Ja du .. först och främst så spelar jag inte. Så det är i princip enbart office och nytto.
60% till 75% format (ej TKL)
ca 30 cm brett. 35cm är väldigt brett.
Djupledden spelar ingen roll alls
Total höjd max ca 20mm
Tangentbordsplattans översida högst 1cm över bordet
USB anslutet
Svensk ISO layout
SHIFT och CTRL tangenter längst ut i båda nedre hörnen
Visuell indikation för Caps Lock, Scroll Lock, Num Lock.
Belysning är skitsamma, bortsett från för indikation av scroll/num/caps lock
Möjligheten att använda caps med extra låg profil och platta ytor
Brytare med ”slaglängd” på 1cm eller aningen mindre
Brytar-beteende med taktil bump, typ cherry brown, white, eller blåa/gröna plus tjocka dämpringar. Osäker på hur det här blir med kort slaglängd
Programmerbart kan va plus
Vätsketåligt är plus
Tangentstorlekar i traditionella storlekar är plus (lätt att hitta rätt caps)
De flesta membran-tangentbords känsla är ju helt okänd för folk, tills man får lägga händerna på dom. Det finns åtskilliga membran-bord som tjänar användare minst lika bra som mekaniska brytare. Men det finns liksom ingen klar överblick över typer av tangenter och membran-respons osv. Så därför blir ju membran-bord närmast bortsållat automatiskt, för man kan inte veta hur dom känns, och man kan inte hålla på att handla såna tangentbord och reklamera hela tiden. Det är ett av skälen till varför mekaniska tangentbord blir så logiska val numera. Tyvärr - med tanke på att hur många lämpliga membran-bord det säkerligen finns för alla möjliga människors behov.
Vad sen gäller brytare, så är jag nu relativt van vid membran-brytare typ cherry brown. Röda brytare dom ’bara ger efter’ så fort man ens vilar fingrarna på tangenterna, så jag vet att jag måste ha någon slags lätt motstånd, och gärna en känsla för när – exakt – brytaren löser ut. Det behöver inte vara ljud, men det måste vara i känsla.
Gröna/blå switchar är i viss mån lite som röda switchar, dvs dom bara ger efter utan minsta motstånd ända tills man når klickläget. Med bruna tangenter (och förmodligen vita med) så finns det ett motstånd där redan från tidig början, så man kan vila händerna ovanpå tangenterna.
Men jag behöver också ha brytare vars avstånd från 'helt uppsläppt tangent' till 'helt nedtryckt tangent' är högst 1cm. (Jag kallar den här längden för ”slaglängd”). Och har man så korta avstånd som 1cm, så förändras nog karaktären av dom tidigare nämnda brytarna med. 1cm är ju extrem low profile för en brytare. Så jag är verkligen osäker.
Jag har ett Ducky TKL med Cherry MX blues hemma (som jag nästan aldrig använder, det är åt helvete för högt från bordet) och ”problemet” jag upplever med dom blå/gröna brytarna är att man får dubbla indikationer. Jag är van att få min indikation (på ’fullt nedtryckt tangent’) ifrån knycket i fingertoppen när tangenten slår i botten. Men med ett blått/grönt klickande knyck redan före botten-knycket, då upplever man dubbla ’knyck’, och det gör mig ganska fort så .. bedövad i både hörsel och fingerkänseln, orkar inte bry mig i att skilja på dom två intrycken, att jag då omedvetet- och gradvis återgår till att ’slå’ ner tangenterna hårt. Dels för att få tydligaste indikationen från när tangenten slår i botten, och dels för att gå förbi det klickiga topp-knycket med så hög ’tangentnedslagshastighet’ att jag knappt märker det mycket. Sjukt egentligen.
Att skriva så lätt på tangenterna att tangenten aldrig slår i botten ens, och bara gå på det klickiga knycket, det kan inte jag göra. Det blir som att skriva med rörelser så lätta att dom känns som fingerdarrningar mer än tangentnedtryck för mig.
Jag tänker däremot att dämpringar på 2 eller 4 mm skulle kunna ta bort botten-’knycket’ så att jag går på klick-knycket hela tiden. Alternativet är att köra på browns eller clears. Jag har provat dom, och med bruna så kan jag fortsätta få indikationen från att slå ner tangenten i botten. Eftersom ’topp-knycket’ i tangenten är mycket mindre tydligt än i klickiga cherrys, så får man inte dubbla indikationer av bruna, som man får med gröna/blåa utan dämpringar. Clears har jag inte känt på ännu, och eftersom ’topp-knycket’ i dom verkar vara mycket kraftigare än i bruna så är jag osäker. Rädd för att få dubbla indikationer igen.
Som sagt, jag tänkte beställa dämpringar och montera på mitt Ducky med Cherry Blues, tills jag insåg att brytare med extra kort slaglängd känns nog ännu mer olika. Hur känns en cherry blue med slaglängd på 10mm? Det klickiga knycket måste ju då komma nästan samtidigt som tangenten slår i botten. Eller ja .. det beror på vart i slaglängden som sätter klicket, jag vet inte. Man kan säga såhär: jag är inte förvånad att Cherry inledde sin ’low profile switches’ äventyr med just precis röda brytare, som inte har någon direkt nedtryckningskaraktär.
Jag vet helt enkelt inte. Kan behöva tips och förslag, eller andras tankegångar. Men jag ska nog börja med att beställa hem dämpringar till mina cherry blues och prova lite.
Det tangentbord som jag av ren känsla och vana använder mest är ett alldeles för stort Logitech K310. Egenskapslistan ovan är i viss mån baserat på det tangentbordet. Jag vill också ha CTRL och SHIFT längst ut i båda hörnen, för den vanan är så inarbetad över så många år, och om man tränar om den vanan så kan man inte skriva som folk på andra tangentbord sen.
Blev lite wall-of-text nu, insåg jag, men jag ville vädra mina tankegångar och osäkerheter med. Hoppas på lite input från dom. Ibland ser andra bättre vad man behöver och borde göra, än man själv gör, eftersom man själv är så ’in the matrix’.