ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Mitt såg okej ut också, men det räckte med att peta lite på kylflänsen för att få den att separera sig från VRM:en.
Efter några värmecykler i hängande läge hade kylflänsen med stor sannolikt separerat av sig själv.

Jag knyckte i alla fall två fjädrar från ett gammalt grafikkort och satte dit direkt, samt flashade in det nya Efficiency-BIOS:et.
Min VRM ligger på ca 60 grader efter en flera timmar lång spelsession.
Gott om utrymme över för att pressa kortet hårdare m.a.o.

Presterar kortet likvärdigt som innan bios flashen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag kan inte låta bli att undra hur det kunde komma ur fabrik så här. Någon jävel i ledet borde sett hur fel det är.
Hur är ASUS företagskultur tro? Vågar dom anställda säga att designen är fel??

Har bara jobbat på en av de nordiska avdelningarna och ledningen har tydligen bytts ut sen jag var där ( var några år sedan ).

Men de försökte hårt med att implementera jobbkulturen från hemlandet när jag var där, nordiska kulturen var inget man skulle anpassa sig för.

Chefen skröt ofta om hur hårt man jobbade i Taiwan, även om man bara fick betalt för 8 timmar så jobbade man minsann 12-15 timmar per dag, och vi vet ju alla vad det innebär och det är knappast så att de älskar jobbet så mycket.

Kunden hade alltid fel tills den varit inne hos serviceverkstaden och bevis för något annat hittats, då hade vi runt 30-40 dagars turn around time på allt om det inte var en DOA.

Det är det enda jobbet jag aldrig nämner i mitt CV, har dock köpt ett par produkter från dem sen dess, vissa saker gör de ju faktiskt bättre även om företaget i sig är sämsta på planeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Presterar kortet likvärdigt som innan bios flashen?

Provade aldrig default Performance-BIOS:et innan jag slog över till Q-läget och flashade in det nya BIOS:et, eftersom att jag bara läst negativa kommentarer om det.
Tänkte prova det till helgen, men i slutändan kommer jag nog att köra Efficiency-BIOS med manuell OC.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Hade burken öppen i "annat ärende" och passade på att ta en titt på Gpun när det nu gått i ca 2 veckor o ett antal stress-test plus några timmar spel. Kylflänsen hänger o kontakten med vrm är på sin höjd tveksam. Har dock inte märkt några temperatur-skillnader än, de är "normala".
Däremot så märker jag av en del konstigheter efter det att jag skickat in senaste Radeon SW, vissa spel (bla transport fever2) har nu skumma anomalier ungefär som om renderingen inte synkar. Någon mer om upplevt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@firstofmay:

Ja, Asus har både bra och dåliga produkter likt andra firmor.
Men Asus har i regel högre priser på sina produkter jämfört med konkurrenterna och detta gäller bra och dåliga produkter.

Vill du köpa en dålig produkt till högt pris? Nej, tror inte det.

Ett av världens högst värderade bolag och du tycker de gör en dålig produkt?.. ditt omdöme skulle jag vilja säga är dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Just de där problemet hade ja!
Ägde kortet i 2 dagar sen skicka ja tillbaka de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ett av världens högst värderade bolag och du tycker de gör en dålig produkt?.. ditt omdöme skulle jag vilja säga är dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte det, men ett av världens högst värderade företag har bristande kvalitéts kontroll vilket innebär att produktens kylare i form av att den glappar inte får den kontakt med komponenter som den borde ha - är produkten bra då menar du?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Specias:

Ett av världens högst värderade bolag och du tycker de gör en dålig produkt?.. ditt omdöme skulle jag vilja säga är dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Boing är ett högt värderat företag, vill du påstå att Boing 737 Max är ett bra plan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått Asus-cashbacken på 45€ än?

Permalänk
Medlem

Alltså, detta är ju korpendivision av Asus.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag har samma grafikkort och samma problem.
Tydligen är det ett välkänt problem hos Komplett och jag bestämde mig för att göra en retur.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Tänkte bara säga att jag har samma grafikkort och samma problem.
Tydligen är det ett välkänt problem hos Komplett och jag bestämde mig för att göra en retur.

Är ett sådant fel som alla tillverkade kort har som asus inte direkt planerat o fixa heller som det verkar på folk.
Utan ett fix it youreself kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProVista:

Är det någon som fått Asus-cashbacken på 45€ än?

Skickade in min den 19:e och har inte hört någonting än.
Men enligt sidan tar det upp till 20 arbetsdagar, och det har väl gått typ 12 arbetsdagar sen jag skickade in min.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Skickade in min den 19:e och har inte hört någonting än.
Men enligt sidan tar det upp till 20 arbetsdagar, och det har väl gått typ 12 arbetsdagar sen jag skickade in min.

