Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS
IPad / iPad pro för studier - erfarenheter
Visa signatur
Halloj.
Det är så att min sambo ska börja studera på universitetet till lärare (4 år) och hon har tänkt sig att ha en IPad plus tangentbord till allt.
Min personliga åsikt är att det är bättre med en dator med ett riktigt operativ system men hon vill gärna köra iPad..
Vad är era erfarenheter kring det?
- Fungerar Word smidigt på iPad med tangentbord? (Det blir ju en del längre uppsatser som ska skrivas)
- anteckningar?
- lagra sina uppgifter (icloud och på paddan direkt)
- tangentbordet (känslan kring det?)
Jag har sagt att en surface kan vara ett alternativ men det vill hon absolut inte🙃
Tacksam för svar
Office 365 fungerar ganska bra på en ipad och skriva och editera word och excelfiler fungerar hyffsat. Det jag nog inte skulle ge mig på är att skriva en längre uppsats på en ipad då det inte finns samma möjligheter att formatera ett dokument som på en dator. Det är möjligt att webversionen av word eller google docs löser detta problem (använder inget av dessa). Vill jag göra mer avancerade saker går jag tillbaka till laptopen. Själva brödtexten skulle dock gå att skriva men är tveksam om jag skulle ge mig på detta åtminstone om jag hade ett alternativ(dock länge sedan jag pluggade nu). Anteckningar och t.ex. mötesprotokoll fungerar det utmärkt att skriva om man har ett kopplat tangentbord.
Även integrationen mot onedrive fungerar smidigt för att spara dokument och om man vill jobba på samma dokument på olika ställen. Jag använder mig dock i stort sett inte av icloud mer än för säkerhetskopiering av själva plattan.
Rörande tangentbord så använder jag ett Apple keyboard folio till min Ipad pro 11 (skriver även detta inlägg på detta). Det är ett väldigt smidigt tangentbord men, åtminstone i mitt tycke, inte det bästa att skriva på. Hade tidigare ett logitech typecover+ till en Ipad air2 och det var visserligen klumpigare och tyngre men bättre känsla och layout. Jag hade nog försökt hitta ett ställa att prova apples Keyboard folio först dock för att se om hon tycker det är bra nog just pga av dess smidighet men ska man skriva mycket kan det även vara värt att välja ett bättre men lite tyngre/tjockare tangentbord. Åtminstone till 10–11 tumsplattorna får man leva med diverse kompromisser rörande tangentbordet pga av den lilla storleken, huruvida detta är ok är upp till var och en.
Jag skulle kunna summera det till att en ipad är ett bra verktyg men att den kommer vara lite begränsande i vissa fall om man inte har tillgång även till en vanlig dator.
Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.