LG halverar LCD-tillverkning under 2020 – satsar helhjärtat på OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Var väl under 2020 första <55" panelerna skulle tillverkas? Ser fram mot en sådan i andra rummet. Inte alltid man kan få plats med bjässar på grund av rums utformning

Sony har ju LGs OLED paneler på sina 65-tummare...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sony har ju LGs OLED paneler på sina 65-tummare...?

det har dom, men vad har det att göra med paneler mindre än 55"?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det har dom, men vad har det att göra med paneler mindre än 55"?

Absolut ingenting. Jag har tydligen utvecklat dyxklexi på gamla da'r….

Edit: Misstänkte att det var något jag missade, därav mitt ödmjuka frågetecken. Men ska vi vara petiga så fanns det faktiskt redan 2007 en OLED på 11"; SONY XEL-1 Tror den kostade 40'kr eller så på...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Märker det på min gamla LG Plasma men samt på min fars gamla plasma som inte används ofta längre.
Tar inte många minuter innan en logga bränner fast men försvinner om man stänger av och startar de igen.

Den effekten kallas "retention" och är en temporär effekt som inte ska förväxlas med riktig inbränning som är permanent. Både OLED och plasma har problem med retention. På plasma är det rätt lätt att se, speciellt om man sitter och kalibrerar med lite testbilder som tar upp en del av mitten (window patterns). Skuggan som blir påverkar mätningen t.o.m. Men, de försvinner efter nån timme, eller när man kör en "skärmtvätt" (plasma).

Permalänk
Skrivet av 010721a:

Det är ett ickeproblem numera, och är man skraj för "burn-in" så löser det sig så länge du har en skärmsläckare som går igång efter några minuters inaktivitet.

https://www.youtube.com/watch?v=SlP2kwNqXNA&t=6s

Tog ca 7 månader för min Tv att få en burn-in pga TV4 jäkla morgon sol.
Fick visserligen en ny tv på garanti, men iaf.
Burnins existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Det är ett ickeproblem numera, och är man skraj för "burn-in" så löser det sig så länge du har en skärmsläckare som går igång efter några minuters inaktivitet.

https://www.youtube.com/watch?v=SlP2kwNqXNA&t=6s

precis dagens oled har inte problem.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Osäker om OLED verkligen är rätt väg framåt. Tycker (dagens) QLED är lika lovande.

Problemet med QLED är att svärta.
Problemet med OLED är ljusstyrka.
Båda teknikerna jobbar på att förbättra dessa shortcomings.

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

precis dagens oled har inte problem.

Fast dagens OLED har fortfarande problem. Det spelar ingen roll om du får igång en skärmsläkare efter 3minuters inaktivitet. Sitter du och jobbar vid en dator så kommer statiska meny-barer och liknande bränna in efter ett tag. Det hjälper inte att du 10% av tiden tabbar över till ett annat program.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Permalänk
Medlem

Burn in är väl fortfarande ett väldigt aktuellt problem, kanske bara tar längre tid på nya skärmar, men känns som det kommer vara ett stort problem långt framöver.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG har nog inte skänkt en tanke på PC-skärmar med detta beslut. Den breda PC-skärmmarknaden är inte gångbar för OLED eftersom majoriteten av bildskärmsekonomin är samma gamla 1920x1080-paneler och 2560x1440 i 60 Hz som om och om igen köps pallvis till kontor och skrivbord. Går inte att slå sig in med de produktpriser OLED medför.

Så den som hoppas på OLED till datorn på skrivbordet får nog fortsätta vänta. Det som är mer troligt är att kinesisk tillverkning av OLED-paneler drar igång. Men även där lär man sikta in sig på de betydligt mer rörliga marknaderna av antingen små paneler för i bästa fall en laptop eller en stor panel till en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Osäker om OLED verkligen är rätt väg framåt. Tycker (dagens) QLED är lika lovande.

Problemet med QLED är att svärta.
Problemet med OLED är ljusstyrka.
Båda teknikerna jobbar på att förbättra dessa shortcomings.

Själv tycker jag att min OLED ger tillräckligt ljusstyrka till den grad att jag tycker det kan vara för ljust i mitt tvrum i vissa HDR scener.
Då är svärta mer viktigt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tanax:

Problemet med QLED är att svärta.
Problemet med OLED är ljusstyrka.

Problemet med den här typen av förenklingar är att det sällan stämmer. Både på generell basis och på produktbasis.

Talar vi om produkter med OLED så har till exempel en genomsnittlig 2019-OLED-TV en förmåga att ge 250 – 350 nits i SDR och ca 700 nits i HDR. Samt OLED-specialfallet med Panasonic GZ2000E som når 350 nits i SDR och över 1000 nits i HDR.

