Soundbar (Samsung HW-N860) på ingång. Hur löser jag Atmos-problematiken?

Permalänk
Medlem

Soundbar (Samsung HW-N860) på ingång. Hur löser jag Atmos-problematiken?

Blev till slut en Soundbar till TV:n. Ville ha hyggligt ljud till TV:m när jag inte orkar dra igång bion på övervåningen.
Behöver lite råd då det verkar vara en djungel med hur man får till Atmos från olika källor och om man verkligen har "riktig" Atmos.
Håller påa tt läsa in mig på hur allt hänger ihop, men just nu känns det medst rörigt.

Prylarna jag har att tillgå:
1. Soundbaren med Atmos och DTS:X support.
https://www.samsung.com/se/audio-video/soundbar-hw-n850/

2. Dator med Plex installerad.

3. Samsung TV KS7005U. Enligt Samsungs hemsida nedan har den stöd för Dolby Digital Plus. Appstöd för Plex, NEtflix mm finns såklart..
https://www.samsung.com/se/tvs/suhd-ks7005/UE55KS7005UXXE/

4. Apple TV 4K

Så till frågorna. Alla med syfte att få ut Atmos ur Soundbaren:
A. Visst stödjer ARC Dolby Digital Plus viket borde betyda att jag kan koppla alla källor via TV:n coh aldrig direkt in i soundbaren?

B. För Dolby True HD och "riktig" Atmos är det väl bara Blu-Ray som gäller?

C. Jag skulle vilja kunna streama film från datorn. Antingen via TV:n, genom att koppla datorn direkt till soundbaren eller via Apple TV. Vad jag förstår funkar inte det med Plex? Eller man behöver vara på en nivå som inte jag är vad gäller datorer. Tycker det är svårt att hitta någon entydig information.
Alternativ till Plex om PLex är ett problem?

D. Netflix. Funkar det rimligtvis genom TV:n eller är det bättre att köra via Apple TV av någon anledning.

E. OCh sist men inte minst, hur kopplar jag vettigast ihop det för att uppnå det jag vill?

Vill få det så enkelt som möjligt då jag har två kids på 4 och 7 som behöver fixa att hantera det. Ja, i alla fall sjuåringen så allt för mycket växlande mellan källor

Permalänk
Medlem

För att du ska få DD+ atmos genom arc så behöver tvin stödja det samt motagande enhet med, så som jag har förstott det när jag har försökt tolka i denna djungeln. Och för Truhd atmos så behövs också eARC på båda enheterna om det ska gå genom arc.

Och för att få använda Dolby licensen så moste tv/ljud företagen betala dolby, vilket betyder att det kostar extra för varie prudukt som ska använda det.

Så skulle säja att det bästa/lätaste är att köra de källor du vill ha atmos från direkt till högtalaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.