Support kring plötsligt uppkommet problem av ca. 1 år ny dator.

Permalänk
Medlem

Support kring plötsligt uppkommet problem av ca. 1 år ny dator.

Hej!

Ska inleda med att i takt med att jag blivit äldre tappat mycket kunskap när det kommer till det tekniska och till viss del felsökningen som krävs för att lösa ett problem. Därför vänder jag mig nu till er allihopa och hoppas få hjälp för att kunna lösa problemet på egen hand. Kan jag inte lösa det med eran hjälp så får jag givetvis låta Inet göra en felsökning på garantin. Men då jag inte äger en bil för tillfället och inte har större lust att sätta mig med datorn i knät på bussen in till Göteborg så hoppas jag att det är ett problem jag kan lösa här hemifrån. Jag delar gärna information ni behöver/vill ha för att lösa problemet och det är bara skriva om ni vill att jag kör en testkörning, fotar av värden eller liknande och återkopplar till er.

Jag är oerhört tacksam på förhand för all hjälp och värderar den högt redan nu. Stort tack på förhand.

Setup
Chassi: Fractal Design Define R6
Moderkort: Gigabyte X399 Aorus Xtreme
Powersupply: Corsair AX1200i Digital 1200W
CPU: AMD Ryzen Threadripper 2950x 3.5Ghz
RAM: G.Skill 64GB (8x8gb) DDR4, 3200 Mhz CL14
Grafikkort: Asus Geforce RTX 2080 Ti 11GB Dual OC
Diskar: 2st Samsung 970 (500gb), Samsung 860(1tb), Samsung 970(1tb), Seagate Ironwolf 7200rpm (6tb)
Kylning: Fyra stycken Noctua NF-A14 140mm & Processorkylare Noctua NH-U12S TR4 SP3.

Felinformation:

Har sedan release spelat CoD Modern Warfare problemfritt och haft ett riktigt stort nöje i spelet hittills. För en vecka sedan dog dock plötsligt datorn utan förvarning och vid ett försök att starta om den så dog den igen inom några sekunder. Jag var då fundersam, rörde det sig om överhettning? Temperaturerna har alltid visat sig bra.

Dagen efter startade den som vanligt igen utan problem och jag gjorde ett nytt försök att spela, men mycket riktigt så dog datorn igen inom cirka en timmes spelande. Vid ett tredje försök efter några timmar väntan testade jag igen, med Ryzen Master och mina paneler i Rainmeter på min andra display för att övervaka under spelandets gång. Temperaturen visade sig bra hela tiden men då datorn sedan dog ska jag erkänna att jag glömt av att kolla den på ett par tre minuter. Vad jag dock noterade under spelandets gång var att Grafikkortets minne ständigt ökade och nådde nivåerna farligt nära maximala 11GB. Samt att ett värde i Ryzen Master, PPT (CPU) uppgick till 95% of 180W.

Något annat jag reagerat över är att värdet i Ryze Master, CPU Voltage pendlar kraftigt mellan 1.3-1.5V och "Peak speed" ligger oftast över 4.0GHz och pekar på 4.3 GHz. Bara i Idle Windows. Detta trots att jag inte överclockat processorn något. När jag läser om att överklocka Ryzen 2950X ser jag att Cpu core voltage just brukar sättas till 1.3-1.4, är detta samma värde jag ser i Ryzen Master?

Har även haft igång Coretemp som visar högre temperaturer än Ryzen Master, men då jag drar bort -27 grader Celsius från dessa blir dom samma som visas i Ryzen Master och just 27 grader är ju en offset som är känd för AMD Ryzens processorer sen innan som jag förstått det.

Bilder

Foto från Ryzen Master under exportering av video i Adobe Premier - https://i.imgur.com/EFeXYV4.jpg
Foto från Ryzen Master under Idle-time i Windows - https://i.imgur.com/Suv7e48.jpg

Historia av relevans

I våras, 2019 - hade jag datorn inne hos Inet för felsökning då jag hade problem med att den frös helt random vilket krävde omstart. Det problemet löstes och dom hänvisade då just till att det varit höga voltvärden på CPU-kärnor bland annat. Så en tanke jag också fått är om detta problem kanske kommit tillbaka och orsakar nuvarande problem? I nedan Spoilertag finns information från den gången.

Felinformation
Kund har haft problem med programkrascher och bluescreens sedan dag ett.

Datorn fryser oftast vid speciellt grafikkrävande spel tex Battlefield V och Anthem men även vid enklare sysslor så som videostreaming på Netflix och YouTube.

Bluscreen kommer oftast vid explotioner och liknade stora rendringar i spel och ca 20 min in i videostreaming.

Kund har testat att uppdatera och nedgradera sina grafikdrivrutiner. Han har även testat att göra ominstallation på Windows.