Dessa nivåer av ljusstyrka hos OLED-TV är alltså inte alls problematiska (som många påstår detta och repeterar detta av någon anledning) utan OLED-TV ger högre ljusstyrka än majoriteten enkla LCD-TV:er som sällan når över 300–400 nits oavsett format.

För de modeller som kallas "QLED" från Samsung kan man från bland annat rtings test se att de bättre modellerna likt Q90R kan nå 700-1200+ nits i SDR och över 1200–1400+ nits i HDR.

Detta är förstås mycket ljusstarkare än en OLED. Men det gör inte en OLED-TV ljussvag, utan betyder att Samsung Q90R hör till den extrema änden av ett fåtal mycket ljusstarka TV-apparater.

Tittar vi däremot på "QLED"-produkten Q60R når den till 400+ nits i SDR och 400+ nits i HDR. Den är alltså ljussvagare än en OLED i HDR. Men kan fortfarande vara ljusstarkare än en OLED i en situation där du har ljus bild i långa perioder. Hockey och vintersport till exempel.

Kanske viktigast av allt: Ljusstyrka är nödvändigtvis inte kvalitetsfaktor i sig självt. Sätt dig i ett mörkt rum med dämpad belysning och du har mer än tillräcklig ljusstyrka från i princip alla TV på marknaden.

Mycket av detta gäller även svärta och hur man upplever svart. Men nu blir jag för långrandig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med den här typen av förenklingar är att det sällan stämmer. Både på generell basis och på produktbasis.

Talar vi om produkter med OLED så har till exempel en genomsnittlig 2019-OLED-TV en förmåga att ge 250 – 350 nits i SDR och ca 700 nits i HDR. Samt OLED-specialfallet med Panasonic GZ2000E som når 350 nits i SDR och över 1000 nits i HDR.

Dessa nivåer av ljusstyrka hos OLED-TV är alltså inte alls problematiska (som många påstår detta och repeterar detta av någon anledning) utan OLED-TV ger högre ljusstyrka än majoriteten enkla LCD-TV:er som sällan når över 300–400 nits oavsett format.

För de modeller som kallas "QLED" från Samsung kan man från bland annat rtings test se att de bättre modellerna likt Q90R kan nå 700-1200+ nits i SDR och över 1200–1400+ nits i HDR.

Detta är förstås mycket ljusstarkare än en OLED. Men det gör inte en OLED-TV ljussvag, utan betyder att Samsung Q90R hör till den extrema änden av ett fåtal mycket ljusstarka TV-apparater.

Tittar vi däremot på "QLED"-produkten Q60R når den till 400+ nits i SDR och 400+ nits i HDR. Den är alltså ljussvagare än en OLED i HDR. Men kan fortfarande vara ljusstarkare än en OLED i en situation där du har ljus bild i långa perioder. Hockey och vintersport till exempel.

Kanske viktigast av allt: Ljusstyrka är nödvändigtvis inte kvalitetsfaktor i sig självt. Sätt dig i ett mörkt rum med dämpad belysning och du har mer än tillräcklig ljusstyrka från i princip alla TV på marknaden.

Mycket av detta gäller även svärta och hur man upplever svart. Men nu blir jag för långrandig.

Klart att det är en förenkling. Jag sa aldrig att min kommentar varken var detaljerad eller djupgående

Ditt inlägg gör mig dock inte visare. Jag är fortfarande osäker på vilken teknik som är bäst att satsa på.
Eller menade du med ditt inlägg att OLED är bättre att satsa på?

Förtydligande; När jag säger "satsa på" så menar jag inte vilken man ska köpa utan snarare vilken teknik som blir det tillverkarna kommer satsa på

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tanax:

Förtydligande; När jag säger "satsa på" så menar jag inte vilken man ska köpa utan snarare vilken teknik som blir det tillverkarna kommer satsa på

Tillverkarna kommer att satsa på den teknik som lönar sig i fråga om tillverkning och försäljning. Därför är LCD här för att stanna.

...och som det verkar, även OLED.

Permalänk
Medlem

FOMO on tech går igenom åt vilka håll TV-marknaden kan utvecklas de närmsta åren fram till 2026.

Samsung QNED verkar inte så jättelångt borta (2021) och verkar mycket lovande om man får tro tabellen med de viktigaste egenskaperna graderade från 1 till 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

FOMO on tech går igenom åt vilka håll TV-marknaden kan utvecklas de närmsta åren fram till 2026.

https://youtu.be/5Nfi_XKnri0

Samsung QNED verkar inte så jättelångt borta (2021) och verkar mycket lovande om man får tro tabellen med de viktigaste egenskaperna graderade från 1 till 4.

Mario Yoda mix = han i videon 8D