Permalänk
Medlem

Dator till kompis, max 12k

Hej!

En kompis bad mig sätta ihop en dator på inet för gaming för max 12k.
Han tänkte bygga själv, men vill gärna köpa allt från inet för han är en trogen kund där.

Detta är vad jag kunde sätta ihop på den budgeten, ge gärna förslag på förbättringar, men bryt inte budget.
Han har ingen ssd eller liknande från tidigare dator, bara någon enstaka HD som kommer få agera bulklagring av filer osv.

*Edit*
Värt att notera är att han pysslar med musik på fritiden, så den kommer dubblera som musikdator ibland.

https://www.inet.se/datorbygge/b1119935/under-12-k

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut. Jag hade nog föredragit en Kingston A2000 som SSD istället, men den finns ju tyvärr inte i lager. En Intel 660p är också ett alternativ, men den har lite svajig prestanda där den ofta är mycket snabbare än 860 EVO men i vissa situationer kan bli riktigt långsam.

Var dock uppmärksam på att moderkortet troligtvis inte stödjer processorn direkt ur kartongen. Om du inte har tillgång till en Ryzen från 1000- eller 2000-serien som du kan använda för att uppgradera BIOS med så bör du kolla på något moderkort som garanterat är kompatibelt istället, t.ex. MSIs MAX-moderkort. Inet kan också uppgradera åt dig, men då måste du skicka tillbaka det eller besöka någon av deras butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ser bra ut. Jag hade nog föredragit en Kingston A2000 som SSD istället, men den finns ju tyvärr inte i lager. En Intel 660p är också ett alternativ, men den har lite svajig prestanda där den ofta är mycket snabbare än 860 EVO men i vissa situationer kan bli riktigt långsam.

Var dock uppmärksam på att moderkortet troligtvis inte stödjer processorn direkt ur kartongen. Om du inte har tillgång till en Ryzen från 1000- eller 2000-serien som du kan använda för att uppgradera BIOS med så bör du kolla på något moderkort som garanterat är kompatibelt istället, t.ex. MSIs MAX-moderkort. Inet kan också uppgradera åt dig, men då måste du skicka tillbaka det eller besöka någon av deras butiker.

Tack så mycket för svar!

Jo jag är medveten om det, jag tror ev inet kanske kan fixa det innan grejerna skickas iväg. Jag pratade med min kompis om det, så han skulle höra med dom. Annars så kan det väl ev vara värt att lägga ett par hundra mer på ett moderkort för att det ska funka direkt ut lådan.

Har du tips på något specifikt moderkort som funkar med 3000-serien, då hellre ett kort från förra generationen då de är billigare, och med bra VRM, om han skulle få för sig att leka med oc.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13107926

Svalare chassi, bättre CPU kylare, snabbare SSD ( Inte viktigt ) med kylare samt snabbare minnen som Ryzen gillar

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnituden:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13107926

Svalare chassi, bättre CPU kylare, snabbare SSD ( Inte viktigt ) med kylare samt snabbare minnen som Ryzen gillar

Moderkortet klarar in den minneshastigheten va? Eller har jag fel, då kanske man kan köra istället?
https://www.inet.se/produkt/1902986/msi-b450-gaming-plus-max

Annars så gillar jag ditt bygge, jag kollade på det chassit först, men det ingick bara 1 fläkt i det chassit, därför valde jag det andra och la till en fläkt för bättre kylning.
*Edit*
Fel av mig, 2 ingick det visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragloop:

Jo jag är medveten om det, jag tror ev inet kanske kan fixa det innan grejerna skickas iväg. Jag pratade med min kompis om det, så han skulle höra med dom.

Jag har inte själv erfarenhet av det, men jag har sett en del som skrivit här att Inet inte kunde göra det innan de skickade moderkortet, utan att man var lov att skicka tillbaka det till dem. De har väl ingen logistik för att skicka saker fram och tillbaka mellan lagret och verkstan antar jag. Men det är förstås en fråga som Inet själva bäst kan svara på.

Skrivet av Ragloop:

Har du tips på något specifikt moderkort som funkar med 3000-serien, då hellre ett kort från förra generationen då de är billigare, och med bra VRM, om han skulle få för sig att leka med oc.

Som sagt, valfritt MAX-moderkort fungerar. Jag har dock dålig koll på vilka B450-moderkort som är bäst för överklockning.