Vilket RTX borde jag köpa?

Permalänk

Vilket RTX borde jag köpa?

Förvirrad av alla dessa märken på RTX korten..

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO
MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC

osv..

Har ett Sapphire RX5700 som jag är ENORMT missnöjd med och tänkte kasta ut genom fönstret i mellandagarna.

Så behöver ett nytt kort, RTX 2060 eller snarare 2070 - men kan inte riktigt förstå vilken variant?

Sitter på AMD Ryzen 5 3600
16gb Corsair CL16 Vengence
ASUS TUF GAMING X570-PLUS - BF19

Eller finns det en chans att något annat RX5700 (xt) har drivrutiner som fungerar?

Permalänk
Medlem

@Asupertramp: 1. Kolla upp alla dom korten på youtube. Där finns oftast någon som har testat som osv.

2. Vad är det för fel på ditt RX5700??? Har du provat drivrutinen som kom idag? Glöm ej DDU först.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Av de korten skulle jag nog säga gå på det billigaste av dom då det inte skiljer mer än en fps eller två tack vare olika kylningar eller så men inget man direkt märker av. Själv har jag Asus 2070 Dual och är mycket nöjd. Så ta det som har bra pris och/eller slänger med något spel du vill ha. För övrigt så skulle jag kört på ett rtx 2070 och inte 2060 om jag haft ditt system men båda korten är bra.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@typpe: 1. Kolla upp alla dom korten på youtube. Där finns oftast någon som har testat som osv.

2. Vad är det för fel på ditt RX5700??? Har du provat drivrutinen som kom idag? Glöm ej DDU först.

Provat Adrenalin 2020, samma problem. De flesta spelen crashar efter ca 10-30 minuter. Utan felmeddelanden, ibland hard restart för att få tillbaka bild.

Kört massa benchmarks utan några problem och provat alla drivrutiner som finns tillgängliga på AMD's hemsida, no luck. Många som har liknande problem med RX5700 tyvärr.. och eftersom gårdagens drivisar inte fixade problemet så orkar jag inte vänta längre.

Tack för svaret, kollar upp youtube!

Permalänk

https://www.inet.se/jamfor?compare=5410500&compare=5410236&co...

Hade valt det mittersta kortet pga. något bättre klockfrekvenser men framförallt bättre kylare.

Permalänk
Medlem

Strix kortet då det har bäst kylning

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du är missnöjd med 5700?

Rekommenderar att du testar nya drivrutinerna, formaterar och ominstallerar burken innan du köper nytt. Fixade en del problem med mitt 5700xt.

Permalänk
Medlem

Jag har 2070 med strix och det kyler tyst och framförallt svalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av employed:

Får man fråga varför du är missnöjd med 5700?

Rekommenderar att du testar nya drivrutinerna, formaterar och ominstallerar burken innan du köper nytt. Fixade en del problem med mitt 5700xt.

Ändlösa crashar i 3-4 speltitlar, Assassins Creed, Star Wars, Tomb Raider osv.. testat flera olika drivrutiner, med DDU - datorn är ett nybygge 1 vecka gammal typ Önskar att Adrenalin 2020 hade löst mina problem, men det fortsätter crasha för mig. Oftast så bara dör spelet, utan felmeddelande - ibland blir skärmen svart och jag tvingas till hard reset. Riktigt tråkigt då jag gillar kortet i övrigt..

Körde precis FurMark stresstest i 20 min, kom upp i 92 grader - med Stock Fan settings. Känns inte farligt och inget crashade.. så felet är nog inte fysiskt.

Tack för alla svar, 2070 Strix låter skoj!

Permalänk
Medlem

@Asupertramp: Hej. Innan du byter så tänkte jag höra med dig om du har möjlighet att testa det i en annan dator?
En kompis eller så

Det är alltid intressant för oss andra med sådana test då det ibland bara liksom funkar som det ska i annan dator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@typpe: Hej. Innan du byter så tänkte jag höra med dig om du har möjlighet att testa det i en annan dator?
En kompis eller så

Det är alltid intressant för oss andra med sådana test då det ibland bara liksom funkar som det ska i annan dator.

