Brev från Next advokater om film jag illegalt sett 2018...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Well torka röven med det, det finns inga direkta bevis för att du laddat ned filmen.
Ett kravbrev får inte heller bara skickas ut "slumpmässigt" om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Stäm dem tillbaka för förtal!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu är det här ju ändå bara skrämseltaktik och lurendrejeri så det blir lite konstigt att diskutera summor. Men några 5000 eller vad vi pratar om är ju bara för att klösa in extra pengar. Garanterar att upphovsrättsinnehavaren får inte mycket av detta utan advokatfirmorna som sysslar med detta gör det nog mot att de får i princip allt de kan dra in på det hela. De andra hoppas på att skrämseltaktiken går hem.

Skall bli spännande att se om de drar någon inför rätta eller om de bara litar på att en viss del av de som får utpressningsbreven betalar och att tillräckligt många blir skrämda att låta bli att tanka ner/strömma. Eller kanske skaffar sig VPN

Jo, givetvis är det skrämseltaktik. Man kan nog konstatera att inte ens de själva tror att de har tillräcklig bevisning för att ens nå upp till de relativt lågt ställda beviskraven vid en civilrättslig stämning. Jag tror precis som du att dessa advokatfirmor mer eller mindre jobbar på 100% provision där upphovsmakarna varken betalar juristerna för deras arbete eller får ta del av eventuella inbetalningar. De ser det helt enkelt som en slags win-win i det stora hela.

Även om jag som du tycker att x antal tusen för att ha kopierat en film är helt orimligt, så är min poäng att man inte kan kalla allt som är högre än vad det faktiska verket kostar att köpa hos en streamingtjänst för orimligt heller. Det är dock svårt (eller omöjligt) att uttala sig om var exakt gränsen går för vad som är rimligt innan en domstol uttalat sig i frågan (om det nu någonsin kommer att ske).

I min mening borde dock dessa typer av massutskick vara förbjudna om man faktiskt inte överhuvudtaget ämnar att sedan ta saken till domstol. Då handlar det ju faktiskt om en form av hot/utpressning i mina ögon. Så där hoppas jag att något händer, endera att en av dessa så kallade advokatfirmor tar ett mål till tinget för att få saken prövad, alternativt att de förbjuds från att fortsätta med sina arbetsmetoder.

Permalänk
Medlem

bevisbördan ligger hos dom. Hur ska dom bevisa att just DU laddade ner? Din kompis, mamma, pappa, annan granne kan gjort det. Någon kan även använt ditt internet utan din vetskap, för du hade naturligtvis öppet wifi under den perioden

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Stå för vad du gjort och betala. Man ska göra rätt för sig.

Det är INTE att göra rätt för sig att betala dessa utpressare. Dom är bara ute efter att tjäna pengar och skiter fullständigt i om folk piratar eller inte i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Well torka röven med det, det finns inga direkta bevis för att du laddat ned filmen.
Ett kravbrev får inte heller bara skickas ut "slumpmässigt" om jag inte minns fel.

Man behöver nog bena ut lite vad som är vad för att kunna säga om det är rätt eller fel. Jag vill minnas att jag hört talas om domslut i Europadomstolen som gör gällande att ägaren av en IP-adress kan ställas till svars för brott som utförs från denne. Så man behöver nödvändigtvis inte bevisa vem som klicka på "ladda ner". Men det är oerhört oklart vad som gäller i denna fråga. Mig veterligen har detta aldrig prövats i svensk domstol och jag vet inte heller under vilka förutsättningar detta eventuellt utdömts i Europadomstolen. Det faktum att ingen ännu blivit ställd inför rätta i Sverige talar väl dock för att det inte är särskilt troligt att bevisningen är tillräcklig.

Gällande "slumpmässigt" så får man givetvis inte "hitta på" skulder och skicka "bluffakturor" etc. I dessa fall har man ju dock någon slags bevisning i form av IP-adresser som visat sig tillräckliga för att domstolen ska förmå ISP:erna att lämna ut kunduppgifter. Så helt "slumpmässigt" lär det ju inte vara. Sen hur pass hög träffsäkerheten i metoden man använder är låter jag vara osagt då jag inte är insatt i detaljerna.

Skrivet av mibsweden:

Stäm dem tillbaka för förtal!

Förtal handlar om att utsätta någon för andras missaktning. Alltså handlar det om att sprida information (sann eller osann) i till andra i syfte att vanhedra någon. Eftersom att man inte sprider information när man skickar ett brev direkt till den anklagade, så är det således inte ett förtal. Hade man istället publicerat uppgifterna i en tidning, på en hemsida eller dylikt, så kan det däremot mycket väl handla om ett förtal.

