Permalänk
Medlem

Mesh, acces point för streaming?

Heja!

Nu när det är rea tider fick jag tanken att uppgradera till WiFi6. Huvudmotivationen till det är mina konstiga disconnects på nätverket som jag haft med alla routrar jag provat, antagligen pga att vi har säkert 20 saker uppkopplade hemma. Men även... att jag vill köpa NÅTT och har egentligen inga riktiga behöv.
Mitt use case är såhär - fiber i hallen, går inte riktigt dra sladd bra pga skjutdörrar, så använder trådlös router där. Nas inkopplad med sladd. 2 gaming datorer, min och fruns, och en TV i sovrummet som jag gillar strömma spel till från min dator, kopplade via WiFi.
Min idee - Köpa 2 AX routrar och AX trådlös nätverkskort för datorn jag strömmar från. En kraftfullare router som fibern och nas:en är inkopplad i, en mindre för användning som mesh / accesspunkt i vid TV:n

Fråga - är det här nån ide, eller är det helt frånkopplad från verkligheten? Kan man använda den andra routern för att skapa Mesh och samtidigt koppla in sladdar som in i en accesspoint?

Permalänk

Hört talats om Powerline? Bra alternativ till kabel, och om köper du hyfsat bra grejer så får du riktigt bra hastighet dessutom.
Ska helst sitta på samma fas men det fungerar på olika med, med varierande resultat.
Oavsett så är best practice att endast använda wifi till mobila enheter.
Powerline

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

@Gunvald Larsson: Jag förstår det men jag har kört WiFi till mina stationära senaste 5 åren och det funkar bra, förutom just de där 2 sekunders disconnectsen. Har testat powerline, får löjligt låga hastigheter, typ 30 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

@Cousken Om du inte kan dra kabel ifrån hallen, kan du koppla ihop TV och datorer trådat med varandra?
Då skulle du kunna testa ett RT-AX92U 2-pack, den ena i hallen där fiber kommer in och den andra för att koppla ihop TV och datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Det var en jättebra idee. Sen när jag flyttar så kommer det finnas nätverks uttag i varje rum, då kan jag byta till lan backwall eller vad det heter, och fria upp AX nätverket för potentiella devices.