Tänkte göra det också.. men måste ta mig 5 mil (inte så långt) men stressigt schema Återkommer om/när jag provat!

Vad tror ni oddsen är att få reklamera kortet hos AMD?

Permalänk

@Asupertramp: Lite off-topic men tack för att du påminde mig att det fanns en ny drivrutin till AMD! Jag använder själv sapphire pulse 5700xt kortet och är hur nöjd som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Vad tror ni oddsen är att få reklamera kortet hos AMD?

Om det är grafikkortet som är boven i dramat så är chanserna goda. Normalt sköter man däremot reklamationsärenden från butiken den är köpt.

Du skriver att datorn är nybyggd för ca 1 vecka sedan. Betyder det att delarna är köpta då också? Har du köpt från nätet så har du 14 dagars öppet köp enligt lag, många butiker har dessutom mer generösa villkor än så.

Men men...
Bara för att olika spel kraschar så behöver det inte varan grafikkortet som strular och om de övriga delarna även de är nya så kan det lika gärna vara dom. T.ex. cpu och ram. Att du klarar av furmark talar ju faktiskt emot att det är grafikkortet som strular, även om man inte kan säga med säkerhet.

Är någon komponent överklockad? Börja med att återställa det och testa om det hjälper. Om inte det hjälper så tycker jag du ska stresstesta ram och cpu, kan som sagt vara dom det är fel på. Kan till och med vara fel på moderkort och nätagg men det kanske är mindre troligt och framförallt svårare att felsöka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asupertramp:

Tänkte göra det också.. men måste ta mig 5 mil (inte så långt) men stressigt schema Återkommer om/när jag provat!

Vad tror ni oddsen är att få reklamera kortet hos AMD?

Har du senaste bios/UEFI på moderkortet? Kan ev vara en orsak till instabilitet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Om det är grafikkortet som är boven i dramat så är chanserna goda. Normalt sköter man däremot reklamationsärenden från butiken den är köpt.

Du skriver att datorn är nybyggd för ca 1 vecka sedan. Betyder det att delarna är köpta då också? Har du köpt från nätet så har du 14 dagars öppet köp enligt lag, många butiker har dessutom mer generösa villkor än så.

Men men...
Bara för att olika spel kraschar så behöver det inte varan grafikkortet som strular och om de övriga delarna även de är nya så kan det lika gärna vara dom. T.ex. cpu och ram. Att du klarar av furmark talar ju faktiskt emot att det är grafikkortet som strular, även om man inte kan säga med säkerhet.

Är någon komponent överklockad? Börja med att återställa det och testa om det hjälper. Om inte det hjälper så tycker jag du ska stresstesta ram och cpu, kan som sagt vara dom det är fel på. Kan till och med vara fel på moderkort och nätagg men det kanske är mindre troligt och framförallt svårare att felsöka.

Grafikkortet är ca 1 månad, köpte det till min gamla rigg, även då betedde den sig lika. Spel som crashade, svart skärm, osv. Så när jag köpte nya riggen hoppades jag på att problemen skulle försvinna - men det fortsatte tyvärr. Så det känns som att grafikkortet är boven, läser jag forum om detta så är det SÅ många som har liknande problem, ända sen Juli tills nu.

Men testar gärna att stressa CPU, RAM och kanske nätagg om det går? Tips på bra program? Har 3D(vad det nu heter), FurMark. Men inget för RAM.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du senaste bios/UEFI på moderkortet? Kan ev vara en orsak till instabilitet.

Yes, senaste bios och chipset update.

Provade sätta PCI-E i GEN 3 nu för att utesluta det problemet, läst att det hjälp för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Grafikkortet är ca 1 månad, köpte det till min gamla rigg, även då betedde den sig lika. Spel som crashade, svart skärm, osv. Så när jag köpte nya riggen hoppades jag på att problemen skulle försvinna - men det fortsatte tyvärr. Så det känns som att grafikkortet är boven, läser jag forum om detta så är det SÅ många som har liknande problem, ända sen Juli tills nu.

Men testar gärna att stressa CPU, RAM och kanske nätagg om det går? Tips på bra program? Har 3D(vad det nu heter), FurMark. Men inget för RAM.

Ok, om den strulade på ett annat system så borde det vara grafikkortet. Men att stresstetsa andra komponenter skadar ju inte, det kan ju vara fel på dom också om man har otur.

Bästa testet för ram tror jag är memtest86. Har för mig att aida64 även kan testa ram men jag är lite osäker. Aida64 är för övrigt ett bra program för att stressa cpu:n. Den kostar men det finns en provversion som duger för enkla stresstester. Memtest är också gratis men är lite krångligare än att bara trycka på en knapp. Man måste lägga in det på ett usb-minne och boota från den.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Ok, om den strulade på ett annat system så borde det vara grafikkortet. Men att stresstetsa andra komponenter skadar ju inte, det kan ju vara fel på dom också om man har otur.

Bästa testet för ram tror jag är memtest86. Har för mig att aida64 även kan testa ram men jag är lite osäker. Aida64 är för övrigt ett bra program för att stressa cpu:n. Den kostar men det finns en provversion som duger för enkla stresstester. Memtest är också gratis men är lite krångligare än att bara trycka på en knapp. Man måste lägga in det på ett usb-minne och boota från den.

Gillar att krångla med boot devices Ordnar det under dagen. Inget skulle göra mig gladare om det var RAM det var strul med - men det känns tveksamt.

En annan tanke jag fick är att kan jag inte hitta någon Logg på de "fel" som blir när spelen eller datorn crashar? Känns märkligt att jag inte får upp någon info om det alls.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt Gigabyte RTX 2070 Gaming OC, dock lite kasst luftflöde i burken så jag tycker det går lite varmt men förutom de grymt nöjd. Har liknande setup som dig fast med Ryzen 5 2600x och kör nya CoD i 1440p ultra med raytracing på med ca 90-100 fps

Visa signatur

Asus z170 PRO GAMING - Intel Core i7 6700k - Corsair Vengeance CL16 DDR4 3333MHz 16 GB - Be Quiet! Shadow Rock 2 - Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 Gaming - Samsung 960 EVO 500GB - EVGA Supernova G2 650W

Asus ROG Strix G731GT 17,3"

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt 450GT som pallar med högsta inställningen på dom flesta spelen jag spelar.
problemet är att det överhettas och stänger ner, så frågan är om det är lönt att köpa ny kylning eller kika på något av förslagen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhmk:

Jag är nöjd med mitt Gigabyte RTX 2070 Gaming OC, dock lite kasst luftflöde i burken så jag tycker det går lite varmt men förutom de grymt nöjd. Har liknande setup som dig fast med Ryzen 5 2600x och kör nya CoD i 1440p ultra med raytracing på med ca 90-100 fps

Vad blir temperaturskillnaden med öppet chassi?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Skulle själv gå in på https://www.techpowerup.com/gpu-specs/ om du inte redan har gjort det Annars Rekomenderar jag själv Asus --- STRIX AD, jävligt bra kort, bättre än OC

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Inte provat köra med öppet chassi i längre perioder, men skulle väl säga att tempen sjunker med en 5 grader eller så, Jag har inga "Skrämmande" temps. Kortet ligger på runt 70-75 i full load. Satt på gtx 1050TI tidigare så de är klart det är en ganska stor skillnad på kort. Sen så har jag min gaming hörna i källaren med så lite extra värme skadar aldrig

Visa signatur

Asus z170 PRO GAMING - Intel Core i7 6700k - Corsair Vengeance CL16 DDR4 3333MHz 16 GB - Be Quiet! Shadow Rock 2 - Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 Gaming - Samsung 960 EVO 500GB - EVGA Supernova G2 650W

Asus ROG Strix G731GT 17,3"

Permalänk
Medlem

Byggt och installerat själv eller?
Är det crash to desktop eller annat?
Prime95 är rätt bra på att pressa ram/cpu.
HCL på minnena till brädan?
PSU?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Personligen Asus strix. Alla är i princip ganska lika dock så verkar strix kortet ha en aning bättre kylning.
Se till så att de har de portarna du vill ha!