Vad du snarare är ute efter att man borde stämma advokatfirmorna för förolämpning, då den eventuella kränkningen är uttalad direkt till "offret". Det ska nog dock ganska mycket mer till än ett brev med ett "förlikningserbjudande" för att det ens ska klassas som förolämpning. Då tror jag att advokatfirmorna har betydligt, betydligt större chanser att lyckosamt driva sitt upphovsrättsmål än vad du har att driva ett förolämpningsmål. Som sagt tror jag i så fall mer på att driva ett bedrägeri-/utpressningsmål baserat på deras systematiska arbetsmetoder där man aldrig (än så länge) dragit någon inför domstol.

https://lawline.se/answers/vad-raknas-som-fortal

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Min pappa blir vansinnig på saker som detta, och eftersom internet står på han så har dom såklart anklagad han för att ha laddat ner vilket han inte gjort. Har hardå ringt upp advokatbyron Next Advokar om någon typ av förklaring 2 gånger vilket båda gångerna har dom hastig försökt lagt på och sagt att dom ska ''ringa tillbaka''.
Gått snart 1 vecka utan att dom har försökt kontakta farsan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Liten uppdatering: Min pappa blir vansinnig på saker som detta, och eftersom internet står på han så har dom såklart anklagad han för att ha laddat ner vilket han inte gjort. Har hardå ringt upp advokatbyron Next Advokar om någon typ av förklaring 2 gånger vilket båda gångerna har dom hastig försökt lagt på och sagt att dom ska ''ringa tillbaka''.
Gått snart 1 vecka utan att dom har försökt kontakta farsan...

Är det du eller din pappa som har fått brevet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det du eller din pappa som har fått brevet?

Min pappa, hans namn som står på internet abbonemanget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Liten uppdatering: Min pappa blir vansinnig på saker som detta, och eftersom internet står på han så har dom såklart anklagad han för att ha laddat ner vilket han inte gjort. Har hardå ringt upp advokatbyron Next Advokar om någon typ av förklaring 2 gånger vilket båda gångerna har dom hastig försökt lagt på och sagt att dom ska ''ringa tillbaka''.
Gått snart 1 vecka utan att dom har försökt kontakta farsan...

Inget som är värt att lägga er energi på. Behandla brevet precis som skräppost i emailen. Ner i papperskorgen.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Statliga Telia sålde adressuppgifter om IP-nummer på folk som tittade på sex-siter. Tittarna fick också utpressningsbrev hem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Statliga Telia sålde adressuppgifter om IP-nummer på folk som tittade på sex-siter. Tittarna fick också utpressningsbrev hem...

Det måste varit länge sedan i så fall. Svenska staten är förvisso största ägare (runt 38%) i telia men att kalla telia statligt är att överdriva.

Till vem sålde de dessa uppgifterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det måste varit länge sedan i så fall. Svenska staten är förvisso största ägare (runt 38%) i telia men att kalla telia statligt är att överdriva.

Till vem sålde de dessa uppgifterna?

Troligtvis denna https://www.gp.se/nyheter/sverige/s%C3%A5lde-uppgifter-till-p... som det refereras till.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Idag lämnar de ut uppgifter till upphovsmän av porrfilmer istället.

Permalänk
Inaktiv

De advokatbyråer som skickar ut breven har som ståndpunkt att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. I ditt fall anser advokatbyrån att du har ett ansvar för nedladdningen även om någon annan du upplåtit din internetuppkoppling till utfört intrånget. Enligt advokatbyrån är ansvaret bundet till att du står på abonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner en film. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol.

Även åsikterna huruvida man ska betala kravbreven eller inte går isär. Som exempel kan nämnas å ena sidan Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Wolk har i media uppmanat folk att inte betala kravbreven då det i slutändan är upp till domstol att avgöra. Å andra sidan har Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, uttalat att det ur juridisk synvinkel är bäst att betala för det fall att man är skyldig.

Vill du inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket bör ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ännu ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat i ett civilrättsligt mål att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Om man inte betalar kan de gå vidare till inkasso och då måste man kontakta dom och motbevisa att man är oskyldig och då är de upp till dom att driva ärendet vidare.