Felkoder
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
CRITICAL_PROCESS_DIED
INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_HANDLED
KERNEL_SECURITY_CHECK FAILURE

Åtgärd:
Höga volt-tal på CPU-kärnor och hög fläktkurva pga felaktig avläsning av sensor.
Uppdaterat BIOS och ställt manuella fläktkurvor. Detta då många Threadripper modeller kan dyka upp i avmätningsprogram med ca: 25grader högre temperatur än de egentligen ligger på.
Uppdaterat Windows.
Kört Memtest. OK.
Kört stresstest (Furmark+ Prime95 samt BiT) utan problem. (över 20h)
Spelat upp videostream (Youtube) i olika upplösningar i över 3h utan problem.
Spelat BF5 utan problem i 3h.

Inet Service Funktionstest utfört

Dold text

Vad har jag hittills gjort?

  • Jag har rengjort datorn sedan problemet uppstod, trots att det inte var mycket damm i den, den är bara ett år gammal och rengjord cirka en gång i kvartalet.

  • Jag har låtit den vara på utan att spela för att se om problemet uppstår utanför CoD Modern Warfare, vilket det inte gör.

  • Jag har provat att spela mindre krävande spel, dock inte speciellt länge på grund av tidsbrist, så det har jag kvar att testa. Jag tänkte även testa patcha upp Battlefield V igen och spela.

  • Jag har renderat/exporterat längre videos i Adobe Premier utan problem. Här noterade jag dock en grej i Ryzen Master - PPT (CPU) värdet uppgick till 95% of 180W, precis som när jag spelade CoD - vad står detta värde för? Räcker inte strömtillförseln till? Det står "Limit 900W" under, innebär det att jag kan höja detta på något sätt?

  • Jag har uppdaterat vissa drivers för moderkortet som var nån version äldre.

  • Jag har uppdaterat Windows till senaste höstpatchen.

  • Jag har uppdaterat Nvidia drivers, även om det mest varit game ready drivers för andra spel.

  • Jag har kört tester så som Unigine och Furmark, som funkat. Vilka tester rekommenderar ni för att testa min CPU?

Återigen, stort tack på förhand för all hjälp ni kan ge mig.

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt mig på en nollställning av bios först och främst, därefter en uppgradering till senaste bios versionen.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, är det F5j som gäller som senaste Bios-version då som du tänker dig?

Nuvarande version enligt System info

Bios tillgängliga på hemsidan

Permalänk
Medlem

@Flourix: Exakt

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat till F5j
Återkommer med info efter provspelning om det hjälpte.

Permalänk
Medlem

Har nu spelat två timmar utan problem.
Innan dog oftast datorn mellan 45-75 minuter, så det passerades.

Vågar väl inte riktigt utropa officiellt löst problem förrän till helgen när jag testat köra en liten längre session.

Tog bilder mellan varje game i alla fall och värdena verkar hålla sig bra.

Om det är så att det hjälpte med uppdateringen, vad tror du det var som påverkades av gamla Bios versionen som gjorde att datorn dog? Vore intressant veta så kanske man kan lära sig ett och annat på köpet

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag har ingen aning faktiskt, bara körde mina standard felsökningssteg.

En gissning kan vara att det kommit någon uppdatering i windows som använde någon del av moderkort/processor annorlunda vilket krävde nyare bios för att fungera rätt.

Men jag tror vi kan hålla oss till svaret magi

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Kom hem till datorn idag som väckt sig själv ur strömsparläge (den gör det ibland av oklar anledning) men sedan dött på samma vis som jag haft problem med (troligtvis). Fläktar döda, all LED-belysning lös men går inte att starta datorn utan att flippa strömbrytaren på nätagget en gång.

Detta skulle i så fall innebära att det är första gången den dör på detta sätt utanför Call of Duty samt överlag dör i idle-mode efter att ha väckt sig själv.

Så gissningsvis.. problemet är inte löst är jag rädd för :/

Edit 18.34
Mycket riktigt, datorn dog nu i Windowsmiljö.
Den här gången medan jag startade HWinfo i Sensors only mode. Kan det vara någon sensor som spökar som utlöser nått kortslutningsskydd så den stänger av sig eller liknande?
Jag tänkte mig en sensor som kickar igång vid högre belastning så som spelandet innan eller nu en sensor som HWinfo skickar signal till att läsa av och kortsluter.
Jag får testa att starta HWinfo igen om en stund när datorn varit av ett tag se om det blir samma då eller om det bara var ett konstigt sammanträffande nu kanske!

Permalänk
Medlem

Det gick bra att starta Hwinfo i Sensors only nästa gång, så troligtvis var det bara ett konstigt sammanträffande och problemet fortsätter att göra oss mindre kloka men ack så mycket mer irriterade för varje dag som går.

Permalänk
Medlem

Hmm. Tror nästan vi behövt hjälp från någon som kan mer om hårdvara eller så.
Det ända jag kan misstänka mig är att något på moderkortet gått sönder. Någon konding eller så. Men det är skitsvårt att felsöka ju.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Ja, kanske är det hårdvarufel och då är det kanske bäst försöka lösa en transport in till Inet Göteborg på garanti felsökningen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder du möjligtvis dammsugare när du rengör datorn invändigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kikat något i loggboken för att se om det står något angående omstarterna? meddelande kan vara svårtolkade men ger ofta något att gå på.

loggboken (event viewer om ditt operativsystem är på engelska) finns i kontrollpanelen under administrativa verktyg.
borde stå något under windows logs -> system

Citat:

Jag har renderat/exporterat längre videos i Adobe Premier utan problem. Här noterade jag dock en grej i Ryzen Master - PPT (CPU) värdet uppgick till 95% of 180W, precis som när jag spelade CoD - vad står detta värde för? Räcker inte strömtillförseln till? Det står "Limit 900W" under, innebär det att jag kan höja detta på något sätt?

vet inte riktigt vad "limit 900w" syftar på, men 900w är en skyhög effekt för en processor som skulle kräva extrem kylning med flytande kväve eller liknande.
inte helt säker men jag tror att PPT här syftar på den TDP du har för processorn som ligger på 180W, och du är uppe i 96% och har alltså nära max effekt till processorn vilket är ganska rimligt vid tung belastning.

hur länge var datorn under belastning när bilden togs? temperaturen i bilden är 58.50 grader vilket är riktigt bra vid full belastning, förutsatt att processorn har belastats under en längre tid och håller stabil temp.

Permalänk

Nät agg

Testat en annan nätagg,?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Använder du möjligtvis dammsugare när du rengör datorn invändigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Inge dammsugare används, endast luftblås/tryckluft. Dammsuger dock utvändigt runt omkring datorn, men dammsugaren har plastmunstycke, inte metall.

Skrivet av Tauc:

kikat något i loggboken för att se om det står något angående omstarterna? meddelande kan vara svårtolkade men ger ofta något att gå på.

loggboken (event viewer om ditt operativsystem är på engelska) finns i kontrollpanelen under administrativa verktyg.
borde stå något under windows logs -> system

Nej den har jag missat, den loggar automatiskt hela tiden?
Det finns en rad felmeddelanden, alla tider stämmer inte riktigt med då den har stängt av sig tror jag, men skiljer någon minut eller så bara. Runt tidpunkten i torsdags till exempel, finns lite errors och critical kring shutdown. Samt även kring att den förlorat nätverk och ljud. Sen finns en rad olika kring uppstart också om jag förstår dom rätt. Är det någon specifik ni undrar över så kan jag se om jag hittar det. Men dessa är i alla fall rankade som critical/errors.

Dold text
Skrivet av Tauc:

vet inte riktigt vad "limit 900w" syftar på, men 900w är en skyhög effekt för en processor som skulle kräva extrem kylning med flytande kväve eller liknande.
inte helt säker men jag tror att PPT här syftar på den TDP du har för processorn som ligger på 180W, och du är uppe i 96% och har alltså nära max effekt till processorn vilket är ganska rimligt vid tung belastning.

hur länge var datorn under belastning när bilden togs? temperaturen i bilden är 58.50 grader vilket är riktigt bra vid full belastning, förutsatt att processorn har belastats under en längre tid och håller stabil temp.

Jag tänker om "Limit 900w" betyder att det finns möjlighet att ändra upp till max 900w, d.v.s. att det går ändra så det till exempel hade varit 20% of 300W istället eller liknande. Jag har aldrig överklockat något eller liknande hittills i mitt liv så jag har väldigt dålig koll på vad diverse värden o.s.v. betyder. Jag har endast läst lite om vilka värden som man normalt sätt brukar ändra på vid överklockning o.s.v. så som core voltage.

I det här fallet vad gäller temperaturen så var den i belastning i kanske 30-35 minuter endast. Men då jag spelat har den varit i belastning i 1-2 timmar och fortsatt under liknande temperaturer.

Finns det inte lämpligt testprogram för processorer, benchmarkaktigt, så som det gör för grafikkorten? Som jag kan testa köra en längre tid och logga resultat från som vi kanske kan utläsa något utifrån?

Skrivet av MackinMike:

Testat en annan nätagg,?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tyvärr, har inte tillgång till ett annat fräscht nätagg som klarar driva allting tror jag. Mitt gamla i gamla burken är på 750W, samt har en del år på nacken.

Permalänk

Låter ju onekligen som något hårdvarufel...
Men innan du tar dig in till Inet kan du prova att:
Hårdreset av BIOS/UEFI, ta ut batteriet i 5 minuter.
Prova med bara 1 st minnessticka.
Prova med annat nätagg.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"