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Byggt och installerat själv eller?
Är det crash to desktop eller annat?
Prime95 är rätt bra på att pressa ram/cpu.
HCL på minnena till brädan?
PSU?

Byggt och installerat själv.

Crash oftast till desktop, ibland svart skärm och tvingad till hard reset.

Körde precis FurMark i 50 min, inga problem.
Men spelade BFV i 15 min, crash till dekstop och i loggboken felmeddelande "Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered". Försöker lista ut vad det är men lyckas inte, blir så trött på detta.. skänker snart bort kortet.

Kan det verkligen vara RAM/CPU om AMD.. stopped responding?

Skulle någon kunna exportera deras inställningar i Adrenalin 2020 som har ett RX 5700 kort så får jag prova med något jag Vet fungerar för ett annat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Förvirrad av alla dessa märken på RTX korten..

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO
MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC

osv..

Har ett Sapphire RX5700 som jag är ENORMT missnöjd med och tänkte kasta ut genom fönstret i mellandagarna.

Så behöver ett nytt kort, RTX 2060 eller snarare 2070 - men kan inte riktigt förstå vilken variant?

Sitter på AMD Ryzen 5 3600
16gb Corsair CL16 Vengence
ASUS TUF GAMING X570-PLUS - BF19

Eller finns det en chans att något annat RX5700 (xt) har drivrutiner som fungerar?

Kort svar. Det som för tillfället är billigast.

Skrivet av Asupertramp:

Tänkte göra det också.. men måste ta mig 5 mil (inte så långt) men stressigt schema Återkommer om/när jag provat!

Vad tror ni oddsen är att få reklamera kortet hos AMD?

Du borde reklamera kortet hos återförsäljaren som i sin tur vänder sig till AMD. Det sparar tid både för dig och för återförsäljaren. chansen att du får igenom din reklamation beror helt enkelt på om det är kortet eller om det är något i din dator som är ostabilt. Vilket enkelt går att bevisa genom att sätta in det i en annan dator och köra samma spel för att se om samma problem uppstår.

Om det inte fungerade i din nya rigg så är det med 99,99% chans ett defekt grafikkort och då borde du, som sagt, vända dig till återförsäljaren. Är det en större återförsäljare så har de nog en testrigg för denna typ av garantiärenden.

Skrivet av Asupertramp:

Byggt och installerat själv.

Crash oftast till desktop, ibland svart skärm och tvingad till hard reset.

Körde precis FurMark i 50 min, inga problem.
Men spelade BFV i 15 min, crash till dekstop och i loggboken felmeddelande "Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered". Försöker lista ut vad det är men lyckas inte, blir så trött på detta.. skänker snart bort kortet.

Kan det verkligen vara RAM/CPU om AMD.. stopped responding?

Skulle någon kunna exportera deras inställningar i Adrenalin 2020 som har ett RX 5700 kort så får jag prova med något jag Vet fungerar för ett annat kort.

Japp. Låter som GPU problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC ska du köpa om du vill ha tyst kort till att spela på 1080p 144hz skärm. Om du kör 1080p 60hz då skaffar du 2060 versionen och sparar pengar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC ska du köpa om du vill ha tyst kort till att spela på 1080p 144hz skärm. Om du kör 1080p 60hz då skaffar du 2060 versionen och sparar pengar.

Spelar 144hz, men och andra sidan Behöver jag inte ett kort som kan Alla senaste spel på Ultra, vill kunna hålla en rolig och stadig FPS på det flesta spelen nu och några år framåt - så funderar på vad prisklassen under detta är för kort? Vill inte ha något RX 5700..

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, inte för att vara sån, men bör du inte reklamera ditt kort om det kraschar på det här sättet?

För du tänker väl inte sälja ett kort som du vet är defekt begagnat?