Ska skicka in mitt och byta mot ett nitro+

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arweed83:

Ska skicka in mitt och byta mot ett nitro+

OK.
Mitt inlägg syftade dock på €45-cashbacken från ASUS, inte retur av kortet.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Skickade in min den 19:e och har inte hört någonting än.
Men enligt sidan tar det upp till 20 arbetsdagar, och det har väl gått typ 12 arbetsdagar sen jag skickade in min.

Ok, jag skickade in min ansökan den 9:e och har inte fått något än men borde väl vara på gränsen till 20 arbetsdagar nu. Skickade iväg ett mail och frågade ändå.

Permalänk
Medlem

Skrev detta i någon annan tråd om det också, Asus har släppt flera fixar, inget av dem fixar problemet utan döljer det.

https://www.youtube.com/watch?v=H7lnBCFnBok&t=

Riktigt lösning hittas i Hardware Unboxed video och fixar man det inte så blir det bara värre med tiden.

Bara byta mot något annat kort.

Permalänk
Medlem

Har den fortfarande samma problem? Finns det en risk att man kan få en med samma problem om man köper en idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har den fortfarande samma problem? Finns det en risk att man kan få en med samma problem om man köper en idag?

Du kommer helt garanterat att få det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ett av världens högst värderade bolag och du tycker de gör en dålig produkt?.. ditt omdöme skulle jag vilja säga är dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt argument, det finns massor med stora framgångsrika företag som säljer produkter av tveksam kvalitét.

Jag fixade just mitt kort genom att klippa itu fjädern från en bläckpenna och sätta den på de två skruvarna, funkar perfekt med temps tillbaka där de ska vara och behövde inte bryta plomberingen.

För mig ser det inte ut som att skruvarna är "för långa" utan snarare som att de egentligen skulle haft samma frädrar som de övriga 4. Jag rekommenderar inte någon att sätta i kortare skruvar eller hårda ringar emellan, att klippa fjädern från en bläckpenna eller batteriplatsen från nån gammal trasig apparat är perfekt.

Jag håller med om att detta är uselt av Asus men det är ändå ett bra kort när felet är fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProVista:

Ok, jag skickade in min ansökan den 9:e och har inte fått något än men borde väl vara på gränsen till 20 arbetsdagar nu. Skickade iväg ett mail och frågade ändå.

Har du fått höra något än?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Blev själv förvånad att det skiljde 1000kr mellan Sapphire och Asus 5700XT. Tycker det är mycket för en kylare som kortet inte behöver. Sen på mitt 2080 fanns ingen kylning alls till spolarna. Nu sitter det vattenblock från EK med kylda spolar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Har du fått höra något än?

"Hello,
thank you for participating in this Promotion. Your claim has already been approved.
The payment of your cashback / shipping of your bonus usually takes place within 90 days after the release of your application.
We kindly ask you for your patience."

fick jag till svar så det är väl bara att vänta.

Permalänk
Medlem

Har ni också bytt ut de 4 skruvarna eller lagt washers under skruvarna på gpun? Jag fixade de 2 över vramen med hjälp av fjädrar från ett gammalt grafikkort, löste kylningen bra där.

Får fortfarande lite för höga temps på gpu dock som jag skulle vilja trycka ner lite, hittade 4 stycken kortare skruvar som jag kan sätta i över gpun, tror ni det skulle hjälpa? Byter ut fjädrarna från original skruvarna och sätter i de mindre, det borde väl öka trycket mellan gpu å kylaren?

Förresten, vad har ni får junction temp på kortet? Jag kör just nu 2034 MHz på 1155 volt (kan säkert trycka ner volten)

Får 66 grader gpu och 84 junction med fläktarna på snitt 1900 rpm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: God vad jag håller med dig!!!

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta washers/brickor någonstans som passar? Tänkte även jag testa att byta ut dem som ligger över gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Savage_Gray: God vad jag håller med dig!!!

Tack=) Om även min fru alltid gjorde detsamma

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Var kan man hitta washers/brickor någonstans som passar? Tänkte även jag testa att byta ut dem som ligger över gpun.

Något typ dessa kanske? https://www.mbs-rcmodels.se/skruv-och-mutter/2-46-2mm-nylonbr...

Eller -> https://rostfriskruv.se/brickor/polyamid-bricka-nylon/poly-12...

Finns även set med fiber/nylon brickor samt set med o-ringar på Biltema som kanske går att använda sig av?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless