Forumdelen sponsras av

TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Hur fungerar strömspar-funktionerna i moderna TV-apparater med hänsyn till färger, input lag (?) och andra faktorer? Är det så att de helt enkelt är en genväg till att sänka ljusstyrkan vid behov eller bör man undvika att aktivera strömspar-lägen och istället sänka ljusstyrkan manuellt i inställningarna?

Anledningen att jag frågar är att min LG OLED55B9 faktiskt är lite för ljusstark för min smak med rådande ljusförhållanden i vårat avlånga land såhär års, trots att jag använder det färgkalibrerade, "mörka" läget. Är det då helgerån att smidigt flippa mellan strömspar-lägen för att uppnå en behaglig ljussstyrka eller är det inte mer än olika förinställda styrkor?

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Intel 660P M.2 1 TB] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av 695mb:

Du skriver om Blooming ovan och jag har kört rekommenderade inställningar enligt diverse sidor.
Det till trots så är det allt för mycket blooming.

Skickades från m.sweclockers.com

Inställningar från div, sidor skall du sluta använda, dom inställningarna är ofta tagna från kalibrering av en TV som säkerligen inte kommer passa din TV eftersom alla TV är individuella.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Uzanar: Du använder "Högsta ljusstyrka"-reglaget på förslagsvis "Låg" vilket minkar dynamiken i hur panelen arbetar. Detta ger också en lugnare bild överlag. Samt då kombinerar med OLED-ljusreaglaget. Runt 20-30 på den ger kring 100 nits.

Strömsparar-lägen stänger jag alltid av. Vet aldrig vad det är för märkligheter som sker.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av 695mb:

Kan man få bort bloomingen så husefriden kan infinna sig om man gör en riktig kalibrering?

Det underlättar om du anlitar något som kalibrerar hemma hos dig och kan vis vad reglagen gör, men det är inget måste för att råda bot på blooming. Hos Sony kommer du en god bit på väg grundläggande bildlägen som Bio, Bio Pro eller Personlig samt genom att använda "Automatisk individuell ljusjustering" på Låg vilket minskar ljuspumpandet. Går också att stänga av helt, men då tappar man TV:ns förmåga till djup svärta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Laxpudding:

Det underlättar om du anlitar något som kalibrerar hemma hos dig och kan vis vad reglagen gör, men det är inget måste för att råda bot på blooming. Hos Sony kommer du en god bit på väg grundläggande bildlägen som Bio, Bio Pro eller Personlig samt genom att använda "Automatisk individuell ljusjustering" på Låg vilket minskar ljuspumpandet. Går också att stänga av helt, men då tappar man TV:ns förmåga till djup svärta.

Du är en legend, gjorde enorm skillnad! Stort tack och God Jul på dig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

@Laxpudding

Eftersom du verkar vara en omtyckt expert inom ämnet skapade jag detta konto endast för att fråga dig om köpråd!

Samsung QLED QE65Q70R eller LG OLED65B9?

Var först inställd på LGn men blivit osäker nu när jag läst att färgerna är sådär out of the box. Jag kommer inte göra en ordentlig kalibrering.

Vilken rekommenderar du över den andra och varför?
Eventuellt kan det bli LG C9 eller Q80R beroende på hur priserna ser ut i mellandagarna.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@chripppe: Hur ser rummet ut du ska ha tv:n i ? (Väldigt ljust eller mörkt rum ?)
Är Betraktningsvinkeln viktig eller kommer du sitta rakt framför tv:n ?

Samsungen är ljusstarkare
Lg:n har bredare betraktningsvinkel.

Q80R har bättre betraktningvinkel via reflexfilter

Define Nano S\i5 9600k\Zotac 1080ti AMP!\MSI z390 mITX\
Corsair sf600 v2\16GB DDR4\Dark Rock 4\Win10pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av Cadtekniker:

@chripppe: Hur ser rummet ut du ska ha tv:n i ? (Väldigt ljust eller mörkt rum ?)
Är Betraktningsvinkeln viktig eller kommer du sitta rakt framför tv:n ?

Samsungen är ljusstarkare
Lg:n har bredare betraktningsvinkel.

Q80R har bättre betraktningvinkel via reflexfilter

Det är oftast relativt mörkt , några fönster på sidan med ljus på morgonen bara. 90% av TV-tittandet är ändå på kvällen, så det bör inte bli ett problem.

Oftast sitter vi rakt framifrån också, bra förhållanden alltså!

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@chripppe: Samsung kommer också var off i vitbalans innan de kalibreras. Inställd enligt guider, men ej kalibrerade, så brukar jag för både Samsung och LG rekommendera att man istället för vitbalans vamr2 istället väljer vitbalans Varm1 som är för blå. Men hellre för blå eller blåturkos än för gul eller gröngul.

Annars är det ett lyxproblem du har. Båda apparaterna är bra fast på olika sätt. OLED:n kommer att vara mer konsekvent i just hur svart återges och hur den tecknar svart ned på pixelnivå. För Samsungs Q70 och högre är det ljusstyrkan när behovet finns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019
Skrivet av Laxpudding:

@chripppe: Samsung kommer också var off i vitbalans innan de kalibreras. Inställd enligt guider, men ej kalibrerade, så brukar jag för både Samsung och LG rekommendera att man istället för vitbalans vamr2 istället väljer vitbalans Varm1 som är för blå. Men hellre för blå eller blåturkos än för gul eller gröngul.

Annars är det ett lyxproblem du har. Båda apparaterna är bra fast på olika sätt. OLED:n kommer att vara mer konsekvent i just hur svart återges och hur den tecknar svart ned på pixelnivå. För Samsungs Q70 och högre är det ljusstyrkan när behovet finns.

Tack för tipset!
Då får det bli priset som avgör.