hextery:

Problemet här är ju att Handels vill att butikerna "återbetalar" på samma sätt som man har betalat, så kort kommer tillbaka på kort, cash kommer som cash etc.
OP köpte ju kortet till största del på tillgodo/presentkort, vilket gör att han får tillbaka det på tillgodo/presentkort.
Från min erfarenhet i butik så brukar återbetalningar till kort som görs ett bra tag efter köpet bli "frysta/nekade" av bankerna, vilket medför mer jobb för alla.

Helt rätt men det frångår inte faktumet att enligt konsumentköplagen säger att man inte behöver acceptera ett presentkort vid godkänd reklamation. Nu hade juh kunden faktiskt accepterat och tagit emot presentkortet.

Helst vill återförsäljare betala tillbaka på samma sätt som det betalades med och förr var det problem med att återbetalningar blev frysta om det inte var samma kort men av min egen erfarenhet så är det inte ett problem längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vet inte om jag skulle vilja kalla att köpa en skärm för "mindre" oförutsedd utgift. Vi snackar ju ändå flera tusenlappar. Man kan ju ofta få en 55 tums TV för samma pengar.
Mindre oförutsedd utgift är p-boten på 400 kr jag fick här om dagen. Surt som fan.

Men med det sagt så är jag också för att spara först och köpa sen. Men jag sparar inte ihop några pengar till p-böter direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska ha en årslön på banken var det en politiker som sade. Tycker jag verkar smart...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Kontaktade Netonnet.
Frågade om det verkligen inte gick att byta presentkort om pengar. Eftersom dom inte har produkter i sortimentet som passar mig.
"Maila mig koden på presentkortet plus de fem kontrollsiffrorna så ska jag se vad jag kan göra, men jag lovar inget"
Även fast jag pratar med Netonnets kundtjänst, drar jag öronen åt mig lite. Hade ni skickat över koderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hade ni skickat över koderna?

Eftersom du själv kontaktat deras kundtjänst, och har sparad mailkonversation låter det väl rimligt att förse dem med informationen. De behöver den gissningsvis för att kunna annulera presentkortet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Kontaktade Netonnet.
Frågade om det verkligen inte gick att byta presentkort om pengar. Eftersom dom inte har produkter i sortimentet som passar mig.
"Maila mig koden på presentkortet plus de fem kontrollsiffrorna så ska jag se vad jag kan göra, men jag lovar inget"
Även fast jag pratar med Netonnets kundtjänst, drar jag öronen åt mig lite. Hade ni skickat över koderna?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är för NetOnNet själva inte står för presentkortet, presentkorten är ett igentligen lokalt köpemedel tillgodosett av Resurs Bank. Spara bara mail konversationen så borde det gå bra. Skulle tro att dom behöver dessa uppgifterna för att göra det ogiltligt hos Resurs så du inte kan använda summan efter dom återbetalat pengarna till ditt konto tillex.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kunde Netonnet inget göra eftersom jag accepterat presentkortet från början. Så det suger ju.
Möjligtvis om man kan hävda att man inte fick något alternativ, för det låter ju som att det fanns men inte presenterades.