Nej, vill de driva ärendet vidare måste de lämna in en stämningsansökan. Ingen har lämnat in stämningsansökan (småmål upphovsrättsintrång) när det gäller verksamheten runt de så kallade kravbreven så vitt jag vet. Att det skulle räcka med uppgifter från dessa automatiserade verktyg som ansluter sig till en svärm (bittorrent) är tveksamt och inget de velat prova i Sverige. Det har samtidigt lämnat ut personuppgifter på mer än 100 000 ip-adresser och kan omöjligen stämma ens en bråkdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Stå för vad du gjort och betala. Man ska göra rätt för sig.

För vad?
Jag betalar redan för min VPN tjänst

En helt supperb tjänst...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Vill du inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket bör ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ännu ej prövat om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat i ett civilrättsligt mål att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Nu är det inte fakturor de skickar ut utan förlikningsförslag. Det innebär att de kan inte skicka det till inkasso och man behöver heller inte bestrida deras utskick.

Som Petterk skriver så måste de driva saken i domstol om de är intresserade av att få betalt.

Permalänk

Efterhand

@Gx rade: Vad gjorde du? Betalade du av skulden eller sket du i det? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolpenguin13:

@Gx rade: Vad gjorde du? Betalade du av skulden eller sket du i det? Tacksam för svar

Vi sket i det efter allt googlande där man hörde hur alla andra gjort. Inte fått något annat brev ännu =D

Permalänk
Medlem

Nu frågar jag åt en vän i detta fallet.

Hur ska man göra om man nu fått ett sånt här brev från samma firma som ts. Min vän har olyckligtvis ringt o pratat med denna firman angående inbetalning innan jag fick reda på det. Annars hade jag sagt åt min vän att slänga brevet direkt. För det står att det är ett förlikningsförslag. Kan min vän "ångra" sig eller måste min vän helt enkelt stå sitt kast? De flesta har ju slängt breven direkt men har inte läst om någon som börjat göra upp en avbetalningsplan och sen struntat i det. Min vän har dock INTE erkänt något i samtal med firman.

Hoppas detta va läsbart, skriver på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

@NukeHenk

Har han gjort upp en betalningsplan och godkänt den med t.ex. en underskrift?

Permalänk

@NukeHenk: När fick din vän brevet? Datum?

Permalänk
Medlem

Min vän fick brevet jämt för någon dag sen, hade pratat med firman o kommit fram till något med o betala lite nu i december. Dock inte skrivit på något eller erkännt som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Min vän fick brevet jämt för någon dag sen, hade pratat med firman o kommit fram till något med o betala lite nu i december. Dock inte skrivit på något eller erkännt som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om han börjar prata med firman om att försöka hitta en betalningsplan så fattar nog dom att man är skyldig. Annars hade man ju inte ringt om att försöka fixa en betalningsplan från början. Så risken är väl att dom tar det vidare om din vän nu bara släpper det. Dock tror jag inte det kommer hända. går inte att hitta ett enda fall i sverige där en advokatbyro har tagit ett mål som detta vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Om han börjar prata med firman om att försöka hitta en betalningsplan så fattar nog dom att man är skyldig. Annars hade man ju inte ringt om att försöka fixa en betalningsplan från början. Så risken är väl att dom tar det vidare om din vän nu bara släpper det. Dock tror jag inte det kommer hända. går inte att hitta ett enda fall i sverige där en advokatbyro har tagit ett mål som detta vidare

Men det finns ju även många som betalat av rädsla för att det tas vidare till domstol. Jag gav iaf rådet att ha lite is i magen, tills vidare. Jämt för att se vad som händer, om det blir påminnelse eller om der bara släpps helt. Sen är inte jag kunnig inom detta alls. Så kanske är ett dumt råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

@Gx rade: Finns som du säger inte ett IPRED-fall prövat i rätten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NukeHenk:

Min vän fick brevet jämt för någon dag sen, hade pratat med firman o kommit fram till något med o betala lite nu i december. Dock inte skrivit på något eller erkännt som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Han bör kontakta firman igen och säga att han tidigare blivit skrämd av brevet och trodde han var tvungen att betala trots att han inte laddat ner filmen i fråga. Det är ju om han inte i det redan genomförda samtalet erkänt och sagt att han laddat ner. Jag misstänker att samtalen spelas in i sådana här fall.

Permalänk
Medlem

Min kompis fick ett idag, jag sa åt han att slänga det med råge ner i papperskorgen. Detta är första gången för honom, efter mycket googlande och förberedelser på denna dag så har han is i magen och hoppas på att det inte kommer något mer i hans brevlåda.

Vad kan man göra åt detta, det måste ju nästan vara diskriminering (Förmodligen fel ordval) eller liknande. Man har ju sett att dom pekat ut 70 åringar som har laddat ner material, jag blir nästan förbannad när jag läser sådant.!!